10 کاری که افراد موفق در تعطیلات آخر هفته خود انجام می‌دهند

28 بهمن 1399 - 11:00
انگیزشی - 10 کاری که افراد موفق در تعطیلات آخر هفته خود انجام می‌دهند
10 کاری که افراد موفق در تعطیلات آخر هفته خود انجام می‌دهند
امتیاز مطلب: 95%

وقتی بدانید افراد موفق آخر هفته خود را چگونه می گذرانند، می توانید از آن‌ها الگو بگیرید. اسپنسر راسکوف (Spencer Rascoff)، مؤسس وب سایت HOTEWIRE و مدیرعامل وب سایت ZILLOW در 39 سالگی، یکی از بهترین الگوهای موفقیت برای افراد عادی است. او در آخر هفته از کارکردن پرهیز می کند و هیچ برنامه‌ای برای انجام کار ندارد. در ادامه با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم دیگر افراد موفق چه آخر هفته‌ای دارند.

ژاکلین اسمیت (Jacquelyn Smith) دیدگاه اسپنسر درباره تعطیلات آخر هفته را این طور بیان می کند: "هیچ وقت آخر هفته به دفتر کارم نمی روم. تنها آخر شب ایمیل‌هایم را می خوانم. تعطیلات آخر هفته، بهترین زمان است تا کارهای روزمره‌ام را کنار بگذارم و در خلوت خود درباره شرکت و کار با تمرکز بیشتری فکر کنم. تعطیلات فرصت خوبی برای فکر کردن است و این فرصت را به شما می دهد تا درباره مشکلات بزرگ، عمیق‌تر فکر کنید."

به تازگی تحقیقاتی در دانشگاه استنفورد انجام شده که دیدگاه اسپنسر را مورد تائید قرار می دهد. نتایج تحقیقات اعلام می کند، اگر ساعات کار هفتگی شما بیش از 50 ساعت باشد، بهره‌وری‌تان به طور قابل توجهی کاهش می یابد. اگر در هفته بیش از 55 ساعت کار کنید، با کاهش شدید کارایی مواجه خواهید شد. جالب است بدانید، افرادی که در هفته بیش از 70 ساعت کار می کنند از نظر بازدهی، دقیقا مشابه افرادی هستند که هر هفته 55 ساعت کار می کنند. پس ساعت کاری بیشتر منجر به بازدهی بیشتر نخواهد شد.

افراد موفق به این مسئله واقف‌اند که استفاده از تعطیلات آخر هفته بسیار اهمیت دارد. آن‌ها کارهای روزانه‌ی خود را در آخر هفته کنار می گذارند و در جستجوی آرامش و تقویت نیروی جسمی و روحی خود هستند. افراد موفق همانند اسپنسر، از تعطیلات آخر هفته، برای استفاده بهتر از هفته‌ی پیش رو بهره می برند.

در ادامه‌ی مقاله 10 کاری را معرفی می کنیم که افراد موفق از آن‌ها برای استفاده بهتر تعطیلات آخر هفته و شروع یک هفته‌ی بهتر و پرانرژی‌تر بهره می برند.

1. سرِ ساعت همیشگی از رختخواب بلند شوید

شاید دلتان بخواهد آخر هفته کمی بیشتر بخوابید تا کمبود خواب تمام هفته جبران شود. شاید موقتاً احساس خوبی داشته باشید، اما خواب بیشتر، در ریتم شبانه روزی خوابتان اختلال ایجاد می کند. وقتی سر ساعت مشخصی بخوابید، پس از بیدار شدن احساس شادابی و سرزندگی بیشتری دارید. با این عادت، ذهنتان سر همان ساعت برای بیدار شدن و هوشیاری آماده است. به همین خاطر است که خیلی از افراد قبل از زنگ خوردن ساعت از خواب بیدار می شوند، زیرا مغز آن‌ها عادت کرده در ساعت مشخصی بیدار شود. پس اگر آخر هفته‌ها بیشتر در رختخواب بمانید، احساس خستگی و بی‌حوصلگی خواهید داشت. این احساس روز تعطیلتان را خراب می کند و سبب می شود اول هفته هم بهره‌وری کمتری داشته باشید؛ زیرا ذهنتان برای بیدار شدن در ساعت مشخص آماده نیست. اگر می خواهید کم خوابی روزهای قبل را جبران کنید، شب قبل زودتر به رختخواب بروید.

بیدار شدن از خواب

2. زمانی را برای خودتان در نظر بگیرید

سعی کنید آخر هفته‌ها ساعتی از صبح را به خودتان اختصاص دهید. باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا در این ساعت کارهای موردعلاقه‌تان را انجام دهید. با این کار، در همان ابتدای روز تعطیل، احساس شادابی و سرزندگی زیادی خواهید داشت. پس برای این که بهترین استفاده را از صبح روز تعطیل ببرید، خود را مجاب کنید تا در همان ساعت همیشگی از رختخواب بلند شوید. با این کار، وقتی برای خودتان می گذارید و ریتم شبانه روزی نیز به همان شکل حفظ خواهد شد.

ذهن هر انسان 2 تا 4 ساعت بعد از بیدار شدن بهترین عملکرد را دارد. وقتی صبح زود از خواب بیدار شوید، ابتدا کارهای فیزیکی را انجام می دهید و بعد به سراغ کارهای ذهنی می روید تا ذهنتان بهترین عملکرد و بازدهی را از خود نشان دهد.

3. به سراغ ماجراجویی‌های کوچک بروید

برای خود یک بلیط کنسرت یا تئاتر بگیرید. به جای دویدن روی تردمیل، پیاده روی کنید. کارهایی را تجربه کنید که تا به حال انجام نداده‌اید یا مدت زیادی از آخرین باری که آن‌ها را تجربه کرده‌اید، می گذرد. تحقیقات نشان می دهد انتظار برای رسیدن به نتیجه خوب، از فاکتورهای مهمی است که یک کار را لذت بخش می کند. اگر مطمئن باشید آخر هفته‌ی هیجان انگیزی برای خود تدارک دیده‌اید، نه تنها انتظار شیرینی خواهید داشت، بلکه روحیه‌تان در طول هفته‌ی آینده نیز به طور قابل توجهی بهبود می یابد.

4. به دنبال علاقه‌مندی‌های خود بروید

دنبال کردن علاقه‌مندی‌های شخصی در پایان هفته، نتایج شگفت انگیزی برایتان به ارمغان می آورد. با لذت بردن از علایق خود از استرس رهایی یافته و ایده‌های جدیدی به ذهنتان می رسد. کارهایی چون نواختن موسیقی، مطالعه کردن، نوشتن، نقاشی کشیدن یا سر و کله زدن با فرزندان به شما کمک می کند ذهن خلاق‌تری داشته باشید و سهم مؤثری در بهبود عملکردتان در هفته‌ی آتی خواهد داشت.

علایق - پیروی از علایق

5. وابستگی‌ها را کنار بگذارید

در تمام طول هفته در شبکه‌های اجتماعی بوده‌اید و حالا وقت آن است آفلاین شوید. اگر نتوانید آخر هفته از کار جدا شوید، انگار پشت میز کارتان نشسته‌اید و کار می کنید. اگر هفت روز هفته و 24 ساعت روز درگیر کار کردن باشید، استرس زیادی به شما وارد می شود و هرگز نمی توانید متمرکز و پر انرژی بمانید. البته امکان ندارد در تمام طول تعطیلات کار را رها کنید و به هیچ ایمیل و تماسی هم پاسخ ندهید. پیشنهاد می کنیم ساعت مشخصی از پنج شنبه و جمعه را به خواندن ایمیل‌ها و پاسخ گویی به تماس‌های کاری اختصاص دهید. وقتی فرزندتان را به آرایشگاه برده‌اید و منتظر هستید تا نوبتش شود، به پیام‌ها رسیدگی کنید یا بعد از صرف شام زمانی را به بررسی ایمیل‌ها اختصاص دهید. پس بازه‌های زمانی کوتاه برای رسیدگی به کارتان در نظر بگیرید تا هم استرستان کم شود و هم به تعطیلاتتان آسیبی نزنید.

6. کارهای تکراری و خسته‌کننده را کنار بگذارید

شاید به انجام کارهای تکراری و روزمره عادت کرده باشید که می توانند آخر هفته شما را خراب کنند. با انجام این کارها، فرصتی برای استراحت و تفریح نخواهید داشت. برخی افراد در این کارهای روزمره غرق می شوند و شاید تمام آخر هفته‌ی خود را به آن‌ها اختصاص دهند. بهترین راه برای اجتناب از این اتفاق، برنامه ریزی و در نظر گرفتن زمانی در هفته برای انجام کارهای شخصی است. اگر کارهایتان به پایان نرسید آن‌ها را به هفته‌ی آینده موکول کنید.

7. ورزش کنید

شاید در طول هفته هیچ فرصتی برای ورزش کردن نداشته باشید. عیبی ندارد، آخر هفته‌ها 48 ساعت فرصت دارید تا ورزش کنید. تحرک و فعالیت بدنی باعث کاهش استرس و شادابی بیشتر می شود؛ زیرا حتی 10 دقیقه تحرک و ورزش، سبب افزایش انتقال دهنده‌ی عصبی گابا خواهد شد. ورزش بهترین عامل برای ایده پردازی است. افراد خلاق به خوبی می دانند فعالیت بدنی تا چه اندازه به بالا بردن قدرت خلاقیت و ایده پردازی آن‌ها کمک می کند.

من به شخصه خیلی از ایده‌های بزرگ در هنگام موج سواری، به ذهنم رسیده است. می توانید در حال دویدن، دوچرخه سواری، ورزش یا باغبانی باشید. در هر صورت با تحرک و فعالیت بدنی، بدنتان را غرق در اندورفین می کنید. پس در آخر هفته یکی از این فعالیت‌ها را انجام دهید تا اندورفین موردنیازتان تأمین شود.

8. با خودتان خلوت کنید

آخر هفته‌ها به تفکر بپردازید تا بتوانید توانایی‌های خود را ارتقا دهید. پس آخر هر هفته زمانی در نظر بگیرید و درباره مواردی که روی حرفه و شغل شما تأثیر می گذارد، فکر کنید. در این زمان هیچ چیزی حواستان را پرت نمی کند و می توانید با نگرشی متفاوت به همه چیز نگاه کنید و از این نگرش جدید برای تغییر رویکرد هفته‌ی پیش روی‌تان بهره ببرید.

خلوت با خود

9. زمانی را به خانواده‌تان اختصاص دهید

اگر می خواهید پرانرژی و شاداب باشید، زمانی را در آخر هفته برای خانواده‌تان در نظر بگیرید. اسپنسر برای این که آخر هفته را با خانواده‌اش سپری کند، همیشه با اولین پرواز به خانه بر می گشت؛ حتی وقتی مجبور بود هفته‌ی بعد به همان شهر برگردد. وقتی زمانی را با خانواده‌تان سپری کنید، تمام خستگی روزهای هفته از بدنتان بیرون می رود. می توانید با همسرتان به رستوران موردعلاقه‌اش بروید، فرزندانتان را به پارک یا سینما ببرید یا سری به پدر و مادرتان بزنید.

10. خود را برای هفته‌ی آتی آماده کنید

آخر هفته بهترین زمانی است که می توانید برای هفته‌ی آینده برنامه ریزی کنید. نیم ساعت برای برنامه ریزی وقت بگذارید تا هم استرستان کاهش یابد و هم بازدهی‌تان بالا رود. وقتی از قبل برای هفته‌ی پیش رو برنامه ریزی کنید، مدیریت بهتری روی کارهای هفته‌ی جدید خواهید داشت.

 

منبع: Forbes

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-17 13:43:18
دسته بندی ها