33 نکته ارزشمند که محیط کار را برایتان مفرح و لذت بخش می کند

30 آبان 1396 - 2:00
رفتار سازمانی - 33 نکته ارزشمند که محیط کار را برایتان مفرح و لذت بخش می کند
33 نکته ارزشمند که محیط کار را برایتان مفرح و لذت بخش می کند
امتیاز مطلب: 94%

بیشتر کارفرمایان تمایل دارند موفقیت شغلی را بهره وری بالاتر تفسیر کنند. مطالب زیادی پیرامون سخت کوشی در محل کار شنیده می شود، اما هر چقدر هم سخت کوشی مهم باشد، باز هم سلامت روان ما اهمیت بیشتری از مسئولیت‌ها و ایمیل‌های کاری دارد که باید به آن‌ها رسیدگی کنیم؛ اما چطور می توانیم عمل کنیم که هم در محیط کار شاد باشیم و هم خللی در فعالیت حرفه‌ای‌مان به وجود نیاید؟ با یوکن همراه باشید.

در این مقاله قصد داریم راهکارهایی را برای بالا بردن بهره‌وری و حفظ سلامت روان در محیط کار متذکر شویم.

به خودتان هدایای سرگرم کننده بدهید

شاید از وظایفی که باید انجام دهید لذت نبرید، پس با پاداش دادن به خودتان، انگیزه به دست آورید و اراده‌تان را تقویت کنید. مثلاً به خودتان بگویید: "اگر این کار را به خوبی انجام دهم، از فروشگاه کیکی می خرم تا در زمان استراحت با چای بخورم". یا "اگر این گزارش را به موقع تحویل دهم، با دوستانم برای شام به بیرون می روم."

با توجه به علاقه‌مندی‌های خود خلاقانه عمل کنید، می توانید پاداشی به خودتان بدهید که انگیزه‌ی خوبی برای انجام دادن کارهای کل هفته باشد.

گاهی کودکانه عمل کنید

برای شاد بودن در محیط کارمی توانید همانند کودکان رفتار کنید، البته نباید در این رفتار زیاده روی شود زیرا هنوز هم نیاز است رئیستان شما را جدی بگیرد. چند دقیقه ترک کردن میز کار و بازی کردن همانند کودکان، فشار کاری را از روی دوشتان بر می‌دارد و با اشتیاق بیشتری به سمت کار باز می‌گردید. می توانید همانند بچه‌ها خمیر بازی کنید یا روی میزتان پازل درست کنید. با انجام این کارها ذهنتان آرام می شود و خلاقیتتان بروز می کند. شاید بهتر باشد چند دقیقه‌ای تمرینات ورزشی ساده انجام دهید تا سرحال‌تر از قبل به سراغ مسئولیت‌های شغلی‌تان بروید.

برای خودتان گل بخرید

گل‌ها بسیار زیبا هستند و بوی خوش آن‌ها حالتان را خوب می کند. پس چند شاخه از گل موردعلاقه‌تان را روی میز کار بگذارید تا هم انرژی بگیرید، هم احساس شادی کنید و هم ظاهر زیبایی به میزتان بدهید.

آهنگ‌های موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید

گوش دادن به موسیقی موردعلاقه‌تان سبب تقویت روحیه و افزایش خلاقیت شما خواهد شد، مخصوصاً وقتی مسئولیت‌های سختی برای انجام دادن دارید. پس موسیقی موردعلاقه‌تان را گوش دهید. البته می توانید از آهنگ‌هایی که روانشناسان پیشنهاد می‌دهند هم استفاده کنید.

به سراغ فضای مجازی بروید

گاهی وقتی حوصله‌ی انجام وظایفتان را ندارید، به سراغ اینترنت و سایت‌های مورد علاقه‌تان بروید یا فیلم‌های سرگرم کننده ببینید. با این کار روحیه‌تان تقویت می شود و با انرژی به سراغ کارها می روید.

مدیتیشن کنید

تمرینات مدیتیشن تأثیر مثبت زیادی روی ذهن دارند و هیچ کس نمی‌تواند منکر آن شود. به تازگی تحقیقی در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد انجام شده که نشان می دهد افرادی که هیچ وقت مدیتیشن انجام نداده بودند، با انجام تمرینات مدیتیشن توانستند احساسات خود را به خوبی کنترل کنند و به پیشرفت‌های ذهنی و عاطفی چشمگیری برسند. پس در محل کار برای 5 تا 10 دقیقه مسئولیت‌هایتان را روی زمین بگذارید و در آرامش نفس عمیق بکشید.

کمی قدم بزنید

در زمان استراحت یا وقتی ذهنتان خیلی خسته است، از دفتر کار بیرون بزنید و کمی در محوطه پیاده روی کنید. قدم زدن برای سلامت جسم و روحتان مفید است و روحیه‌تان را تقویت می کند. شاید بهتر باشد در حین این که با همکارانتان درمورد کار حرف می زنید، پیاده روی کوتاهی هم داشته باشید.

غذای کافی بخورید تا بدخلقی نکنید

ناهاری در سرکار بخورید که شامل گروه‌های غذایی اصلی چون آهن، کلسیم، فولیک اسید، منیزیم، ویتامین B و ... باشد. این مواد غذایی تأثیر زیادی روی خلق و خویتان دارند. البته این مواد در بیشتر غذاها وجود دارد، پس هم می توانید غذای موردعلاقه‌تان را نوش جان کنید و هم احساس خوبی داشته باشید.

آب بیشتری بنوشید

شاید تمایلی به نوشیدن آب نداشته باشید، پس حتماً از فواید آب بی‌اطلاع هستید. بهتر است همیشه یک بطری آب روی میز کارتان بگذارید و همیشه بطری مخصوص به خود را همراه داشته باشید. نوشیدن آب به بدنتان کمک می کند همیشه هیدراته بماند، پس دچار سردرد نخواهید شد، بهتر تمرکز می کنید و فکرتان هم بهتر عمل می کند. حتماً این توصیه را به کار بگیرید تا ببینید چقدر احساس بهتری خواهید داشت.

بیشتر لبخند بزنید

خیلی از کارمندان در محیط کار کاملاً جدی هستند و از خندیدن خودداری می کنند، در حالی که مطالعات انجام شده در دانشگاه استنفورد نشان می دهد خنده بهترین عامل در افزایش کارایی است. لبخند زدن و خندیدن سبب می شود تا احساس شادابی بیشتری داشته باشید. تحقیقات حاکی از آن است لبخند چه طبیعی و چه ساختگی باشد، مغز این واکنش را مثبت تلقی کرده و پس از آن هر کاری که انجام دهید را لذت بخش می داند. پس وقتی خوشحال نیستید هم لبخند بزنید، در این زمان مغز شما فکر می کند شاد هستید و احساس لذت و خوشبختی خواهد کرد. در حین انجام هر کاری، لبخند بزنید تا احساس بهتری را تجربه کنید.

هر روز صبح به جای قهوه خوردن، ورزش کنید

هر روز صبح کمی ورزش کنید. پس دیگر نیازی نیست به سراغ قهوه بروید، با این کار در هزینه‌هایتان صرفه جویی می کنید و به سلامتی بیشتری خواهید رسید. ورزش قبل از کار به شما کمک می کند تا روز پر انرژی و شادابی داشته باشید و بهره‌وری‌تان بالا رود. بعد از تمام شدن ساعت کاری، کارهای شخصی زیادی در خانه دارید، پس لازم است به قدر کافی انرژی و روحیه برای خانواده‌تان ذخیره کنید.

به یکی از همکارانتان کمک کنید

کمک به دیگران و نوع دوستی باعث ایجاد احساس شادی و خوشحالی می شود. پس وقتی یکی از همکارانتان نیاز به کمک دارد، لحظه‌ای درنگ نکنید. شاید کمک به همکارتان تنها 10 دقیقه طول بکشد، اما این کار باعث می شود در تمام طول هفته احساس بهتری داشته باشید.

به سه اتفاق خوبی که برایتان رخ داده، فکر کنید

به چیزهایی فکر کنید که باعث رضایت خاطر شما می شود و از نظر اجتماعی، روانی، جسمی و عاطفی، نوعی مزیت به حساب می‌آید. مثلاً به این که مشکل بی‌خوابی ندارید، سالم هستید و احساس خوشبختی می کنید، فکر کنید. شما باید برای داشته‌هایتان قدردان باشید، مهم این است که تمامی آن‌ها را به خودتان یادآوری کنید تا باعث خوشحالی‌تان شود.

برای خودتان یک هدیه جذاب و بامزه بخرید

توصیه می کنیم برای خوردن چای در محل کار یک لیوان کارتونی با طراحی جالب بخرید. می توانید هر چیزی بسته به شغل خود بخرید. فردی که به شغل نویسندگی مشغول است، بهترین هدیه برای او لوازم‌التحریر است، قطعاً او با داشتن جا مدادی، مداد و پاک کن جذاب به روحیه بهتری می رسد.

فضای کارتان را تغییر دهید

اگر به صورت انفرادی کار می کنید و محل کار کوچکی دارید، به دنبال تغییر دکوراسیون باشید و میز کوچک و تنگ خود را رها کنید. بهتر است فضای کاری خود را با همکارانتان به اشتراک بگذارید و در هنگام کار با آن‌ها در ارتباط باشید. با این کار مشارکت بهتری با آن‌ها خواهید داشت و می توانید همکارانتان را بهتر بشناسید.

20 دقیقه در روز را به برنامه ریزی کارهای شخصی اختصاص دهید

هر فردی به جز مسئولیت‌های شغلی، وظایف شخصی زیادی دارد که باید به آن‌ها رسیدگی کند. وقتی فشار کاری زیادی دارید، دچار اضطراب شده و احساس درماندگی خواهید کرد. این کار باعث پایین آمدن بهره‌وری‌تان می شود. به جای این که دچار اضطراب شوید و خوشحالی را از خود بگیرید، تنها 20 دقیقه برای برنامه ریزی کارهای شخصی، بیرون رفتن با دوستان و خانواده وقت بگذارید و بعد از آن تنها روی کارتان متمرکز شوید.

قدر خود را بدانید

کیت وایت (Kate White)، سردبیر یکی از مجلات مُد می گوید: "بیشتر افراد وقتی دچار اشتباه می شوند، به سختی به عقب بر می گردند تا ببینند کجای کار درست انجام نشده است؛ اما همیشه وقتی به عقب بر می گردید و به تجربیاتتان فکر می کنید، کارهایی که باید به خاطر آن‌ها به خودتان افتخار کنید را هم به یاد بیاورید. باید به خود بقبولانید که زحمات زیادی برای پیشرفت کارتان کشیده‌اید و حضور شما در محل کار بسیار مؤثر بوده است. بعد از آن برای کارهای بعدی و دست یابی به اهدافتان برنامه ریزی کنید. اهدافی برای خود مشخص کنید که به شما انگیزه می دهند. همیشه باید سه هدف انگیزشی خوب برای شغلتان داشته باشید تا هم ارتقاء بگیرید و هم رزومه شغلی خوبی برای خودتان فراهم کنید."

روی مسیر دست یابی به هدف متمرکز شوید

همیشه باید روی کیفیت کارتان تمرکز کنید. این که کارهایتان را چگونه و با چه کیفیتی انجام می دهید، بسیار مهم‌تر از مقدار کاری که انجام می دهید، هست. شاید مدام به دنبال بالا بردن تعداد فالوئر شبکه‌های اجتماعی و افزایش درآمد باشید، اما باید بدانید هر چه قدر این ارقام بالاتر رود، لزوماً خوشبخت‌تر نخواهید بود. به دنبال علاقه‌مندی‌هایتان باشید و اهداف کوچک را پیگیری کنید؛ مطمئن باشید به دنبال آن‌ها اهداف بزرگ‌تر به دست می آید.

به دنبال ایجاد تغییر در زندگی خود باشید

گاهی زندگی روزمره‌مان تکراری می شود و بیرون آمدن از این وضعیت سخت به نظر می رسد. برای رهایی از این شرایط باید به دنبال تغییر و تنوع باشیم. اگر همیشه با خودروی شخصی به محل کار می روید، شاید بهتر باشد یک بار وسایل نقلیه عمومی، دوچرخه سواری یا پیاده روی را امتحان کنید. هر از گاهی خود را به صرف صبحانه در یک کافه مهمان کنید یا غذای موردعلاقه‌تان را با خود به سرکار ببرید. ناهار را با دوستانتان صرف کنید یا بعد از کار به رستوران یا کافی‌شاپ بروید.

برنامه‌ی هیجان انگیزی با همکارانتان داشته باشید

دورهمی هایی با همکارانتان داشته باشید و از کنار هم بودن لذت ببرید. با هم قرار بگذارید آخر هفته‌ها به کوهنوردی بروید یا دوچرخه سواری کنید. اگر برای اوقات بیکاری خود برنامه مهیج بگذارید، هم روحیه‌تان تقویت شده و هم بازدهی کاری‌تان بالا می رود. پس دست به کار شوید و با این کار همکارانتان را هم خوشحال کنید.

به اندازه‌ی لازم بخوابید

هر چقدر بهتر استراحت کنید، تمرکز و آرامش بیشتری خواهید داشت. پس دیگر نیازی به متمرکز کردن ذهن خود ندارید و بهتر به وظایف کاری‌تان می پردازید. پس بهتر است به اندازه‌ی کافی بخوابید. مطالعات انجام شده توسط انجمن روان شناسی آمریکا نشان می دهد، افرادی که 8 ساعت از وقت خود را به خواب و استراحت اختصاص می دهند، خوشحال‌تر و سالم‌تر از بقیه هستند.

افکارتان را سر و سامان دهید

هر روز صبح 15 دقیقه برای نظم بخشیدن به افکار و برنامه ریزی اهداف روزانه‌تان وقت بگذارید. برای این منظور کافی است کمی وقت صرف کنید و روی مسائل مهم متمرکز شوید. باید به چیزهایی فکر کنید که سبب خوشحالی‌تان می شود و راه‌های دست یابی به خوشحالی‌های کوچک را دریابید.

از آخر هفته‌تان استفاده بهینه کنید

نباید کارهای خود را به خانه ببرید. از پایان هفته برای تفریح و استراحت استفاده کنید و هر طور که دلتان می‌خواهد از آن لذت ببرید. نیاز نیست برای انجام دادن کارها، از وقت استراحتتان بزنید، چون صبح روز شنبه به قدر کافی برای انجام کارهایتان وقت خواهید داشت.

خلاقیت و نوآوری به خرج دهید

کارهایی انجام دهید که شما را به چالش می کشند و مجبورتان می کنند کمی نوآوری و خلاقیت داشته باشید. باید در زمینه شغلی‌تان چالش‌های جدیدی برای خود ایجاد کنید. این کار شما را امیدوار و هیجان زده می کند و سبب می شود شغلتان جذابیت بیشتری پیدا کند.

ارتباط خوبی برقرار کنید

برقراری ارتباط مؤثر یک مهارت باارزش است، اما در بیشتر مواقع توجهی به این مسئله نداریم. مطمئن باشید ارتباطات به پیشرفت شغلی و کنترل استرس شما کمک می کند.

از فرصت‌های ارزشمندی که دارید، استفاده کنید

حتماً به یاد دارید، وقتی در دوران مدرسه به گردش علمی می‌رفتیم، یادگیری مطالب درسی برایمان جذاب‌تر می شد. پس اگر امکان دارد، گاهی از محل کار همیشگی خود بیرون بیایید و جلسات کاری‌تان را در محیط‌های جذاب‌تری برگزار کنید. این کار باعث تقویت روحیه، افزایش بهره‌وری کاری و لذت بردن از کار خواهد شد. دفتر کار خود را ترک کنید و با همکاران و افرادی که در حوزه‌ی کاری شما فعالیت دارند، وقت بگذرانید؛ با این کار می‌توانید از ایده‌های کاری آن‌ها استفاده کنید.

برای برنامه ریزی موفق و متفاوت، با مدیرتان صحبت کنید

شاید دو ساعت بیکار پشت میز کارتان بنشینید تا کارهای روزمره شروع شوند. با مدیر خود صحبت کنید و برنامه‌ی متفاوت و بهتری ترتیب دهید. معمولاً کارفرمایان تمایل دارند کارمندانشان به جای بیکار بودن، ایده‌های جدید ارائه دهند و در انجام برخی کارها پیش قدم شوند. مثلاً به او پیشنهاد دهید یک روز در هفته در خانه بمانید و کارها را از راه دور پیگیری کنید یا صبح‌ها دو ساعت دیرتر به سرکار بروید و بعدازظهرها دیرتر به خانه برگردید. کار کردن در ساعت اوج کاری، شما را فعال و خلاق نشان می‌دهد و بدین ترتیب شاد بودن در محل کار را تجربه خواهید کرد.

از مزایای کاری‌تان بهره ببرید

خیلی از شرکت‌ها و سازمان‌ها، مزایایی چون مسافرت‌های سالانه یا بن استفاده از رستوران‌ها و مکان‌های تفریحی را برای کارمندان خود در نظر می گیرند. توصیه می کنیم از این مزایا استفاده کنید زیرا سبب می شوند انرژی‌تان بیشتر شود و کارهایتان را با روحیه‌ی بهتری انجام دهید.

به تعطیلات بروید

استفاده از ایام تعطیلات باعث خوشحالی و تقویت روحیه‌تان می شود. این همان چیزی است که برای پیشرفت شغلی و افزایش راندمان کاری به آن نیاز دارید. تحقیقات حاکی از آن است 57 درصد شهروندان آمریکایی از تعطیلات استفاده نمی کنند، بلکه در این مواقع یا خواب هستند یا کار بیشتری انجام می دهند.

پس برای داشتن بهره‌وری بیشتر، مقصدی انتخاب کرده و برای رفتن به یک سفر مهیج و مقرون به صرفه برنامه ریزی کنید.

در هنگام سفر، کارهایتان را دنبال کنید

می توانید در هنگام مسافرت، کارهای خود را از راه دور و از طریق اینترنت پیگیری کنید، بدین ترتیب از کار دور نشده و ارتباطتان با وظایف شغلی قطع نخواهد شد. پس در جریان کارها بوده و لذت بیشتری از سفرتان می برید.

در کنار وظایف شغلی‌تان، یک پروژه جانبی انجام دهید

انجام پروژه‌های جانبی به شما کمک می کند تا علاقه‌مندی‌هایتان را پیدا کنید؛ چیزی که ممکن است در محل کار فرصت انجام آن را نداشته باشید. این کار سبب می شود تا وقتی دچار روزمرگی می‌شوید یا وظایفتان خسته کننده به نظر می رسد، احساس شادی و نشاط بیشتری پیدا کنید. اگر این پروژه جانبی شما را سر ذوق می آورد، آخر هفته‌ها به آن بپردازید. پس علاقه‌مندی‌های خود را پیدا کنید و هر چه زودتر دست به کار شوید.

درخواست ترفیع شغلی دهید

شاید فکر کنید کار زیادی انجام می دهید اما درآمد ناچیزی دارید. پس باید به فکر ارتقای شغلی خود باشید. درباره درخواست افزایش حقوق و ارتقای شغلی پرس و جو کنید. شاید بتوانید راهی پیدا کنید تا به مدیرتان ثابت شود لایق ارتقاء گرفتن هستید. با این کار رضایت شغلی بیشتری هم خواهید داشت.

به دنبال شغل جدیدی باشید

اگر شغلتان را دوست ندارید و از انجام وظایف خود هیچ لذتی نمی برید، حتماً آن را کنار بگذارید، زیرا برای سلامت روانی و ذهنی‌تان بسیار مهم است. اگر فکر می‌کنید کارتان غیرقابل تحمل است و از طریق هیچ یک از راه‌های مذکور نمی توانید در محل کار به شادی برسید، وقت آن رسیده شغل فعلی‌تان را کنار بگذارید و به دنبال شغل دلخواه خود باشید.

 

منبع: themuse

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها