42 راهکار عالی برای این که به پیشرفت و موفقیت برسیم

5 شهریور 1399 - 6:10
انگیزشی - 42 راهکار عالی برای این که به پیشرفت و موفقیت برسیم
42 راهکار عالی برای این که به پیشرفت و موفقیت برسیم
امتیاز مطلب: 90%

در زندگی خود به دنبال چه چیزی هستید؟ آیا می‌خواهید به پیشرفت و موفقیت برسید یا به همان زندگی روزمره و گذران ساعت‌های تکراری قانع هستید؟ اگر از توانمندی‌های خود استفاده کنید و در راستای بهبود آن‌ها گام بردارید، هر چه جلوتر بروید باز هم مسیری طولانی در مقابلتان قرار خواهد داشت. در ادامه با 42 گامی که شما را به فرد بهتری تبدیل می‌کند آشنا خواهید شد. با یوکن همراه باشید.

همیشه در هر فردی مسئله‌ای وجود دارد که می‌تواند آن را بهبود دهد تا یک گام به تکامل نزدیک‌تر شود. پس در مسیر زندگی هیچ حدی وجود ندارد و می‌توان تا بی‌نهایت جلو رفت. هر زمانی که احساس پیشرفت و رشد داشتید، مطمئن باشید این توان در شما وجود دارد که از این بهتر هم باشید؛ اما چگونه می‌توان بهتر شد؟

به کتاب خواندن روزانه عادت کنید

هر چقدر کتاب بیشتری بخوانید، دانش تان بالاتر خواهد رفت؛ اما عادت مطالعه را با خواندن چه کتاب‌هایی در خود ایجاد کنیم؟ ابتدا به سراغ کتاب‌هایی بروید که راه رشد و پیشرفت را به شما نشان می‌دهد. توصیه می‌کنیم کتاب‌هایی درباره ثروتمند شدن، برنامه ریزی و بهبود کارهای روزانه چون قانون 30/70 یا 20/80 را بخوانید.

زبان جدیدی یاد بگیرید

به دنبال یادگیری زبانی جدید باشید تا با فرهنگی متفاوت آشنا شوید. با این کار ذهنتان باز می‌شود و تجربه‌ای عالی خواهید داشت. پس زبانی جدید یاد بگیرید و به مهارت‌های خود اضافه کنید. پیشنهاد می‌شود زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و دیگر زبان‌هایی که به آن علاقه دارید را یاد بگیرید.

سرگرمی جدیدی برای خود داشته باشید

باید سرگرمی جدید و متفاوتی مانند صخره نوردی، قایقرانی، گلف، اسکیت روی یخ و ... برای خود در نظر بگیرید. گاهی بهتر است سرگرمی‌تان محدود به ورزش نباشد و بیشتر جنبه‌ی تفریحی داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم در دوره سفال گری، آشپزی‌های مدرن، طراحی سایت و ... شرکت کنید. با یادگیری سرگرمی‌های جدید ذهنتان باز شده و می‌توانید استعدادهای جدید خود را شکوفا کنید.

در دوره‌های آموزشی حاضر شوید

برای یادگیری مهارت‌های جدید در دوره‌های آموزشی شرکت کنید. گاهی شرکت در سمینارها و کارگاه‌های آموزشی کافی است و نیاز نیست حتماً در دوره‌ای طولانی مدت شرکت کنید. با شرکت در دوره‌های آموزشی به ایده‌های جدیدی می‌رسید که قبلاً توجهی به آن‌ها نداشته‌اید.

در فضایی الهام بخش زندگی کنید

محیط زندگی شما روی خلق و خو و رفتارهایتان تأثیر می‌گذارد. اگر در محیطی خسته کننده زندگی می‌کنید، با ایجاد تغییراتی می‌توانید آن را به دلخواه خود در آورید. باید در محیطی باشید که در آن شوق و اشتیاق بسیار برای شکوفایی استعدادها و انگیزه‌های مختلف وجود دارد.

بر ترس‌هایتان غلبه کنید

در زندگی با ترس‌هایی چون ترس از سخنرانی، ترس از ریسک کردن، ترس از عدم قطعیت و ... رو به رو می‌شویم که سبب می‌شود از رشد و پیشرفت دور بمانیم. کافی است دیدگاه خود را نسبت به ترس‌هایی که در وجود خود احساس می‌کنیم تغییر دهیم تا به پیشرفت و رشد برسیم. پس اگر از چیزی می‌ترسید روی آن بخش از وجود خود کار کنید تا امکان پیشرفت برایتان فراهم شود.

مهارت‌های خود را شناسایی کرده و رشد دهید

باید بدانید دانش و مهارت‌هایتان در چه سطحی قرار دارد. مثلاً اگر نویسنده هستید باید مهارت‌های نوشتن را در خود بهبود دهید، اگر سخنران هستید مهارت صحبت کردن را در خود رشد بدهید. باید تلاش کنید هر روز مهارت‌های ارتباط اجتماعی خود را بهتر کنید و در جهت توسعه آن‌ها گام بردارید.

صبح زود بیدار شوید

سحر خیز بودن رمز اصلی موفقیت و پیشرفت است. بسیاری از بزرگان می‌گویند صبح زود بلند شدن، در حدود ساعت 5 تا 6 صبح است. در این زمان بهره‌وری و کارایی‌تان بالا می‌رود. با صبح زود بیدار شدن تمایل بیشتری به رشد خواهید داشت و به این ذهنیت می‌رسید که باید نهایت استفاده را از روز خود ببرید.

برای ورزش هفتگی برنامه‌ای منظم داشته باشید

هر کسی فایده ورزش کردن را می‌داند. در طول هفته برنامه‌ای منظم برای ورزش کردن در نظر بگیرید، مثلاً 3 بار در هفته به مدت نیم ساعت آرام بدوید. می‌توانید تمرینات دیگری چون پیاده روی، باشگاه و استخر را هم انجام دهید.

دفترچه‌ای به‌عنوان راهنمای زندگی خود داشته باشید

دفتری برای خود بخرید و در آن موارد اساسی برای رشد خود را ذکر کنید. در این دفترچه اهداف بلندمدت و دیگر هدف‌های جزئی خود را بنویسید. این دفترچه راهنمایی برای زندگی و پیشرفت خواهد بود و شما را به سمت جلو رهنمون می‌کند.

برای آینده خود نامه بنویسید

چه تصوری برای زندگی 5 سال آینده خود دارید؟ آیا زندگی‌تان تغییر می‌کند؟ به فرد دیگری تبدیل خواهید شد؟ پیشنهاد می‌کنیم برای یک سال بعد خود نامه بنویسید و آن را جایی کنار بگذارید. بعد از نوشتن نامه تلاش کنید همان شخصی شوید که یک سال بعد تصور کرده‌اید. در تقویمتان علامت بزنید و سال آینده در همان روز نامه را باز کنید و آن را بخوانید.

در منطقه‌ی امن خود بمانید

با تلاش و زحمت فراوان می‌توان به پیشرفت رسید. وقتی در آسایش و راحتی باشید، به هیچ رشدی نخواهید رسید. منطقه‌ی امن زندگی‌تان کجاست؟ آیا در همان جا گیر کرده‌اید و در برخورد با دیگران تلاش می‌کنید در لاک خود بمانید؟ پس برخورد متفاوتی داشته باشید و از مسائل کلیشه‌ای دور شوید. باید خود را به چالش بکشانید تا به پیشرفت برسید. وقتی در شرایط مختلف قرار گیرید توانایی‌های خود را ارزیابی می‌کنید.

با دوستان خود رقابت کنید

دوست خود را در زمینه کاهش وزن، ورزش و مسائل مالی به چالش بکشید و در این زمینه با او وارد رقابت شوید. قطعاً هم شما و هم دوستتان در این زمینه به پیشرفت بیشتری خواهد رسید.

نقاط کور زندگی‌تان را شناسایی کنید

پیدا کردن نقاط کور باعث رشد و پیشرفت ما می‌شود. تمرین مناسب برای یافتن نقاط کور شناسایی افراد و اتفاقاتی است که در طول روز ما را تحریک می‌کند؛ مواردی که سبب می‌شود احساسات عجیبی داشته باشید یا تحت تأثیر قرار گیرید. با این کار نکات جالبی را در خود پیدا می‌کنید.

به دنبال نتایج کارهای خود باشید

همیشه در مسیر پیشرفت نقاط کوری وجود دارد که ما از آن‌ها دوری می‌کنیم. پس نیاز است درباره کارها و رفتارهای خود از دیگران بازخورد بگیریم. خانواده، دوستان و اطرافیانمان به ما بازخوردهای خوبی می‌دهند زیرا ذهنیتی از شما ندارند و می‌توانند نقدهای خوبی از شما داشته باشند.

برنامه‌ای برای کارهای خود داشته باشید و مطابق با آن جلو روید

فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید بنویسید و روز خود را با آن شروع کنید. این کار سبب بالا بردن تمرکز شما می‌شود. اگر دقت کنید روزی که با برنامه جلو می‌روید، بهره‌وری‌تان نسبت به زمانی که بدون برنامه هستید بالاتر خواهد بود. پس برنامه‌های روزمره خود را روی کاغذ بنویسید و این یادداشت را روی میز یا رایانه خود بچسبانید.

اهداف بزرگ داشته باشید

برای خود اهداف بزرگی در نظر بگیرید. اهدافی داشته باشید که مسیر دست یابی به آن خیلی طبیعی نباشد. وقتی به هدف خود برسید، حال فوق‌العاده‌ای خواهید داشت. اگر اهداف بزرگ داشته باشید برای رسیدن به آن‌ها تلاش بیشتری خواهید کرد.

نقاط ضعف خود را پیدا کنید

لازم است نقطه ضعف‌های خود را بشناسید تا به دنبال رفع آن بروید. آیا می‌توانید نقطه ضعف و نقص خود را برطرف کنید؟ روی کدام یک از نقاط ضعف خود می‌توانید کار کنید؟

دست به اقدام بزنید

عمل کردن بهترین راه برای پیشرفت و یادگیری است. با صبر کردن و حوصله داشتن به جایی نمی‌رسید، بلکه باید اقدام کنید و در مسیر برنامه ریزی‌های خود گام بردارید.

از افراد موفق درس بگیرید

از کسانی که برایتان تحسین برانگیز هستند، عبرت بگیرید. آن‌ها معمولاً خصوصیاتی دارند که برای پیشرفت و موفقیت به آن‌ها نیاز دارید. می‌خواهید کدام یک از ویژگی‌های آن‌ها را داشته باشید؟ چطور می‌توانید به این ویژگی‌ها دست یابید؟

عادت‌های بد را ترک کنید

فکر می‌کنید عادت بدی در شما وجود دارد که باید آن را کنار بگذارید؟ هر عادت بدی که دارید، برای کنار گذاشتن آن تلاش کنید تا کمکی به موفقیت خود کنید.

عادت‌های جدیدی در خود به وجود آورید

توصیه می‌کنیم عادت‌های خوبی چون کتاب خواندن، مدیتیشن، سحرخیزی و ... را در خود ایجاد کنید. عادت‌هایی را در خود ایجاد کنید که به پیشرفت و شادی شما کمک می‌کند.

از افراد سمی و منفی باف دور شوید

جیم ران (Jim Rohn) می‌گوید: "رفتارهای شما از مجموعه رفتار 5 نفری حاصل می‌شود که بیشتر با آن‌ها رابطه دارید." در هر جایی افراد منفی باف خواهند بود اما این شما هستید که باید از آن‌ها دوری کنید و اجازه ندهید تأثیر منفی روی خلق و خو و رفتارهایتان بگذارند.

رفتار با افراد نامناسب را یاد بگیرید

گاهی در محل کار و اطراف ما کسانی هستند که نمی‌توان از آن‌ها دوری کرد؛ اما لازم است برخورد درست با این افراد را یاد بگیرید تا در آینده ارتباطات بهتری داشته باشید.

از خصوصیات خوب دوستانتان درس بگیرید

هر فردی خصوصیات مثبت و خوبی دارد، تنها کافی است با دید باز به آن‌ها نگاه کنیم. باید بتوانید از این ویژگی‌های خوب درس بگیرید. هم اکنون یکی از دوستان خود را در ذهنتان تجسم کنید و خصوصیت مثبت او را به یاد آورید و از آن عبرت بگیرید. شاید بهتر باشد از دوستانتان کمک بگیرید و از او بخواهید شما را به ویژگی خوبی که دارد برساند. مطمئناً دوست تان از درخواست شما خوشحال می‌شود و این مسئله در رابطه‌تان نیز تأثیر مثبت خواهد داشت.

خاطرات روزمره خود را یادداشت کنید

با نوشتن خاطرات روزانه به خودآگاهی می‌رسید و تمام نوشته‌ها را از نظر فردی شخص سوم می‌خوانید. بهتر است خاطرات روزانه خود را در دفترچه، وبلاگ، سایت و ... بنویسید. این بستگی به نظر و انتخاب شما دارد.

مطالبی را درباره توسعه فردی به اشتراک گذارید

پیشنهاد می‌کنیم برای پیشرفت خود و کمک به دیگران مطلبی درباره توسعه فردی بنویسید و آن را به اشتراک گذارید. حتی می‌توانید تجربه‌ی شخصی خود را با گذاشتن در وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی در اختیار دیگران قرار دهید. با این کار احساس مسئولیت زیادی نسبت به پیشرفت خود و کمک به دیگران خواهید داشت.

از فردی خبره کمک بگیرید

وقتی در مسیر دستیابی به موفقیت سرعت بیشتری خواهید داشت که از کمک یک مربی یا استاد بهره ببرید. وقتی کسی برای رسیدن به اهدافتان همراه شما باشد زودتر به سوی موفقیت می‌روید. پس با این کار نتایج سریع‌تری به نسبت تنها گام برداشتن، به دست می‌آورید.

از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی فاصله بگیرید

گشت زدن در شبکه های اجتماعی تنها وقت شما را هدر می‌دهد. می‌توانید این زمان را به انجام کارهای دیگری اختصاص دهید. پیشنهاد می‌کنیم نیمی از روز دست به گوشی خود نزنید تا متوجه شوید این کار چقدر در بهره وری شما مؤثر است. پس با استفاده درست از گوشی خود، زمان بیشتری برای انجام دیگر کارهای مثبت و کارآمد خواهید داشت.

بازی‌های استراتژیک انجام دهید

بازی‌های استراتژیک همانند شطرنج به شما کمک می‌کند تا قوای ذهنی‌تان را تقویت کنید. البته این بازی‌ها علاوه بر تقویت قدرت هوش ساعات خوشایندی را برایتان رقم می‌زند.

تلویزیون تماشا نکنید

تماشای برنامه‌ها و تبلیغات تلویزیونی سبب می‌شود تا هوشیاری‌تان پایین بیاید. می‌توانید زمان تماشای تلویزیون را به کارهای موردعلاقه خود، وقت گذرانی با دوستان و انجام ورزش اختصاص دهید.

در طی 30 روز به یکی از اهداف خود برسید

هدفی برای خود تعیین کنید و در تلاش باشید تا در طول 30 روز به آن برسید. این هدف می‌تواند کاری باشد که همیشه می‌خواستید انجام دهید و موفق نشده‌اید. پس 30 روز فرصت دارید تا آن عادت را در خود ایجاد کنید و خود را به چالش بکشید. در پایان زمان مقرر تلاش خود را ارزیابی کرده و میزان دست یابی به هدف را بسنجید.

مراقبه کنید

انجام تمرینات مدیتیشن سبب دست یابی به آرامش می‌شود. اگر قبل از خواب مراقبه کنید، خواب راحت‌تر و کوتاه‌تری خواهید داشت.

حرف زدن در جمع را یاد بگیرید

ترس از سخنرانی در جمع، شایع‌ترین نوع ترس در سراسر دنیاست. با تقویت مهارت حرف زدن در جمع می‌توانید در ارتباطات به موفقیت بیشتری برسید. پس تلاش کنید مهارت سخنرانی و ارتباط در جمع را یاد بگیرید و از آن بهره ببرید.

با افراد موفق ارتباط برقرار کنید

بیشتر افراد با بهره‌مندی از نگرش درست، مهارت‌های موردنیاز و دانش فنی هر کار، به موفقیت می‌رسند. پس بهتر است با این افراد وارد رابطه شوید و از تجربیات آن‌ها در راستای دست یابی به اهداف استفاده کنید. برای این که همانند آن‌ها موفق شوید، باید از دیدگاه‌ها و نقطه نظرات آن‌ها بهره ببرید.

در گذشته غرق نشوید

باید تلاش کنید تجربه‌های تلخ و ناکامی‌های گذشته را از یاد ببرید و آن‌ها را از ذهن خود پاک کنید. با غرق شدن در گذشته تنها فرصت پیشرفت را از خود می‌گیرید. پس خود را ببخشید، گذشته را رها کنید و به سمت جلو گام بردارید. مطمئناً با چشم پوشی از اشتباهات و گام برداشتن به سمت جلو می‌توانید به رضایت و شادی برسید.

به دنبال سرمایه گذاری جدید باشید

برای سرمایه گذاری و شروع کسب و کار جدید نیاز به مهارت‌های جدیدی دارید. پس شروع کنید و به دنبال رقابت باشید. با سرمایه گذاری در یک کسب و کار، مهارت‌های خود را رشد شده و سبب تقویت روحیه‌ی مدیریت و یادگیری نظم شخصی خواهید شد.

با اطرافیان خود مهربانی کنید

خیلی از افراد در برخورد با دیگران مهربان نیستند. با مهربانی به نتایج فوق‌العاده‌ای چون صبر، عشق، احساس همدردی و نزدیکی بیشتر دست می‌یابید. پس همین حالا تصمیم بگیرید کمی مهربان‌تر باشید. مطمئناً این ویژگی خوب سبب شادی اطرافیان خواهد شد و شما را به رضایت درونی و آسایش خاطر می‌رساند.

از کسانی که از شما متنفرند، بگذرید

خیلی راحت می‌توان از کسی که از ما متنفر است، تنفر داشت. باید برای رفع این احساسات منفی تلاش خود را به کار گیرید. پس خیلی تمرکزتان را روی مشکلات و تنفرها نبرید و قلب خود را با بخشیدن به سمت مهربانی بگشایید. اگر کسی از شما متنفر است، او را ببخشید و به دنبال بهبود رابطه‌تان باشید. حتی اگر تلاشتان برای ایجاد رابطه دوستانه نتیجه بخش نبود، باز هم با او مهربان باشید و کینه توزی نکنید.

کمی به خودتان استراحت دهید

گاهی برای رسیدن به موفقیت باید به خودمان استراحت دهیم تا تجدید قوا یابیم. پس زمانی را به استراحت و کسب آرامش اختصاص دهید. کمی استراحت نیاز است تا قوایی دوباره پیدا کنید و برای ادامه مسیر انرژی و توان به دست آورید.

خواندن مقاله درباره توسعه فردی را فراموش نکنید

با مطالعه مقاله درباره توسعه فردی به نتایج فوق‌العاده‌ای دست می‌یابید. این کار سبب می‌شود تا عادت مثبت مطالعه در شما ایجاد شود و با سرعت بیشتری به موفقیت و پیشرفت برسید.

نسبت به رشد و پیشرفت خود متعهد باشید

مقالات زیادی درباره رشد و توسعه‌ی فردی وجود دارد، اما باید خودتان تصمیم قاطع بگیرید. وقتی خودتان تعهد به ایجاد تغییرات مثبت در قلب و ذهنتان را نداشته باشید، مطمئناً هیچ کتاب و استادی به شما کمک نمی‌کند. پس خودمان مسئول رشد و موفقیتمان هستیم و هیچ کس تعهد و وظیفه‌ای برای ایجاد تغییر در زندگی ما ندارد.

همین حالا تصمیمی قاطع برای موفقیت خود بگیرید و برای رسیدن به آرامش و شادی با تمام قوا تلاش کنید. لازم است برای موفقیت قدم‌هایی آهسته و درست بردارید، شاید در همان ابتدا متوجه تغییری نشوید اما در آینده آرامش و کامیابی به سراغتان خواهد آمد.

 

منبع : lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-26 10:34:53
دسته بندی ها