راه‌هایی برای افزایش خودباوری که باعث دست یابی به موفقیت می شود

9 خرداد 1399 - 6:10
مدیریت شخصی - راه‌هایی برای افزایش خودباوری که باعث دست یابی به موفقیت می شود
راه‌هایی برای افزایش خودباوری که باعث دست یابی به موفقیت می شود
امتیاز مطلب: 92%

آیا توانایی‌های خود را باور ندارید؟ آیا صدای درونتان برای انجام برخی کارها، گفتن حرف‌ها و به کارگیری توانایی‌هایتان، شما را مجبور به عقب نشینی می کند؟ آرزو دارید همانند برخی‌ها به راحتی از خود تعریف کنید؟ شاید شما استعدادها و توانایی‌های بیشتری نسبت به این افراد داشته باشید، اما به اندازه‌ی آن‌ها به خودتان ایمان ندارید. در ادامه با یوکن همراه باشید تا راهکارهایی را برای افزایش خودباوری به منظور دست یابی به موفقیت، معرفی کنیم.

برای رسیدن به موفقیت لازم است از موانع ساخته و پرداخته ذهن خودتان که حقیقت هم ندارند، فاصله بگیرید. خود را باور کنید و اجازه ندهید افکار منفی شما را از موفقیت‌ها و فرصت‌هایی که لایق آن‌ها هستید، دور کند. در ادامه‌ی مقاله، با برخی عادت‌های مثبت برای افزایش خودباوری و دست یابی به موفقیت آشنا خواهید شد.

برای داشتن یک زندگی موفق باید خود و توانایی‌هایتان را باور داشته باشید. محال است کسی را پیدا کنید که بی‌اندازه موفق باشد، اما به خود ایمان نداشته باشد. چنین چیزی غیرممکن است. افراد موفق و سرشناسی چون استیو جابز، مارتین لوتر کینگِ پسر، ایلان ماسک و مارک کیوبن، از جمله افرادی هستند که خودباوری بالایی دارند. منظور ما انگیزه‌ی آن‌ها برای تلاش دوباره بعد از هر شکستی است که در ساختن زندگی رؤیایی خود تجربه کرده‌اند.

این افراد با وجود شکست‌های پی در پی در طی سالیان متمادی، خودباوری بالایی داشتند و به موفقیت‌های بزرگ رسیدند. باور آن‌ها باعث ایجاد اهدافی می شود که بزرگی آن امکان ناامیدی بعد از بارها شکست را نمی دهد.

اگر کارآفرین و مؤسس یک استارتاپ جدید باشید، قطعاً در نقطه‌ای از مسیر کاری خود، با شکست مواجه خواهید شد. اگر تا به حال آن را تجربه نکرده‌اید، حتماً روزی تجربه‌اش می کنید. نباید اجازه دهید این حقیقت روحیه‌تان را ضعیف کند، زیرا این حقیقت زندگی ماست. اگر روزی شکست بخورید، با خودباوری و ایمان به خود، هیچ چیزی نمی تواند شما را از پا درآورد. خودباوری است که ما را به موفقیت می رساند.

وقتی سن و سال کمتری داشتم، وقتی چیزی را نمی‌فهمیدم، هیچ وقت نه سؤال می پرسیدم و نه به سؤالی جواب می دادم. هیچ وقت با صدای بلند صحبت نمی کردم. ساکت و خجالتی بودن از اصلی‌ترین ضعف‌های من بودند، اما حالا اثری از این ضعف‌ها نیست و به راحتی می توانم در جمع صحبت کنم.

در ادامه عادت‌هایی را معرفی می کنیم که باعث افزایش خودباوری و از بین رفتن محدودیت‌هایی می شود که برای خود ایجاد کرده‌اید.

خودتان را باور داشته باشید

هیچ وقت نمی‌توانستم توجه معلمان، مربیان فوتبال و کسانی که در مسیر شغلی به من کمک می کردند را جلب کنم، اما اکنون به قدری اعتماد به نفس دارم که برای افراد با سنین مختلف، سخنرانی انگیزشی می کنم. همیشه سعی می کنم بهترین سخنرانی را داشته باشم و هیچ وقت افرادی را مشارکت نمی دهم که فکر می کنم درون‌گرا هستند، دوست دارم تمام حضار، هم گوش دهند و هم صحبت کنند، چون باور دارم هر کسی چیزی برای گفتن دارد. این سخنرانی‌ها که با مشارکت حضار انجام می شوند، کمی متفاوت، اما فراموش نشدنی هستند.

هر کسی استعدادی دارد و باید از وجود آن احساس غرور کند و اجازه دهد همه استعدادش را بشناسند. در یکی از سخنرانی‌های خود به حضار گفتم "از استعدادهایتان بگویید" 30 ثانیه مکث کردم تا با همه ارتباط چشمی برقرار کنم. هیچ یک از حضار پاسخی ندادند، تنها عده‌ای را دیدم که نیشخند می زنند و ظاهراً اطلاعی از استعدادهایشان ندارند. انگار هیچ یک از آن‌ها باور نداشتند آیا کاری که خوب بلد هستند، استعداد به حساب می‌آید یا نه. من بر این باورم، هر فردی دارای استعدادهایی است، تنها باید به این باور برسد در کاری که انجام می دهد بهترین است و روش انجام کارهایش، منحصر به فرد است.

به استعدادهای خود افتخار کنید

در همین سخنرانی، از حضار پرسیدم چه کاری را به خوبی انجام می دهند؟ پاسخ‌های متفاوتی شنیدم: تعمیر ماشین، فوتبال، بسکتبال، رقص، خیاطی و داستان نویسی. این‌ها همان کارهایی است که نمی توانم انجام دهم. به آن‌ها گفتم اگر باور نکنید در کاری که انجام می دهید یا در مقابل فردی که با او رقابت می کنید، بهترین هستید، هیچ وقت در زندگی به اهدافتان دست نخواهید یافت. پس از جا بلند شوید و به خود بگویید بهترین هستید.

وقتی بازی فوتبال یا بسکتبال انجام می دهید، به خودتان بگویید از تمام بازیکنان تیم بهتر هستید، البته نباید توقع داشته باشید به یک باره همانند رونالدو، مسی، دووین وید یا لبرون جیمز عمل کنید. اگر به حرفه ی موسیقی مشغول هستید، هیچ وقت سعی نکنید کان یِ وِست یا بیانِسی بعدی باشید. اگر در صنعت مُد فعالیت دارید، سعی نکنید الکساندر مَک کوئین بعدی باشید. باید همیشه بهترین ورژن خودتان باشید.

هیچ وقت از طرد شدن نترسید

بیشتر افرادی که در روز سخنرانی با آن‌ها حرف زدم، هیچ وقت طرد شدن را تجربه نکرده بودند و باید توسط مربیان یا سخنگویانی چون من با چنین تجربیاتی مواجه می شدند. من اعتماد به نفس کافی داشتم تا برای یافتن شغلی درست برای من به تلاشم ادامه دهم. هر فردی در زندگی خود، طرد شدن را تجربه می کند. تنها واکنش ما به این تجربیات، شخصیتمان را می سازد.

بعد از سخنرانی از من سؤال شد، افراد جوان چطور می‌توانند کارفرمایان را قانع کنند تا توسط آن‌ها استخدام شوند. در پاسخ گفتم کارفرمایان هم روزی جوان و دنبال کار بوده‌اند، پس احساس شما را درک می کنند، اما باید به آن‌ها نشان دهید استخدام شما، ارزش ریسک کردن را دارد. اگر به اصلی‌ترین نکات مصاحبه‌های شغلی نگاه کنید، حتماً این جمله را می بینید: "خودتان باشید".

هیچ وقت سعی کنید نسخه‌ی بعدی افراد موفق و سرشناس باشید، بلکه تلاش کنید بهترین نسخه‌ی خودتان باشید. همیشه به خودتان، استعدادهایتان و اثری که از خودتان در آن به جا خواهید گذاشت، اطمینان داشته باشید. باید بتوانید تمایل خود را به پیشرفت و یادگیری نشان دهید.

موفقیت‌هایتان را در نظر بگیرید

خیلی از افراد تنها روی شکست‌ها، خاطرات تلخ گذشته و مسائل منفی زندگی تمرکز می کنند. ظاهراً مهارت ما در یادآوری شکست‌ها بیشتر از موفقیت‌ها و اتفاقات خوب است.

من یک دفتر قدردانی خریده‌ام که در آن تنها موفقیت‌هایم را ثبت می کنم. این موفقیت‌ها می تواند مربوط به همین امروز، هفته‌ی گذشته، ماه پیش یا سال پیش باشد. زمان آن چندان مهم نیست، مهم این است به نوشتن اتفاقات خوب و موفقیت‌ها عادت کنید و هیچ وقت آن‌ها را از یاد نبرید. این موفقیت‌های ریز و درشت به شما احساس نشاط و شادی می دهد و به شما یادآوری می کند در گذشته کارهای خارق‌العاده‌ای انجام داده‌اید، پس در آینده هم می‌توانید به موفقیت‌های بیشتری دست یابید.

پس مهم نیست موفقیت‌هایتان بزرگ است یا کوچک، تنها باید آن‌ها را بشمارید.

با خودتان همانند یک قهرمان صحبت کنید

جان گوردون (Jon Gordon)، نویسنده‌ی مشهوری است و درباره اهمیت صحبت کردن با خود می گوید: "بیشتر از گوش دادن به خود، حرف زدن با خودتان را تمرین کنید".

به جای این که به صداهای درونی‌تان گوش دهید، تنها برای یک هفته، با خودتان همانند یک قهرمان حرف بزنید. من مطمئن هستم از نتیجه‌ی این کار حیرت زده خواهید شد. شاید خودگویی ها برایتان عجیب باشد، اما اگر آن را امتحان کنید، حتماً به ارزشش پی خواهید برد.

مثبت اندیشی و تفکرهای انرژی زا تنها فایده‌ی این کار نیست، بلکه اگر با خودتان همانند یک قهرمان حرف بزنید، فرآیند فکری‌تان دچار تحول خواهد شد. اگر به این کار عادت کنید، دیگر فرصتی برای افکار منفی و ناامید کننده نخواهید داشت.

با تمام قدرت و باور این جملات را تکرار کنید: "من در هر کاری که انجام می دهم، بهترین هستم"، "وقتی عهدی می‌بندم، هیچ چیزی نمی تواند مانع من شود"، "من یک انسان عادی نیستم؛ من یک قهرمانم."

وقتی خود را باور ندارید، نباید از دیگران انتظار داشته باشید شما را باور کنند. اگر کارمند سستی هستید که خود را باور ندارد، هیچ وقت از رئیستان انتظار نداشته باشید شما را باور کند. اگر کارآفرین هستید، از سرمایه گذار انتظار نداشته باشید ایده‌های شما را باور کند، در حالی که خود به توانایی‌هایتان ایمان ندارید.

افرادی که توانسته‌اند به موفقیت برسند و دنیا را تغییر دهند، خودباوری بالایی داشته اند. پس هیچ وقت از یاد نبرید مثبت اندیشی و موفقیت رابطه‌ی مستقیمی با هم دارند.

 

منبع: Entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-05-27 13:05:26
دسته بندی ها