ایلان ماسک: با 10 ترفند، کسب و کار خود را موفق کنید

17 اردیبهشت 1399 - 6:05
کار آفرینی - ایلان ماسک: با 10 ترفند، کسب و کار خود را موفق کنید
ایلان ماسک: با 10 ترفند، کسب و کار خود را موفق کنید
امتیاز مطلب: 95%

ایلان ریو ماسک (Elon Reeve Musk) به عنوان فردی موفق و سرشناس معرفی می شود که بهترین عملکرد را از خود نشان داده است. او دو روز بعد از شروع تحصیل در دوره‌ی دکترای فیزیک کاربردی در دانشگاه استنفورد، ترک تحصیل کرد تا در حوزه‌ی اینترنت، انرژی‌های تجدید پذیر و هوافضا به یک کارآفرین موفق تبدیل شود. هم اکنون ایلان ماسک مدیرعامل تسلا موتورز، مدیرعامل و مدیر ارشد اسپِیس ایکس و رئیس هیئت مدیره‌ی سولارسیتی است. این کارآفرین آمریکایی- کانادایی در سن 45 سالگی به موفقیتهای چشمگیری رسید. در ادامه با یوکن همراه باشید تا 10 راز موفقیت را از زبان ایلان ماسک بیان کنیم.

1. خیلی شتاب‌زده عمل نکنید

ایلان ماسک برای استخدام نیروی جدید خیلی عجله نمی کند. به عقیده‌ی او، استخدام نیرو به زمان و انرژی نیاز دارد و اگر نیرو به طور حساب نشده استخدام شود، سبب ورشکستگی و زیان مالی می شود. پس اگر کارآفرینی هستید که می خواهید به کسب و کارتان رونق دهید، در استخدام نیرو کمی محتاط باشید، زیرا کارمندان جدیدی که استخدام می کنید، آینده استارتاپ شما را رقم می زنند. سعی کنید افرادی را استخدام کنید که برای ورود به شغل شما مناسب هستند و به قابلیت‌هایشان اطمینان دارید.

2. کارآفرینی احساسی نباشید

اگر در مسیر زندگی خود با تصمیمات سخت مواجه شدید، طوری رفتار نکنید که دیگران در نتیجه‌ی تصمیماتتان به زحمت بیفتند که در این صورت مسیر رشد و پیشرفت برایتان ناهموار خواهد شد. وقتی به عنوان یک کارآفرین مشغول کار هستید، باید در مقابل پیشرفت استارتاپ خود مسئولیت پذیر باشید. شاید به منظور این مسئولیت پذیری مجبور شوید تصمیماتی بگیرید که برایتان خیلی سخت است. پس در این شرایط احساساتی شدن تنها شرایط را سخت‌تر می کند. پس عقلتان را به کار گیرید و تمرکز خود را حفظ کنید.

3. از شکست فرار نکنید

تا وقتی شکست نخورید، نمی توانید به اهدافتان برسید. ایلان ماسک وقتی می خواهد کار پر ریسکی انجام دهد، به احتمال بالای شکست در اقداماتش آگاه است. هیچ وقت احتمال شکست سبب نشد تا او از حرکت به سوی هدف و موفقیت واهمه داشته باشد. وقتی می خواهید به اهداف و رویاهای خود برسید، کاملاً طبیعی است که گاهی با شکست مواجه شوید. پس شکست ابزاری برای دست یابی به اهداف و آرزوهای بزرگ است.

4. سخت‌کوش باشید

کسی که نمی خواهد خود را به زحمت بیاندازد، چطور می تواند انتظار دست یابی به اهداف بزرگ را داشته باشد؟ وقتی سخت کوش نباشید، کارهایتان به خوبی پیش نمی رود، پس چطور می توانید یک شرکت را مدیریت کنید؟ سخت کوشی مهم‌ترین فاکتور برای مدیریت هر کسب و کاری است و به شما در دست یابی به اهداف و رویاهای بزرگ کمک می رساند. اگر تنها منتظر بمانید تا اتفاق دلخواهتان بیفتد، به هیچ نتیجه‌ای نخواهید رسید. باید اقدام کنید و تمام موانعی که دیگران نتوانستند با آن مقابله کنند را کنار بزنید.

5. محدودیت‌های خود را در نظر بگیرید

ایلان ماسک توانست خیلی خوب قابلیت‌ها و توانایی‌های خود را بشناسد. او به این درک رسید که نمی‌تواند تمام وقت خود را روی تسلا و اسپِیس ایکس بگذارد. باید از منطقه‌ی امن خود بیرون بیاید و تمام عواملی که مانعتان می شوند را کنار بگذارید. پس محدودیت‌ها و نقاط ضعف خود را بشناسید. با این کار به خودتان امکان می دهید تا نقاط ضعفتان را رفع کنید. وقتی محدودیت‌های خود را در نظر بگیرید، با سرعت بیشتری به هدفتان نزدیک می‌شوید.

6. هدف زندگی‌تان را در نظر بگیرید

هدفی را در زندگی خود در نظر بگیرید تا بتوانید تصمیمات سختی که در مقابلتان قرار دارد را به انجام رسانید. وقتی هدفی داشته باشید، تصویری در ذهنتان ایجاد می شود که نشان می دهد چه تصمیمی باید بگیرید. ایلان ماسک انگیزهی واقعی خود از تأسیس اسپِیس ایکس را می دانست، به همین خاطر توانست خواسته اش را اجرا کند. پس ماسک متوجه شد چه هدفی دارد و این همان چیزی است که در زندگی هر فردی بسیار مهم است.

7. به ندای درونی‌تان گوش دهید

شاید ترک تحصیل از دانشگاه استنفورد تصمیم احمقانه‌ای به نظر برسد، اما حقیقت این است که ماسک از هدف خود مطلع بود. او در تصمیم خود به ندای درونی‌اش گوش داد، این همان چیزی است که باعث اتخاذ بهترین و مؤثرترین تصمیمات زندگی خواهد شد.

8. از متمایز بودن نترسید

همیشه برای دنبال کردن خواسته‌های خود، به قدر کافی جسور باشید. اگر هدفتان چیزی است که قبلاً توسط فرد دیگری به دست آمده، هنوز توان کافی برای تحقق اهداف عالی‌تر را ندارید. نباید نظر و تائید دیگران برایتان مهم باشد و به قضاوت آن‌ها گوش ندهید. خودتان را باور کنید و به خود بقبولانید که می توانید بهترین قضاوت را درباره تصمیماتتان داشته باشید.

9. با افراد مثبت معاشرت کنید

کسانی که وقت زیادی را با آن‌ها می گذرانید، تأثیر فوق‌العاده‌ای روی شما و نگرشتان دارند. بهتر است با افراد باهوش و مدبر در رابطه باشید. پس روی مهارت‌های درون فری چون مهارت‌های ارتباطی کار کنید. در طی زمان متوجه می شوید طرز فکر و راه حل‌هایی که در زندگی در پیش گرفته‌اید تا حد زیادی از اطرافیانتان تأثیر می پذیرد.

10. به دنبال انجام کار خیر بروید

خیلی خوب است که به اهدافتان دست یافته اید و حالا به دنبال تجربه‌ی موفقیت و لذت‌های آن هستید. باید در زمان شادی و در اوج موفقیت هم نسبت به دیگران سخاوتمند باشید. حتماً شما هم قبل از رسیدن به موفقیت، سختی‌های زیادی را تحمل کرده‌اید، پس می توانید آن‌ها را بهتر درک کنید. ایلان ماسک بخش عظیمی از ثروت خود را به کمپین "Giving Pledge" اختصاص داد. این کمپین در سال 2010 میلادی تأسیس شد و از ثروتمندان دنیا می‌خواهد تا بخشی از ثروت خود را در راه امور خیریه صرف کنند.

 

منبع: listaka

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-05-06 09:29:37
دسته بندی ها