5 توصیه روانشناسی که به شما کمک می‌کند شادتر و آرام‌تر زندگی کنید

11 اسفند 1398 - 6:00
مدیریت شخصی - 5 توصیه روانشناسی که به شما کمک می‌کند شادتر و آرام‌تر زندگی کنید
5 توصیه روانشناسی که به شما کمک می‌کند شادتر و آرام‌تر زندگی کنید
امتیاز مطلب: 95%

هر فردی در زندگی خود به دنبال آسایش و راحتی است و در حد توانش برای دست یابی به این هدف و رضایت از زندگی تلاش می‌کند. خیلی از افراد برای رسیدن به شادی و آرامش به دنبال تغییرات بزرگ هستند، اما گاهی تغییرات کوچک نیز نتایج مشابه ای دارد. در ادامه با یوکن همراه باشید تا 5 اصل روانشناسی را بیان کنیم که زندگی شادتر و راحت‌تر را برایتان به ارمغان می‌آورد.

با شناخت صحیح از طرز تفکر خود و دیگران می‌توانید به زندگی راحت و آرام دست یابید. گاهی محدود به باورهایی می‌شویم که از تجربیات گذشته ما نشات می‌گیرند. با تغییر نگرش و دور شدن از تفکرات منفی می‌توانید تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد کنید. تغییر دیدگاه به دو دلیل اهمیت زیادی دارد:

  • خیلی از افراد در زندگی خود تصور می‌کنند به قدر کافی موفق نیستند، زیرا معمولاً دیگران برای ما تعیین می‌کنند در هر مرحله از زندگی باید در چه موقعیتی قرار گیریم. پس دست نیافتن به این جایگاه سبب ایجاد احساس شکست و نا امیدی در ما می‌شود.
  • نبود درک درست از طرز فکر دیگران درباره ما و واکنشی که در مقابل رفتارهای ما دارند، سبب بروز مشکلاتی در زندگی‌مان می‌شود؛ پس نیاز است در نگرش خود تغییراتی به وجود آوریم.

پیشنهاد می‌کنیم این 5 اصل روانشناسی را در زندگی خود به کار گیرید تا نگرشتان تغییر یابد و به زندگی راحت‌تر و شادتری دست یابید.

خیلی به حرف مردم اهمیت ندهید

آن‌قدرها که فکر می‌کنید زندگی شما برای مردم اهمیت ندارد. پس در تصمیم گیری و رفتارهای خود خیلی روی کسب رضایت دیگران تکیه نکنید زیرا مطابق میل دیگران بودن، تنها مشکلاتی را در زندگی‌تان به وجود می‌آورد.

با وجود مشکلاتی که در زندگی‌های امروزی وجود دارد، هر کسی درگیر مشکلات و دغدغه‌های زندگی خود است و خیلی روی زندگی دیگران تمرکز نمی‌کند.

چیزی که سبب شده تا طرز فکر دیگران برای ما مهم باشد، تجربیات گذشته و برداشت‌های اشتباهی است که در ذهن ما شکل گرفته است. پس خیلی به طرز فکر دیگران و حرف‌های آن‌ها اهمیت ندهید. با این کار می‌توانید زندگی‌تان را در مسیر شادی و رضایت‌مندی قرار دهید.

تفکرات ما دائماً در حال تغییر هستند

انسان‌ها در طی زمان تفکرات و احساسات مختلفی دارند. با گذر زمان، به دست آوردن تجربیات و قرارگیری در شرایط مختلف، طرز فکرمان هم تغییر می‌کند.

پس باید در هنگام تصمیم گیری روی شخصیت فعلی خود متکی باشید. هیچ گاه نمی‌توانیم آینده و طرز فکر و احساس چند سال دیگر خود را پیش بینی کنیم. چیزی که در گذشته رخ داده، مربوط به شخصیت گذشته‌ی ماست و اکنون باید با شخصیت فعلی خود زندگی کنیم.

هیچ گاه خود را با دیگران مقایسه نکنید

امروزه شبکه‌های اجتماعی نقش پر رنگی در زندگی ما دارند و همواره تلاش می‌کنیم بهترین لحظات زندگی خود را با دیگران به اشتراک گذاریم. این مسئله سبب شده تا خود را با دیگران مقایسه کنیم و دائماً به این فکر باشیم که دیگران زندگی کاملی دارند و خوشبخت‌تر از ما هستند. البته در زندگی واقعی نیز همواره تلاش می‌کنیم جنبه‌های مثبت زندگی خود را به دیگران نشان دهیم و همیشه جنبه‌های منفی زندگی خود را مخفی می‌کنیم تا مورد قضاوت اطرافیانمان قرار نگیریم.

حقیقت این است که هر فردی آسیب پذیری هایی دارد و در زندگی خود با جنبه‌های منفی مواجه است. زندگی هیچ کسی کامل نیست. پس نباید به این فکر باشید دیگران زندگی کامل و بی‌نقصی دارند، زیرا این کار تنها اتلاف وقت است. هیچ وقت ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مورد مقایسه قرار ندهید.

توقع نداشته باشید همه به حرف‌ها و توصیه‌هایتان عمل کنند

شاید دوستتان مشکلی داشته باشد و شما راه رهایی از این شرایط را بدانید. پس شما برحسب وظیفه و وجدان خود، او را راهنمایی می‌کنید، اما دوستتان به توصیه‌ی شما اهمیتی نمی‌دهد. در این لحظه احساس ناامیدی و سرخوردگی می‌کنید، زیرا هدفتان کمک به او بوده است. لازم است بدانید معمولاً بیشتر افراد به نصیحت‌های دیگران توجه نمی‌کنند، مگر این که نگرش و طرز تفکر درستی داشته باشند.

خیلی از افراد در پایان روز تجربیات و برداشت‌های خود را درباره مسائل مختلف بررسی می‌کنند و نگرش خود را تغییر می‌دهند. گاهی به این نتیجه می‌رسند که باید به توصیه شما عمل می‌کردند، اما در بیشتر مواقع می‌خواهند خودشان به نتیجه برسند و موقعیتی را تجربه کنند. پس نا امید نشوید، زیرا برای کمک به دوستتان از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اید.

تنها مسئول عملکرد و وظایف خودتان هستید

واکنش شما در مقابل یک مشکل، اتفاق و شرایط بسیار مهم‌تر از خود آن مشکل و وضعیت است. طرز نگرش شما مهم‌ترین مسئله‌ای است که سبب رضایت از زندگی می‌شود. به روشی عمل کنید که روی طرز تفکر، احساسات و عواطف آینده‌تان تأثیر دارد یا روش بهتری را برگزینید.

توصیه می‌کنیم قبل از هر واکنشی ذهنتان را رها کنید و برای چند لحظه آن مشکل را از یاد ببرید. شاید کار مشکلی باشد، اما این نکته ساده به شما کمک می‌کند تا قبل از هر عکس العمللی شرایط را به‌خوبی تجزیه و تحلیل کنید.

 

منبع: lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-26 10:04:41
دسته بندی ها