10 عادت مخربی و رایجی که شما را از مسیر موفقیت دور می‌کند

4 تیر 1399 - 6:10
مدیریت شخصی - 10 عادت مخربی و رایجی که شما را از مسیر موفقیت دور می‌کند
10 عادت مخربی و رایجی که شما را از مسیر موفقیت دور می‌کند
امتیاز مطلب: 98%

در طول روز کارهای غیرضروری زیادی انجام می‌دهیم که تنها وقتمان را می‌گیرد و از موفقیت و بهره وریمان جلوگیری می‌کند. پس برای این که به موفقیت برسیم و از تمام توانایی‌مان استفاده کنیم، باید عادت های بد را کنار بگذاریم و سعی در افزایش بهره وری خود داشته باشیم. شاید خیلی فرد دقیق و ریزبینی نباشید، اما باید بدانید برخی عادت‌های به ظاهر بی‌اهمیت، روی موفقیت ما تأثیر به‌سزایی دارند. پس می‌توانیم با حذف این عادت‌ها، زندگی خود را در مسیر دست‌یابی به اهدافمان سوق دهیم. در ادامه با یوکن همراه باشید تا 10 عادت بد و متداولی را معرفی کنیم که بهتر است از برنامه روزانه‌تان حذف کنید.

وقتی به عادت‌های بد اجازه مانور می‌دهید، همین عادت‌ها موانعی در مسیر دستیابی به موفقیت خواهند بود. لازم است بدانید، عادت‌های بد خیلی آرام در زندگی شما نفوذ می‌کنند، حتی ممکن است متوجه زیانی که به شما می‌رسانند هم نشوید.

وارن بافت می‌گوید:

زنجیرهای عادت به قدری سبک هستند که متوجه آن‌ها نمی‌شوید تا وقتی که به‌اندازه‌ای سنگین می‌شوند که دیگر توان پاره کردن‌شان را ندارید.

برای رها کردن عادت‌های بد، باید به قدر زیادی خودکنترلی (Self‌–‌control) داشته باشید. محققان می‌گویند خود‌کنترلی نقش بسیار مؤثری در رسیدن به موفقیت دارد، پس ارزش تلاش کردن را دارد. روانشناسان دانشگاه پنسیلوانیا مطالعه‌ای انجام دادند که در آن، ضریب هوشی و میزان خودکنترلی دانشجویان در هنگام ورود به دانشگاه اندازه‌گیری شد. آن‌ها بعد از 4 سال دریافتند، خودکنترلی، دو برابر ضریب هوشی، در بالا بودن نمرات دانشجویان تأثیر دارد.

خودکنترلی همانند عضله‌ای است که برای ایجاد آن، باید ورزشش دهید. در ادامه به شما می‌گوییم چه عادت‌های بدی را از زندگی خود حذف کنید تا عضله‌ی خودکنترلی برای دست‌یابی به موفقیت‌های آینده قوی شود:

1. در هنگام خواب از گوشی موبایل، تبلت و کامپیوتر استفاده نکنید

اولین عادت بدی که باید کنار بگذارید استفاده از تلفن همراه، تبلت و رایانه در رختخواب است. شاید متوجه نشوید اما این کار باعث آسیب رساندن به روند خواب و بهره‌وری‌تان می‌شود. نور آبی این وسایل دارای طول موج کوتاه بوده و نقش مؤثری روی کیفیت خواب، میزان انرژی و خلق و خوی شما خواهد داشت. جالب است بدانید نور خورشید در صبح هنگام، مقدار زیادی از این نور آبی دارد، پس وقتی چشمانتان در معرض مستقیم این نور آبی قرار می‌گیرد، تولید هورمون خواب‌آور ملاتونین متوقف شده و احساس هوشیاری در شما به‌وجود می‌آید؛ اما در عصر، اشعه‌ی خورشید نور آبی ندارد و این مسئله سبب می‌شود تا بدنتان هورمون ملاتونین تولید کرده و احساس خواب آلودگی کنید. پس در هنگامی که به رختخواب می‌روید، مغزتان نسبت به نور آبی حساس است و نباید چشمان خود را در معرض این نور قرار دهید که نتیجه‌ای جز بی خوابی ندارد.

اختلال خواب - موبایل در رختخواب - کیفیت خواب - بی خوابی - افزایش بهره وری - عادات منفی - عادت های نادرست

دستگاه‌های الکترونیکی چون گوشی موبایل، تبلت و لپ‌تاپ، میزان قابل توجهی نور آبی با طول موج کوتاه منتشر می‌کنند. در این راستا، قرارگیری در معرض این نور سبب اختلال در روند خواب و در پی آن کاهش کیفیت خواب می‌شود. توصیه می‌کنیم بعد از صرف شام به هیچ وجه از این دستگاه‌ها استفاده نکنید، البته تماشای تلویزیون مشکلی ندارد، اما پیشنهاد می‌شود از آن فاصله بگیرید.

2. ناگهان به سراغ اینترنت و گشت زدن در فضای مجازی نروید

برای این که در انجام کاری بهره‌وری لازم را داشته باشید، باید 15 دقیقه مداوم، روی آن کار متمرکز شوید. بعد از این مدت زمان، به حالت اشتیاق و هیجان افزایش بهره‌وری وارد می‌شوید که در علم روانشناسی حالت فلو (flow) نامیده می‌شود. گفته می‌شود بهره‌وری شما در این حالت، 5 برابر بیشتر از حالت معمولی است. پس وقتی ناگهان دلتان می‌خواهد سری به فیس بوک و سایت موردعلاقه‌تان بزنید و کاری که هم اکنون انجام می‌دهید را کنار بگذارید، به این مسئله توجه کنید از حالت فلو دور خواهید شد. پس باید 15 دقیقه‌ی دیگر، تمرکز کنید تا دوباره وارد حالت فلو شوید. اگر بخواهید به طور مداوم کارتان را رها کنید و دوباره به آن برگردید، از تجربه‌ی حالت فلو بی‌بهره خواهید بود.

3. در هنگام گفتگو به دوستانتان به گوشی خود نگاه نکنید

شاید تصور کنید نگاه کردن به گوشی و خواندن پیامک هیچ تأثیری در مکالمات شما ندارد، اما باید بدانید نگاهی سریع به گوشی موبایل در وسط گفتگو باعث ناراحتی طرف مقابل خواهد شد. پس باید تمام انرژی و تمرکز خود را روی گفتگو با فرد مقابلتان بگذارید. وقتی تمام توجه خود را صرف گفتگو کنید، احساس می‌کنید آن گفتگو، لذت‌بخش‌تر است.

4. خیلی زود پیام‌هایتان را نخوانید

عادت نامناسب دیگری که تأثیر بدی روی زندگی‌مان دارد، خواندن سریع پیام‌ها و وقت گذاشتن برای آن‌هاست. خواندن پیام‌ها، تمام بهره‌وری‌مان را می‌گیرد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد وقتی پیام یا ایمیلی به گوشی موبایلتان می‌آید و سریعا به سراغ آن می‌روید، بهره‌وری خود را کاهش داده‌اید. شاید فکر کنید وقتی پیام یا ایمیلی ارسال می‌شود، اگر بلافاصله آن را بخوانید، بهره‌وری‌تان بالا می‌رود؛ اما حقیقت این نیست. توصیه می‌کنیم ایمیل‌ها و پیام‌های خود را در زمان مشخصی بررسی کنید، مثلا در هر ساعت یک بار به ایمیل‌های دریافت شده پاسخ دهید.

5. در زمانی که لازم است «نه» بگویید

نه گفتن - مهارت نه گفتن - عادت های بد - عادت های نادرست - ترک عادت های بد

اخیرا تحقیقی در دانشگاه کالیفرنیا در سان‌فرانسیسکو انجام شده که نشان می‌دهد هر چقدر «نه گفتن» برایتان سخت‌تر باشد، به‌احتمال بیشتری به افسردگی و استرس دچار می‌شوید و خودکنترلی‌تان از دست می‌رود. خیلی از افراد نمی‌توانند به‌راحتی نه بگویند و این مسئله دشمن اصلی خودکنترلی است. پیشنهاد می‌کنیم هیچ ترسی از نه گفتن نداشته باشید. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، در هنگام نیاز به نه گفتن، از جملاتی چون «فکر نمی‌کنم بتوانم» یا «مطمئن نیستم بتوانم» استفاده نمی‌کنند.

گاهی نیاز است به وظایف جدید «نه« بگوییم تا این فرصت را داشته باشیم وظایف فعلی خود را با موفقیت به انجام برسانیم. یادتان باشد نه گفتن، نشانه‌ی خودکنترلی است و با اجتناب از تأثیر منفی انجام وظایف و تعهدات بیشتر، خودکنترلی شما را بالا می‌برد.

6. با افراد سمی و منفی‌باف معاشرت نکنید

در اطراف ما افرادی سمی وجود دارند که همیشه گله و شکایت می‌کنند و ناراحت به نظر می‌رسند. به جای این که فکرتان را درگیر افراد سمی کنید، برای فرد دیگری که در زندگی‌تان است سپاس‌گزار باشید. حتما در زندگی‌تان افرادی هستند که شایسته توجه‌اند، پس نیاز نیست در مورد افراد منفی باف و بی‌ارزش فکر کنید.

7. چند کار را به طور هم‌زمان انجام ندهید

نباید در جلسه کاری خود چند کار دیگر را هم انجام دهید. اگر جلسه به قدری مهم نیست که نیاز باشد توجه خود را روی آن معطوف کنید، اصلا در آن شرکت نکنید؛ اما اگر تا جایی مهم است که باید تمام توجه خود را به آن جلب کنید، در طول جلسه، کارهای دیگر را کنار بگذارید. انجام دادن چند کار در طول جلسات، این احساس را در شما به وجود می‌آورد که از دیگران برترید و این مسئله به زندگی شما آسیب می‌رساند.

8. سخن‌چینی را کنار بگذارید

عادت بد دیگری که باید از زندگی خود حذف کنید، سخن‌چینی است. افراد سخن‌چین، از بدبختی دیگران خوشحال می‌شوند. شاید برایتان جالب باشد از مشکلات و خطاهای دیگران مطلع شوید، اما در طی زمان، این کار خسته‌کننده شده و به زندگی‌تان لطمه می‌زند. حتما در اطراف شما نکات مثبت زیادی وجود دارد و مسائلی است که می‌توانید از دیگران یاد بگیرید، پس وقت و انرژی خود را برای حرف زدن درباره اشتباهات و خطاهای دیگران تلف نکنید.

اِلِنور روزولت می‌گوید:

ذهن بزرگ درباره ایده‌ها حرف می‌زند، ذهن متوسط درباره رویدادها و ذهن کوچک در مورد دیگران.

9. تا زمانی که اطمینان به موفقیت ندارید، اقدام نکنید

نویسنده‌ها ساعات زیادی را صرف فکر کردن درباره کاراکترها و طرح داستان می‌کنند، حتی ممکن صفحات زیادی بنویسند با این که می‌دانند از آن‌ها در کتاب خود استفاده نخواهند کرد. آن‌ها این کار را انجام می‌دهند زیرا می‌دانند ایده‌ها برای رشد کردن، نیازمند زمان هستند. شاید شما همانند خیلی افراد، ترجیح دهید در هنگام شروع حرکتی نکنید، زیرا می‌دانید ایده‌هایتان بدون نقص نیست و شاید نتیجه خوب نباشد؛ اما اگر گام برندارید و به ایده‌هایتان زمان ندهید تا تکامل یابند، چطور انتظار نتیجه‌ای فوق‌العاده را دارید؟

کمال گرا - کمالگرایی - عادت های بد - عادت های نادرست - ترک عادت های بد

جودی پیکولت (Jodi Picoult)، رمان‌نویس معروف، در این‌باره می‌گوید:

می‌توانید صفحه‌ای پر از عیب و نقص را ویرایش کنید، اما هرگز نمی‌توانید صفحه‌ی خالی را ویرایش کنید.

10. خودتان را با هیچ‌کس مقایسه نکنید

مقایسه خود با دیگران احساس لذت و رضایت را از شما می‌گیرد و از شادی واقعی دور خواهید ماند. وقتی درباره کاری که انجام می‌دهید احساس خوبی دارید، اجازه ندهید عملکرد دیگران، این حس خوب را از شما بگیرد. البته نمی‌توانید نسبت به آن‌چه دیگران درباره شما فکر می‌کنند، واکنشی نداشته باشید، اما هیچ وقت خودتان را با آن‌ها مقایسه نکنید. بهتر است کمی درباره عقاید و نظرات دیگران تجدید نظر کنید. پس بدون توجه به این که دیگران چه فکری در مورد شما می‌کنند، ارزش شما از دید خودتان، از درونتان نشات می‌گیرد. باید بدانید شما به اندازه‌ای که دیگران می‌گویند، خوب یا بد نیستید، پس نظر هیچ کس برایتان ملاک نباشد.

در پایان

با حذف کردن عادت‌های بد می‌توانید قدرت خودکنترلی‌تان را افزایش دهید و با سرعت بیشتری به هدف خود دست یابید.

منبع: Entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-13 20:46:42
دسته بندی ها