چطور بهتر می شود در انجام وظایف متمرکز شد؟

28 خرداد 1399 - 6:10
مدیریت شخصی - چطور بهتر می شود در انجام وظایف متمرکز شد؟
چطور بهتر می شود در انجام وظایف متمرکز شد؟
امتیاز مطلب: 92%

خیلی از افراد بدون این که متوجه باشند بیشتر ساعات مفید روز را هدر می‌دهند و تمرکز خود را روی کارهای غیرضروری می‌گذارند. این بدین خاطر است که نمی‌توانند حواس خود را روی کارهایشان جمع کنند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا روش‌های درمان حواس پرتی را بیان کنیم.

وقتی پشت میز کارتان می‌نشینید تا کارهای خود را انجام دهید، با خود می‌گویید این کار باید امروز انجام شود. پس سند جدیدی را در کامپیوتر خود باز می‌کنید و مشغول تایپ کردن می‌شوید، اما ناگهان حواستان پرت می‌شود و نمی‌دانید چطور باید تمرکز خود را روی کار بگذراید. پس با خود می‌گویید بهتر است موزیک یا فیلمی تماشا کنم تا سرحال شوم. بعد از آن سراغ چک کردن شبکه های اجتماعی می‌روید و 20 دقیقه می‌گذرد، به سرعت 60 دقیقه از وقت شما صرف انجام کارهای غیرضروری می‌شود. اکنون وقت ناهار است و نیمی از روز خود را بدون رسیدگی به وظایف و کارهای اصلی خود، پشت سر گذاشته‌اید.

آیا شما هم گرفتار این حواس پرتی‌ها شده‌اید؟ آیا تمام روز خود را به این صورت هدر می‌دهید؟ نگران نباشید؛ این مشکل قابل حل شدن است، تنها کافی است مقاله را تا پایان بخوانید تا بتوانید حواس خود را جمع کار کنید.

هر فردی در انجام کارها و وظایف خود، دچار حواس پرتی می‌شود. خیلی سخت است که بتوان ساعاتی بدون وقفه روی یک کار متمرکز شویم، با این حال خیلی از افراد قادر به تمرکزهای طولانی مدت هستند؛ اما چرا آن‌ها می‌توانند تمرکز تمام وقت خود را روی کارهایشان بگذارند، اما ما نمی‌توانیم؟

شما تمرکز کردن را بلد نیستید

هیچ وقت در دوران مدرسه یاد نگرفته‌ایم که چطور تمرکز کنیم. خیلی از افراد تصور می‌کنند چگونگی تمرکز را می‌دانند و قادر به یادگیری آن هستند؛ این در حالی است که هیچ وقت توانایی ما برای تمرکز مورد آزمایش قرار نگرفته است.

به سراغ ابزارهایی برویم که به بالا بردن قدرت تمرکز ما کمک می‌کند

باید برای افزایش تمرکز از اراده و توانایی‌های خود بهره ببریم. در ادامه نکاتی را متذکر می‌شویم که به ما کمک می‌کند تمرکزمان را بالا ببریم و تمام حواسمان را جمع کارهایی کنیم که مشغول انجام آن‌ها هستیم.

در ادامه تمام ابزارهایی که برای درمان حواس پرتی نیاز است را بیان می‌کنیم:

باید هدف دقیقی در ذهن داشته باشید

باید از خود بپرسید چرا در انجام کارها نیاز به تمرکز داریم؟ آیا می‌خواهید داستان بنویسید؟ می‌خواهید از راه دور کار کنید؟ یا قصد دارید یک نوازنده حرفه‌ای گیتار شوید؟ در هر صورت جوابی برای این سؤال پیدا کنید. وقتی بدانید چرا نیاز به تمرکز دارید، بهتر می‌توانید در مقابل سختی‌ها و خستگی‌ها برای دست یابی به هدف دوام بیاورید. در همین مواقع است که می‌توانیم به توانایی تمرکز خود پی ببریم.

در طول روز روی چند کار متمرکز شوید تا خستگی به سراغتان نیاید

اگر در طول روز باید 20 کار مهم انجام دهید، روی چند تای آن‌ها می‌توانید متمرکز شوید؟ وقتی در انجام کاری مهارت بالایی داشته باشید اما نتوانید روی آن تمرکز کنید، آن کار به خوبی به انجام نمی‌رسد. پس باید کارهای روزانه را بر اساس اهمیت آن‌ها اولویت بندی کنید.

در هر روز تنها روی انجام 2 یا 3 کار مهم متمرکز شوید. با این کار می‌توانید بدون خستگی به هدف خود برسید و در مسیری درست گام بردارید. این بهتر از زمانی است که کارهای زیادی را با هم انجام می‌دهید و در نیمه راه خسته می‌شوید.

چند کاری که انتخاب کردید را در اولین فرصت انجام دهید

2 یا 3 کاری که انتخاب کردید را هر چه زودتر انجام دهید تا بتوانید در زمان مقرر آن‌ها را تحویل دهید. وقتی آماده انجام کارهایتان شدید، برنامه ریزی برای چگونگی انجام آن‌ها داشته باشید. بهترین زمان برای انجام برنامه ریزی، قبل از سرکار رفتن است. پس از رختخواب بیرون بیایید، دوش بگیرید، صبحانه کاملی نوش جان کنید و با برنامه کارهای مقرر را انجام دهید.

وقتی کارهایتان را مدام به تعویق می‌اندازید، امکان حواس پرتی‌تان بالاتر می‌رود. به تأخیر انداختن کارها تنها از عزم و اراده شما برای انجام وظایفتان می‌کاهد. پس برای دست یابی به اهدافتان منتظر نمانید و در سریع‌ترین زمان ممکن برای رسیدن به آن‌ها اقدام کنید.

در هنگام انجام کار، روی کوچک‌ترین بخش کار متمرکز شوید

وقتی در همان لحظه اول بخواهید بخش گسترده‌ای از کار را انجام دهید، تنها تمرکزتان کاهش می‌یابد. شاید چند هفته یا چند ماه زمان نیاز باشد تا بتوانید به اهداف خود برسید. به همین خاطر ممکن است خسته شوید و دست از هدفتان بکشید. در این هنگام ممکن است یکی از دو واکنش زیر را از خود نشان دهید:

به خاطر هدف بزرگی که دارید، مجبور می‌شوید از آن دست بکشید.

تجسمی واقعی از دست یابی به هدف و احساس خوب بعد از آن دارید.

در هر دو حالت تمرکز شما از بین می‌رود و با مشکلاتی رو به رو خواهید شد. پس در این شرایط باید چه کار کرد؟

پیشنهاد می‌کنیم روی کوچک‌ترین بخش کار تمرکز کنید. به نظر شما کدام یک از دو کار زیر آسان‌تر است؟

نوشتن 200 کلمه در هر روز

نوشتن حداقل دو جمله در روز

حتماً شما هم حداقل را انتخاب می‌کنید، زیرا به احتمال زیاد می‌توانید از پس انجام آن بر آیید. پس وقتی کمترین بخش کار در کنار هم قرار می‌گیرد بزرگ می‌شود و با احتمال بیشتری به هدف خود می‌رسید. پس با این ترفند خواهید توانست تمرکز بیشتری روی انجام کارهایتان داشته باشید.

خود را در حال انجام کارهایتان تصور کنید

پیش از این گفتیم رؤیاپردازی ممکن است سبب بروز مشکل شود، اما باید بتوانیم رؤیاپردازی درستی داشته باشیم. پس خود را در حال انجام کار مجسم کنید، نه این که تصور کنید کار را با موفقیت به انجام رسانده‌اید.

قهرمانان مسابقات دو از این روش استفاده می‌کنند؛ آن‌ها ابتدا خود را برنده تجسم کرده، سپس تمام مراحل مسابقه را به طور معکوس، از انتها تا ابتدا، تصور می‌کنند. روش دیگر این است که خود را در حال انجام بخش کوچکی از کار تجسم کنید.

تصور کنید قصد تمرین گیتار را دارید اما گیتار در فاصله‌ی دوری از شما قرار دارد و حال بلند شدن از جایتان را ندارید، پس تصور کنید از جای خود بلند شده‌اید. اگر واقعاً بلند شدن را در ذهن خود تصور کنید، انجام آن برایتان بسیار راحت خواهد شد. حالا دیگر مراحل را در ذهن خود تجسم کنید تا وقتی که گیتار را به دست گرفته و در حال نواختن هستید. وقتی روی انجام هر مرحله از کار به طور دقیق تمرکز کنید، حواستان جمع شده و دیگر بی میلی به انجام آن کار به سراغتان نمی‌آید. در واقع تصور هر مرحله قبل از انجام سبب می‌شود تا بهتر بتوانید برای انجام آن مرحله آماده شوید. پس این روش را در تمام کارهایی که نیاز به تمرکز دارد، انجام دهید و از کوچک‌ترین بخش شروع کنید و به مرور جلو بروید.

حواس پرتی ناشی از آماده نبودن ذهن را درمان کنید

شاید به حواس پرتی درونی دچار شوید. پس نیاز به راه کارهایی دارید تا ذهنتان را برای انجام کار آماده کنید تا به سراغ فکرهای غیرضروری نرود.

برای این که ذهنتان برای انجام کارها آمادگی بیشتری داشته باشد، باید مکان مشخصی برای خود در نظر بگیرید. اگر همیشه کارتان در مکانی مشخص انجام دهید، ذهنتان منحرف نخواهد شد. پیشنهاد می‌شود در هنگام استراحت آن محل را ترک کنید، پس یاد می‌گیرید چه زمانی می‌توانید روی موارد دیگر تمرکز کنید.

تعیین مهلت مشخص برای انجام کارها نیز بسیار چاره ساز است. این روش به شما کمک می‌کند تا حواستان پرت نشود، زیرا موظف هستید کار خود را در زمان مقرر به پایان برسانید. پس به جای این که ذهنتان درگیر شود، روی انجام وظایف خود تمرکز کنید. بدین ترتیب متوجه می‌شوید تمام فکرتان جمع کاری است که باید انجام دهید.

تمام عوامل خارجی که باعث حواس پرتی‌تان می‌شود را حذف کنید

از تمام چیزهایی که باعث برهم زدن تمرکز و حواس پرتی‌تان می‌شود، دوری کنید. اگر تلویزیون باعث حواس پرتی‌تان می‌شود، در اتاق دیگری بنشینید و کار خود را انجام دهید. شاید بچه‌ها تمرکز شما را بهم می‌ریزند، پس زودتر از خواب بلند شوید و کارهایتان را قبل از بیدار شدن آن‌ها انجام دهید. اگر دسترسی به اینترنت سبب می‌شود تا مدام شبکه‌های اجتماعی را چک کنید، کلید خاموش مودم را بزنید.

اگر انجام کاری برایتان مشکل است، از آن چشم بپوشید

اگر فکر می‌کنید در انجام کاری ناتوان هستید یا آن بخش از کار برایتان دشوار است، فعلاً از آن چشم پوشی کنید؛ البته منظورمان این نیست که آن را حذف کنید، بلکه در حال حاضر به سراغ کار دیگری بروید و در زمانی دیگر به آن کار مراجعه کنید. روی کارهایی که می‌توانید، تمرکز کنید و هر طور شده کارها را به بهترین نحو ممکن و بدون هیچ ایرادی به انجام برسانید. پس ابتدا روی بخش‌های ساده‌تر کار تمرکز کنید و بعد از آن به سراغ قسمت‌های سخت‌تر بروید. با این روش، انرژی کافی برای انجام کارهایتان خواهید داشت، زیرا با خیال راحت بیشتر قسمت‌ها را انجام داده‌اید و حواستان برای انجام کارهای دشوار پرت نخواهد شد.

تمریناتی برای افزایش تمرکز انجام دهید

با انجام مدیتیشن (مراقبه) می‌توانید تمرکز خود را افزایش دهید. برای این تمرین تنها باید جایی بنشینید و لازم نیست هیچ کاری انجام دهید. با مدیتیشن، تمرکزتان تقویت شده و از استرس دور خواهید شد، پس می‌توانید احساسات خود را کنترل کنید.

روش "پومودورو"، روش مدیریت زمان گوجه فرنگی است. در این روش باید زمان خود را به بازه‌های مشخص تقسیم کنید و در هر یک از بازه‌ها روی انجام کاری متمرکز شوید و پس از آن استراحت کوتاهی داشته باشید. بدین ترتیب، در هنگام انجام کارها تمرکز بیشتری خواهید داشت.

توصیه می‌کنیم حتماً روش "پومودورو" را امتحان کنید. هر بازه زمانی به شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را در زمانی که نیاز است، افزایش دهید.

از قدرت انگیزه خود بهره ببرید

با قدرت انگیزه می‌توانید به اهداف خود پایبند بمانید. گاهی ممکن است در مسیر دستیابی به اهداف خود با وقفه‌ای مواجه شویم. اگر انگیزه‌ی خود برای دست یابی به هدف را از دست بدهیم و تنها از روی اجبار و انضباط، تلاش برای رسیدن به هدف را شروع کنیم، با مشکل مواجه خواهیم شد.

باید هر روز قدمی برای نزدیک شدن به هدف خود بردارید. البته نیاز نیست حتماً کار بزرگی انجام دهید، بلکه به سراغ انجام کاری بروید که شما را به هدفتان نزدیک‌تر می‌کند.

اگر می‌خواهید به سلامت جسمی برسید، 5 دقیقه در روز پیاده روی داشته باشید. اگر هدفتان این است که یک نویسنده‌ی دور کار باشید، در تعطیلات پایان هفته یک نامه‌ی تقاضای همکاری بنویسید. نیاز به کار بزرگی نیست، تنها باید کاری را انجام دهید که شما را در مسیر هدف اصلی‌تان قرار می‌دهد.

 

منبع : Lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-15 14:14:13
دسته بندی ها