رموز موفقیت مایکل دل؛ کمپانی دل چطور به این موفقیت چشمگیر رسید؟

7 شهریور 1399 - 6:05
بیوگرافی - رموز موفقیت مایکل دل؛ کمپانی دل چطور به این موفقیت چشمگیر رسید؟
رموز موفقیت مایکل دل؛ کمپانی دل چطور به این موفقیت چشمگیر رسید؟
امتیاز مطلب: 92%

مایکل دل، به عنوان یک فرد موفق معرفی می شود که در آرزوی راه اندازی یک کمپانی کامپیوتری بزرگ همانند HP، IBM و Compaq بود. برای دست یابی به موفقیتی همانند مایکل دل، باید با جان و دل تلاش کرد. اگر می خواهید با رموز موفقیت او آشنا شوید، با یوکن همراه باشید.

اگر مسیری که مایکل دل در راه دست یابی به اهدافش طی کرده را در نظر بگیریم، به شخصیت و طرز تفکر او پی خواهیم برد. در این دنیا، هیچ موفقیتی به راحتی و بدون صرف زمان و انرژی به دست نمی‌آید.

مایکل دل، سرمایه دار بزرگ آمریکایی می گوید: "برای رسیدن به موفقیت، حتماً نباید نابغه باشید یا به دانشگاه بروید، تنها نیازمند یک رؤیا و یک برنامه دقیق هستید."

مایکل دل با راه اندازی کمپانی "PC'S Limited" در مسیر دست یابی به رویاهایش قدم برداشت. او در سال 1992 میلادی، به عنوان جوان‌ترین مدیرعامل 500 کمپانی بزرگ دنیا معرفی شد؛ اما مایکل دل به این موفقیت راضی نبود. سرانجام به قدری تلاش کرد تا در سال 2001 میلادی، شرکت بزرگ دل توسط Compaq به عنوان بهترین ارائه دهنده‌ی سیستم‌های کامپیوتری در دنیا انتخاب شد. دل در سال 2016 میلادی با EMC ادغام شد و مایکل دل به عنوان مدیر "Dell Technologies" به تلاش خود ادامه داد. قطعاً این ادغام حرکت بزرگی برای موفقیت مایکل دل بود.

دل در سال‌های اخیر به موفقیت‌های چشمگیری دست یافت؛ اما چطور می توان به این همه موفقیت رسید؟ چطور می توان متمایز از دیگران بود؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها، ادامه مطلب را از دست ندهید تا رازهایی موفقیت دل را بیان کنیم.

به سراغ کارهایی بروید که منجر به موفقیتتان می شود

مایکل دل: "چیزهای زیادی باعث موفقیت می شود. من نمی خواهم به سراغ کارهایی بروم که تنها خودم دوست دارم. بلکه می خواهم کارهایی را انجام دهم که سبب موفقیت شرکت می شود. "

مایکل دل با شناخت نیاز بازار و تمرکز روی کارهایی که سبب تقویت توانمندی‌های او می شود، در مقابل مشکلات ایستاد و این اولین رمز موفقیت است. او با بررسی مداوم توانست اولین طیف چاپگر را روانه‌ی بازار کند.

در جستجوی علاقه‌مندی‌هایتان باشید

مایکل دل: "شما باید به دنبال چیزی بروید که واقعاً عاشقش هستید. پس توجهی به علایق دیگران نداشته باشید."

برای این که همانند دل موفق شوید، ایده‌ای داشته باشید و بتوانید آن ایده را در محیطی خلق کنید و به حقیقت برسانید.

خیلی زود به دنبال ثروتمند شدن نباشید

"به دنبال کسب و کاری بروید که به آن علاقه دارید. شاید برای به دست آوردن پول به سراغ کسب و کاری بروید که افراد زیادی مشغول انجام آن هستند."

جمله‌ی مایکل دل نشان می دهد دنباله روی و تقلید از دیگران بی نتیجه است. اگر می خواهید کارآفرین شوید، باید محیطی داشته باشید که به یک گروه وابسته باشد، گروهی که برای دست یابی به یک هدف مشترک با تمام قوا تلاش می کند.

تحول واقعی به وجود آورید

"برای ایجاد تحول در صنعت IT، باید به سراغ کارهایی بروید که هیچ کسی قبلاً آن را انجام نداده است یا باید کار را به روش بهتری انجام دهید."

باید تمام اعضای بخش فروش و بازاریابی، ایده‌ها و ذهنیتی نو داشته باشند. تمام محصولات کمپانی دل، نبوغ و نوآوری مایکل دل را نشان می دهد. به عنوان یک کارآفرین باید بتوانید با تحقیق در بازار نیازهای کاربران را شناسایی کنید و بدانید چه محصولی می تواند به این نیاز پاسخ دهد.

به تمام افراد گروهتان مسئولیتی بدهید

"نباید فکر کنید خودتان توان کنترل همه چیز را دارید، زیرا در این صورت خود را محدود خواهید کرد. این که بخواهید تمام تصمیم گیری‌های شرکت را به یک شخص بسپارید، مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اید."

مایکل دل به این باور رسیده که مسئولیت پذیری تمام افراد شرکت بسیار مهم است. یک فرد، حتی اگر مدیر آن شرکت باشد، باز هم به تنهایی قادر به کنترل همه چیز نیست. یکی از رموز موفقیت مایکل دل این است؛ کارمندانی را استخدام می کند که از خودش باهوش‌تر هستند و دل در مورد هر مشکلی با آن‌ها صحبت می کند. او با این تفکر می تواند هر مشکلی را در عرض چند روز رفع کند.

قبول کنید شکست، راهی به سمت موفقیت است

"از شکست نترسید. با شکست، چیزهای زیادی را یاد می گیرید."

مایکل دل

شکست برای هیچ کسی خوشایند نیست، اما مایکل دل تفکر دیگری دارد. او به کارمندان خود خصوصاً تیم تحقیق و توسعه اختیار داده تا بتوانند ایده‌های جدیدی ارائه کنند. هر چند هزینه‌ی تحقیق و توسعه بسیار بالاست، اما با صرف این هزینه، می توان به ایده‌های نابی رسید که در نهایت منجر به تولید محصول یا خدمت جدید می شود.

همیشه به دنبال یادگیری باشید

"یادگیری پیوسته بسیار مهم است."

تمام مدیران و کارآفرینان بزرگ دنیا در پی یادگیری مداوم و دائمی هستند. مایکل دل نیز همین طور است و همیشه تلاش می کند در حین انجام فعالیت‌های روزانه، چیزهای جدیدی یاد بگیرد. او از شرکت‌های بزرگ دیدن می کرد تا بتواند چیزهایی درباره نحوه‌ی کارشان بیاموزد و آن‌ها را در شرکت بزرگ خود پیاده کند. او با این کار توانست دل را به ابر شرکتی تبدیل کند که همواره به دنبال ایده‌های جدید است.

میان خانواده و کارتان تعادل ایجاد کنید

"به نظر من متعادل کردن زندگی را باید یک اولویت دانست. خانواده برایم اهمیت زیادی دارد. پس اگر نگاهی به برنامه کاری‌ام داشته باشید، متوجه نگرشم می شوید که کار کردن در طول هفته حد و مرزی دارد."

مایکل دل از همان ابتدای راه اندازی استارتاپش، به این مسئله واقف بود. او همیشه میان کار و زندگی توازن برقرار می کند تا به کارمندان هم خیلی سخت نگذرد. دل معتقد است با این شیوه بهره‌وری کارمندان بیشتر شده و برای دست یابی به اهداف شرکت با انرژی و توان بیشتری کار خواهند کرد.

سعی کنید همیشه بیشترین تأثیر را داشته باشید

مایکل دل همواره به مدیران استارتاپ های کوچک پیشنهاد می کند بدانند چه مسیری برای دست یابی به اهداف شرکت باید طی شود و چطور می توانند بیشترین تأثیرپذیری را داشته باشند.

مایکل دل گفت: "وقتی کارمندان کمتری داشتم، تمام کارها را خودم انجام می دادم، اما حالا هزاران کارمند دارم و خودم در اختیار استراتژی‌های شرکت هستم."

با افراد باهوش در ارتباط باشید

افراد باهوشی که باید با آن‌ها معاشرت کنید، می توانند کارمندان، سرمایه گذاران، شرکا و ... باشند. مایکل دل به مدیران و صاحبان کسب و کارها پیشنهاد می کند، اطراف خود را پر از افرادی کنند که می توانند کمکی به رشد و ارتقای سازمان کنند.

به عقیده‌ی او، افراد باهوش می توانند سازمان را به چالش بکشند و آن‌ها را مجبور کنند تفکر متفاوتی داشته باشند.

مایکل دل در این باره می گوید: "هیچ وقت سعی نکنید باهوش‌ترین فرد یک اتاق باشید؛ اما اگر هستید، باز به شما توصیه می کنیم افراد باهوش‌تر را به اتاقتان فراخوانید یا اتاق دیگری پیدا کنید."

مشتری مداری را از یاد نبرید

دل معتقد است: "ما گوش می دهیم و جواب خواهیم داد؛ در هر شرایطی حق با مشتری است، به همین سادگی!"

مایکل دل - مؤسس کمپانی دل

دل از همان ابتدای تأسیس شرکت خود باور داشت هر چه مشتری بگوید، درست است. او در سن 19 سالگی Dell Computer را در خوابگاه دانشگاه تگزاس تأسیس کرد و ایده‌اش "خرید و مونتاژ قطعات و فروش مستقیم محصولات به مشتری" بود. دل تلاش کرد واسطه‌ها و توزیع کنندگان را کنار بزند و محصول خود را با قیمت کمتری به دست مشتری برساند.

اساس کار شرکت دل این است: "مهم‌ترین اصل، جلب رضایت مشتری است."

ایده‌ای انتخاب کنید و روی آن متمرکز شوید

مایکل دل: "نظر من این است هر شرکتی می تواند خیلی زود رشد کند. نباید انتظار داشته باشید با تجربه و دانش کم، به موفقیت برسید. مواظب باشید وارد کسب و کارهای جدید نشوید."

حقیقتاً دو نوع کارآفرین داریم: بعضی از کارآفرینان تا آخرین نفس به دنبال بازارها و معاملات بزرگ هستند و دسته‌ی دیگر، ایده ی خوبی انتخاب می کنند و تا پایان عمر روی همان متمرکز می شوند.

مایکل دل می گوید: "من از دسته‌ی اول نیستم." شاید رمز موفقیت دل همین است.

ارتباطات خود را گسترش دهید

مایکل دل می گوید: "چیزی به اسم موفقیت خودساخته وجود ندارد."

برای پیشرفت و رشد کسب و کارتان، باید روابط خود را گسترش دهید. مایکل دل می گوید به ثروت خوبی رسیده است، اما تمام ثروتش را مدیون سخت کوشی تیمش، حمایت خانواده و دوستانش و استفاده از دانش و تجربیات دیگران است.

دست و پای رویاهایتان را نبندید

مایکل دل گفت: "در زمان دانشگاه آرزو داشتم IBM را شکست بدهم."

باید به رویاهای خود اجازه ی بروز بدهید. مایکل دل در سن 19 سالگی، کار خود را در اتاق 2713 دانشگاه تگزاس شروع کرد و اکنون با داشتن 100 هزار کارمند، صاحب کسب و کاری به ارزش 50 میلیارد دلار است.

در پایان ...

وجدان کاری مایکل دل، عامل اصلی موفقیت او بوده است. او با همین وجدان کاری توانست به موفقیت چشمگیری دست یابد. شرکت او در ابتدا خیلی کوچک و کم ارزش بود، اما حالا به اَبر شرکت فناوری در دنیا تبدیل شده است. مایکل دل مسیر سختی را پشت سر گذاشت، اما از همان ابتدا می دانست به دنبال چه چیزی است.

 

منبع: TaskqueKnowstartup

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-26 11:04:30
دسته بندی ها