10 راهکار علمی برای این که شاد زندگی کنید

20 آذر 1399 - 11:58
انگیزشی - 10 راهکار علمی برای این که شاد زندگی کنید
10 راهکار علمی برای این که شاد زندگی کنید
امتیاز مطلب: 97%

راه‌های زیادی برای «خوشحال بودن» وجود دارد. کتاب‌ها، مجلات و شبکه‌های اجتماعی راهکارهای مختلفی برای شاد بودن معرفی می‌کنند. بعضی‌ها مثبت اندیشی را پیشنهاد می‌دهند، برخی دیگر مراقبه ، شرکت در جلسات خنده، مسافرت و... را توصیه می‌کنند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا 10 روش علمی ثابت شده را برای شادی دائمی معرفی کنیم.

1. ورزش کنید

تحقیقات زیادی پیرامون فواید ورزش برای سلامتی انجام شده است. ورزش سبب ترشح هورمون اندورفین و در نتیجه تقویت روحیه می شود. به همین خاطر همیشه بعد از انجام تمرینات ورزشی یا حتی پیاده روی در راه برگشت به خانه، روحیه بهتری دارید. هرگز فردی را بعد از ورزش با حال بد نخواهید دید؛ اما آیا شادی بعد از ورزش از نظر علمی ثابت شده است؟

تحقیقات زیادی در این زمینه در دانشگاه تورنتو انجام شده و بیش از 25 پژوهش مختلف در حوزه‌ی تأثیر ورزش روی شادی به انجام رسیده است. نتایج تحقیقات نشان می دهد فعالیت بدنی و ورزش با افسردگی مقابله می کند. در یکی از این پژوهش‌ها، برای 3 گروه از افراد مبتلا به بیماری افسردگی 3 برنامه‌ی درمانی جداگانه شامل درمان دارویی، ورزش و ترکیب این دو تجویز شد. در پایان دوره‌ی درمان، هر 3 گروه شادتر بودند؛ اما آیا این وضعیت پایدار بود؟ در 6 ماه بعد، گروهی که تنها ورزش را برای درمان خود انتخاب کردند، نرخ بازگشت افسردگی فقط 9 درصد بود و این رقم برای دو گروه دیگر به 31 و 38 درصد رسید، یعنی بعد از 6 ماه یک سوم آن‌ها دوباره افسرده شده بودند.

مثبت اندیش

2. مثبت‌اندیش باشید

شان آچر می گوید:

خوشحال بودن برای دست‌یابی به موفقیت لازم است.

به عقیده‌ی شان آچر (Shawn Achor)، سخنران و متخصص "چگونگی شاد زیستن"، نقش عواملی چون اضطراب، دل‌مشغولی‌ها، موفقیت‌ها، وضعیت اقتصادی، روابط اجتماعی و غیره را در خوشحالی فقط 10 درصد می داند. 90 درصد خوشحال بودن ما به دیدگاه و تفسیرمان از دنیای پیرامون وابسته است. اگر فقط برای شاد بودن نیاز به موفقیت دارید، به سختی احساس خوشحالی خواهید کرد زیرا همیشه به دنبال حقوق بالاتر، نمره‌ی بیشتر و جایگاه بهتر هستید.

مثبت اندیشی سطح انرژی ، خلاقیت و بهره وری را تا 30 درصد افزایش می دهد. پس از همین حالا سعی کنید مثبت اندیش شوید، نه وقتی خیلی پولدار یا معروف شدید.

3. فکرهای منفی را رها کنید

خیلی از افراد تنها فکرهای منفی می کنند و خودشان هم نمی دانند چطور این افکار منفی را از خود دور کنند. تحقیقی در دانشگاه مادرید انجام شده که نشان می دهد یادداشت کردن افکار منفی روی کاغذ و دور ریختنشان، تأثیری مثبت در زندگی خواهد داشت. پژوهشگران توصیه می‌کنند افکار منفی را بنویسید، آن‌ها را پاره کنید، بسوزانید یا در سطل زباله بیندازید. با این کار به طور فیزیکی اثر منفی و مسموم کننده‌شان را کاهش می دهید. روانشناسان توصیه می کنند این کار را به طور منظم انجام دهید.

4. به تجربیات خود بیشتر از داشته‌هایتان اهمیت دهید

توماس گیلوویچ (Thomas Gilovich)، روانشناس و محقق، تحقیقات زیادی درباره‌ی اهمیت دادن به تجربیات و خاطرات خوش در برابر چیزهایی که می خریم، انجام داده است. دلایل زیادی برای این کار وجود دارد، به طوری که در مقاله‌ای پژوهشی به آن‌ها اشاره شده است. به دست آوردن چیزها و سپس به دنبال چیزهای بهتر رفتن، لذت به چنگ آوردن هر چیز جدیدی را از بین می برد و روحیه‌مان را تضعیف می کند.

اما کسب تجربه و دانستن ارزش خاطرات چنین اثری را ندارد. تجربیات و خاطره‌هایمان متعلق به خود ما هستند، برایمان ارزشمندند و باعث شادی پایدار خواهند شد. بهتر است خود را به یک پیاده روی دعوت کنید یا جاهای جدید را ببینید. دولت‌ها باید به جای ساخت فروشگاه‌های بزرگ امکاناتی فراهم کنند تا مردم بتوانند فعالیت‌های لذت بخش و خوشایند بیشتری را تجربه نمایند.

5. قدردان و شکرگزار باشید

هر روز صبح با فکر کردن به چیزهایی که باید شکرگزارشان باشید، به شادی خواهید رسید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، اکثر مردم تمایل دارند به چیزهای منفی مانند نگرانی‌ها، شکست‌ها و ناخوشی‌ها فکر کنند؛ یعنی وضعیت پیش فرض مغز منفی‌نگری است.

پس باید همواره روی خوبی‌ها تمرکز کنیم و به داشته‌های باارزشی فکر کنیم که برایشان شکرگزار هستیم. به روش‌های مختلفی می‌توانید این کار را انجام دهید:

-    وقتی از رختخواب بلند می‌شوید، سه چیزی که در زندگی باید قدردانشان باشید را به خود یادآوری کنید.
-    برخی افراد این سه مورد را یادداشت می کنند و جلوی دید خود قرار می دهند.
-    بهتر است از شبکه‌های مجازی استفاده کنید. این کار بسیار خوبی است تا به دنبال کننده‌هایتان نشان دهید چنین کاری نتیجه‌ی مطلوب دارد.
-    با دوستان و عزیزانتان تماس بگیرید و از آن‌ها قدردانی کنید یا برای تشکر از همکاری که سبب پیشرفتتان شده، او را به یک کافی‌شاپ دعوت کنید.
-    با کمک به دیگران یا انجام کارهای خیرخواهانه، بخشندگی را تمرین کنید.

لازم به ذکر است، پژوهش‌های زیادی تأثیر مثبت شکرگزاری و قدردانی را تائید کرده‌اند.

6. قدر تمام لحظه‌های زندگی‌تان را بدانید

تمام حواس خود را روی زمان حال بگذارید و زندگی را همان طور که هست بدون قضاوت و پیش داوری بپذیرید. این طرز فکر طرفداران زیادی در پزشکی و روان پزشکی دارد. انجام این کار در طولانی مدت سبب تقویت روحیه‌تان شده و در کاهش اضطراب و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی مؤثر است.

زندگی در لحظه به این معناست که از حس شادی همانند لمس کردن، بوییدن و دیگر حواس فیزیکی لذت ببرید. برای این منظور باید روی خوشی‌ها و لذت‌هایی که برایتان فراهم شده، تمرکز کنید. پس راحت‌تر گذشته را رها کرده و برای آینده برنامه ریزی می کنید.

اما آیا این کار باعث شادی‌مان می شود؟ روشی اثبات شده است؟ تحقیقی در دانشگاه هاروارد، بعد از بررسی 15000 نفر این موضوع را تائید کرد. پس وقتی در لحظه زندگی می کنیم خوشحال‌تریم و هر چه ذهنمان بیشتر درگیر خاطرات گذشته و وقایع آینده باشد، کمتر احساس شادی می کنیم.
خواب-استراحت

7. خواب مناسبی داشته باشید

بنا بر پژوهش‌های انجام شده، اگر خوب نخوابیم، به سراغ منفی بافی می رویم. تمرکز یکی از این پژوهش‌ها روی بخش هیپوکامپ مغز بود؛ همان بخشی که وظیفه‌ی پردازش افکار مثبت را برعهده دارد. وقتی خواب راحت و کافی نداشته باشیم این بخش به خوبی عمل نمی کند و در نتیجه تنها افکار منفی به سراغمان می آید.
برای تحقیقات بیشتر، پژوهشگران از تعدادی دانشجو که دچار کم خوابی بودند، خواستند لیستی از کلمات را به خاطر بسپارند. آن‌ها در یادآوری کلمات منفی به امتیاز بالای 81 درصد رسیدند، اما تنها توانستند 31 درصد کلمات مثبت یا خنثی را به یاد آورند. حالا متوجه شدید وقتی دچار کم خوابی می شوید، چرا تا این حد بی حوصله هستید؟

8. کمک به دیگران را از یاد نبرید

شاید همواره به دنبال عوض کردن خانه، ماشین و گوشی موبایلتان باشید. ماشین بهتر، خانه‌ی بزرگ‌تر و موبایل جدیدتر سبب شادی کوتاه و مقطعی می شود، اما این کار در طولانی مدت هیچ خوشحالی برایتان نخواهد داشت. این شادی دوام کمی دارد. تحقیقات نشان می دهد وقتی از وقت یا پول خود به دیگران کمک کنید، به شادی و کامیابی طولانی‌تری دست خواهید یافت.

9. همان‌طور که دلتان می‌خواهد زندگی کنید

دکتر دنیل گیلبرت می‌گوید:

«عقل» ما را به جایی می برد که «دل» می گوید؛ اما هیچ یک از آن دو اهمیت نمی‌دهند «پاها» کجا می‌روند.

ما همیشه به این فکر هستیم کجا برویم، چه چیزی بخریم و چه کار کنیم. شاید به خیلی از کارها پاسخ منفی دهیم؛ اما به ندرت دغدغه‌ی فکری‌مان این است که چطور شادتر زندگی کنیم. مسئله‌ی اصلی این است که روی اولویت‌ها و خواسته‌های واقعی خود تمرکز کنید.

تمرکز -هدف

10. روی توانایی‌هایتان متمرکز شوید

چه خصوصیاتی دارید؟ چطور از این ویژگی‌ها برای بهبود زندگی‌تان استفاده می‌کنید؟ افرادی که به جای تمرکز روی ضعف‌هایشان روی توانایی‌های خود تمرکز دارند، انسان‌های شادتری هستند. درک توانایی‌هایمان و بهره‌مندی از آن‌ها بهترین روش برای شاد زندگی کردن و کمک به ساخت دنیایی بهتر است.

منبع: lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-16 16:38:09
دسته بندی ها