20 نکته‌ای که به شما کمک می‌کند زندگی شادتر و سالم‌تری داشته باشید

3 فروردین 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - 20 نکته‌ای که به شما کمک می‌کند زندگی شادتر و سالم‌تری داشته باشید
20 نکته‌ای که به شما کمک می‌کند زندگی شادتر و سالم‌تری داشته باشید
امتیاز مطلب: 94%

شاید به خود قول داده باشید بیشتر روی اهدافتان متمرکز شوید و در زندگی خود تغییرات قابل توجهی ایجاد کنید؛ اما معمولاً این وعده و وعیدها خیلی زود یادمان می‌رود و دوباره همان آدم بی هدفی هستیم که فقط روزها را شب می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید که چطور زندگی شادتری داشته باشید، با یوکن همراه باشید.

هر انسانی در زندگی خود به دنبال شادی است، اما گاهی فکر می‌کنیم برای دست‌یابی به خوشبختی و شادی در زندگی باید منتظر معجزه بمانیم یا خیلی وقت‌ها شادی را در ثروت زیاد خلاصه می‌کنیم؛ اما باید بدانیم وقتی از درون شاد نباشیم و در زندگی‌مان انگیزهی کافی نداشته باشید، هرچقدر هم پول باشد شاد نخواهیم بود.

اگر می‌خواهید شادی واقعی را تجربه کنید، باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

با اطرافیان خود ارتباط بیشتری برقرار کنید

وقتی با کسانی که دوستشان دارید تماس فیزیکی برقرار کنید تمام استرستان به طور خودکار از بین می‌رود. به تازگی محققان اعلام کرده‌اند ماساژ بدن سبب بهبود سیستم ایمنی بدن و افزایش رضایت از زندگی می‌شود. پس کسانی که دوست دارید را در آغوش بگیرید و دست شان را بفشارید تا تمام استرس و ناراحتی‌تان از بین برود. شاید دوست یا همسرتان نتواند خیلی خوب شما را ماساژ دهد، پس به یک ماساژور حرفه‌ای مراجعه کنید تا از مزایای آن برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان بهره‌مند شوید.

به دیگران کمک کنید

هرجایی که می‌توانید چیزی به دیگران ببخشید. خیلی نیاز نیست حرف بزنید، به جای آن گوش شنوا داشته باشید. به دوست یا همسایه‌تان که نیازمند کمک است، کمک کنید یا حتی در خیریه‌ی محل زندگی خود مشغول به کار شوید. وقتی ببینید که می توانید به دیگران کمک کنید و تغییری در زندگی آن‌ها به وجود آورید، احساس بهتری نسبت به خود خواهید داشت و مشکلات خود را با دید دیگری می‌بینید.

با دوستانتان ارتباط بیشتری داشته باشید

دوستی نیازمند تقویت و مراقبت است تا روز به روز قوی‌تر شود. وقتی توجهی به این مسئله نداشته باشید، به راحتی دوستانتان را از دست می‌دهید. باید برنامه‌ای داشته باشید و آن ها را مرتب ببینید. مثلاً آخر هر هفته برنامه‌ی بگذارید و با دوستان خود فوتبال و برنامه‌های موردعلاقه‌تان را تماشا کنید یا به رستوران بروید و در کنار هم غذا بخورید. هدف این است دوستی‌هایتان پایدار و محکم شود و بتوانید با کمک آن‌ها از مشکلات و چالش‌های زندگی گذر کنید.

آخر هفته‌ها را حتماً بیرون بروید

برای تقویت بدن و ذهن خود نیاز دارید حداقل آخر هفته‌ها از خانه بیرون بروید. این بدین معنا نیست که سفری پر هزینه داشته باشید، بلکه هدف این است که کار جدیدی را انجام دهید. مثلاً می‌توانید با خانواده و دوستان خود به پارک محل سکونتتان بروید و از ارتباط با آن‌ها و استشمام هوای تازه لذت ببرید.

خاطرات شیرین را در ذهنتان ثبت کنید

محققان می‌گویند تجربه‌ای که از کارها به دست می‌آید به نسبت خود کارها، بیشتر شادمان می‌کند. شاید به اتفاق خانواده به گردش بروید اما خیلی هم بهتان خوش نگذرد، اما یادتان باشد اطرافیان تنها لحظات شیرین را به یاد می‌آورند، نه تلخی‌ها و ناخوشی‌های آن را.

به معنویات اهمیت دهید

با رفتن به مکان‌های مذهبی و قرائت کتاب مقدس می‌توانید هم ارتباطات اجتماعی خود را گسترش دهید و هم معنویات را وارد زندگی‌تان کنید. این مکان‌ها فعالیت‌های ساده‌ای را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهند و در هنگام نیاز یاری‌تان می‌کنند.

به آداب و رسوم خانوادگی‌تان اهمیت دهید

سنت‌های خانوادگی میان اعضای خانواده احساس همبستگی و رفاقت ایجاد می‌کند و به دنبال آن امنیت بیشتری خواهید داشت که در شرایط سخت زندگی کمک شماست. وقتی بدانید خانواده‌ی بزرگی دارید که پشت هم هستید، اعتمادبه‌نفستان بالا می‌رود. تعطیلات آخرهفته فرصت خوبی است تا دور هم جمع شوید و آداب‌ورسوم خانوادگی را برپا کنید.

بیشتر تحرک داشته باشید

وقتی تمام روز یک جا بنشینید به سلامت جسم و ذهنتان آسیب می‌رسانید. وقتی از خواب بیدار شدید، از جای خود بلند شوید و چنددقیقه‌ای پیاده‌روی کنید، هنگام ناهار نیز باید کمی قدم بزنید.

پیشنهاد می‌کنیم با دوستان و همکارانتان قرار بگذارید و با هم به پیاده‌روی بروید یا ورزش موردعلاقه‌تان را انجام دهید. بهتر است در یک کلاس ورزشی ثبت‌نام کنید. اگر به دنبال تناسب‌اندام هستید، توصیه می‌شود به جز پیاده‌روی دوندگی هم انجام دهید. دویدن سبب آزاد شدن هورمون شادی‌آور اندورفین می‌شود و احساس نشاط به شما می‌دهد.

لبخند زدن را فراموش نکنید

با لبخند زدن مغزتان را وادار می‌کنید تا احساس شادی و خوشبختی داشته باشد، این تمرین ساده‌ای است که شما را شاد می‌کند. لبخند به عنوان یک محرک به مغز دستور می‌دهد تا همان احساسی را داشته باشد که در هنگام استفاده از آن عضلات تجربه می‌کنند.

خانه‌تکانی و ذهن تکانی بسیار مؤثر است

خانه‌تکانی باعث می‌شود وسایل غیرضروری و اضافه را دور بریزید. وقتی وسایل اضافی اتاق خواب را بیرون کنید جایتان بازتر شده و اتاق هم برای استراحت دنج‌تر و آرام‌تر خواهد بود. کمد لباس‌هایتان را تمیز کنید تا صبح آرامش بیشتری داشته باشید و برای پیدا کردن لباستان ماتم نگیرید. در خانه و محل کارتان جاهای زیادی وجود دارد که باید آن‌ها را بتکانید. هر روز یک ربع برای خانه تکانی وقت بگذارید تا همیشه خانه‌ای تمیز و مرتب داشته باشید. وقتی اطرافتان مرتب و خلوت باشد، احساس فوق‌العاده‌ای را تجربه خواهید کرد و از این احساس خوب شگفت‌زده می‌شوید.

بدانید به چقدر خواب در شبانه‌روز نیاز دارید

عدد جادویی خواب در افراد بزرگ‌سال، هفت ساعت در طول شب است. وقتی خواب کافی داشته باشید عملکردتان بهتر می‌شود، بهتر کار می‌کنید و می‌توانید مشکلات روزمره‌تان را حل کنید؛ اما اگر تنها یک ساعت کمتر بخوابید، سلامتی‌تان به خطر می‌افتد.

به اندازه کافئین مصرف کنید

مصرف بیش‌ازاندازه کافئین سبب می‌شود تا به راحتی خوابتان نبرد. پس کمتر نوشیدنی‌های کافئین دار بنوشید و تنها صبح‌ها قهوه و چای بخورید. اگر بازهم در خوابیدن مشکل دارید، مصرف این نوشیدنی‌ها را کامل قطع کنید و به جای آن از قهوه‌ی بدون کافئین یا چای گیاهی استفاده کنید. لازم به ذکر است نوشابه‌ها، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و شکلات‌ها دارای مقادیر بالایی کافئین هستند.

یک ساعت قبل از خواب تمرکز کنید

یک ساعت قبل از خواب اینترنت، گوشی موبایل، لپ‌تاپ و تبلت خود را کنار بگذارید و ریلکس کنید. علاوه بر آن، وقتی می‌خواهید بخوابید نباید ورزش کنید زیرا جریان خونتان بالا رفته و خواب خوبی نخواهید داشت.

برای خوابی راحت باید ذهنتان آرام باشد، پس کتاب بخوانید یا تلویزیون تماشا کنید تا خوابتان ببرد. گفته می‌شود دوش گرفتن خواب را از سر می‌پراند، پس صبح اول وقت دوش بگیرید و قبل از خواب چند دقیقه‌ای به وان حمام بروید.

هرگز چربی‌های اشباع شده مصرف نکنید

تحقیقات جدید نشان می‌دهد مصرف غذاهای حاوی اسیدهای اشباع شده باعث ابتلا به افسردگی می‌شود. این چربی‌ها در غذاهای فراوری شده وجود دارد و لازم است برای اطمینان به برچسب غذا رجوع کنید. بیشتر برندهای مارگارین عاری از چربی‌های اشباع شده هستند. البته خیلی از غذاهای پخته شده و کیک‌ها ترکیبی از چربی‌های اشباع دارند. توصیه می‌شود بیشتر به سمت میوه و سبزی‌های تازه و ارگانیک بروید و خودتان شیرینی و کیک درست کنید.

به بدنتان ویتامین بیشتری برسانید

برنامه‌ی غذایی خود را سرشار از ویتامین‌ها کنید؛ زیرا این غذاها نه تنها شما را سالم‌تر و با انرژی تر نگه می‌دارد بلکه در مقابل استرس نیز مقاومت می‌کند.

در برنامه‌ی غذایی خود ماهی سالمون، قارچ، کلم بروکلی، آووکادو، لوبیا، گردو و حبوبات بگنجانید و ویتامین و مواد مغذی را به بدنتان برسانید.

در دامن طبیعت پیاده‌روی کنید

رفتن به پارک‌های جنگلی و مصنوعی بسیار لذت‌بخش است اما چه بهتر که به مناطق طبیعی برویم. در دامن طبیعت قدم بزنید و به صداها و بوها توجه کنید. از طبعیت عکس بگیرید و به زیبایی آسمان نگاه کنید. همیشه پنج چیز را در نظر داشته باشید که به قدری برایتان عجیب است که می‌خواهید درباره‌اش با کسی حرف بزنید.

خاک بازی لذت‌بخش است

در کنار ساحل یا در هنگام باغبانی دستانتان را در خاک فرو کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا شادتر باشید. درون خاک ارگانیسم‌های بسیار ریزی وجود دارد که وارد پوستتان می‌شود و شادی را برایتان به ارمغان می‌آورد. این مواد به مغزتان دستور می‌دهد تا سروتونین بیشتری ترشح کند و خلق‌وخویتان را بهبود بخشد.

کمی آفتاب بگیرید

خیلی از افراد در ماه‌هایی که آفتاب کمتر است دچار افسردگی می‌شوند. شاید شما به این اختلال دچار نشوید، اما قطعاً از کمبود آفتاب و نور خورشید تأثیر می‌گیرید. پس روزی یک ربع بیرون بروید و قدم بزنید تا نور آفتاب به صورتتان بخورد. نور خورشید به بدنتان کمک می‌کند تا ویتامین دی دریافت کند.

به تفریح بروید

وقتی از خانه بیرون بروید و احساسات و هیجانات خود را خالی کنید، احساس آرامش بیشتری خواهید داشت. توصیه می‌شود مهمانی برپا کنید و هیجانات خود را بیرون بریزید. گاهی نیاز است زندگی را خیلی جدی نگیریم تا شادتر و آرام‌تر باشیم.

بازی‌های کودکانه انجام دهید

با دوستان و اعضای خانواده‌تان بازی کنید، مثلاً مسابقه‌ی دو بگذارید، با تفنگ آب پاش به هم شلیک کنید، آدم برفی درست کنید و روی برف سر بخورید، طناب بزنید، دور هم جمع شوید و بازی تخته‌ای انجام دهید. می‌توانید هر بازی را انجام دهید تا بیشتر بخندید و شادتر باشید.

اگر می‌خواهید زندگی شادتری داشته باشید، باید تغییرات لازم را اجرا کنید. هر کاری که برایتان جذابیت بیشتری دارد را انجام دهید. بهتر است دفتر یادداشتی داشته باشید و تمام تغییراتی که در زندگی‌تان ایجاد شده را بنویسید تا بدانید چه چیزی به شما کمک کرده است. زمانی که نا امیدی و بی‌حوصلگی به سراغتان می‌آید، نگاهی به این دفتر یادداشت بیاندازید تا یادتان بیاید که چه کارهایی انجام داده‌اید.

 

منبع : Moneycrashers

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-03-19 17:09:58
دسته بندی ها