10 اشتباهی که افراد شاد هیچ‌گاه مرتکب نمی‌شوند

1 خرداد 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - 10 اشتباهی که افراد شاد هیچ‌گاه مرتکب نمی‌شوند
10 اشتباهی که افراد شاد هیچ‌گاه مرتکب نمی‌شوند
امتیاز مطلب: 93%

کسانی هستند که معنای حقیقی شاد بودن و خوشبختی در زندگی را درک کرد‌ه‌اند و با اجتناب از انجام کار‌هایی این حس را در خود تقویت می‌کنند. برای آشنایی با این کارها و تبدیل شدن به فردی شاد در ادامه با یوکن همراه باشید.

آیا تا به حال متوجه صدایی آزاردهنده در ذهن خود شده‌اید که مدام در حال عیب‌جویی کردن است و بیشتر صحبت‌ها را انجام می‌دهد؟ این صدا حتی زمانی که مشتری بسیار عالی را جذب می‌کنم و یا کتابی می‌نویسم ناراضی ست و دلایلی را برای ناپایدار بودن این موفقیت پیدا کرده و آن را دستاوردی کوچک خطاب می‌کند.

مدتی پیش تصمیم گرفتم که زمان آن رسیده که این صدا را متوقف کنم زیرا که ذهن، زندگی و خوشبختی من در معرض خطر قرار داشت.

هر چه که بیشتر به این صدا گوش فرا دهیم، بیشتر از تجربیات خوب زندگی دور می‌شویم. افراد شاد و سرزنده این امر را درک کرده‌اند. آن‌ها به صورت آگاه یا ناآگاه این را تمرین کرده‌اند. افراد شاد همچنین از انجام کارهایی خودداری می‌کنند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

کارهایی که افراد شاد هیچ‌گاه انجام نمی‌دهند عبارت‌اند از:

1. توجه کردن به صدای آزار دهنده‌ی درون

افراد شاد و سرزنده توجه زیادی به صدای آزاردهنده‌ی درون خود ندارند. شما باید این صدا را تغییر داده و آن را به بهترین دوست خود تبدیل کنید و زمانی که شروع به ناامید کردن و عیب‌جویی کرد آن را نادیده بگیرید. به جای تمرکز بر این صدا بر شادی‌ها و موفقیت‌های زندگی خود تمرکز کنید. ضرب‌المثل "بر هر چه تمرکز کنی همان را به دست خواهی آورد." را به خاطر داشته باشید و به آن عمل کنید.

2. تعریف موفقیت با پول

اگر موفقیت را با پول تعریف کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که مقداری که درمی‌آوریم هیچ‌گاه کافی نیست و همیشه می‌توان بیشتر به دست آورد؛ اما افراد شاد و سرزنده موفقیت را با رضایت و خوشبختی در زندگی برابر می‌دانند.

اگر با کسب ماهی هزار دلار خوشحال هستید و تمام نیازهای شما را برآورده می‌کند پس به این مقدار راضی باشید. فقط به این دلیل که شخص دیگری به شما گفته است که هزار دلار کافی نیست خود را متوقف نکنید. به خود رجوع کنید و از خود بپرسید که آیا به مقدار بیشتری نیاز دارید؟ اگر پاسخ بله است برای رسیدن به آن تلاش کنید اما در این راه خوشبختی خود در را به خطر نیندازید.

3. زندگی کردن در آینده

در کتاب قدرت زمان حال، اکورات توله تاکید بر اهمیت زندگی در زمان حال را دارد. زمان حال تنها زمانی است که در اختیار شماست. گذشته تنها در خاطرات شما وجود دارد و آینده هنوز نیامده است.

افراد شاد بر چیزهای کوچک امروزشان که موفقیت بزرگ فردا را رقم خواهد زد تمرکز می‌کنند. امروز را دریابید زیرا که دوباره تکرار نخواهد شد.

4. فراموش کردن شکرگزاری

ما موجودات عجیبی هستیم. ما داشته‌هایمان را فراموش کرده و فقط به نداشته‌هایمان توجه می‌کنیم. برای یادآوری مسائل کوچکی که ما را خوشحال می‌کنند یک دفترچه خاطرات نگه‌داری کنید و در آن از خدا به خاطر نعمت‌هایش شکرگزار باشید‌. تحقیقات روانشناسی نشان می دهد که زمانی که برای داشته‌هایمان شکرگزار هستیم شاد خواهیم بود.

به منظور این امر، سعی کنید سه چیز خوبی که در روز برایتان اتفاق افتاده است را یادداشت کنید. برای یک هفته و هر شب این عمل را تکرار کنید و به احساسی که بعد از انجام این عمل به دست می‌آوردید توجه کنید. در آزمایشی در سال 2005 از گروه‌های مختلفی از شرکت‌کننده‌ها خواسته شد همین کار را انجام دهند، بعد از گذشت یک ماه از انجام این عمل افراد نسبت به گذشته‌شان کمتر افسرده و شادتر شده بودند و به انجام این کار ادامه دادند.

5. داشتن رویای کوچک

شرایط به‌گونه‌ای ما را وادار به داشتن رویاهای کوچک می‌کند. به ما گفته می‌شود که از چالش‌هایی که در زندگی برای ما اتفاق می‌افتد دوری کنیم. افراد موفق رویاهای خود را محدود نمی‌کنند، آن‌ها جرئت رویاهای بزرگ داشتن را دارند.

آن‌ها همچنین دارای مجموعه‌ای از گام‌های کوچک و سریع هستند که آن‌ها را به سمت آگاه شدن از هدفشان هدایت می‌کند. داشتن یک دیدگاه عظیم اهمیت دارد اما با یک فرمول قدم به قدم امکان‌پذیرتر خواهد شد.

6. مخفی نگه‌داشتن رویا‌ها و هدف‌ها

افراد شاد عاشق به اشتراک گذاشتن اهداف، رویاها و چالش‌های خود برای استفاده کردن از ایده‌ها، راه‌حل‌ها و همکاری‌‌های دیگران هستند.

7. غیبت کردن

ممکن است پشت سر دیگران حرف زدن وسوسه کننده باشد، اما زمانی که در مورد شخصی بد می‌گویید خودتان نیز این انرژی منفی را دریافت خواهید کرد.

به آخرین باری که پشت سر کسی حرف زده‌اید فکر کنید. بعد از آن چه حسی داشتید؟ مطمئن هستم احساس شوق نداشته‌اید. به جای غیبت کردن بر نقاط قوت، عادات مثبت و مسائلی که افراد را خاص می‌کنند تمرکز کنید.

8. هم‌‌تراز نبودن با ارزش‌های خود در زندگی

هم‌ترازی با ارزش‌های خود حسی است که دوست دارید آن را به طور منظم تجربه کنید؛ برای مثال ارزش‌های والای شما  می‌توانند عشق، صداقت، درستی و موفقیت شما باشند.

ده ارزش خود را در صفحه‌ای بنویسید و پشت همان صفحه استفاده خود از این ارزش‌ها در عرصه‌های مختلف زندگی را یادداشت کنید.

اکنون عرصه‌هایی که در آن این ارزش‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند را بنویسید و بر چگونگی استفاده‌ی این ارزش‌ها تمرکز کنید.

9. نپذیرفتن چیز‌هایی که در زندگی نمی‌توان تغییرشان داد

افراد شاد با محیط سازگار هستند و به سادگی با مسائلی که قابل تغییر نیستند خود را وفق می‌دهند. اگر از چیزی راضی نیستید، این حقیقت را که نمی‌توانید آن را تغییر دهید را رها نمی‌کنید؛ این امر که بیشتر از تلاش برای کنترل دیگران و محیط اطراف سرچشمه می‌گیرد موجب غم و اندوه بیشتر شما خواهد شد. آسان‌ترین فردی که می‌توانید تغییر دهید خودتان هستید. افراد شاد این امر را می‌دانند و انرژی خود را صرف مسائلی که می‌توانند تغییر دهند می‌کنند.

10. کینه نگه‌داشتن

هر چه بیشتر به جمله‌ای که سال گذشته به شما گفته شد و موجب ناراحتیان شد فکر کنید حس عصبانیت، منفی‌نگری و تنفر شما را تقویت خواهد کرد و این امر بسیاری از انرژی شما به هدر می‌دهد.

بخشیدن و فراموش کردن کار آسانی نیست اما در دراز مدت اثرات مثبت زیادی دارد. شما با این کار از بند‌های منفی رها می‌شوید و تجربیات بهتری در زندگی را به دست خواهید آورد.

 

منبع: Lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-05-18 17:08:55
دسته بندی ها