برای دست‌یابی به موفقیت باید از این 13 مانع دست بکشید

25 دی 1398 - 2:00
سبک زندگی - برای دست‌یابی به موفقیت باید از این 13 مانع دست بکشید
برای دست‌یابی به موفقیت باید از این 13 مانع دست بکشید
امتیاز مطلب: 97%

تمام انسان‌ها در زندگی خود به دنبال کسب موفقیت هستند، اما تعریف هر فرد از موفقیت با دیگران متفاوت است. همه می دانیم برای دستیابی به اهداف و آرزوهایمان باید تلاش کنیم. در راه رسیدن به موفقیت موانع زیادی وجود دارد که اگر از آن‌ها دست نکشیم، باید برای همیشه قید موفقیت را بزنیم. در ادامه با یوکن همراه باشید تا موانعی که از موفقیت دورتان می‌کند را بشناسیم، البته هر مورد با نقل‌قولی از یکی از انسان‌های موفق بیان شده است.

گاهی برای دست‌یابی به موفقیت، نیازی به داشته‌های بیشتر نداریم، بلکه باید برخی از داشته‌هایمان را کنار بگذاریم. همان‌طور که گفته شد تعریف هر فردی با هر نژاد، سن و شغل از موفقیت متفاوت است، اما برخی موانع در همه جای دنیا یکسان است و اگر آن‌ها را کنار بگذاریم، حتماً موفق خواهیم شد.

اگر می‌خواهید موفق شوید از همین امروز دست از این موانع بکشید، البته کنار گذاشتن آن‌ها کار چندان ساده‌ای نیست و باید بیشتر وقت بگذارید.

سبک زندگی ناسالم خود را تغییر دهید

جیم ران: "از بدنتان مواظبت کنید، زیرا تنها جایی است که برای زندگی کردن در اختیار دارید."

در زندگی برای دست‌یابی به هر چیزی که می‌خواهید، به بدن سالم نیاز دارید. برای این که بدنی سالم داشته باشید باید به برنامه غذایی سالم و فعالیت بدنی و ورزش اهمیت دهید.

این مانع کوچک، اما بسیار تأثیرگذار است و با کنار گذاشتن آن یک گام به موفقیت نزدیک‌تر خواهید شد.

از کوتاه‌فکری دست بردارید

مِی وِست: "شما فقط یک بار فرصت زندگی کردن دارید، این یک بار کافی است اگر از آن به درستی استفاده کنید."

کسانی که به موفقیت می‌رسند، اهداف بلندمدتی در ذهن خود دارند. آن‌ها به خوبی می‌دانند اهدافشان نتیجه‌ی عاداتی است که هر روز انجام می‌دهند. عادات سالم کارهایی نیست که تنها انجام شان می‌دهید، بلکه باید به بخشی از وجودتان تبدیل شود.

برای مثال ممکن است انگیزه افرادی که ورزش می‌کنند متفاوت باشد، مثلاً برخی افراد ورزش می‌کنند تا به تناسب‌اندام برسند و بدن جذاب خود را به دیگران نشان دهند. عده‌ای دیگر ورزش می‌کنند چون ورزش و فعالیت بدنی به عادت سالم زندگی آن‌ها تبدیل شده است.

روی اهداف کوچک و بی ارزش تمرکز نکنید

ماریان ویلیامسون: "اهداف کوچک و کم خواهی برای دادن احساس امنیت و آرامش به دیگران، منطقی نیست. هر فردی باید به دنبال برتری باشد، حتی کودکان نیز این حق را دارند. تنها انسان‌های بزرگ نباید در پی درخشیدن باشند، بلکه این نیاز در وجود همه است. وقتی حق درخشیده شدن را به خودمان دهیم، می‌توانیم امکان این کار را به دیگران هم دهیم. وقتی از چیزی نترسیم و در راستای دست‌یابی به اهدافمان گام برداریم، ناخودآگاه دیگران نیز این حق را خواهند داشت."

وقتی دست از تلاش بردارید و از فرصت‌های پیش آمده بهره نبرید یا به رویاهای خود امکان تبدیل به واقعیت را ندهید، هیچ وقت استعدادهایتان به کار گرفته نمی‌شوند. پس دنیا هم از دستاوردهایی که در انتظار شما بود، بی‌بهره می‌ماند.

توصیه می‌کنیم اهداف مشخصی برای خود داشته باشید، ایده‌هایتان را به زبان بیاورید، از شکست نترسید و در مسیر موفقیت بدون هیچ ترس و واهمه‌ای گام بردارید.

بهانه‌ها شما را از هدفتان دور می‌کند

رَندی پاش: "مهم نیست چه چیزی و چقدر داشته باشیم، مهم این است که از تمام داشته‌های خود در راستای دست‌یابی به اهداف و آرزوهایمان استفاده کنیم."

افراد موفق خود را مسئول زندگی‌شان می‌دانند و هیچ توجهی به ضعف‌ها و شکست‌های قبلی‌شان ندارند. این که خود را مسئول تمام شکست‌ها، پیروزی‌ها و اتفاقات زندگی‌تان بدانید، هم ترس آلود و هم هیجان‌انگیز است. با این طرز فکر هیچ بهانه‌ای برای گام برداشتن در مسیر موفقیت نخواهید داشت و از تمام استعدادهای خود استفاده می‌کنید.

پس همیشه مسئول زندگی‌تان باشید و هیچ وقت با بهانه‌تراشی مسئولیت خود را به گردن کسی نیاندازید.

از طرز فکر ثابت خود دست بکشید

رابرت گرین: "آینده از آن کسانی است که به دنبال یادگیری مهارت‌های جدید هستند و با روشی خلاقانه از آن‌ها استفاده می‌کنند. "

افرادی به ذهنیت ثابت اعتقاد دارند که فکر می‌کنند استعداد و هوش بالا در وجود هر انسانی قرار نگرفته و استعداد بدون هیچ تلاشی، ما را به موفقیت می‌رساند. این در حالی است که افراد موفق باور دیگری دارند و می‌گویند ذهن قابل رشد و تقویت شدن است.

آن‌ها همواره برای تقویت ذهنیت خود، به دست آوردن اطلاعات جدید، یادگیری مهارت‌های جدید و تقویت قوه‌ی ادراک خود، زمان زیادی صرف می‌کنند و معتقدند نتیجه‌ی تلاش خود را در زندگی‌شان خواهند دید.

پیشنهاد می‌کنیم به ذهنیت ثابت و استعدادهای مادرزادی باور نداشته باشید. از همین حالا به دنبال تحول و رشد باشید و با برداشتن موانع از سر راه خود، در جهت دست‌یابی به موفقیت گام بردارید.

به یک باره دنبال موفقیت‌های بزرگ نباشید

اِمیل کو: "من هر روز در زندگی خود بهتر از قبل می‌شوم."

موفقیت در یک شب به دست نمی‌آید. افراد موفق اعتقاد دارند موفقیت‌های کوچک و مستمر در کنار هم قرار می‌گیرند تا فرد را به هدف و نتیجه‌ی دلخواه برسانند.

اهداف بزرگ داشته باشید و برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنید، اما روی هر روز خود متمرکز شوید و انتظار داشته باشید امروز نسبت به روز قبل، حداقل 1 درصد پیشرفت کنید.

اهداف کمال گرایانه را رها کنید

شعار آکادمی خان: "دست‌یابی به یک هدف واقع‌گرایانه، بسیار بهتر از یک رسیدن به هدف کمال گرایانه است."

هیچ چیزی و هیچ انسانی در این دنیا کامل و بی‌نقص نیست، مهم این است که چقدر تلاش کنیم. گاهی ترس از شکست یا موفقیت، جلوی پیشرفت و خلاقیت ما را می‌گیرد. اگر کمال‌گرا باشیم و منتظر شویم تا همه چیز درست شود، فرصت‌های زندگی‌مان از دست می‌رود.

روی اهداف واقع‌گرایانه خود تمرکز کنید تا حتی 1 درصد به پیشرفت برسید.

چند کار را هم‌زمان انجام ندهید

وینستون اِس. چرچیل: "اگر در مسیر موفقیت بخواهید به هر سگی که پارس می‌کند، سنگ بیاندازید، هیچ‌وقت به هدفتان نخواهید رسید."

افراد موفق بر این مسئله واقف هستند و وقتی در مسیر دست‌یابی به هدف خود گام بر می دارند تا به آن نرسند، دست از تلاش نمی‌کشند. مهم این است که انسان‌های موفق روی یک کار تمرکز و تعهد دارند و این همان چیزی است که آن‌ها را به موفقیت می‌رساند.

روی هر چیزی نمی‌توانید کنترل داشته باشید

اِپیکتِت، فیلسوف رواقی: "کنترل برخی چیزها در دست ماست و کنترل بعضی دیگر از دستمان خارج است."

خیلی خوب است که بتوانید میان این دو تفاوت قائل شوید. پس از چیزهایی که تحت کنترلتان نیست دور شوید و روی چیزهایی که در کنترلتان هستند تمرکز کنید. گاهی تنها می‌توانید روی نگرش خودتان کنترل و نظارت داشته باشید.

نباید به هرکسی و به هر چیزی جواب مثبت دهید

جیمز آلن: "کسی که به دستاورد ناچیزی رسیده، تلاش کمی هم داشته است؛ کسی که دستاورد بالاتری دارد، بیشتر هم تلاش کرده و کسی که دستاوردش فوق‌العاده است، تلاش بی نهایت داشته است."

افراد موفق می‌توانند در شرایط لازم "نه" بگویند. آن‌ها به خوبی به این مسئله واقف هستند که گاهی نیاز است برای دست‌یابی به اهداف خود، به کارها، گردش و درخواست‌های همکاران، خانواده و دوستانشان "نه" بگویند.

شاید در همان لحظه از شادی‌های کوتاه‌مدت دریغ کنند، اما وقتی به هدف خود می‌رسند، متوجه هستند که موفقیتشان ارزش بیشتری دارد.

از افراد منفی‌باف با افکار سمی دوری کنید

جیم ران: "هر فردی عملکردی متشکل از پنج نفری دارد که بیشتر وقت خود را با آن‌ها سپری می‌کند."

کسانی که بیشترین وقت خود را با آن‌ها می‌گذرانیم تأثیر فوق‌العاده‌ای روی شخصیت ما دارند. اگر با افرادی معاشرت کنید که بلندپروازی کمتری از ما دارند و به دنبال اهداف کوچک هستند، شما هم اهداف و موفقیتتان نزول می کند؛ اما وقتی بیشتر وقت خود را با کسانی بگذرانید که خیلی بهتر از شما هستند، هر چند ممکن است ارتباط با آن‌ها کمی چالش‌برانگیز باشد، اما احتمال موفقیتتان بیشتر خواهد شد.

پس در انتخاب دوست و هم‌نشین دقت زیادی داشته باشید. اگر اطرافتان را انسان‌های منفی‌باف و کج‌خیال گرفته، کمی تجدیدنظر کنید تا بتوانید راحت‌تر به اهداف خود دست یابید.

انتظار دوست داشته شدن خود را پایین بیاورید

اُلیور اِمبِرتون: "تنها راه جلوگیری از ناراحت کردن دیگران این است که کار مهمی انجام ندهید."

در اطرافتان کسانی هستند که ارتباط خوبی با شما دارند، اما قطعاً افرادی هم وجود دارند که از شما خوششان نمی‌آید. پس هرچقدر تلاش کنید، نمی‌توانید کاری کنید که همه شما را دوست بدارند و برایشان جذابیت داشته باشید.

نیاز به دوست داشته شدن، یک نیاز طبیعی است و شما نمی‌توانید خود را به ترک آن مجاب کنید؛ اما تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که ارزش خود را بدانید، بالا رفتن تعداد کسانی که از شما خوششان نمی‌آید، بدین معناست که شما کارهای مهم و ارزشمندی انجام می‌دهید که دیگران طاقت دیدنتان را ندارند.

خیلی به تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی وابسته نباشید

جک کورنفیلد: "مشکل این است که تصور می‌کنید در زندگی وقت زیادی دارید."

امروزه خیلی از افراد به طور افراطی از تلویزیون و اینترنت استفاده می‌کنند؛ اما غافل از این‌که وابستگی به رسانه‌های اجتماعی می‌تواند شما را از زندگی و اهدافتان دور کند. پس باید کمتر به سراغ این دو بروید، مگر این که اهدافتان به آن‌ها وابسته باشد. زمان بیهوده‌ای که می‌خواهید صرف تماشای تلویزیون و وب گردی کنید را به کارهای مهم اختصاص دهید و گامی در راستای دست‌یابی به اهدافتان بردارید.

 

منبع : linkedin

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-08 14:43:41
دسته بندی ها