با این 10 مهارت اساسی، در هر کاری به موفقیت می‌رسید

22 شهریور 1399 - 6:10
انگیزشی - با این 10 مهارت اساسی، در هر کاری به موفقیت می‌رسید
با این 10 مهارت اساسی، در هر کاری به موفقیت می‌رسید
امتیاز مطلب: 94%

آیا می‌دانید چطور می توان به موفقیت رسید؟ شاید نگرش مثبت را عامل اصلی موفقیت بدانید، اما این تمام ماجرا نیست. عوامل انگیزشی زیادی شما را به حرکت وا می‌دارد، اما بدون عمل، هیچ اتفاقی نمی افتد. موفقیت، نیازمند عمل است و هر عملی نیز مهارت‌های خاص خود را می خواهد. در ادامه با یوکن همراه باشید تا 10 مهارت اساسی برای موفقیت را معرفی کنیم.

برخی از مهارت‌ها را در مدرسه یاد می گیریم و بعضی دیگر را وقتی شاغل هستیم، می‌آموزیم و بعضی دیگر هم در طی تجارب زندگی‌مان به دست می آیند؛ اما آیا می دانید برای دست یابی به موفقیت، نیازمند داشتن چه مهارت‌هایی هستیم؟

در ادامه‌ی مقاله، چند مهارت ضروری معرفی شده که به شما کمک می کند در هر حوزه‌ای به موفقیت و پیشرفت برسید. این مهارت‌ها برای تمام حوزه‌ها به کار می آیند و هر فردی می تواند آن‌ها را بیاموزد.

1. مهارت سخنرانی

یکی از مهارت‌هایی که نیاز است به آن تسلط پیدا کنید، داشتن فن بیان و محکم صحبت کردن است. افرادی می توانند سخنران خوبی شوند که خونسرد هستند، اعتماد به نفس بالایی دارند و صحبت‌های جذاب و متقاعد کننده می کنند. سخنران خوب بودن، مهارتی است که شما را به پیشرفت شغلی می‌رساند و سبب جذب مشتری و تأمین مالی کسب و کارتان خواهد شد.

2. مهارت نگارش

حتماً می دانید نگارش خوب به اندازه‌ی سخنران خوب بودن اهمیت دارد. به طور قطع، نویسندگان با استعداد، در معرفی و فروش محصولات خود موفق‌تر از دیگران هستند. تنها با تسلط روی دستور زبان، نمی توان نویسنده‌ی خوبی شد، بلکه سازمان‌دهی ایده‌ها و تبدیل آن‌ها به جملات تأثیرگذار از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک نگارش حرفه‌ای است. هر روز با حجم زیادی از متن‌ها رو به رو می شویم و تمام این متون نیازمند نویسنده هستند. پس افرادی که قلم خوبی در نگارش دارند، باید منتظر فرصت‌های زیادی در تمام حوزه‌ها باشند.

3. مهارت خود مدیریتی

اگر موفقیت نیازمند اقدام به موقع و تأثیرگذار است، اقدام مؤثر هم به تمرکز حواس روی موضوع موردنظر وابسته است. پس برای قدم گذاشتن در مسیر موفقیت باید بتوانید عادت‌های مفید در خود به وجود آورید و در مهارت‌هایی چون سازمان‌دهی و نظم سرآمد باشید؛ تمام این موارد خود- مدیریتی یا خود-کنترلی نامیده می‌شود.

4. مهارت ارتباط با دیگران

ارتباطات مهارتی ضروری در کاریابی و جذب مشتری است. ارتباط با دیگران امکانی فراهم می کند تا ایده‌ها منتقل شده و ایده‌های جدید، خلق شوند. روابط به نوآوری و خلاقیت کمک می کنند و تحقق ایده‌های جدید را تسهیل می دهند.

5. مهارت تفکر انتقادی

ما هر روز با اطلاعات زیادی رو به رو می شویم، پس توانایی ارزیابی و بررسی اطلاعات و جدا کردن اطلاعات ارزشمند از بی‌ارزش‌ها، درک معنای آن‌ها و ارتباط دادن آن‌ها با موضوعات دیگر، بسیار با اهمیت است. تفکر انتقادی مهارتی است که سبب می شود از دیگران متمایز باشید. البته امروزه‌شان و منزلت این مهارت به خوبی درک نمی شود.

6. مهارت تصمیم‌گیری

تصمیم گیری مهارتی است که به شما کمک می کند براساس اطلاعات موجود بدانید چه کاری بهتر به جواب می رسد. نداشتن توانایی انتقادی خطرناک است، اما تحلیل بیش از اندازه و انتظار برای کسب اطلاعات بیشتر، قبل از تصمیم گیری نیز می تواند به همان اندازه آسیب زا باشد. قدرت تشخیص زمان مناسب برای وارد عمل شدن و واکنش سریع و مؤثر، همان چیزی است که افراد عمل‌گرا را از خیال پردازان جدا می کند.

7. مهارت ریاضیات

برای موفقیت نیاز نیست انتگرال‌های سخت را محاسبه کنید؛ اما محاسبه‌ی ذهنی اعداد و ارقام، توانایی برآوردهای دقیق و درک مفاهیمی چون آمار پایه، شما را در مرتبه‌ی بالاتری نسبت به دیگران قرار می دهد. این مهارت‌ها به شما کمک می کند تا داده‌ها را سریع‌تر و بهتر تجزیه و تحلیل کنید و بر اساس آن‌ها تصمیم گیری‌های بهتری داشته باشید.

8. مهارت تحقیق و پژوهش

نیاز نیست درباره تمام مسائل، اطلاعات داشته باشید. حتی ممکن است در حوزه‌ی فعالیت خود نیز با نادانسته‌های زیادی رو به رو شوید. پس نباید از هر موضوعی سر در بیاورید اما باید بتوانید به اطلاعاتی که دارید به سرعت دست پیدا کنید. این مهارت را می توان با استفاده‌ی درست و بهینه از اینترنت، کتابخانه و مطالعه‌ی مؤثر به دست آورد. باید یاد بگیرید از کسانی که با آن‌ها ارتباط دارید نیز در تحقیق و پژوهش خود استفاده کنید و در زمان لزوم، نزد کارشناس مربوطه بروید.

9. مهارت تمدد اعصاب

استرس و نگرانی، روی تصمیم گیری، طرز تفکر، آداب معاشرت و روابط اجتماعی‌تان تأثیر می گذارد. پس نبود آرامش و استراحت سبب می‌شود تا بسیاری از مهارت‌ها را از دست بدهید. باید بدانید کار طولانی مدت، بدون استراحت و لذت بردن از زندگی، به معنای موفقیت نیست. این رفتار نوعی عقده و وسواس فکری است. این که بتوانیم با خرد و تدبیر خود شرایط بحرانی را پشت سر بگذاریم، به مهم‌ترین مهارت دست یافته‌ایم.

10. مهارت حسابداری

امروزه پول مهم‌ترین نقش را در زندگی ما دارد. به طوری که کمترین لذت‌ها و تفریحات نیز نیازمند پول است. باید پول داشته باشید تا بتوانید فرزندتان را در آغوش بگیرید، وگرنه در زندگی دوام نمی‌آورید تا بتوانید فرزند خود را در بغل بگیرید.

اطلاع از نحوه‌ی ثبت و محاسبه هزینه‌ها و مخارج اهمیت به سزایی دارد. پس حسابداری در کارهای بسیار وسیع‌تر مفید و مؤثر است. مثلاً، حساب وقتی که روی پروژه‌ای صرف می کنید یا محاسبه ارزش عمل خاصی با توجه به هزینه‌های زمان، پول و انرژی، از جمله مواردی است که اهمیت حسابداری را در زندگی روزمره نشان می دهد. ای کاش در مدارس به کودکانمان، اصول ابتدایی حسابداری را یاد می دادند.

پس تا اینجا متوجه شدید چه مهارت‌هایی برای موفقیت در زندگی ضروری است؛ اما حتماً مهارت‌های دیگری نیز وجود دارند که مسیر دست یابی به موفقیت را هموار می کنند.

 

منبع: lifehack

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 14:40:43
دسته بندی ها