افراد موفق با انجام چه کارهایی بر استرس و فشار کاری غلبه می کنند؟

7 فروردین 1399 - 6:10
مثبت اندیشی - افراد موفق با انجام چه کارهایی بر استرس و فشار کاری غلبه می کنند؟
افراد موفق با انجام چه کارهایی بر استرس و فشار کاری غلبه می کنند؟
امتیاز مطلب: 97%

استرس مانعی است که خیلی از استارتاپ ها را در همان ابتدای مسیر شکست می دهد. کارآفرینان تازه کار از شکست گریزان هستند و تصور می کنند در صورت شکست، هیچ شانسی برای ادامه‌ی مسیر نخواهند داشت. آن‌ها نمی توانند از استرس خود جلوگیری کنند، به همین خاطر در تصمیم گیری‌ها دچار اشتباه و تزلزل می شوند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا بگوییم افراد موفق چطور استرس خود را مهار می کنند.

افراد موفق از جمله استیو جابز و ریچارد برانسون در مسیر دست یابی به اهدافشان با استرس زیادی مواجه بوده‌اند، اما توانستند به خوبی بر این استرس غلبه کنند و کسب و کار خود را به موفقیت برسانند؛ اما آن‌ها چطور با استرس خود رو به رو می شوند؟

در هر شرایطی کمک می خواهند

ریچارد برانسون در کتاب "راه و رسم ویرجین" می گوید باید قبل از گفتن جملات "انجامش می دهیم" یا "انجامش نمی دهیم"، ایده‌ی خود را با افراد زیادی در میان بگذارید.

خیلی از کارآفرینان در هنگام کمک خواستن از دیگران، مرتکب یک اشتباه بزرگ می شوند و آن این که تصور می کنند پروژه را باید خود به تنهایی به انجام برسانند؛ اما نباید توقع داشته باشید خودتان از عهده تمام وظایف بربیایید. به طور قطع شما در تمام زمینه‌ها مهارت ندارید و نباید خود را یک متخصص تمام عیار بدانید. پس کارهایی که در حوزه‌ی تخصصی‌تان نیست را به افراد کاربلد بسپارید. اگر بخواهید تمام مسئولیت‌های یک پروژه را به تنهایی انجام دهید، تنها با استرس زیادی مواجه خواهید شد و نمی توانید تمام کارهایتان را به درستی سر و سامان دهید.

افراد موفق به این درک رسیده‌اند که برای هر کاری باید متخصص همان حوزه را به کار بگیرند. پس با این روش، هم می توانید کسب و کار خود را بهموفقیت برسانید و هم مطمئن خواهید بود کارهایتان طبق برنامه و به درستی انجام می شوند. اگر از انجام کاری اطمینان ندارید، حتماً از یک یا چند نفر مشورت بگیرید. حتی اگر به انجام کاری مطمئن هستید، باز هم از مشورت گرفتن غافل نشوید. البته باید از افراد متخصص مشورت بگیرید تا دوباره نیاز به صرف زمانی برای بررسی درستی یا نادرستی مشورت‌های انجام شده نباشد.

تجربیات خود اشتراک گذاری می کنند

دیپاک چوپرا می گوید: "رمز اصلی زندگی این است که بتوانید خوب تأمل کنید، خودتان را بشناسید و قبل از این که عکس‌العملی بدون فکر نشان دهید یک لحظه درنگ کنید. از جایی دچار دگرگونی می شوید که بتوانید خود واقعی‌تان را بشناسید."

اصلاً چه نیازی است تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم؟ شاید دلیل اصلی آن، دریافت بازخورد کارشناسان درباره تجاربتان است. قطعاً آن‌ها نیز تجارب خود را با شما در میان می گذارند، پس تعجب می کنید وقتی ببینید خیلی از آن‌ها، تجارب مشترکی با شما دارند و مسیر کسب و کارتان چقدر به هم شبیه است. پس با اشتراک گذاری تجربیات، چیزهای زیادی یاد می گیرید و اشتباهاتی که دیگران مرتکب شده‌اند را تکرار نخواهید کرد.

خیلی از افراد موفق برای مهار کردن استرس و فشاری که به آن‌ها وارد می شود، شروع به وبلاگ نویسی می کنند. وقتی افکار و خاطره‌ی شکست‌های خود را به اشتراک می گذارید، نه تنها بازخوردهای مفیدی از دیگر کارشناسان دریافت می کنید، بلکه بخش زیادی از استرستان نیز تخلیه خواهد شد. علاوه بر آن، با ثبت تجربیات کارآفرینی خود بهتر می توانید از آن‌ها عبرت بگیرید. پیشنهاد می شود هر شب قبل از خواب، روز پشت سر گذاشته را مرور کنید و تمام اتفاقات آن را بنویسید. در پایان هر ماه، پستی در وبلاگتان منتشر کنید تا به آسانی بتوانید ماهی که پشت سر گذاشته‌اید را ارزیابی کنید. به دلیل این که می توانید روی مسیر کسب و کارتان متمرکز شوید، بهره وری بیشتری خواهید داشت.

در هر حالی به دنبال یادگیری هستند

هر سن و شغلی که داشته باشید، یادگیری فرآیندی است که تا پایان عمر همراهتان خواهد بود. دانش ابزاری قدرتمند در دنیای کسب و کار به حساب می‌آید. پس اگر می خواهید به موفقیت برسید، همواره به دنبال یادگیری باشید و از فراگیری دانش دست نکشید.

وقتی در تلاشید چیزهای جدیدی یاد بگیرید، بهتر و آسان‌تر با چالش‌ها مواجه می شوید و تصمیمات بهتری خواهید گرفت. شاید به وبلاگ نویسی علاقه‌مند باشید اما نیازی به این کار برای پیشرفت کسب و کارتان نباشد، اما چرا نباید وبلاگ نویسی را دنبال کنید؟ باید با سیستم مدیریت محتوای وردپرس (WordPress) آشنا شوید و وبلاگ نویسی را از طریق این پلتفرم ساده تجربه کنید. مطمئن باشید فراگیری هیچ دانشی غیرضروری و بی‌استفاده نخواهد بود، اما باید ابتدا به وظایف خود رسیدگی کنید و تمام مسئولیت‌هایتان را به نتیجه برسانید.

از تمام گجت ها بهره می برند

گجت های الکترونیکی به شما کمک می کنند تا وظایف روزانه‌تان را به خوبی به انجام برسانید؛ اما باید یاد بگیرید چطور با این ابزارها کار کنید و از امکاناتشان نهایت استفاده را ببرید. قابلیت گوشی هوشمند تنها این نیست که در شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام رسان غرق شوید و عکس سلفی بگیرید. می توانید با گوشی هوشمندتان برنامه ریزی‌های خارق‌العاده‌ای انجام دهید و زندگی‌تان را در مسیر موفقیت قرار دهید. علاوه بر آن، می‌توانید اپلیکیشن بانک موردنظرتان را دانلود کنید و وقت خود را با ماندن در صف بانک هدر ندهید، بدین ترتیب با گجت مذکور می توانید به سادگی و با سرعت تراکنش‌های مالی‌تان را انجام دهید.

امروزه اپلیکیشن های کاربردی زیادی وجود دارد که در وقت ما صرفه جویی می کنند. این امکان وجود دارد تا تمام پیام‌هایی که به گوشی موبایلتان ارسال می شود را روی لپ تاپ دریافت کنید. اگر شغلتان به گونه‌ای است که با لپ تاپ استفاده زیادی دارید، قطعاً برایتان آسان‌تر است که حساب‌های بانکی، برنامه‌های زمانی و ایمیل‌های خود را از روی لپ تاپ مدیریت و کنترل کنید.

انگیزه‌های دقیقی دارند

لو هولتز: "سنگینی کار خسته‌تان نمی کند، بلکه روش انجام کار است که شما را از پای در می‌آورد."

برای این که با استرس دست به گریبان نشوید و بهره‌وری خود را بالا ببرید، باید انگیزه‌هایی که سبب قرار گرفتن تان در مسیر درست می شود را پیدا کنید. عده‌ای از هدف نهایی انگیزه می گیرند، اما برخی دیگر تحمل سختی‌ها را ندارند و انگیزه‌ی خود را در کارهای ساده‌تر می جویند.

خود باید انگیزش‌هایتان را با پشتکار و تسلیم نشدن پیدا کنید و هیچ کسی نمی تواند به شما بگوید برای ادامه‌ی مسیر به چه انگیزه‌ای نیاز دارید. والت دیزنی به خاطر نداشتن خلاقیت، از کار در روزنامه‌ی معروف کانزاس سیتی استار دست کشید. او استارتاپ های جدیدی راه اندازی کرد که نتیجه‌ای جز ورشکستگی نداشت؛ اما در آخر، مسیر تحقق اهدافش را پیدا کرد و هیچ وقت تسلیم نشد. او در تمام طول مسیرش با انگیزه بود و هیچ وقت از اهدافش دست نکشید.

پس تمام کارهایی که فکر می کنید به شما انگیزه می دهند و سبب خوشحالی‌تان می شوند را انجام دهید. بهتر است به دنبال مهارت‌های ایجاد انگیزه در خود باشید.

ساعات کاری مشخصی دارند

خیلی از افراد تصور می کنند برای موفقیت باید تمام وقت کار کرد؛ اما لازم است میان زندگی شخصی و حرفه‌ای خود تفاوت قائل شوید. حقیقت این است اگر تمام وقت مشغول کار شوید، در کل روز بهره‌وری زیادی نخواهید داشت و همه‌ی وظایفتان را با موفقیت به انجام نخواهید رساند؛ اما اگر ساعت کاری مشخصی داشته باشید، در آن بازه‌ی زمانی با تمرکز و حداکثر انرژی به کارهایتان می رسید. در مقابل اگر تمام وقت کار کنید، با نتیجه‌ی خوبی رو به رو نخواهید شد. اضافه کاری تنها خسته و مضطربتان می کند و سبب می شود برای روز بعد آماده نباشید. برای این که بتوانید خوب کار کنید باید شاد باشید و چه راهی بهتر از این که بعد از تمام شدن ساعات کاری به سراغ وقت گذرانی با خانواده و دوستانتان بروید.

گاهی ایده‌های نابی به ذهنتان وارد می شود که با استراحت کافی به دست می آید. پس زندگی شخصی خود را فدا نکنید. باید برای خانواده‌تان هم وقت بگذارید و از مسافرت و تفریح با آن‌ها لذت ببرید.

همواره آرامش خود را حفظ می کنند

رابرت دووال: "خلق و خوی افراد با بالا رفتن سن بهبود می یابد؛ یعنی فرد با افزایش سن یاد می گیرد چطور با اطرافیان خود معاشرت کند و خوش قلب‌تر و بامحبت‌تر خواهد شد؛ اما همیشه هم این طور نیست. من همواره سعی می کنم آرامش خود را حفظ کنم، اما گاهی بهترین کار این است که به خود استراحت دهید و چرتی بزنید."

باید بدانید چه کاری لازم است تا به آرامش برسید و فکرهای منفی را از خود دور کنید. برخی‌ها برای رها شدن از استرس، به سراغ پیاده روی یا ورزش در باشگاه می‌روند. بعضی دیگر با تمرینات یوگا به آرامش روانی می رسند. باید یاد بگیرید در محل کار خود نفس عمیقی بکشید و خود را آرام کنید. اگر استرس داشته باشید، نمی توانید با بهره‌وری بالا کار کنید. پس برای رها شدن از شر استرس، راهکار افراد موفق را در پیش بگیرید.

 

منبع: lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-25 15:18:41
دسته بندی ها