11 راز ارزشمندی که ما را به موفقیت شغلی می‌رساند

15 فروردین 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - 11 راز ارزشمندی که ما را به موفقیت شغلی می‌رساند
11 راز ارزشمندی که ما را به موفقیت شغلی می‌رساند
امتیاز مطلب: 97%

درباره رازهای موفقیت شغلی، کتاب‌های زیادی وجود دارد اما تمام آن‌ها به گونه‌ای حرف می‌زنند که گویی با یک ربات رو به رو هستیم. معمولاً در این کتاب‌ها احساسات نادیده گرفته می‌شوند، این در حالی است که برای شروع یک روز کاری، احساسات نقش برجسته‌ای دارند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا با 11 رازی که شما را به هدفتان نزدیک‌تر می‌کند آشنا شوید.

در شروع روز کاری استرس زیادی داریم، اما اگر بتوانیم روز خود را با آرامش و به درو از اضطراب آغاز کنیم، تمرکز بیشتری داشته و بهتر می‌توانیم به کارهایمان رسیدگی کنیم. با شروع روز باید به تلفن‌ها و پیام‌های زیادی پاسخ دهیم، پس تمام وقت و انرژی‌مان برای پاسخ به اتفاقات پیرامونمان صرف می‌شود، پس دیگر وقتی برای کشف رازهای موفقیت نخواهیم داشت؛ اما واقعاً رازهای موفقیت شغلی چیست و چطور می‌توانیم به آن‌ها دست یابیم؟

باید قادر باشید روز خود را تا جایی که ممکن است با برنامه ریزی منظم شروع کنید. با برنامه روزانه کنترل بهتری روی شرایط خواهیم داشت و از اضطراب و استرسمان کاسته می‌شود. پس با گام برداشتن منظم و طبق برنامه، به سمت موفقیت پیش خواهید رفت. وقتی بتوانید صبح خود را خوب شروع کنید، در طول روز نیز کارایی مناسبی از خود نشان می‌دهید.

در ادامه با رازهای موفقیت شغلی آشنا شوید.

از کارهای غیرضروری پرهیز کنید

در طول روز انجام کارهای غیرضروری سبب می‌شود تا نتوانیم به تمام وظایف روزانه خود رسیدگی کنیم. معمولاً بیشتر افراد به طور اشتباه کارهایشان را انجام می‌دهند. اخیراً جدیدترین پژوهش‌های انجام گرفته نشان می‌دهد هیچ دستاوردی با کار کردن مداوم و کورکورانه به دست نمی‌آید و نمی‌توان از این طریق به موفقیت شغلی رسید.

نباید در طول روز به کارهایی که ناگهان پیش می‌آید، رسیدگی کنید. با برنامه ریزی دقیق می‌توان به موفقیت‌های بزرگی دست یافت. اگر می‌خواهید به موفقیت شغلی برسید و استرس کمتری را تجربه کنید قبل از هر کاری از خود بپرسید: آیا انجام این کار ضرورت دارد؟ هر کاری که انجام آن ساده است، بدین معنا نیست که حتماً باید انجام شود. خیلی از افراد با انجام تعداد زیادی از کارهایی که بسیار آسان است، از موفقیت دور می‌شوند و با وجود صرف وقت و انرژی فراوان به هیچ دستاوردی نمی‌رسند زیرا از همان ابتدا نباید دست به اقدام می‌زدند.

بیشتر افراد در زندگی خود از کمبود وقت شکایت دارند اما با این حال طوری برنامه ریزی می‌کنند که انگار وقت زیادی دارند. در این شرایط چه باید کرد؟ باید بتوانیم در زمان محدود کارهای با اهمیت را انجام دهیم.

برای انجام کارها، امروز و فردا نکنید

شاید برای انجام کاری غفلت کنیم و مدام آن کار را به تأخیر بیندازیم، در حالی که افراد موفق به دنبال انجامش هستند. در هر جایگاهی که باشید، وقتی دست به کار نشوید به هیچ یک از اهداف خود دست نخواهید یافت، چرا که علم و عمل در کنار هم معنا پیدا می‌کنند. یکی ار رازهای موفقیت شغلی این است که کار امروز را به فردا موکول نکنید، در واقع اجرای برنامه‌ای خوب در امروز بهتر از انجام برنامه‌ای بی‌نقص در فرداست. پس نباید انجام هیچ کاری را به بهانه‌های مختلف عقب بیندازیم و دنبال شرایط مناسب باشیم. پس راز موفقیت شغلی، اقدام در زمان حال است و نباید اجازه دهیم ترس‌های درونی مانع پیشرفت ما شود. زمان حال است که امکان موفقیت و پیشرفت بیشتر را به ما می‌دهد.

موانع پیش روی خود را به‌تدریج رد کنید

خیلی از اختراعات و اثرات بی‌نظیر، در طی زمان و بعد از شکست‌ها و دردهای طاقت فرسا به وجود آمده‌اند. پس ممکن است چالش‌های زیادی سر راهمان باشد که در نهایت منجر به پیروزی می‌شوند. در علم روان شناسی به توانایی فرد برای تبدیل سختی‌ها و ناکامی‌ها به رشد فکری و پیشرفت، رشد ضربه‌ای یا پساتروماتیک (Post-Traumatic) گفته می‌شود. نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد ناراحتی‌ها و سختی‌ها سبب رشد فردی و تقویت روابط بین فردی، کاردانی و حق شناسی می‌شود. وقتی این جهان را مکانی امن و قابل اعتماد ندانیم و تمام تفکراتمان در هم بشکند، مجبور به تغییر نظرات و عقاید خود هستیم و هر فرصت جدیدی که در مقابلمان قرار می‌گیرد وادار به تغییر می‌شویم تا به صورتی جدید و با دید فردی تازه کار به همه چیز نگاه کنیم. این همان شروع تازه‌ای است که در نهایت ما را به پیشرفت و موفقیت طولانی مدت می‌رساند.

از محدودیت‌ها بگذرید

وقتی با محدودیت‌ها مواجه شوید به موفقیت و پیشرفت خواهید رسید. خیلی خوب است که بتوانیم در مسیری هموار حرکت کنیم اما برای آموختن نیاز است خود را به چالش بکشیم و با شرایط مختلف رو به رو شویم. شاید کمی سخت باشد اما در نهایت به رشد ذهنی می‌رسیم. وقتی به آموخته‌های جدید می‌رسیم که از منطقه‌ی امن خود بیرون آییم.

مواجه شدن با چالش‌ها و مشکلات، ما را قوی‌تر می‌کند. وقتی بیشتر در این مسیر ناهموار باشیم، چیزهای بیشتری می‌آموزیم. باید حرکت کنیم، با اشتباهات و سختی‌ها رو به رو شویم، شکست بخوریم و دوباره بلند شویم و به مسیر خود ادامه دهیم.

در شرایط سخت تصمیمات شهودی داشته باشید

شهود را نمی‌توان انکار کرد زیرا از تجربه‌های قبلی زندگی و از ناخودآگاه ما سر درمی آورد. شاید اطرافیان ما به درخواستی پاسخ مثبت دهند، اما حسی درونی ما را به سمت نه بکشاند، در این شرایط قطعاً دلیلی برای این احساس وجود دارد. در تصمیمات سخت، اطلاعات موردنیاز را به دست آورید و تا جایی که فکر می‌کنید به درون خود گوش سپارید. افراد موفق به خوبی به شهود اعتماد می‌کنند زیرا هر چه بیشتر به حقیقت درونی خود تکیه کنند، احتمال دست یابی آن‌ها به اهداف و رویاهایشان بیشتر می‌شود.

روی نقاط مثبت خود تمرکز کنید

شاون اکر (Shawn achor) در کتاب "فواید خوشحالی" گفته است، پزشکانی که خلق و خوی مثبت و خوش دارند، قبل از تشخیص بیماری به نسبت پزشکان عادی، به تشخیص سریع‌تر می‌رسند و نسبت به دیگر پزشکان تا 20 درصد سریع‌تر عمل می‌کنند. حتی خوش بینی و دید مثبت در فروشندگان نیز تأثیر داشته و باعث 50 درصد فروش بالاتر می‌شود. جالب است بدانید خوش خلقی در دانش آموزان نیز تأثیر مثبت دارد، دانش آموزانی که روحیه شادتری قبل از امتحان ریاضی داشته‌اند، به موفقیت بیشتری نسبت به سایرین دست یافته‌اند. پس نتیجه می‌گیریم فرد بدخلق و بد اخلاق نمی‌تواند تصمیمات خوبی بگیرد، چرا که مغز در حالت منفی به نتیجه مثبتی نمی‌رسد و برای به دست آوردن بهترین نتایج باید مثبت باشد. شاید تصور کنید افراد موفق هیچ وقت ناراحت نمی‌شوند؛ این طور نیست موفق‌ها هم ممکن است ناراحت یا عصبانی شوند اما به‌سرعت تمام احساسات و افکار منفی را از خود دور می‌کنند و تمرکز کمتری روی مشکلات و سختی‌ها دارند.

خیلی زود نا امید نشوید و هدف خود را تجسم کنید

وقتی تصمیم به لاغری می‌گیرید ممکن است به هر بهانه‌ای بخواهید ورزش و برنامه غذایی را کنار بگذارید. در حوزه کسب و کار نیز به همین صورت است، وقتی به هدف خود می‌رسیم که زود نا امید نشویم و با مشکلات و سختی‌ها دست و پنجه نرم کنیم. خیلی از افراد در زمان بروز سختی‌ها و چالش‌ها کم می‌آورند و به دنبال مسیر ساده‌تر هستند، در حالی که مسیر ساده ما را به بیراهه می‌کشاند و از هدف خود دور خواهیم شد.

افراد موفق سعی می‌کنند اهداف خود را در ذهنشان تجسم کنند تا از ناامیدی و جا زدن‌های ناگهانی دور باشند. برای مثال کسی که وزن خود را با زحمت زیادی کم کرده همیشه تصویری از دوران چاقی‌اش همراه دارد تا به خود یادآوری کند چاقی در کمین است و نباید از هدف خود که تناسب اندام است، فاصله بگیرد. برخی افراد عکسی خانوادگی از خود روی میز کارشان می‌گذارند تا به خود یادآوری کنند برای عزیزانشان زحمت می‌کشند. پس وقتی می‌خواهید از هدفتان دور شوید باید به هر طریقی تحمل و صبر را به خود یادآوری کنید.

دفترچه‌ی خاطراتی برای خود داشته باشید

حتماً برایتان جالب است بدانید داشتن دفترچه خاطرات تأثیر خوبی روی موفقیت شغلی شما دارد. افراد موفق پیگیر پیشرفت خود هستند و دائماً اهدافشان را مورد بررسی قرار می‌دهند. آن‌ها دفترچه خاطراتی دارند تا بتوانند از آن برای رسیدن به اهداف خود بهره ببرند. در این دفترچه می‌توانید تمام تلاش‌هایتان برای دست یابی به موفقیت در طول روز را یادداشت کنید. شاید کمتر کسی از دفترچه خاطرات استفاده کند اما نمی‌توان از تأثیر آن روی پیشرفت و موفقیت فردی چشم پوشید.

از افراد الهام بخش مشاوره بگیرید

برای انجام هر کاری اقدام کنید، نیاز به کمک دیگران خواهید داشت تا بتوانید به موفقیت برسید و هیچ وقت به تنهایی موفق نخواهید شد. خیلی سخت است که بخواهید با تکیه بر کتاب‌های مختلف به یادگیری برسید. باید برای رسیدن به اهداف خود از کمک کسانی که قبلاً آن مسیر را طی کرده‌اند، بهره ببرید. تمرین زیاد شما را خبره می‌کند اما مشاوره با مربی و فردی الهام بخش، میل به تلاش بیشتر را در شما به وجود می‌آورد. وقتی زندگی افراد موفق را تحلیل کنید، قطعاً با مربی یا الگویی عالی رو به رو خواهید شد که سبب موفقیت آن‌ها شده‌اند.

گاهی افراد موفق را ارزیابی می‌کنیم و با بررسی موقعیت او در ذهن خود به انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه کار می‌رسیم. هر فردی با ایده پردازی برای رسیدن به هدف موردنظر خود به انگیزه‌ی فوق‌العاده‌ای دست می‌یابد. در واقع با گفتن جمله‌ای همانند "دیگران توانسته‌اند پس من هم می‌توانم" انرژی و انگیزه‌ی زیادی برای رسیدن به موفقیت کسب خواهیم کرد.

از نظرات و انتقادات اطرافیان خود استقبال کنید

ارسطو می‌گوید: "برای اجتناب از انتقاد کردن باید هیچ نگفت، هیچ نکرد و هیچ بود." اگر برای تمام کارهایی که می‌کنید و فکرهایی که دارید مورد انتقاد قرار گیرید، یعنی در مسیر خلاف روزمرگی قرار دارید و این به موفقیت شما کمک می‌کند. برای این که از انتقادها بهره ببرید در مسیری که افراد موفق پیموده‌اند گام بردارید. شاید با انتقاداتی همراه با کینه توزی و منفی نگری مواجه شوید؛ پس آن‌ها را ارزیابی و فراموش کنید. در مقابل به توصیه کسانی که شما را در دست یابی به اهدافتان کمک می‌کنند عمل کنید و به انتقادات سازنده و مثبت توجه داشته باشید. با دریافت بازخورد سازنده و مثبت، از آن فرد تشکر کنید. این کار سبب می‌شود تا تمام افرادی که مورد قدردانی واقع شده‌اند شما را از حمایت و انرژی مثبت خود بهره‌مند کنند.

غرور کمتری داشته باشید

افراد موفق مغرور نیستند و به این درک رسیده‌اند که برای موفقیت باید گاهی اشتباه کنند و ببخشید بگویند. آن‌ها به این مسئله واقف‌اند که همه چیز را نمی‌دانند و همیشه باید روی کمک دیگران حساب کنند. گاهی اشتباهات و لغزش‌هایی به وجود می‌آید که باید از آن‌ها گذر کرد. افراد موفق می‌دانند گاهی شکست لازم است و باید دوباره از جا بلند شد و گام برداشت. باید فروتنی و صبر را پیشه کرد و از یاد نبرد که در طی مسیر زندگی، گاهی ناکامی‌ها و گاهی خوشی‌هایی پیش می‌آید.

 

منبع : fortune

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-01 14:00:44
دسته بندی ها