صبح خود را با این 9 عادت شروع کنید تا روز بهتری داشته باشید

25 بهمن 1398 - 6:10
مدیریت شخصی - صبح خود را با این 9 عادت شروع کنید تا روز بهتری داشته باشید
صبح خود را با این 9 عادت شروع کنید تا روز بهتری داشته باشید
امتیاز مطلب: 96%

دلتان می‌خواهد چگونه به سرکار برسید؟ بسیار شتاب زده و مضطرب یا با نشاط و سرحال؟ تصور کنید تا آخرین زمان ممکن در رختخواب می‌مانید و با عجله لباس‌هایتان را می‌پوشید و در حالی که لقمه در دستتان است از منزل بیرون می روید. در مقابل با عادت‌های خوب صبحگاهی خود را به محل کار می‌رسانید و آرامش دارید. قطعاً هر فردی حالت دوم را بیشتر دوست دارد؛ اما چطور می‌توان یک روز عالی را شروع کرد؟ در ادامه با یوکن همراه باشید تا شما را با 9 عادت صبحگاهی برای شروع یک روز خوب آشنا کنیم.

زودتر از رختخواب بلند شوید

وقتی زود از خواب بیدار شوید می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • با آرامش و خیال راحت ورزش صبحگاهی انجام داده و از استرس روزانه دور خواهید شد.
  • زمان کافی دارید تا سرحال شوید و ذهنتان چارچوب مشخصی پیدا کند.
  • در صبح‌های زود می‌توانید خیلی از کارهای مهم خود را انجام دهید که نیاز به تمرکز بیشتری دارند.
  • خودتان را برای گام برداشتن به سوی اهداف آماده می‌کنید.

وقتی زودتر از خواب بیدار شوید فرصت کافی برای 8 عادت دیگر را نیز خواهید داشت. صبح دل انگیز و با نشاطی را شروع می‌کنید اگر این عادت‌ها را در خود بوجود آورید. در واقع این عادت‌ها سبب می‌شود در مقابل هر چیزی که زندگی‌تان را تحت تأثیر قرار می‌دهد قرار گیرید.

روی لب تان خنده باشد و مثبت فکر کنید

وقتی چشمانتان را باز می‌کنید لبخند بزنید. دانشمندان می‌گویند لبخند زدن فواید زیادی دارد:

  • در هنگام لبخند زدن هورمون اِندورفین ترشح می‌شود که احساس خوبی به شما می‌دهد. پس وقتی در هنگام بیدار شدن لبخند بزنید حس و حال خوبی خواهید داشت و خود را برای یک روز عالی آماده می‌کنید.
  • وقتی لبخند می‌زنید به دلیل ترشح سرتونین حال و هوای خوبی خواهید داشت.
  • لبخند سبب تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن نیز می‌شود. پس اگر از همان ابتدای صبح لبخند بزنید و تا پایان نیز لبخند زدن را فراموش نکنید، از خیلی از بیماری‌ها از جمله آنفلوانزا دور خواهید بود.

شاید اول صبح حوصله‌ی لبخند زدن را نداشته باشید و دلتان بخواهد به رختخواب برگردید، با این ‌حال توصیه می‌کنیم حتی اگر لازم است خودتان را مجبور به لبخند زدن کنید، زیرا لبخند اجباری هم برایتان مفید است.

گفته می‌شود در هنگام بیدار شدن از خواب، با خودتان جملات مثبت بگویید. دراین‌باره دالایی لاما می‌گوید: "وقتی از خواب بیدار می‌شوید با خودتان بگویید: من خیلی خوشبختم که امروز هم شانس زندگی کردن دارم. زندگی من با ارزش است و آن را به هیچ‌وجه از دست نمی‌دهم."

"امروز روز قشنگ خداست و باید قدرش را بدانم."

بهتر است سوالاتی امیدبخش از خود بپرسید. مثلاً:

"امروز باید برای چه نعمت‌هایی شکر گذاری کنم؟"

"امروز به چه اهدافی خواهم رسید؟"

مرتب کردن تختتان بسیار مهم است

وقتی از تختخوابتان بلند می‌شوید آن را مرتب کنید. دراین‌باره گرثن روبین نویسنده‌ی "پروژه‌ی شادی" می‌گوید شادتر خواهید بود اگر هر روز صبح تختتان را مرتب کنید و بعد به سرکار بروید. وقتی این کار کوچک و شاید بی‌اهمیت را انجام دهید، احساس آرامش درونی بیشتری خواهید داشت. در واقع این کار به شما کمک می‌کند تا روزتان را با نظم شروع کنید و در طول روز نیز همواره به دنبال نظم بخشیدن به کارهایتان باشید.

ناوال مک راون، یکی از فرماندهان بزرگ ارتش آمریکا، در دانشگاه تگزاس گفت: "وقتی از رخت خواب بلند می‌شوید و تختتان را مرتب می‌کنید، اولین وظیفه روزانه خود را انجام داده‌اید. این کار به شما احساس غرور می‌دهد و سبب ترغیب کارهای بعدی‌تان نیز خواهد شد. وقتی اولین تکلیف خود را انجام دهید، قطعاً کارهای زیاد دیگری را هم انجام خواهید داد. این کار به شما نشان می‌دهد که در زندگی این مسائل کوچک هم اهمیت دارد. وقتی کارهای کوچک را درست انجام ندهید، هیچ‌وقت موفق نخواهید شد تکالیف بزرگ را به درستی به انجام برسانید. اگر تختتان را مرتب کنید و بعد از یک روز پردردسر و تلخ به خانه برگردید، تخت مرتب خود را می‌بینید و این به شما نوید می‌دهد که فردا روز بهتری برایتان خواهد بود. پس اگر می‌خواهید در زندگی خود تغییر به وجود آورید، از مرتب کردن تختتان شروع کنید."

اول صبح دندان‌هایتان را مسواک بزنید

خیلی از افراد تصور می‌کنند بعد از صبحانه باید مسواک زده شود، اما توصیه می‌شود وقتی از خواب بیدار شدید این کار را انجام دهید. در هنگام خواب، لایه‌ای از باکتری با نام پلاک، درون دهانتان رشد می‌کند و لازم است بعد از بیدار شدن پلاک‌های مضر را با مسواک زدن بیرون بریزید. علاوه بر آن، مسواک زدن سبب می‌شود لایه‌ی فلورایدی محافظ در مقابل قندها و اسیدهایی که در هنگام خوردن صبحانه وارد دهانتان می‌شود نیز تشکیل شود. در هنگام مسواک زدن حتماً زبان خود را هم تمیز کنید.

اما چرا لازم است حتماً در زمان مسواک زدن زبان خود را تمیز کنیم:

  • باکتری‌هایی که سبب ایجاد بوی بد دهان می‌شوند، در پشت زبان قرار دارند و با مسواک زدن نفس تازه‌تر و خوشبوتری خواهید داشت.
  • با تمیز کردن زبان، طعم غذا را بهتر درک می‌کنید. در واقع مخاطی روی غدد زبانتان قرارگرفته که سبب می‌شود مزه‌ی غذا را خوب احساس نکنید و با مسواک زدن می‌توانید از این مورد جلوگیری کنید.
  • تمیز کردن زبان سبب می‌شود از جذب سموم توسط بدنتان جلوگیری کنید.
  • با تمیز کردن زبان، دندان‌ها و لثه‌های سالم‌تری خواهید داشت. پس بعد از صبحانه خوردن، دهان خود را با آب و دهان شویه حاوی فلوراید بشویید.

قبل از صبحانه آب گرم و لیمو بخورید

آب یک لیموترش را در یک لیوان آب ولرم بریزید و بخورید. این کار فواید زیادی برای شما خواهد داشت:

  • آب لیمو سبب تمیز شدن و تحریک کلیه و کبد می‌شود.
  • لیمو مقدار زیادی ویتامین سی دارد که بدن تان را در مقابل سرماخوردگی مقاوم می‌کند.
  • آب لیمو خون را قلیایی می‌کند؛ زیرا وقتی بدن مواد قلیایی کننده نداشته باشد، این مواد از استخوان‌ها و بافت‌های حیاتی گرفته می‌شود که برای بدن مضر است.
  • لیمو خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و شما را در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد مقاوم می‌کند و سبب شادابی و جوان‌سازی پوست خواهد شد.

توصیه می‌شود آب و لیمو را با نی بخورید تا از دندان‌های خود در مقابل اسید موجود در لیمو محافظت کنید و علاوه بر بهره‌مندی از مزایای لیمو و آب گرم، به دندان‌هایتان آسیب نرسد.

کمی تمرینات کششی انجام دهید

با نرمش کششی صبحگاهی عضلاتتان نرم شده و روند جریان خون به ماهیچه‌ها نیز بالا می‌رود. توصیه می‌شود در هنگام صبح کمی تمرینات یوگا انجام دهید، انجام 10 دقیقه تمرینات یوگا به شما کمک می‌کند تا ذهن و بدنتان هماهنگ شده و برای یک روز عالی آماده شوند.

حتی بهتر است با انجام تمرینات مدیتیشن، روز آرامی را برای خود رقم زنید. مدیتیشن سبب تقویت تمرکز، تثبیت احساسات و کاهش استرس می‌شود.

پس هرروز صبح 3 دقیقه روی تنفستان تمرکز کنید. برای این منظور:

  • در جایی آرام و راحت بنشینید.
  • چشم‌هایتان را ببندید و روی تنفس خود متمرکز شوید.
  • نفستان را برای 4 شماره نگه دارید و در عرض 8 ثانیه آن را بیرون کنید.
  • این کار را تا 3 دقیقه تکرار کنید.

صبحانه‌ای کامل و مغذی بخورید

صبحانه اصلی‌ترین وعده‌ی غذایی هر فردی است. باید صبحانه‌تان متشکل از پروتئین، غلات و چربی‌های سالم باشد. با خوردن صبحانه سالم از فواید زیر بهره‌مند خواهید شد:

  • در طی روز احساس گرسنگی کمتری خواهید داشت.
  • تمرکز و بهره‌وری‌تان بالا می‌رود.
  • نخوردن صبحانه سبب اضافه‌وزن می‌شود.
  • انرژی بالایی برای انجام کارهای روزانه خواهید داشت.

قبل از شروع کار، چیز جدیدی خلق کنید

قبل از این‌که مشغول کار شوید، ایمیل‌هایتان را بخوانید یا خود را برای جلسات کاری آماده کنید، چیز جدیدی خلق کنید. مثلاً پست جدیدی در وبلاگ خود بنویسید، نقاشی بکشید یا کمی از رمانتان را بنویسید. در هر حال مهم این است که روز خود را خلاقانه آغاز کنید تا در طی روز بهره‌وری بیشتری داشته باشید.

اگر عادت‌های صبحگاهی خوبی داشته باشید، روز عالی و پرکاری خواهید داشت. پس لازم است روز خود را خوب شروع کنید و با داشتن عادت‌های عالی صبحگاهی، روش زندگی‌تان را بهبود دهید.

 

منبع : daringtolivefully

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-09 10:37:52
دسته بندی ها