11 مهارتی که شما را سوپرموفق خواهد کرد

16 شهریور 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - 11 مهارتی که شما را سوپرموفق خواهد کرد
11 مهارتی که شما را سوپرموفق خواهد کرد
امتیاز مطلب: 97%

برخی افراد می‌گویند شانس عامل اصلی دست یابی به موفقیت است. برخی دیگر نیز تلاش و پشتکار را عامل اصلی موفقیت تلقی می‌کنند؛ اما واقعیت این است که موفقیت از کنار هم قرار دادن شانس، پشتکار و چند عامل دیگر به دست می‌آید. با یوکن همراه باشید تا مهارت‌هایی که برای موفقیت نیاز است را بیان کنیم.

موفقیت یک موضوع درونی است و تعریف‌های متفاوتی از آن وجود دارد که ممکن است سبب گمراهی‌تان شود. برخی‌ها موفقیت را در کسب درآمد میلیونی می‌دانند؛ اما برخی دیگر زندگی مرفه، مسافرت‌های خارج از کشور و یک شغل پاره وقت با درآمد بالا را موفقیت می‌دانند. بعضی از افراد نیز موفقیت را در راه اندازی کسب و کار مستقل تلقی می‌کنند، برخی‌ها می‌خواهند درآمد بالایی داشته باشند در حالی که بیشتر وقت خود را صرف لذت‌ها و علاقه‌مندی‌هایشان می‌کنند؛ پس هیچ تعریف دقیق و مشخصی از موفقیت وجود ندارد.

هر برداشتی که از موفقیت داشته باشید، 11 مهارت نیاز است تا به آن دست یابید:

باید بتوانید از تکرار افکار منفی در ذهنتان جلوگیری کنید

به تازگی پژوهشی در مجله‌ی "نیویورکر" (The New Yorker) انجام شده که نشان می‌دهد، وقتی خاطرات گذشته را در ذهن خود مرور می‌کنیم، تمام گذشته را همان طور که رخ داده، به یاد نمی‌آوریم. حقیقت این است که ذهنمان تمام خاطرات گذشته را همانند فیلم مستند نگه نمی‌دارد. هر وقتی که احساسمان نسبت به خاطرات تغییر می‌کند، نوع یادآوری ما نیز متفاوت خواهد بود.

وقتی تمام ذهنتان درگیر فکرهای منفی شود و اجازه دهید این افکار در شما رشد یابد، به‌مرور زمان احساساتتان نیز تغییر خواهد کرد. زمانی که فکر می‌کنید عملکرد خوبی در زندگی ندارید یا از استعدادهای لازم بی‌بهره‌اید، با فکر کردن مداوم به این موارد واقعاً به این باور می‌رسید.

اصلی‌ترین عامل در یادآوری اشتباهات و خاطرات گذشته این است که آن‌ها را تجربیاتی برای پیشرفت در زندگی آینده می‌دانیم. اگر در به یادآوردن خاطرات گذشته منطقی باشیم و از تکرار آن‌ها جلوگیری کنیم، بدترین خاطرات نیز سبب رشد و پیشرفتمان خواهند شد.

فضایی مثبت برای خود به وجود آورید

دست یابی به موفقیت وابسته به محیطی است که در آن زندگی می‌کنیم. ما بیشتر ساعات روز را در محل کار هستیم، پس محیط کار تأثیر زیادی در زندگی ما دارد. محیط کاری مثبت سبب می‌شود تا اشتیاق بیشتری برای کار و تلاش، به منظور بهبود عملکردمان داشته باشیم. این در حالی است که محیط نامناسب تمام علاقه‌ی ما برای تلاش بیشتر را از بین می‌برد و در نهایت نمی‌توانیم عملکرد خوبی از خود نشان دهیم.

لازم است بدانید محیط خانه تأثیر بیشتری در موفقیت ما دارد. وقتی با خستگی به خانه می‌روید، باید فضایی باشد تا بتوانید انرژی دوباره‌ای به دست آورید. باید بتوانید فضای مناسب‌تری در محیط خانه خود ایجاد کنید. پیشنهاد می‌شود به دنبال فنگ شویی، تمیز کردن و چیدن دوباره دکوراسیون منزل بروید تا احساس آرامش و شادی بیشتری به وجود آورید.

چه انگیزه‌ای برای رسیدن به موفقیت دارید

"سیمون سینک" (Simon Sinek)، نویسنده‌ی مشهور بریتانیایی، در کتاب "با چرا شروع کنید" می‌گوید، باید چراهای خوبی از خود بپرسید. باید دقیقا بدانید چرا به دنبال موفقیت هستید. باید بدانید چرا می‌خواهید در مدت زمان مشخصی کاری را به انجام برسانید تا موفق شوید. شاید در ابتدا پاسخ‌های خوبی برای این سؤالات نداشته باشید، اما قطعاً جواب‌های مناسبی پیدا خواهید کرد. اگر پاسخ شما برای دلیل دست یابی به موفقیت، "پول دار شدن " یا "معروف شدن" است؛ این جواب‌ها انگیزهی زیادی در شما ایجاد نمی‌کند و حتی اگر باعث حرکتتان شود خیلی زود از بین می‌رود.

برای تلاش به منظور دست یابی به موفقیت، باید انگیزه واقعی داشته باشید. همین انگیزه و الهام واقعی است که سبب می‌شود تلاش مداوم و بی‌وقفه‌ای داشته باشید و حتی وقتی با شکست مواجه می‌شوید، باز از جا بلند شوید و حرکت کنید. "سیمون سینک" معتقد است، "خیلی از مردم طالب آنچه انجام می‌دهید نیستند، بلکه آن‌ها می‌خواهند دلیل انجام کار شما را بدانند."

برای پیدا کردن دلیل اصلی جستجوی موفقیت، نیاز به زمان دارید. البته می‌توانید با کمی تلاش و کنجکاوی، این پاسخ را از درون خود پیدا کنید.

احساسات و منطقتان را در تصمیم گیری‌ها دخیل کنید

در بیشتر مواقع دلیل خیلی از مشکلاتی که برایمان به وجود آمده را می‌دانیم و نیاز نیست با عقل و منطق خود به دنبال پاسخ باشیم. در واقع با الهام از احساساتمان می‌توانیم خیلی از موقعیت‌ها را تشخیص دهیم؛ اما این بدان معنا نیست که تصمیم گیری‌هایمان تنها بر پایه احساسات باشد، بلکه باید احساسات را در فرآیند تصمیم گیری‌های خود دخیل کنیم.

منطق ذهنی بخشی از توانایی مغز است که در برخورد با حوادثی که قبلاً رخ داده‌اند، پاسخ‌های خوبی می‌دهد، پس با منطق ذهنی که از غرایز انسان است، می‌توان تصمیم‌های مناسب‌تری گرفت.

توصیه می‌شود به احساسات خود اعتماد کنید و آن‌ها را در کنار عقل و منطق خود قرار دهید تا تصمیمات بهتری داشته باشید.

موفقیت خود را تجسم کنید

با تجسم کردن اتفاقات مثبت می‌توانید در تمام جنبه‌های زندگی خود به موفقیت برسید. کسانی که در شغل خود تخصص بالایی دارند، با بهره‌مندی از تجسم خلاقانه و مثبت، بالاترین میزان استعداد را از خود بروز می‌دهند. وقتی تصویر واضحی از انجام کاری در ذهن خود داشته باشید، آن کار بسیار راحت‌تر انجام خواهد شد.

پس تصور انجام کارهایی که به آن‌ها علاقه دارید و تجسم شیوه دلخواه زندگی‌تان سبب می‌شود تا گام بلندی در راستای موفقیت بردارید. البته نباید دست از تلاش کردن بردارید و تمام وقت خود را صرف رؤیاپردازی کنید. تصور و تجسم درست بدین معناست که برای رسیدن به آن تلاش کنید اما تصور موفقیت را هم در ذهن خود داشته باشید.

کمتر حرف بزنید و بیشتر عمل کنید

می‌توانید ساعت‌ها درباره موفقیت حرف بزنید، اما آنچه که مهم است تلاش مستمر برای رسیدن به موفقیت است. شما باید خود را باور داشته باشید، به علاوه پیگیری مهارت‌ها به طور مدام برای دست یابی به موفقیت موردنیاز است.

باید اهداف خود را شناسایی کنید و برپایه ارزش‌هایتان برای دست یابی به آن‌ها تلاش کنید. عدم ارتباط میان حرف و عمل سبب می‌شود تا توانایی‌هایتان از بین برود و نتوانید استفاده درستی از آن‌ها کنید.

اگر می‌خواهید درباره کاری که می‌خواهید انجام دهید حرف بزنید، اهدافتان را پیگیری کنید و به آن‌ها باور داشته باشید، اما بهترین کار برای حفظ باورهایتان این است که برای دست یابی به آن‌ها دست به تلاش بزنید و حرف زدنتان همگام با عمل کردن باشد.

ارتباط مؤثری با دیگران برقرار کنید

روابط عمومی مهارتی است که باید برای پیشرفت در آن تمرینات زیادی انجام داد. برای تقویت مهارت روابط عمومی باید خودتان را به خوبی درک کنید و بشناسید. پس بیشتر از این که بتوانید روی دیگران تأثیر بگذارید و آن‌ها را به کنترل خود در آورید، باید قادر به کنترل خود باشید. مهارت روابط عمومی و اجتماعی اصلی‌ترین تفاوت میان کسانی است که به در جستجوی موفقیت هستند.

آیا وقتی در زندگی دچار مشکل می‌شوید و احساس نا امیدی به سراغتان می‌آید، می‌توانید بر احساسات منفی غلبه کنید؟ اگر این توانایی را دارید پس می‌توانید در مقابل دیگران هم این احساس را به وجود آورید.

روابط عمومی بالا تنها مهارت نیست، بلکه یک هنر است و نیاز به تمرین‌های مداوم دارد. درک و تحلیل درست از رفتار دیگران و حرف زدن به اندازه از نشانه‌های روابط عمومی بالاست.

به اهداف خود پایبند باشید

وقتی به اهداف خود تعهد داشته باشید، آن‌ها را دنبال خواهید کرد. وقتی برای انجام یک کار متعهد باشید، آن را به طور بهتری به انجام می‌رسانید. پس برای موفقیت باید دنبال اهداف و باورهایتان باشید و برای عملی کردن آن وقت و انرژی بگذارید. وقتی برای دست یابی به اهداف و رویاهای خود تعهد نداشته باشید، خیلی زود فرد دیگری به آن متعهد می‌شود و خیلی برایتان سخت خواهد بود وقتی ببینید فرد دیگری به رویای شما دست یافته است.

تعهد مهارتی اساسی برای دست یابی به موفقیت است و شاید سال‌ها زمان نیاز باشد تا یاد بگیرید چگونه به انجام کاری متعهد شوید. وقتی در انجام کارهای خود تعهد نداشته باشید، مرتب از کاری به سراغ کار دیگر می‌روید و ثبات نخواهید داشت. پس وقتی برای رسیدن به یک هدف متعهد باشید، در دست یابی به دیگر اهداف زندگی‌تان نیز دچار مشکل نخواهید شد.

به مرور پیشرفت کنید

با پیشرفت مستمر در مهارت‌های مختلف می‌توانید به موفقیت برسید. باید در طول زمان مهارت‌های خود را رشد دهید و در جهت بهبود آن‌ها تلاش کنید. وقتی برای بهتر شدن تلاشی نداشته باشید، راکد می‌مانید و دیگر در مسیر موفقیت نخواهید ماند.

یادگیری مهارت‌های جدید و تقویت مهارت‌های قبلی هنری است که نیاز به تلاش و تمرین مداوم دارد. پس همیشه به دنبال انجام کارهای جدید باشید و راه‌های جدیدی را امتحان کنید و به دنبال پیشرفت مستمر آن‌ها باشید.

همواره سؤالات عمیق بپرسید

با سؤال کردن، چیزهای بیشتری یاد می‌گیرید. پس هر چقدر سؤالات عمیق‌تر بپرسید، جواب‌های بهتری دریافت خواهید کرد. با راهنمایی و سؤال پرسیدن از دیگران به موفقیت می‌رسیم؛ افرادی که تجربه و سن بیشتری نسبت به ما دارند و چیزی که اکنون ما به دنبالش هستیم را قبلاً به دست آورده‌اند. البته پرسش‌های مختلف سبب شکل گیری ذهن شما می‌شود و امکانات جدیدی را کشف خواهید کرد.

هر چه سؤالاتتان عمیق‌تر باشد، آگاه‌تر و عاقل‌تر خواهید بود. بدین ترتیب یاد می‌گیرید خودتان را بهتر درک کنید و به آرامش و شادی بیشتری برسید.

در پایان روز درباره عملکردتان فکر کنید

شما می‌توانید بدون توجه به عملکرد خود، بی هدف در زندگی جلو بروید. اگر می‌خواهید به موفقیت برسید، باید در پایان روز زمانی را به تفکر درباره کارهای خود اختصاص دهید. پس پنج دقیقه در پایان هر روز وقت بگذارید و تمام اتفاقات مثبت و منفی را ارزیابی کنید یا بتوانید نقاط مثبت را تقویت کرده و اشتباهات خود را اصلاح کنید. با ارزیابی عملکرد خود در طول یک روز، یک هفته، یک ماه و یک سال، به پیشرفت زیادی دست خواهید یافت.

وقتی عملکرد ماهانه و سالانه خود را ببینید، خواهید توانست اشتباهات گذشته را تکرار نکرده و با هوشیاری بیشتری به سوی آینده قدم بردارید.

پس این مهارت‌های یازده گانه را در خود بوجود آورید تا بتوانید به خواسته‌ها و آرزوهای خود برسید.

 

منبع : entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-01 11:20:40
دسته بندی ها