چطور می‌توانیم در ارتباط با افراد خشن و عصبی، موفق شویم؟

27 اسفند 1398 - 6:00
مدیریت شخصی - چطور می‌توانیم در ارتباط با افراد خشن و عصبی، موفق شویم؟
چطور می‌توانیم در ارتباط با افراد خشن و عصبی، موفق شویم؟
امتیاز مطلب: 97%

شاید تصور کنید بدخلقی و قهر کردن فقط توسط بچه‌های کوچک و کم سن و سال انجام می شود که کنترلی روی احساسات خود ندارند؛ اما باید بدانید بزرگ‌ترها هم می توانند عصبی شوند، طوری که همانند بچه‌ها قهر کنند. اغلب افراد بزرگ‌سال منطقی‌اند و می توانند به خوبی رفتار و خشم خود را کنترل کنند. البته ارتباط برقرار کردن با آن‌ها کمی متفاوت است. در ادامه با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چطور می توانید با افراد عصبی رابطه برقرار کنید.

آرامش خود را حفظ کنید

اگر شما همانند طرف مقابل عصبی شوید و حالت تهاجمی به خود بگیرید، سبب تشدید خشم و عصبانیت او خواهید شد. پس خونسرد و منطقی باشید تا او هم آرام شود.

قبول کنید قادر به کنترل دیگری نخواهید بود

در ارتباط با دیگران خصوصاً اعضای خانواده یا دوستان صمیمی‌تان، قبول کنید نمی توانید رفتار و افکار دیگری را تغییر دهید. می توانید به او پیشنهاد کمک دهید، اما قادر به کنترلش نخواهید بود.

دلیل ناراحتی‌اش را بپرسید

افراد بزرگ‌سالی که بهانه گیر و عصبی هستند، در ارتباط درست با دیگران ناتوان‌اند. پس شما باید از او بپرسید چه چیزی سبب ناراحتی‌اش شده است. کمی آرام باشید و به او فرصت دهید خودش را خالی کند.

می توانید به او بگویید: "گفته بودی مشکلی وجود ندارد، اما از رفتارت حدس می زنم از چیزی ناراحتی. درباره آن با من صحبت کن تا اگر کمکی از دستم بر می‌آید، برایت انجام دهم. اگر الآن نمی توانی درباره‌ی آن حرف بزنی، هر موقع حوصله داشتی، پذیرایت هستم. من همیشه آماده ی شنیدن حرف‌هایت هستم."

احساسات او را تائید کنید

باید به فرد عصبی اطمینان دهید داشتن چنین احساساتی طبیعی است. این مسئله بسیار مهم است، حتی وقتی نحوه ابراز احساسات او را قبول نداشته باشید. تائید احساساتی چون خشم از بخش‌های طبیعی زندگی است و می‌تواند به فرد کمک کند به طور بهتری با احساساتشان رو به رو شوند.

در این شرایط باید به او بگویید: "انگار خیلی عصبی هستی، البته عصبانیتت کاملاً طبیعی است. می توانیم درباره این موضوع حرف بزنیم و فکری کنیم تا احساس بهتری پیدا کنی؟"

برای اشتباهتان عذرخواهی کنید

اگر فکر می کنید مرتکب کار اشتباهی نشده‌اید، بابت آن معذرت بخواهید تا باعث شوید طرف مقابل احساس بدی پیدا کند.

اگر اشتباهی کرده‌اید، بگویید: "واقعاً متأسفم که به طور تصادفی فایلی ویروسی وارد کامپیوترت کردم. درک می کنم برای این کار چقدر ناراحتی، هر کاری بتوانم برای تعمیر کامپیوترت انجام خواهم داد."

اگر کار اشتباهی نکرده‌اید اما طرف مقابلتان ناراحت است، به او بگویید: "متأسفم که با سلیقه‌ی خودم اتاق را رنگ زدم. نمی دانستم این کار این‌قدر برایت مهم است. بعد از این سعی می کنم حتماً نظر تو را هم بخواهم."

از کلمه‌ی "ما" استفاده کنید

کلمه‌ی "من" و "تو" میان شما و طرف مقابلتان فاصله می اندازد و سبب می شود او حالت تهاجمی بیشتری به خود بگیرد و عصبی‌تر شود. از کلمه‌ی "ما" استفاده کنید تا نشان دهید شما با هم هستید و این از خشم او بکاهد.

اگر بگویید: "نباید از خراب شدن کامپیوترت ناراحت شوی. کامپیوتر من هم خراب شد و خیلی زود عوضش کردم. تو هم باید همین کار را انجام دهی."، به خشم فرد عصبی می افزایید. باید به او بگویید: برای حل مشکل چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ به نظر تو باید کامپیوتر را تعمیر کنیم یا دستگاه جدیدی بخریم؟ می توانیم با همفکری بهترین راه حل را پیدا کنیم."

لحن صدایتان مثبت و طبیعی باشد

وقتی با فرد عصبی و خشن صحبت می کنید، نباید لحن کلامتان دلسوزانه باشد یا طوری نشان دهید که خود را بهتر از او می دانید. اگر او تصور کند از بالا نگاه می کنید، عصبی‌تر شده و دیگر به حرفتان گوش نخواهد داد. نباید با لحن طعنه آمیز هم حرف بزنید. پس تن صدایتان ثابت باشد تا طبیعی‌تر به نظر برسید.

واقعیت‌ها را بپذیرید و منطقی صحبت کنید

نباید احساسی صحبت کنید. حرف‌هایی که طرف مقابل آن را "سرزنش و تحقیر" می‌داند، شرایط را بدتر می کند. درباره واقعیت‌هایی حرف بزنید که او را عصبی کرده است. البته واقعیت‌ها از عصبانیت طرف مقابل نمی‌کاهد، اما شرایط را هم بدتر نمی کند.

این جمله ممکن است طرف مقابل را عصبی‌تر کند: "شرمنده‌ام که کامپیوترت خراب شد، اما تو هم بی‌تقصیر نبودی و اشتباهی روی آن لینک کلیک کردی." اما این جمله بسیار بهتر است: "من روی لینک کلیک کردم و کامپیوتر خراب شد. حالا نمی توان چیزی را تغییر داد. باید با هم فکری بکنیم. می توانیم کامپیوتر را تعمیر کنیم یا دستگاه جدیدی بخریم."

به دنبال منطقی فکر کردن باشید

متقاعد کردن فرد عصبی، کار بسیار سختی است، اما اگر بتوانید این کار را انجام دهید، حتما بر عصبانیتش غلبه خواهید کرد.

باید کمک کنید تا او بفهمد عصبی شدن هیچ مشکلی را حل نمی کند، پس این روش آغازی برای منطقی فکر کردن او خواهد بود. باید بگویید: "الآن عصبی هستی و حق هم داری عصبی باشی. باید با هم حرف بزنیم و ببینیم چه راه حل‌هایی وجود دارد تا اوضاع را بهتر کنیم."

باید احساسات فرد عصبی را تائید کنید تا فکر نکند دچار خود برتری شده‌اید. بعد از تائید احساسات تشویقش کنید تا منطقی فکر کند.

به طرف مقابل زمان دهید

فرد عصبانی از گفت و گوی منطقی گریزان است. باید به او فرصت دهید کمی آرام شود تا بعداً بتواند حرف بزند. اگر این فرد همسرتان است، در این شرایط به بیرون از خانه یا اتاق دیگری بروید و سر خود را گرم کنید.

به فرد عصبی پیشنهاد دهید به جای دیگری برود

خیلی از افراد در هنگام عصبانیت، از تغییر فضا خشنود می شوند. بیرون رفتن از خانه به شما کمک می کند تا خلق و خوی بهتری داشته باشید.

می توانید صریحاً به او بگویید: "تو الان ناراحت هستی، بیا بیرون برویم و کمی درباره این مسئله حرف بزنیم." یا به صورت غیرمستقیم بگویید: "من باید به بیرون بروم و چیزی بخرم، تو هم میایی تا هوایی به سرت بخورد؟"

او را به انجام تمرینات مدیتیشن تشویق کنید

یک راه حل عالی برای مقابله با عصبانیت و خشم، این است که آرام بنشینید و نفس عمیق بکشید. تنفس عمیق همراه با تمرینات مدیتیشن، تاثیر فوق‌العاده‌ای روی شما خواهد داشت. اگر او تمایل دارد، راهنمایی‌اش کنید یا شما هم مدیتیشن را انجام دهید.

یک تمرین مدیتیشن به این صورت است:

  • در جای راحت و بی سر و صدایی بنشینید، پاهایتان را روی زمین بگذارید و دست‌هایتان را هم روی پاهای خود قرار دهید. چشم‌هایتان را ببندید.
  • نفس عمیقی بکشید و با هر بازدم، شکم خود را پر از هوا کنید. فکر کنید همان طور که هوا وارد بدنتان می شود، چراغی هم در ذهنتان روشن می شود.
  • خیلی آرام و هوشیارانه هوا را بیرون دهید. تمام احساسات منفی را با هر بازدم از بدنتان خارج کنید.
  • به همین صورت 10 تا 20 بار دم و بازدم داشته باشید و تا جایی این تمرین را انجام دهید که به احساس آرامش و راحتی برسید.

راه حلی برای مشکل ارائه دهید

اگر فرد عصبی نمی تواند منطقی فکر کند و روی احساسات خود تسلط یابد، به او چند راه حل پیشنهاد دهید. اگر او تمام راه حل‌ها را رد کرد، خیلی تعجب نکنید. شاید برای آرام شدن و تصدیق گفته‌های شما زمان نیاز باشد. قطعاً حالش خوب می شود و به شما می گوید از یکی از راه حل‌هایتان استفاده کرده است.

از فرد عصبی بپرسید برای آرام شدن چه چیزی می خواهد

اگر نمی دانید چطور به او کمک کنید، از خودش سؤال بپرسید. شاید بگوید نیاز به زمان دارد یا پیاده روی و محبت می خواهد.

در وقت دیگری درباره مسائل مهم حرف بزنید

اگر با کسی صحبتی کرده‌اید که باعث عصبانیتش شده است، از ادامه‌ی بحث بپرهیزید و زمان دیگری را در نظر بگیرید. به طرف مقابل زمان دهید تا بر خشم خود غلبه کند و وقتی آرام و منطقی شد، درباره آن مسئله حرف بزنید.

 

منبع: wikihow

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-16 15:17:42
دسته بندی ها