چگونه نوشتن ایده‌ها در 30 ثانیه باعث افزایش خلاقیت می‌شود

7 مرداد 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - چگونه نوشتن ایده‌ها در 30 ثانیه باعث افزایش خلاقیت می‌شود
چگونه نوشتن ایده‌ها در 30 ثانیه باعث افزایش خلاقیت می‌شود
امتیاز مطلب: 94%

روزانه ایده‌های بسیار زیادی در ذهن ما جریان پیدا می‌کنند و به سرعت به فراموشی سپرده می‌شوند. با نوشتن این ایده‌ها می‌توان خلاقیت خود را تقویت کرد و به فردی موفق در کار و زندگی خود تبدیل شد. با یوکن همراه باشید.

یک بزرگسال بالغ هر روز 50 هزار تفکر دارد. حالا سعی کنید 100 مورد از این افکار را از امروز به یاد بیاورید. خیلی سخت است، مگر نه؟

طبیعی است که بسیاری از آن‌ها را فراموش کنیم، زیرا مغز ما باید اطلاعات غیر ضروری را فیلتر کند تا ما دیوانه نشویم اما مشکل این است که ما بسیاری از ایده‌های بزرگ را در این پروسه فراموش خواهیم کرد.

ایده‌های بزرگ اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد آماده نباشد

نوشتن ایده ها - یادداشت کردن ایده‌ ها - ثبت ایده‌ها

اغلب ایده‌های بزرگ زمانی می‌آیند که مغز شما در حالت تفکر نیست و  زمانی اتفاق می‌افتد که شما به طور کامل متمرکز نباشید، مثل زمانی که در حال رویاپردازی و یا دوش گرفتن هستید. ایده‌های خلاق معمولا در این وضعیت ذهنی به ما می‌آیند زیرا زمانی ست که ذهن ما آرام‌تر است و در حال استراحت به سر می‌برد.  این مسئله هنگامی رخ می‌دهد که مغز ما از مسیرهای عصبی متفاوتی استفاده می‌کند تا ایده‌های بسیار جدید را به وجود آورد (همان‌طور که خلاقیت به ما اجازه می‌دهد که نقاط را متصل کنیم، مغز ما این کار را به طور طبیعی در این حالت انجام می‌دهد).

مشکل این است که به خاطر این که مغز ما خیلی آرام است، قصد استفاده از ایده‌هایی که به ذهن ما می‌آیند را ندارد.

هرگز به مغز خود اعتماد نکنید

اغلب ایده‌هایی که در حالت آرامش به ما می‌آیند می‌توانند کمی انتزاعی باشند. فراتر از حد و مرز‌ها تفکر کردن بهترین محتوای شماست. ایده‌های سطح بالا، خلاقانه و جدید که می‌خواهند جهان را به لرزه در می‌آورند.

آیا ایده‌ی هوشمندانه را که در حمام به  ذهن شما آمد را به خاطر دارید؟ ایده‌ای که قصد تغییر جهانی که می‌شناسیم را داشت؟ معلوم است به خاطر ندارید. ایده‌ی فوق‌العاده شما از طریق شکاف حافظه شما ناپدید شد و هرگز دوباره آن را به خاطر نمی‌آوردید زیرا زمانی برای نوشتن آن صرف نکردید.

در مسابقه‌ی زمان امروز ما قادر نخواهیم بود چند دقیقه‌ای را صرف یادداشت کردن ایده‌هایی که مدام از سر ما می‌گذرند بکنیم. بعضی از افراد ممکن است فکر کنند که این کار اتلاف وقت است و ما فکر می‌کنند که اگر آن ایده مهم باشد، آن را بعدها به خاطر آورده و طبق آن عمل می‌کنیم؛ اما این چنین نیست و ما فقط با حس تهی بودن مبهم باقی می‌مانیم: «می‌دانم چیزی در ذهنم داشتم، آن ایده چه بود؟»

یادداشت کنید، یادداشت کنید، یادداشت کنید

تنبل نباشید، ایده عالی را بدون توجه به این که چقدر مطمئنید که آن را به یاد می‌آورید، یادداشت کنید. ابزار ضبط را در دسترس قرار دهید، اما به طوری که مستقیم در دید نباشند. اگر دفتر و قلم خود را به طور مستقیم در مقابل خود قرار دهید، در حالت تفکر قرار می‌گیرید و افکار آزادانه جریان نمی‌یابند، اما دفتر خود را به اندازه‌ی کافی نزدیک خود قرار دهید به طوری که هنگامی که افکار به شما می‌آیند، تلاش‌های ذهنی و فیزیکی بسیار کمی برای سرعت بخشیدن به نوشتن آن‌ها انجام شود.

نوشتن ایده ها - یادداشت کردن ایده ‌ها - ثبت ایده‌ها

برنامه‌های گوشی‌های هوشمند مانند Evernote  گزینه‌ی مناسبی برای انجام این کار است. برنامه‌های دیگر می‌تواند برنامه‌های ضبط صدا، دفتر ضد آب برای استفاده در هنگام دوش، لپ تاپ شما و یا یک دفتر و قلم ساده باشد ( دفتر و قلم گزینه‌ی مورد علاقه من است زیرا که قابل اعتمادتر است.)

در برابر تمایل سازمان‌دهی ایده‌‌های خود مقاومت کنید

ممکن است ‌تمایلی برای سازمان‌دهی و مرتب کردن فوری افکارتان داشته باشید، این کار را انجام ندهید. سازمان‌دهی یک کار جداگانه برای بعدا است، زمانی که شما در حالت تمرکز و تفکر هستید نه حالت آرامش.

به روند تفکر آزاد و نوشتن ایده‌ها بپردازید و سپس آن‌ها را برای مدتی رها کنید. اگر شما سعی  کنید که آن‌ها را به همان ترتیب سازمان‌دهی کنید، بسیاری از ایده‌ها را از دست خواهید داد زیرا که شما بیش از حد بر یک ایده متمرکز شده‌اید و همچنین انگیزه خود را از دست داده زیرا  که خود را با کار و پیچیدگی روند خسته خواهید کرد‌.

مرور، مرور، مرور

اکنون که ایده‌هایتان را نوشته‌اید، باید ایده‌های خود را تقویت کنید تا آن‌ها را به چیزی بیشتر تبدیل کنید. شما باید ایده‌های خود را حدود 3 بار در هفته مرور کنید.

 در هنگام بررسی شما می‌توانید ایده‌های کم کاربردی‌تر را حذف کرده، آن‌ها را سازمان‌دهی کنید و شروع به توسعه‌ی آن‌هایی که پتانسیل موفقیت را دارند بپردازید.

به یاد داشته باشید، اکثر مردم ایده‌های بزرگ زیادی دارند، فقط تعداد اندکی از آن‌ها به خود زحمت نوشتن آن را می‌دهند و کسانی که آن‌ها را یادداشت می‌کنند کسانی هستند که موفق می‌شوند.

منبع: Lifehack

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-21 03:08:10
دسته بندی ها