چگونه با خستگی و بی‌انگیزگی در کار مقابله کنیم؟

17 مهر 1396 - 2:00
مدیریت شخصی - چگونه با خستگی و بی‌انگیزگی در کار مقابله کنیم؟
چگونه با خستگی و بی‌انگیزگی در کار مقابله کنیم؟
امتیاز مطلب: 92%

آیا از شغل خود خسته شده‌اید و آن شور و اشتیاقی که در آغاز کار خود حس می‌کردید اکنون از بین رفته‌اند؟ این یک امر کاملاً طبیعی است و درصد زیادی از افراد با آن مواجه می‌شوند. دلایل متعددی این احساسات را تشویش می‌کنند. کلید حل این مشکل شناسایی این دلایل و برطرف کردن آن‌هاست. در ادامه با یوکن همراه باشید.

هر کسی که در شغلی برای سال‌های متعدد و حتی زمان کم مانند شش ماه فعالیت داشته باشد ممکن است با خستگی و کمبود انگیزه در آن مواجه شود. این خستگی هم می‌تواند جسمی و هم روحی باشد.

شور و اشتیاقی که یک زمان برای این شغل داشتید اکنون از بین رفته‌اند و شما با حس تنفر از سر کار رفتن باقی مانده‌اید. ممکن است در این شغل مدام اضطراب داشته باشید و یا به صورت مداوم زیر فشار قرار گرفته‌اید. این استرس و اضطراب همیشگی با شما در جنگ است و انرژی شما را تخلیه کرده.

این خستگی همه‌ی جنبه‌های زندگی شما را در برمی‌گیرد. در شغل بهره وری شما کمتر می‌شود و حس تنفر و ناراحتی خواهید داشت و نمی‌توانید جواب‌های که معمولاً جلوی چشمتان است را پیدا کنید.

در منزل، ممکن است با خانواده‌تان درگیر شوید و به سختی صبح‌ها بیدار شده و با کشمکش از منزل خارج می‌شوید. شب‌ها حواستان پرت است و نمی‌توانید بر مسائلی که اهمیت دارند تمرکز کنید.

چرا انگیزه‌ی خود را از دست می‌دهیم؟

ساعت کاری یک شغل معمول 40 ساعت در هفته است. شما ممکن است بعضی از هفته‌ها بیشتر کار کنید و هفته‌هایی هم کمتر از این ساعت کار کنید. بعضی از افراد خیلی بیشتر از 40 ساعت در همه‌ی هفته‌ها کار می‎‌کنند.

هنگامی که مقدار زیادی زمان در یک محیط سپری می‌کنید، بی‌انگیزه و زده شدن طبیعی است.

بعضی از دلایل بی‌انگیزه شدن:

  • تکرار شغلی
  • حقوق پایین
  • حجم زیادی از کار
  • ماندن در یک جا برای مدت طولانی
  • نبود پیشرفت
  • عدم ارتباط اجتماعی

عوامل متعددی برای خستگی شغلی وجود دارد و می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. خستگی برای یک فرد ممکن است خیلی زودتر از دیگران رخ دهد. نقطه شکست برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. مهم است که علل و نشانه‌های فرسودگی و خستگی را شناسایی کنیم تا بتوانیم تغییر ایجاد کنیم.

حقایق نادرستی که در مورد خستگی و بی‌انگیزگی وجود دارند

قبل از اینکه چگونگی رفع بی‌انگیزگی را بیان کنیم، به حقایق نادرستی که بسیاری از مردم در مورد خستگی و بی‌انگیزگی باور دارند می‌پردازیم. فقط با درک بیشتر می‌توانید آن را از ریشه برطرف کنید.

1. چون بی‌انگیزه هستید نمی‌توانید با استرس مقابله کنید و ضعیفید

این امر حقیقت ندارد بلکه برعکس شخصی که دچار بی‌انگیزگی و خستگی شده است می‌تواند با استرس مقابله کند زیرا این‌گونه بدن به شما نشان می‌دهد که زمان آن رسیده است که متوقف شوید.

هنگامی که بی‌انگیزه می‌شوید بدن و ذهن شما به هم می‌ریزد. وقتی که این امر را شناسایی کنید، می‌توانید تغییری ایجاد دهید و ارزش‌های خود را ارزیابی کنید. این غریزه‌ی طبیعی ما است که خودمان را سرزنش کنیم با این حال هیچ کس برای تحمل مقداری زیادی از استرس برای مدت طولانی ساخته نشده است.

وقتی که به کارآفرینان موفق نگاه می‎کنید و متعجبید که چگونه روزانه مقدار زیادی بار را به دوش می‌کشند بدانید که آن‌ها ابزارهایی برای حمایت و تیمی دارند که از آن کمک می‌گیرند. یک شخص به تنهایی نمی‌تواند همه‌ی کارها را انجام دهد.

2. باید بی‌انگیزگی خود را مخفی نگه دارید

اگر بی‌انگیزگی خود را مخفی کنید سلامت خود را به خطر خواهید انداخت. دوستی داشته باشید که بتوانید با او در و دل کنید. این دوست می‌تواند همکار، همسر و یا خانواده‌تان باشد.

روش از بین بردن بی‌انگیزگی

رفع خستگی می‌تواند یک روش ساده مراقبت از خود باشد که هر روز اجرا می‌کنید و یا می‌توانید یک هفته به تعطیلات بروید.

استراتژی‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به از بین رفتن این مشکل کمک کنند. در ادامه به معرفی بعضی از آن‌ها می‌پردازیم.

هدفی برای خود تعیین کنید و در راستای آن تلاش کنید

نگاهی به اهداف فعلی خود داشته باشید، آیا چیزهای زیادی برای تمرکز دارید، اما تمرکز خود را بر مهم‌ترین چیزها از دست می‌دهید؟ شاید چیزهایی که دو سال پیش زمانی که کار خود را آغاز کردید مهم بودند اکنون اهمیت ندارند.

در هر صورت، به اهداف خود نگاهی بیندازید و آنچه را که می‌خواهید حفظ کنید و آنچه را که می‌خواهید رها کنید، ارزیابی کنید. فعالیت‌ها فعالیت‌های بیشتری را با خود به همراه می‌آورند. هنگامی که شروع به مشغول شدن می‌کنید، زندگی به شما چیزهای بیشتری برای انجام می‌دهد. آنچه که با اهداف شما هم‌خونی دارند و با برنامه بلند مدت شما هماهنگ هستند باید واضح باشند.

خوابتان را بیشتر کنید به هر قیمتی که باشد

کار آخر شب ممکن است برای بعضی‌ها پربازده باشد؛ اما واقعیت این است که بیشتر از آن چیزی که کمک می‌رساند ضرر دارد. کار آخر شب را رها کنید و زودتر به رخت خواب بروید.

وقتی خواب بیشتری در شب داشته باشید، می‌توانید مشکلات زندگی خود را به راحتی حل کنید و به جای واکنش به مشکلات، می‌توانید یک برنامه بریزید و تغییر را آغاز کنید.

اگر به اندازه‌ی کافی کارها را به اتمام نمی‌رسانید، به اولویت‌هایتان نگاهی بیندازید و چیزهایی که اهمیت ندارند را کنار بگذارید.

زود به رختخواب بروید و پیش از هر کس دیگری بیدار شوید. شما می‌توانید 8 ساعت بخوابید و 90 دقیقه بدون وقفه در صبح کار کنید.

این کار ممکن است نیاز به تمرین داشته باشد، اما با تکرار هر روز آن به عادت تبدیل می‌شود و انجام آن ساده می‌گردد.

زمان استراحت خود را از دست ندهید

تعطیلات به شما اجازه می‌دهد به طور موقت از محل استرس دور شوید. هنگامی که با همسر خود در حال دعوا هستید، قبل از اینکه بحث جدی شود از آن محل خارج می‌شوید زیرا نمی‌خواهید که عصبانی شده و حرف‌هایی بزنید که بعداً پیشمان می‌شوید.

این امر در محل کار نیز صدق می‌کند. اگر زود جوش می‌آورید زمانی را به استراحت اختصاص دهید. اگر شما شخصی هستید  که زمانی که اوضاع سخت شد همه را از خود دور می‌کنید پس به استراحت نیاز دارید و باید خود را از محل استرس دور کنید.

این زمان استراحت به شما کمک خواهد کرد تمرکز خود را دوباره به دست آورید و می‌توانید زمانی را برای خاموش کردن مغز خود و راه‌اندازی دوباره‌ی آن داشته باشید.

به مغز و بدن خود فرصت دهید

در حال حاضر شما ممکن است فکر کنید، من نمی‌توانم کار خود را این هفته ترک کنم. من دو پروژه بزرگ دارم.

برای انجام آن‌ها از کوچک شروع کنید و آن‌ها را بسازید.

امشب را با تنظیم زنگ هشدار در تلفن خود یک ساعت قبل از خواب شروع کنید. هنگامی که هشدار شما به صدا درآمد، اولویت شماره یک خود را بنویسید، روز خود را برنامه‌ریزی کنید و دندان‌های خود را مسواک بزنید. پانزده دقیقه زودتر به رختخواب بروید و بیشتر بخوابید.

اگر احساس خستگی می‌کنید مراقبت از خود بهترین کاری است که می‌توانید برای خود انجام دهید.

 

منبع: Lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها