3 توصیه مهم برای داشتن تعاملات اجتماعی موفق

13 آذر 1399 - 11:58
انگیزشی - 3 توصیه مهم برای داشتن تعاملات اجتماعی موفق
3 توصیه مهم برای داشتن تعاملات اجتماعی موفق
امتیاز مطلب: 93%

یک فرد اجتماعی، از بودن در جمع دیگران لذت می برد، هیچ احساس ناراحتی ندارد و به خوبی می تواند با اطرافیان خود ارتباط برقرار کند. عده‌ای ذاتاً اجتماعی هستند، اما برخی دیگر باید این ویژگی را با تلاش و همت به دست آورند. اجتماعی شدن تأثیر به سزایی در روابط خانوادگی و روابط شغلی‌تان دارد. در ادامه با یوکن همراه باشید تا سه راهی که شخصیت اجتماعی شما را شکوفا می کند، معرفی کنیم.

راه اول: تغییری در ارتباطات روزمره خود به وجود آورید

در هر کجا هستید، با اطرافیان خود شروع به حرف زدن کنید

با کسانی که همراه شما در صف بانک یا صندوق فروشگاه قرار دارند، صحبت کنید. برای اجتماعی شدن باید وقت بیشتری را با مردم بگذرانید.

*هرگاه از اتاق بیرون می آیید، بهترین فرصت برای معاشرت و صحبت کردن با دیگران است.

*هر چقدر بیشتر تلاش کنید با اطرافیان خود گرم صحبت کردن شوید، مهارت‌های اجتماعی‌تان بیشتر رشد خواهد کرد.

پاسخ‌های آماده و ربات‌گونه ندهید

در ارتباطات روزمره، سؤالاتی از شما پرسیده می شود که احوال پرسی مؤدبانه به حساب می‌آید. برای مثال: "حالتون چطوره؟" شما می توانید به سادگی با یکی از عبارات رایج پاسخ دهید، اما با کمی تغییر و جان دادن به پاسخ خود مکالمه‌ی بهتری را تجربه خواهید کرد. به آن‌ها بگویید واقعاً حالتان چطور است تا مکالمه با سؤالات مشابه ادامه پیدا کند. مثلاً می توانید بگویید: «حال بهتری داشتم. شب گذشته به خریدی رفتم که خرج زیادی روی دستم گذاشت و خیلی ارزش نداشت.»

- خیلی هم خودمانی نشوید زیرا ممکن است طرف مقابل را معذب کنید و گفت و گو از روند عادی خود خارج شود.

- گاهی فردی که با او حرف می زنید، اجتماعی نیست. به همین خاطر آن‌ها به دنبال همان پاسخ‌های رایج و رباتی هستند.

- در بین صحبت‌هایتان به موضوعی اشاره نکنید که تمایل به بحث درباره آن ندارید.

بیشتر سؤال بپرسید

بیشتر مردم تمایل دارند درباره خودشان حرف بزنند. هر چقدر به زندگی آن‌ها علاقه بیشتری نشان دهید، بیشتر از ارتباط با شما خوشحال می شوند. برای شروع مکالمه، چند سؤال ساده بپرسید. مثلا:

- شما اهل کدام شهر هستید؟

- با چه وسیله‌ای به سر کار می روید؟

- تعطیلات آخر هفته را چگونه می گذرانید؟

- درباره لباس‌های او نظر بدهید.

به صحبت‌های طرف مقابل گوش دهید

اگر کسی در بین صحبت‌هایش سؤالی می پرسد، باید بتوانید پاسخ او را بدهید، چرا که طرف مقابل متوجه گوش ندادن به حرف‌هایش خواهد شد. این کار به دور از ادب است و مانع از ایجاد یک ارتباط خوب و مؤثر می شود.

هیچ‌گاه وسط حرف دیگران نپرید

ابتدا مطمئن شوید صحبت طرف مقابل به اتمام رسیده، بعد شروع به جواب دادن کنید.

مراقب لحن صدایتان باشید

امروزه تُن صدا تأثیر زیادی روی مکالمات روزمره دارد. وقتی عجله دارید تا به سرعت به گفت و گویتان پایان دهید، طرف مقابل متوجه این مسئله خواهد شد. اگر نگران و مضطرب هستید، کمی صبر کنید تا به شرایط عادی برگردید. پس کمی زمان دادن به خودتان سبب می شود تا تن صدا را طوری تنظیم کنید که لحن بی‌ادبانه نداشته باشد.

راه دوم: همیشه در دسترس باشید

به عضویت گروه‌های اجتماعی درآیید

خیلی خوب است در انجمن یا گروهی عضو شوید که همه یک علاقه‌مندی مشترک را دنبال می کنند. در این گروه‌ها مکالمات بسیار ساده و روان است، زیرا می دانید هر دو از یک چیز مشترک لذت می برید. هر چقدر سنتان بالاتر رود، گروه‌های کمتری برای شما وجود دارد، اما در هر صورت گروه‌های مناسب زیادی را پیدا خواهید کرد.

- یکی از بهترین گروه‌هایی که می توانید در آن عضو شوید، گروه‌های مرتبط با سلامتی و تناسب اندام است.

برنامه‌ای برای آخر هفته و تعطیلات خود داشته باشید

اگر امکان دارید، از دوستان خود بخواهید شما را برای رفتن به پارک، سینما و مکان‌های هیجان انگیز دیگر همراهی کنند. مهم این است برای گذران وقت خود برنامه ریزی کنید. اگر نمی دانید چه کاری باید انجام دهید، حتماً برنامه‌تان به خوبی پیش نخواهد رفت.

کارهای داوطلبانه انجام دهید

معمولاً افراد اجتماعی در انجمن‌های خیریه فعالیت می کنند. پس این مکان‌ها، بهترین محل برای تمرین و تقویت مهارت‌های اجتماعی‌تان خواهد بود. بدون این که از ارتباط بترسید، در این مکان‌ها حاضر شوید. البته کارهای خیر نیز راه بسیار خوبی است تا وظایف خود را در برابر جامعه انجام دهید و به افراد نیازمند کمک برسانید.

هدفون را از گوشتان بیرون آورید

امروزه بیشتر افراد در مکان‌های عمومی از هدفون‌ها استفاده می کنند و به موسیقی مورد علاقه‌شان گوش می دهند. البته ممکن است گوش دادن به موسیقی در مسیر رسیدن به محل کار یا منزل خیلی لذت بخش باشد اما امکان ارتباط با اطرافیان را از شما سلب می کند.

*در هنگام شام به موسیقی موردعلاقه‌تان گوش دهید. برای تقویت مهارت‌های اجتماعی باید به دیگران نزدیک شوید، پس از هیچ ارتباطی فرار نکنید.

راه سوم: خود را نزدیک نشان دهید

شخصیت مغناطیسی داشته باشید

افراد با شخصیت مغناطیسی به قدری جذاب هستند که دیگران را به سوی خود می کشانند. اولین قدم، لبخند زدن، ارتباط چشمی مؤثر و استفاده‌ی درست از زبان بدن است. با داشتن روحیه دوستانه می توانید به شخصیت مغناطیسی دست یابید. نگرش افراد عامل اصلی ایجاد یک شخصیت عالی است. در واقع نگرش مثبت سبب می شود تا از احساسات منفی دور شوید و روی دیگران نیز تأثیر مثبت بگذارید.

مؤدب باشید

تقریبا تمام مردم تمایل دارند با افراد مؤدب و خوش برخورد معاشرت کنند. پس از تأثیر کلماتی چون "لطفا" و "متشکرم" غافل نشوید. همیشه با رفتارهای مثبت و دست و دل باز بودن، شخصیت محترم خود را به نمایش بگذارید.

«ادب» عاملی اصلی برای اجتماعی بودن است، به همین دلیل والدین تلاش می کنند از سنین پایین رفتار درست را به فرزندان خود بیاموزند.

به دنبال اخبار روز باشید

اطلاع از اخبار و رویدادهای روز، امکان صحبت با دیگران را فراهم می کند. پس مطالعه‌ی روزانه و خواندن سایت‌های خبری را به برنامه خود اضافه کنید.

همیشه تمیز و مرتب باشید

معمولاً دیگران تمایل دارند با کسانی هم نشینی کنند که تمیز و مرتب هستند. پس مسواک زدن، حمام کردن و پوشیدن لباس‌های مرتب و تمیز را از یاد نبرید.

تأثیرگذار باشید

تأثیرگذاری از اصلی‌ترین ویژگی‌های افراد اجتماعی است. حتما با افرادی که روی دیگران تأثیر منفی دارند صحبت کرده‌اید، می دانید ارتباط با آن‌ها تا چه اندازه غیرقابل تحمل و سخت است؛ اما در مقابل افرادی هستند که با ارتباط درست، به شما احساس خوشایند و لذت می‌دهند.

با داشتن رفتار دوستانه و محترمانه، روی اطرافیان خود تأثیر مثبت بگذارید.

سعی کنید خود واقعی‌تان باشید، اما این خصوصیات اخلاقی را هم از یاد نبرید:

- کمی در بین صحبت‌هایتان شوخ باشید.

- ملاحظه کار و از خود گذشته باشید.

- با گسترش دامنه اطلاعات خود سعی کنید باهوش و تأثیرگذار به نظر برسید.

به دنبال تقویت ویژگی‌های مثبت خود باشید

سعی کنید ویژگی‌هایی را پیدا کنید که فکر می‌کنید نیاز به بهبود و پیشرفت دارند. این ویژگی‌ها می‌تواند پیرامون مهارت‌های اجتماعی، شخصیتی یا نگرش روزانه‌تان باشد.

 

منبع: wikihow

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-04 22:29:43
دسته بندی ها