چندین عادت مخرب که بهره‌وری‌تان را کاهش می دهد

22 آبان 1396 - 6:00
مدیریت زمان - چندین عادت مخرب که بهره‌وری‌تان را کاهش می دهد
چندین عادت مخرب که بهره‌وری‌تان را کاهش می دهد
امتیاز مطلب: 97%

سخت کار کردن سبب بهبود بهره‌وری و بالا رفتن عملکرد فرد نمی شود، بلکه باید بدانیم چطور از روزِ کاری خود بهترین استفاده را ببریم. دریافت بهترین نتیجه در زمان کوتاه چندان ممکن نیست، اما وقتی قابل دسترس خواهد بود که عملکرد خود را با عادت‌های بد خراب نکنید. در ادامه با یوکن همراه باشید تا 13 عادت بدی که بهره‌وری‌تان را پایین می آورد، معرفی کنیم. همین حالا از این عادات دست بردارید تا بهره‌وری‌تان رشد کند.

وب گردی بی هدف

خیلی از کارمندان در محل کار به اینترنت دسترسی دارند و به راحتی می توانند پاسخ سؤالات خود را در فضای مجازی پیدا کنند.

سورش راتینام (Suresh Rathinam)، کاربر وب سایت Quora، توصیه می کند سؤالات و افکار خود را در دفترچه یادداشت بنویسید. پس وقتی کاری برای انجام دادن ندارید، دفترچه را باز کرده و در فضای مجازی به دنبال پاسخ سؤالات خود بروید.

انجام چند کار هم‌زمان

خیلی از افراد می خواهند دو کار را به‌صورت هم‌زمان انجام دهند. تحقیقات نشان می دهد فقط 2 درصد افراد می توانند چند کار را هم‌زمان و به خوبی انجام دهند. برای مابقی افراد، عادت چند کارگی خوب نیست و در طولانی مدت سبب کاهش دقت و کارایی ما می شود.

خواندن مداوم ایمیل‌ها

وقتی به اینترنت دسترسی دائمی دارید، امکان این که بخواهید مدام ایمیل‌هایتان را چک کنید زیاد است. با هر بار چک کردن ایمیل تا 25 دقیقه از ساعت کاری خود را از دست می دهید. لازم به ذکر است، خواندن ایمیل در روزِ کاری سبب کندذهنی‌تان می شود.

ران فریدمن (Ron Friedman)، مشاور استراتژی، پیشنهاد می دهد برای این که نیم ساعت به طور عمیق به کارهایتان برسید از ایمیل دست بردارید و گوشی همراه خود را خاموش کنید.

ولخرجی کردن و پاداش‌های بیجا

یکی از اصلی‌ترین موانع برای ایجاد یک عادت جدید، عادت جدید هر چیزی که باشد، این است که می‌خواهیم برای مدتی وفادار ماندن به یک روال کاری، خودمان را با پاداش‌های بی‌جا گول بزنیم. به این راهکار که برای یک هفته صرفه جویی، ولخرجی کنیم و غذاهای گران قیمت بخوریم "مجوز دهی اخلاقی" می گویند. این ایده سبب می شود برنامه‌ی خیلی از افراد برای خود اصلاحی خراب شود.

به جای این عادت نا به جا، سعی کنید هدفتان را بخشی از هویت خود بدانید. خود را فردی بدانید که با برنامه پس انداز یا ورزش می کند، نه فردی که برای رسیدن به عادت جدید، برخلاف میل خود عمل می کند.

انجام کارهای مهم در ساعات پایانی روز

خیلی‌ها تصور می کنند بهتر است کارهای آسان در ساعت ابتدایی روز انجام شود و کارهای سخت را برای پایان روز می گذارند. این طرز فکر اشتباه است و معمولاً سبب می شود کارهای مهم اصلاً انجام نشود.

نتایج مطالعات نشان می دهد، انسان‌ها نیروی اراده‌ی محدودی دارند که در طول روز کاهش می‌یابد. به همین خاطر، بهتر است مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظایف خود را در ساعات ابتدایی روز انجام دهید.

برگزاری جلسات متعدد

یک جلسه غیرضروری می تواند بهره‌وری شما را پایین بیاورد. با وجود ابزارهای ارتباطی چون ایمیل، مسنجر و چت ویدئویی، جلسات حضوری را فقط برای مباحث جدید و معارفه‌ها برگزار کنید.

بابی هریس (Bobby Harris)، مؤسس شرکت بلوگرِیس لاجیستیکس (BlueGrace Logistics)، پیشنهاد می دهد در جلسات حضوری شرکت نکنید مگر این که فرد درخواست کننده دستور جلسه‌ی روشنی داشته باشد و دقیقا بگوید برای بیان آن چقدر زمان نیاز دارد. هریس حتی پیشنهاد می کند نصف مدت زمان درخواست شده را به فرد برگزار کننده جلسه اختصاص دهید.

نشستن طولانی مدت

نیلوفر مرچنت (Nilofer Merchant)، مشاور کسب و کار و نویسنده کتاب "راهکار جدید: راهکارهای خلق کسب و کار از طریق استراتژی مشارکتی"، چیزی را با شرکت کنندگان جلسات TED در میان گذاشت و با استفاده از آن به خیلی از شرکت‌ها کمک کرد تا به ایده‌های موفقی برسند و آن جلسات قدم زنی است.

مرچنت پیشنهاد می کند جلسات خود را در اتاق کنفرانس با قهوه‌ی داغ برگزار نکنید، بلکه در هفته 20 تا 30 مایل (30 تا 50 کیلومتر) پیاده روی کنید و به صحبت کردن بپردازید.

او می گوید: "هوای تازه باعث می شود ایده‌های ناب به ذهنتان برسد؛ پس قدم زدن مجموعه‌ای از ایده‌های نو را برایتان به ارمغان می آورد."

به تأخیر انداختن زنگ بیدارباش ساعت

خیلی‌ها فکر می کنند تعویق چند دقیقه‌ای زنگ ساعت، فرصتی برای استراحت بیشتر در اختیارتان قرار می دهد اما باید بدانید مضرات این کار بیشتر است.

وقتی اولین زنگ ساعت به صدا در می آید، سیستم ترشح کننده داخلی بدن هورمون‌های هوشیاری آزاد می کند تا برای شروع روز آماده شوید، اما با دوباره خوابیدن، سرعت این فرآیند کند می شود. البته چند دقیقه خوابِ بیشتر، هیچ کمکی به شما نمی کند و برای بازیابی نیرویی که با خواب عمیق تأمین می شود کافی نیست.

البته صحبت ما این نیست که ساعت خواب خود را پایین بیاورید. آریانا هافینگتون (Arianna Huffington) در سخنرانی خود در جلسه‌ی TED گفت، خواب خوب شبانه می تواند میزان بهره‌وری، شادی و اتخاذ تصمیمات هوشمندانه را بالا ببرد و به فرد کمک کند به ایده‌های بزرگ دست یابد. برای داشتن خواب کافی باید سر ساعت مشخصی دست از کار بکشید و به رختخواب بروید.

اولویت بندی نکردن کارها

خیلی‌ها تصور می کنند داشتن اهداف زیاد، سبب دست یابی به موفقیت می شود؛ زیرا اگر یکی از اهداف به نتیجه نرسد، اهداف دیگری وجود دارد؛ اما این طرز فکر نتیجه چندان مناسبی در بر ندارد.

وارِن بافِت راه حل خوبی برای حل این مشکل دارد. او متوجه شد خلبان شخصی‌اش به اهداف خود نرسیده، پس از او خواست لیستی از 25 کاری که می خواهد قبل از مرگ انجام دهد تهیه کند. بافِت پیشنهاد کرد به جای برداشتن گام‌های کوچک برای رسیدن به تمام اهداف، 5 تا از مهم‌ترین اهداف لیست را انتخاب کرده و از مابقی آن‌ها صرف نظر کند.

برنامه ریزی زیاد

افراد با برنامه و پشتکار تلاش می‌کنند با برنامه ریزی دقیق برای تمام ساعات روز، بهره‌وری خود را بالا ببرند؛ اما گاهی همه چیز طبق برنامه جلو نمی رود و یک اتفاق غیرمنتظره تمام برنامه‌های روز را مختل می کند.

باید فقط برای چهار تا پنج ساعت از روزِ کاری خود برنامه بریزید. در این صورت با بروز اتفاقات غیرمنتظره، انعطاف پذیری بیشتری خواهید داشت.

نداشتن برنامه ریزی

لازم است برای رسیدن به اهداف طولانی مدت خود، برنامه ریزی کنید. تلاش برای انجام پروژه‌ای که از میانه راه درگیر آن می شوید، سبب ناامیدی شده و زمان زیادی را تلف می کند.

رابرت پُزن (Robert Pozen)، سخنران دانشگاه هاروارد، می گوید باید بدانید از نتیجه‌ی نهایی چه می‌خواهید، سپس گام‌هایی رسیدن به نتیجه را طراحی کنید. وقتی در بین راه قرار دارید، کار خود را تحلیل کنید تا مطمئن شوید در مسیر درست قرار گرفته‌اید.

با گوشی به رختخواب رفتن

حتماً می دانید صفحه LED گوشی‌های موبایل، تبلت ها و لپ تاپ‌ها، نور آبی از خود منتشر می کنند. محققان می گویند این نور به بینایی آسیب می رساند و با توقف تولید ملاتونین (هورمون تنظیم کننده چرخه خواب)، خواب را از چشمانتان می گیرد. آخرین یافته‌ها نشان می دهد افرادی که سطح ملاتونین پایینی دارند بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

کمال گرا بودن

دکتر آلن دو بوتون (Alain de Botton)، فیلسوف و نویسنده بریتانیایی، در سایت خود می گوید دلیل اصلی به تعویق انداختن کارها بیشتر از این که تنبلی باشد، ترس از خوب انجام ندادن کارهاست.

آلن می گوید: "ما وقتی شروع به انجام کاری می کنیم که ترس از انجام ندادن هیچ کاری بر ترسِ خوب انجام ندادنِ آن غلبه کند، این موضوع ممکن است کمی زمان ببرد."

پس برای جلوگیری از تعویق کارها، از کمال گرایی دوری کنید. با غلبه بر کمال گرایی زودتر دست به کار می شوید.

 

منبع: businessinsider

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها