10 نشانه استرس که زندگی‌تان را تلخ می کند

5 اردیبهشت 1399 - 6:10
مدیریت شخصی - 10 نشانه استرس که زندگی‌تان را تلخ می کند
10 نشانه استرس که زندگی‌تان را تلخ می کند
امتیاز مطلب: 99%

اگر تاکنون دچار استرس شده باشید، حتماً می دانید استرس طولانی مدت روی کارهای روزمره و سلامت جسمی و روحی‌تان تأثیر می گذارد. خیلی از افراد بدون این که به دنبال درمان بروند، با استرس کنار می‌آیند و توجهی به پیامدهایش ندارند. با یوکن همراه باشید تا 10 نشانه استرس را بیان کنیم.

اگر استرس به موقع درمان نشود، روز به روز تشدید می یابد و ممکن است تأثیرات قابل توجهی روی بدنتان داشته باشد. در ادامه‌ی مقاله چند نشانه استرس معرفی شده که با استفاده از آن‌ها می توانید درمان مناسبی برای استرس پیدا کنید. اگر تاکنون قدمی برای کاهش استرس خود نکرده‌اید، همین امروز برای درمان اقدام کنید.

خستگی بیش از اندازه

اگر با وجود استراحت و خواب کافی شبانگاهی، باز هم به سختی از رختخواب بلند می شوید، احتمالاً از لحاظ بالینی خسته‌اید. استرس انرژی بدن را از بین می برد و باعث می شود تمام اعضای بدن، بیش از اندازه فعال باشند. در این حالت بدن بیش از حد کار می کند و استراحت و خواب کافی هم نمی تواند انرژی از دست رفته را جبران کند. پس به دنبال درمان استرس خود بروید.

بی خوابی

آیا تاکنون پیش آمده با وجود خستگی بسیار زیاد، نتوانید بخوابید؟ علت آن استرس زیاد است. وقتی استرس زیادی دارید، مغزتان بیش از اندازه فعالیت می کند. در این شرایط، با این که بسیار خسته‌اید و از وقت خوابتان گذشته، باز هم خوابیدن برایتان سخت است. به همین خاطر، روز بعد با خستگی بیشتر از خواب بلند می شوید و این سبب افزایش استرس می شود، تکرار همین روند سبب بیماری خواهد شد.

ابتلا به بیماری‌های مزمن

بی خوابی ناشی از استرس باعث می شود در مدت بسیار کوتاه، دچار بیماری شوید. وقتی استرس طولانی مدت به سراغتان می آید، بدن شما بیشتر از توان خود فعالیت می کند و در مقابل یک سرماخوردگی معمولی هم نمی تواند از خود مقاومت نشان دهد.

مطالعات انجام گرفته نشان می دهد وقتی دچار استرس می شوید، سیستم ایمنی بدنتان تا 30 درصد تضعیف می شود. گاهی نیاز است برای سلامت خود دست از کار بردارید و استراحت کنید، بدین ترتیب انرژی از دست رفته بدنتان بازیابی می شود.

حواس پرتی

حواس پرتی نشانه شایع استرس است. در این وضعیت، فشار زیادی بر بدن وارد می شود و قدرت تمرکز کاهش می یابد. گاهی مسئولیت زیاد در زندگی سبب می شود تا نتوانیم به امور جزئی‌تر رسیدگی کنیم. پس اگر جای وسایل خود را فراموش می کنید یا به موقع سر جلسات حاضر نمی شوید، احتمالاً دچار استرس هستید. خیلی زود به دنبال درمان بروید و نگذارید وضعیت از این بدتر شود.

سردردهای مزمن

وقتی دچار استرس هستید، بدنتان تحت تأثیر قرار می گیرد. در این وضعیت نه تنها تمرکز خود را از دست می دهید، بلکه از نظر جسمی نیز دچار مشکل خواهید شد. بدن انسان به طور طبیعی عملکردی "جنگ و گریز" دارد، زیرا انسان اولیه برای ادامه بقای خود مجبور بود با حیوانات وحشی مقابله کند. اکنون بدن ما از همان شیوه برای مقابله با استرس ناشی از کار و مشکلات روزمره زندگی استفاده می کند. به همین خاطر است که بعد از یک روز پرمشغله، ماساژ دادن شانه‌ها سبب لذت می شود؛ زیرا بدن در طول 8 ساعت کار تحت فشار بوده و حالا ماساژ دادن شانه‌ها سبب تعدیل این فشار می شود.

کاهش میل جنسی

استرس ممکن است سبب کاهش میل جنسی شود که در طولانی مدت نتایج زیان باری روی جسم و روحتان خواهد داشت. وقتی استرس دارید و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنید، به خاطر عدم تمرکز کافی قادر به حل این مشکلات نخواهید بود. شما می توانید با تمرین مداوم استرس را از خود دور کرده و زندگی آرامی را تجربه کنید.

عدم کنترل احساسات

وقتی دچار استرس هستید، ساقه‌ی مغز (بخش ابتدایی مغز) کنترل بدن را به دست می گیرد و احساساتی می شوید. به همین خاطر، وقتی استرس دارید برای هر چیز کوچکی گریه می کنید و خیلی زود عصبی می شوید. وقتی کودک تا دیروقت بیدار مانده و بسیار خسته است، هر کاری انجام دهد، برای دیگران خنده دار خواهد بود؛ اما اگر با یک فرد بزرگ‌سال با عصبانیت برخورد کنید، این دیگر خنده دار به نظر نمی رسد. باید برای کنترل احساسات خود استرستان را درمان کنید.

مشکلات گوارشی

استرس ممکن است سبب مشکلات جسمی فراوانی شود. آیا تا به حال برای یک روز پرمشغله‌ی کاری، دچار حالت تهوع شده‌اید؟ این حالت، پاسخ بدنتان نسبت به استرسی است که در این روز تجربه کرده‌اید. البته ممکن است به خاطر استرس دچار مشکلات گوارشی دیگری چون استفراغ و درد شکم نیز شوید.

سرگیجه و احساس سبکی سر

تنفس عمیق در هنگام استرس، بسیار مؤثر است و باعث می شود بدن به آرامش برسد. معمولاً وقتی استرس دارید، نفستان کوتاه شده و اکسیژن کافی به بدنتان نمی رسد. در این حالت، دچار سرگیجه و احساس سبکی سر می شوید. پس به جای این که نفستان را در سینه حبس کنید، نفس‌های عمیق بکشید و به خود آرامش دهید. نباید اجازه دهید استرس به ذهن و جسمتان آسیب برساند.

استفاده از روش‌های نادرست برای آرام شدن

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که بعد از یک روز سخت کاری، فقط می خواهند به خانه برسند و دراز بکشند. از چه روش‌هایی برای کاهش استرس استفاده می کنید؟ استفاده از انواع مسکن، قرص خواب، الکل و دیگر مواردی که چند ساعتی به شما آرامش می دهد، کمکی به شما نخواهد کرد؛ زیرا با این کار نه تنها استرستان آرام نشده، بلکه دو برابر هم خواهد شد. به جای استفاده از روش‌های نادرست، به دنبال درمان استرس باشید.

 

منبع: lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-22 16:29:00
دسته بندی ها