5 راه ساده برای افزایش انگیزه

8 اردیبهشت 1399 - 6:10
سبک زندگی - 5 راه ساده برای افزایش انگیزه
5 راه ساده برای افزایش انگیزه
امتیاز مطلب: 94%

اغلب اوقات ما مجبور به انجام کارهایی هستیم که هیچ علاقه‌ و رغبتی به آن‌ها نداریم. اگر با چنین شرایطی رو به رو می‌شوید با انجام کارهایی می‌توانید در خود انگیزه ایجاد کنید و آن کار را برای خود لذت بخش کنید. در ادامه با یوکن همراه باشید.

خودتان را در دو سناریوی مختلف تصور کنید. در سناریوی اول هیچ انگیزه‌ای برای انجام کاری ندارید. در سناریوی دوم برای انجام همان‌ کار سرشار از انگیزه هستید. آیا تفاوتی در این دو سناریو در هنگام انجام این عمل وجود دارد؟ در کدام سناریو کار را سریع‌تر به پایان می‌رسانید؟ کیفیت انجام کار در کدام بهتر است؟ در سناریوی یک بهتر است یا دو؟ آیا انجام کار در سناریویی برای شما لذت بخش است؟  در کدام سناریو کارتان را به تعویق می‌اندازید؟ در سناریوی یک بیشتر احساس رضایت می‌کنید یا سناریوی دو؟ در بلند مدت، کدام یک از این سناریوها نتیجه نهایی خود را به دنبال خواهد داشت؟

با پاسخ دادن به این سؤال‌ها، واضح است که انگیزه‌ی زیاد مزایای بسیاری نیز دارد.

آیا عالی نیست که انگیزه زیادی برای همه چیز داشته باشیم و همه مزایای آن را به دست آوریم؟

در ادامه به معرفی 5 راه آسان برای افزایش انگیزه می‌پردازیم.

1. تصویری رنگی در ذهن خود تشکیل دهید

به کار و یا عملی فکر کنید که برای انجام آن هیچ انگیزه‌ای ندارید. یک تصویر ذهنی از انجام آن عمل در ذهن خود بسازید. اکنون این تصویر را با رنگ‌های روشن و واضح رنگ‌آمیزی کنید. این تصویر را به واقعیت‌ نزدیک‌تر کنید و آن را به زندگی بیاورید. این تصویر اکنون مانند یک فیلم کوتاه است. در این فیلم شما در حال حرکت و اقدام هستید. تصور کنید که در حال انجام آن لبخند می‌زنید و از انجام آن لذت می‌برید. در نهایت آن را به خود نزدیک‌تر و واضح‌تر کنید.

تصاویر روشن و رنگارنگ و واضح تأثیر مثبتی در روانشناسی انسان دارند. آن‌ها به طور خودکار به شما انگیزه می‌دهند.

اجازه ندهید که مغزتان برای شما تصاویر را بسازد. فیلم‌های خود را خودتان ایجاد کنید. شما مسئول آن‌ هستید.

2. هدفی متقاعد کننده برای خود ایجاد کنید

اگر برای انجام کاری انگیزه ندارید،

بنابراین آن عمل شما را حرکت در نمی‌آورد.

اصلاً چرا باید آن کار را انجام دهید؟ دلیل انجام آن کار چیست؟

اغلب اوقات ما فقط عملی که باید انجام بدهیم را می‌بینیم اما دلیل انجام آن را به خود یادآوری نمی‌کنیم. هدف تلاشمان چیست؟

هدف یک احساس عاطفی ست که می‌توانید از آن برای انگیزه دادن به خود استفاده کنید. دلیل انجام کارها اثر مثبت بر روی احساسات شما خواهند گذاشت.

در کل، کارها به ما انگیزه نمی‌دهند بلکه دلیل انجامشان ما را به ترغیب به انجام آن می‌کنند.

اکنون بر جنبه‌ی مثبت قضیه نگاه کنید، چرا کاری که دوست ندارید را می‌خواهید انجام دهید؟

3. موسیقی بزارید

آیا تا به حال شده است که روی تختخواب بسیار غمگین افتاده باشید اما به موسیقی شاد گوش کنید و شما نیز شاد شوید؟ و یا برعکس شاد و خوشحال باشید و با گوش داد به موسیقی غمگین ناراحت شوید؟

ما در محیط اطراف عوامل بسیار قدرتمندی داریم که می‌توانند احساسات ما را تغییر دهند. موسیقی یکی از این عوامل است که تأثیر بزرگی بر احساسات ما دارد.

انگیزه به سختی به دست می‌آید بنابراین آهنگ مورد علاقه‌تان را پخش کنید و احساسات خود را نسبت به آن عمل تغییر دهید.

4. موفقیت خود را از قبل تصور کنید

اگر می‌دانستید که با ایده‌ی کسب و کارتان موفق خواهید شد، آیا تلاش می‌کردید تا کسب و کار خود را بسازید؟

آیا انگیزه برای انجام هر کاری که شما را هدفتان می‌رساند داشتید؟ مطمئنم که این انگیزه را داشتید.

 ما نمی‌توانیم مطمئن شویم که آیا تلاش‌های ما جواب خواهند داد یا خیر و در این صورت  عدم اطمینان به وجود خواهد آمد. مغز ما از عدم اطمینان می‌ترسد و انگیزه‌مان کم کم محو می‌شود.

اکنون چه کار می‌توانیم بکنیم؟

می‌توانیم موفقیتمان را از قبل بسازیم. با ساختن تصویری در ذهن خود موفقیتتان را تصور کنید. خودتان را ببینید و جوری رفتار کنید که انگار به هدف خود دست یافته‌اید. این امر ایمان درونی ایجاد می‌کند و تأثیر قدرتمند بر روی انگیزه دارد.

5. تفریح را به عمل اضافه کنید

آیا می‌توانید عملی که معمولاً علاقه‌ای به انجام آن ندارید را جذاب‌تر کنید؟ فقط کافی است کارهایی که به شما انگیزه می‌دهند را پیدا کنید. آیا می‌توانید این کارها را به عمل خود اضافه کنید؟

برای مثال، شما ممکن است عاشق خواندن کتاب باشید. انگیزه شما برای انجام کارهای خانگی چقدر افزایش خواهد یافت، اگر در حال انجام آن‌ها به یکی از کتاب‌های مورد علاقه خود در قالب کتاب صوتی گوش دهید؟ آیا می‌توانید تصور کنید که این کار چقدر می‌تواند سرگرم کننده باشد؟ یا  می‌توانید با پرت کردن لباس‌ها در ماشین لباسشویی، مانند بسکتبال آن را برای خود سرگرم کننده کنید.

کارها را برای خود لذت بخش کنید

انگیزه‌تان را به اوج خود برسانید

کدام یک از تکنیک‌های معرفی شده انگیزهتان را تقویت می‌کند؟ از تکنیکی که بیشتر برای شما کارآمد است استفاده کنید. روش‌های مختلف را با هم ترکیب کنید و از با انگیزه بودن لذت ببرید.

 

منبع: Pickthebrain

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-27 09:32:17
دسته بندی ها