توصیه‌هایی برای برنامه‌ریزی موفق‌تر؛ چطور می‌توان زندگی بهتری داشت؟

14 اسفند 1398 - 6:10
مدیریت شخصی - توصیه‌هایی برای برنامه‌ریزی موفق‌تر؛ چطور می‌توان زندگی بهتری داشت؟
توصیه‌هایی برای برنامه‌ریزی موفق‌تر؛ چطور می‌توان زندگی بهتری داشت؟
امتیاز مطلب: 97%

هیچ سرمایه‌ای ارزشمندتر از زمان نیست. باید برای خود هدف داشته باشید، در غیر این صورت زندگی برایتان خسته کننده و کسالت بار می شود. اگر برای اهداف خود برنامه‌ای در نظر نگیرید، به مرور خواسته‌های خود را از یاد می برید. تمام افراد موفق با برنامه ریزی اصولی به رویاهایشان رسیده‌اند؛ اما چطور برای زندگی بهتر می توان برنامه ریزی کرد. با یوکن همراه باشید.

اگر می خواهید زندگی موفقی داشته باشید، باید برای خود برنامه ریزی اصولی و درست تعریف کنید. ابتدا باید ببینید چه چیزی می خواهید، سپس به این نتیجه برسید چه چیزی برایتان مهم است و بعد به دنبال برنامه‌ای باشید که شما را به اهدافتان می رساند. باید طوری برای زندگی‌تان برنامه ریزی کنید که بتوانید اهدافتان را به واقعیت برسانید. در ادامه 3 روش را برایتان معرفی می کنیم:

روش اول: چشم اندازتان را مشخص کنید

چه چیزی برایتان مهم است؟

برنامه ریزی برای خیلی‌ها کار دشواری است، زیرا موارد زیادی وجود دارد که باید در هنگام برنامه ریزی مد نظر داشته باشید. برای این که برای آینده زندگی‌تان به ایده‌ی بهتری برسید، باید زمانی را صرف بررسی چیزهایی کنید که برایتان معنا دار هستند. این سؤالات سبب می شود ذهنیت بازتری در مورد علاقه‌مندی‌های زندگی‌تان داشته باشید:

موفقیت را در چه چیزی می بینید؟ آیا موفقیت داشتن شغلی خاص و درآمدی مشخص است؟ آیا داشتن خانواده‌ای پر جنب و جوش است؟

اگر می توانستید زندگی‌تان را همین حالا تغییر دهید، در پی چه زندگی‌ای بودید؟ شغلتان تغییر می کرد؟ وقتتان را چگونه سپری می کردید؟

زندگی چه کسی را موفق می دانید؟ چه دوره‌ای از زندگی برایتان جذاب‌تر است؟

جملاتی به عنوان «چشم انداز راهنما» بنویسید

وقتی با پاسخ به سؤالات متوجه شدید چه چیزی برایتان مهم‌تر است، جواب‌های خود را به صورت جمله بنویسید و از آن‌ها به عنوان چشم اندازی برای راهنمایی مسیر استفاده کنید. باید تمام جملات را به زبان حال بنویسید، مثلاً: زندگی من خوب است، من احساس آرامش و آزادی دارم؛ چرا که رئیس خودم هستم و می‌توانم از خلاقیتم بهره ببرم.

برنامه ریزی در این دنیای پر تغییر، کار بسیار سختی است، پس می توانید از این جملات به عنوان راهنما استفاده کنید. در هنگام برنامه ریزی برای زندگی‌تان، به یاد داشته باشید ممکن است هدف، شغل یا شرایط شما در طی زمان تغییر کند و این تغییر تا جایی ادامه دارد که چشم انداز راهنما یا آنچه برایتان از همه مهم‌تر است، در حال بهبود باشد.

آرام و با دقت گام بردارید

نباید انتظار داشته باشید تمام اتفاقات پیرامونتان، مطابق با برنامه ریزی شما رخ دهند. زندگی پر از فرصت و چالش است و شاید برنامه‌ی شما در مسیری مستقیم جلو نرود. البته بدین معنا نیست که دست از تلاش بردارید، باید قدم‌های کوچک بردارید و با نزدیک شدن به اهدافتان، از تمام تجربیات عبرت بگیرید.

شاید مجبور شوید شغلی که تصور می‌کردید شما را به موفقیت می رساند، کنار بگذارید. ممکن است خانواده‌تان، شما را از مسیر دست یابی به اهداف باز دارند. نباید خیلی عجله کنید. به دستاوردهای کوچک به سوی اهدافتان قانع باشید و از هر تجربه‌ای در زندگی خود درس بگیرید.

فرصت‌های جدید برای خود بوجود آورید

شاید هم اکنون شغل یا فرصت مناسبی برای شما وجود نداشته باشد. پس در این صورت باید برای خود فرصت ایجاد کنید، حتی اگر این کار، برنامه‌ی اصلی شما نباشد. در هنگام برنامه ریزی برای زندگی‌تان به این درک برسید که شاید مجبور شوید برای اجرای اهداف، خود فرصت مناسب ایجاد کنید.

روش دوم: برنامه‌ای برای زندگی ایجاد کنید

برای زندگی‌تان برنامه بنویسید

برنامه‌ی زندگی، طرحی کتبی است که می‌توانید برای برنامه ریزی بخش‌های مختلف زندگی چون شغل، محل زندگی، نحوه گذراندن وقت و ... استفاده کنید. نوشتن برنامه‌ی زندگی، در دست یابی به اهداف مشخص یا شناسایی بخشی از زندگی‌تان که دوست دارید تغییر کند، به شما کمک می رساند.

برنامه‌ی زندگی را روی کاغذ بیاورید تا بتوانید ایده‌های خود را اولویت بندی کنید. این کار به شما کمک می کند تا اهداف و خواسته‌های مشابهتان را ببینید و زندگی‌تان را به شیوه‌ی دیگری ببینید.

می‌خواهید چه بخشی از زندگی‌تان تغییر کند

برنامه‌ی زندگی بدین معنا نیست که تمام جنبه‌های زندگی‌تان تغییر می کند. شاید درباره بخش‌هایی از زندگی‌تان چون محل زندگی یا شغل فعلی‌تان، احساس رضایت داشته باشید اما بخواهید برخی بخش‌ها را رشد دهید. ممکن است چند بخش در زندگی‌تان وجود داشته باشد که بخواهید برایشان برنامه ریزی کنید، اما در ابتدا از جایی شروع کنید که برایتان مهم‌تر است.

  • ابتدا ببینید بهتر است با کدام بخش از زندگی‌تان شروع کنید. شما می‌توانید بخش‌های مختلف زندگی چون شغل، درآمد، تحصیل، محل زندگی، خانواده و دوستان، سلامت، بچه دار شدن و ... را تغییر دهید.
  • برای مشخص کردن این که چرا می‌خواهید تغییر ایجاد کنید، از خود بپرسید چه چیزهایی از تغییر این بخش از زندگی نصیبتان می شود.
  • از خود بپرسید کدام بخش از تغییر، برایتان سخت‌تر است. وقتی بدانید سخت‌ترین بخش کدام است، می توانید خود را برای وقتی که با آن مشکل رو به رو می شوید، آماده کنید. بیشتر افراد به سختی می توانند تغییر را شروع کنند. اگر شما هم شرایط مشابه ای دارید، از اطرافیانتان بخواهید برای شروع کردن به شما کمک برسانند.

اطلاعات لازم را جمع آوری کنید

برای ایجاد تغییر در زندگی‌تان باید پشتیبان داشته باشید یا با کسانی ارتباط برقرار کنید که در صورت نیاز می توانید از آن‌ها کمک بگیرید. برنامه ریزی برای تغییر باید به گونه‌ای باشد که دقیقا بدانید در زمان قرارگیری در شرایط سخت، برای حمایت و دریافت کمک باید به سراغ چه کسانی بروید. درباره برنامه‌ی زندگی و چیزهایی که می خواهید تغییر دهید، نظر اطرافیانتان را بخواهید. فهرستی از افرادی داشته باشید که در هنگام بروز شرایط دشوار، می توانید به کمک و حمایت آن‌ها تکیه کنید.

درباره تغییرات موردنظر خود، اطلاعات کافی به دست آورید. به داستان زندگی افراد موفق گوش دهید یا حتی برای موفقیت و پیشرفت شخصی، به عضویت گروهی درآیید. از آن‌ها بپرسید از چه روش‌هایی برای برنامه‌ی زندگی خود و ایجاد تغییرات استفاده کرده‌اند.

منابع مشخصی داشته باشید

برای ایجاد برخی تغییرات و برنامه‌ی زندگی خود، به منابعی نیاز خواهید داشت. شاید نیاز باشد چند کتاب بخرید، مهارت جدیدی یاد بگیرید یا روی کمک دیگران حساب کنید. گاهی نیاز است بدانید چطور می توانید از برخی موانع گذر کنید. بعد از این که منابع را مشخص کردید، برنامه‌ی زندگی‌تان را شروع کنید و گام به گام جلو بروید.

برای مثال، اگر می‌خواهید به سلامت و تناسب اندام برسید، شاید اولین قدم، آموزش پخت غذاهای سالم و پر فایده باشد و بعد تصمیم گرفتن برای مصرف یک وعده سبزیجات در هر روز. خیلی آهسته به سوی هدفتان حرکت کنید تا خسته و فرسوده نشوید. شاید بخواهید رژیم غذایی سالمی برای خود بنویسید. برای این کار، ابتدا منابع موردنیاز را پیدا کنید، بودجه‌ای برای خرید مواد غذایی لازم در نظر بگیرید و بعد به سوی هدفتان گام بردارید.

وقتی اوضاع بر وفق مراد نیست، شرایط را کنترل کنید

برنامه ریزی برای زندگی به شما کمک می کند تا زودتر به خواسته‌هایتان برسید، اما گاهی ممکن است اتفاقات پیش بینی نشده‌ای رخ دهد و همه چیز طبق برنامه جلو نرود. باید بتوانید اوضاع را مدیریت کنید و در مسیر دست یابی به اهدافتان گام بردارید.

  • شاید بهتر باشد "مقابله متمرکز بر مشکل" را امتحان کنید؛ در این روش باید به تمام مسائل با دید بی‌طرفانه‌ای نگاه کنید. از این طریق متوجه می شوید کدام بخش کارکرد خوبی ندارد و بعد می توانید برنامه‌ای برای رفع مشکلات در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر در هنگام اجرای برنامه سلامت، متوجه شوید به بیماری دیابت مبتلا هستید، باید بتوانید از مقابله‌ی متمرکز بر مشکل، برای سازگاری با شرایط جدید استفاده کنید. پس اطلاعات کافی درباره دیابت، تغذیه و ابزارهای تست قندخون به دست آورید تا بتوانید به روند قبلی زندگی‌تان بازگردید.
  • "مقابله متمرکز بر هیجان" نیز کارساز است. این روش هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که با هیجان یک اتفاق برنامه ریزی نشده در زندگی رو به رو می شوید. مثلاً، ابتلا به دیابت ممکن است سبب ایجاد احساس ترس یا سرخوردگی شود. در این شرایط می توانید با یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌تان حرف بزنید یا با کاهش مسئولیت‌هایتان از شدت استرس بکاهید.

روش سوم: اهدافتان را تعیین کنید

به اهمیت تعیین اهداف پی ببرید

تعیین اهداف، کار بسیار مهمی است که افراد موفق از آن برای افزایش انگیزه‌شان بهره می برند. با تعیین کردن اهداف می توانید روی جزئیات یک کار تمرکز کنید و تمام ابزارهای موردنیاز برای اجرای اهدافتان را به کار ببندید. با رسیدن به اهداف، اعتماد به نفستان بالاتر می رود و انگیزه‌ی بیشتری برای موفقیت‌های بیشتر خواهید داشت.

از روش SMART استفاده کنید

این روش هدف گذاری به شما کمک می کند تا گام‌هایتان را مشخص، قابل اندازه گیری، دست یافتنی، واقع‌گرایانه و زمانمند (SMART) کنید. با روش هدف گذاری اسمارت می توانید دقیقا بفهمید چقدر تا دست یابی به اهدافتان، فاصله دارید.

  • اگر هدفتان تغذیه سالم است، تنها نگویید: "من سبزیجات بیشتری مصرف می کنم." بلکه بگویید:"من از اول هفته برای 30 روز، 2 وعده سبزیجات در هر روز می خورم." بهتر است اهداف خود را به هدف‌های SMART تبدیل کنید.
  • اکنون اهداف مشخصی دارید، پس می‌دانید دقیقا به دنبال چه چیزی هستید. علاوه بر آن، تمام هدف‌هایتان قابل اندازه گیری‌اند و می دانید برای چه هدفی تلاش می کنید. با این روش، زمانی برای دست یابی به آن‌ها در نظر دارید و واقع‌گرایانه هستند.

اهدافتان را واقعی کنید

ابتدا باید هدفتان را بنویسید. با این کار هدفتان واقعی‌تر می شود. اگر از روش SMART استفاده کنید، باید اکنون اهداف مشخصی داشته باشید.

  • اهدافتان را با بیان مثبت بنویسید. مثلاً به جای گفتن "دست از چاق و بدقواره بودن بردار"، بنویس:" تغذیه سالم‌تری داشته باش و 5 کیلو از وزنت را کم کن."
  • اهداف خود را برحسب اولویتشان مرتب کنید. مطمئن باشید امکان ندارد هم‌زمان به چند هدف دست یابید. باید بدانید هم اکنون چه چیزی قابل دسترس است، چه هدفی را می توان به تعویق انداخت و چه هدفی دیرتر دست یافتنی است.
  • اهدافتان خیلی بزرگ نباشد تا زودتر بتوانید به آن‌ها دست یابید. اگر اهداف بزرگی دارید، آن‌ها را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید تا با رسیدن به آن‌ها در زمان‌های تعیین شده، احساس موفقیت بیشتری داشته باشید.

 

منبع: wikihow

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-04 09:10:54
دسته بندی ها