اشتباهاتی که سبب می‌شود صبح‌ها با خستگی از رختخواب بلند شوید

25 شهریور 1399 - 6:10
انگیزشی - اشتباهاتی که سبب می‌شود صبح‌ها با خستگی از رختخواب بلند شوید
اشتباهاتی که سبب می‌شود صبح‌ها با خستگی از رختخواب بلند شوید
امتیاز مطلب: 99%

هر فردی در اول صبح احساس خواب آلودگی و خستگی دارد. گاهی 8 ساعت خواب کامل داریم و خیلی زود به رختخواب می رویم، اما باز هم بیدار شدن صبحگاهی برایمان سخت است و فکر می کنیم به اندازه‌ی کافی نخوابیده‌ایم. شاید این وضعیت به خاطر استرس و دل‌مشغولی‌های روزانه باشد، هر چند برخی‌ها آن را به عواملی چون بهم ریختگی ساعت خواب مربوط می دانند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا 8 اشتباهی که سبب می شود صبح‌ها خواب آلود باشیم را بیان کنیم.

دوش آب گرم قبل از خواب

کاملاً درست است؛ حمام یا دوش آب گرم به آرامش بیشتر و خوابی راحت‌تر کمک می کند، اما نباید دقیقا قبل از خواب دوش بگیرید و به رختخواب بروید. دمای بدن قبل از خواب پایین می‌آید و این افت دما به بدن می‌فهماند وقت خواب است. این در حالی است که دوش آب گرم در ارسال این پیام اختلال به وجود می آورد. پیشنهاد می کنیم حداقل 1.5 تا 2 ساعت از قبل خواب، حمام کنید.

اتاق خواب بهم ریخته

بهم ریختگی و جمع شدن وسایل در اتاق خواب سبب می شود ذهنتان مشغول کارهایی شود که باید در طول روز انجام می دادید؛ اما اگر اتاق خوابتان تمیز و مرتب باشد و ملحفه‌ی تمیزی روی خود بیندازید، زودتر به خواب می روید. پس برای این که خواب آرامی را تجربه کنید، اتاق خوابتان را مرتب نگه دارید و از شلختگی آن جلوگیری کنید.

مصرف غذاهای شیرین و نشاسته‌دار قبل از خواب

مصرف غذاهای سنگین قبل از خواب نه تنها برای سلامتی مضر است، بلکه روی کیفیت خواب نیز تأثیر می گذارد. پیش از خواب از خوردن غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا خودداری کنید، زیرا این خوراکی‌ها سبب بالا بردن سطح هورمون استرس (کورتیزول) در بدن می شود و تأثیر مضر آن تا 5 ساعت ادامه خواهد داشت. توصیه می کنیم از 5 ساعت قبل از خواب از مصرف غذاهایی چون پیتزا، کیک، سیب زمینی اجتناب کنید و به جای آن به سراغ غذاهایی چون ماست یا گوشت کم چربی بروید.

عدم مصرف صبحانه

توصیه می کنیم حتماً صبحانه بخورید تا در طول روز بهره وریتان پایین نیاید. اگر فاصله‌ی بین بیدار شدن تا صبحانه خوردن خیلی طولانی شود، میزان هورمون کورتیزول در بدن بالا می رود. مصرف صبحانه به ساعت بیولوژیکی بدن کمک می کند که فاصله‌ی زمانی تا استراحت بعدی را حساب کند.

وجود نور اضافه در اتاق خواب

وجود نور اضافه سبب می شود ترشح هورمون خواب آور ملاتونین در بدن کاهش یابد، بدین ترتیب با اختلالات خواب رو به رو خواهید شد. نور اضافی می تواند نور صفحه‌ی تلویزیون یا گوشی موبایل باشد که خوابی راحت و آرام را از شما سلب می کند. پس تمام وسایل الکترونیکی را از اتاق خواب خود دور کنید.

خواب طولانی در روزهای تعطیل

افرادی که در طول هفته، 5 تا 6 ساعت و در روزهای تعطیل دو برابر این مقدار می خوابند، ریتم بیولوژیکی بدن خود را دچار اختلال می کنند. ایجاد اختلال در روند خواب شبانه روزی، سبب ابتلا به چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی عروقی خواهد شد. پس سعی کنید در روزهای تعطیل مدت زمان خوابتان بیشتر از یک ساعت بالا نرود.

تکرارهای متوالی زنگ ساعت

چند دقیقه چرت زدن هیچ فایده‌ای برایتان نخواهد داشت. اگر ساعت زنگ بزند و دوباره تا زنگ بعدی بخوابید، شاید به خواب عمیق فرو بروید، در این صورت بعد از بیدار شدن احساس خستگی بیشتری خواهید کرد. ساعتتان را دقیقا روی زمانی که باید از خواب بیدار شوید، بگذارید و اراده‌ی خود را تقویت کنید.

ساعت خواب نامنظم

اگر هر شب در ساعت متفاوتی بخوابید، ریتم شبانه روزی بدنتان به هم می ریزد و صبح احساس خواب آلودگی و خستگی بیشتری خواهید داشت. پس هر شب سر ساعت مشخصی به رختخواب بروید.

منبع: brightside

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 14:49:20
  • نظرات
تصویر آواتار
   کاربر مهمان

سلام مطالب به ظاهر ساده اما واقعی وکاربرد دارد امیدوارم موفق باشید

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار مقدم
   مقدم

سپاسگزارم بسیار مطلب خوب،اموزند ومفیدی بود تشکر

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار علیرضا حسن پور
   علیرضا حسن پور

همیشه آدمهای فقیر وبی پول حتی اگر 9ساعت هم بخوابند خواب خوبی نخواهند داشت چون فردای بهتری نیست .آنها آنقدر در تورم جامعه غرق هستند که همیشه وهر لحظه حتی در راه رفتن هم با خود حرف میزنند .رابطه مستقیم بی پولی و عدم امید به آینده عامل اصلی میباشد.......به امید فردای بهتر.

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار عباس
   عباس

عوامل دیگری هم در صبح بیدار شدن با کسالت هست که عبارتند از : 1 مصرف مواد مخدر 2 مصرف مشروبات الکلی 3 تایم نزدیکی طولانی یا دیرهنگام 4 افکار و روحیه پریشان مثلا درد کم پولی و یا غم و اندوهی که حادث شده باشد. 5 کم مطالعه کردن ، قدری مطالعه قبل از خواب باعث تمرکز افکار خواهد شد. ممنون از اطلاعات مفیدتون

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار sina
   sina

دوست عزیز سلام راهکاری که من به شما پیشنهاد میکنم اون چیزی که باعث میشه نتونید شب بخوابید یا خواب راحتی داشته باشید بهتره اون چیزی که باعث شده رو روی کاغذ بنویسید بعدش به راحتی بخوابید

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار علیرضا
   علیرضا

تقریبا_ از همه چیز صحبت شد جز شرایط حاکم بر جامعه و نگرانیهاییهای اجتماعی و اقتصادی و................. چگونه میتوان خوابی راحت داشت ؟ همه میدانیم وقتی به رختخواب میرویم تازه افکار منفی و مثبت به انسان هجوم میاورند. کاش راهکارهایی ارایه میشد که چگونه از افکار اصطلاحا_ رختخوابی خلاص شویم ؟ ممنون.

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار آذرخش
   آذرخش

خیلی ممنون بابت مطالب کاملاً کاربردی و عملی و پرفایده در این خصوص که گذاشتید.

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار فعال 1
   فعال 1

پس دقیقا برعکسشو انجام می دادیم . ممنون که اطلاع دادین

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها