10 راهکار برای مدیریت صحیح پول خرج کردن؛ چطور همیشه پولدار بمانیم؟

27 خرداد 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - 10 راهکار برای مدیریت صحیح پول خرج کردن؛ چطور همیشه پولدار بمانیم؟
10 راهکار برای مدیریت صحیح پول خرج کردن؛ چطور همیشه پولدار بمانیم؟
امتیاز مطلب: 93%

آیا همیشه با بی‌پولی دست به گریبان هستید؟ به هر قشر اقتصادی با هر میزان درآمد که تعلق داشته باشید، اگر نتوانید به درستی پول خرج کنید همیشه با بی‌پولی مواجه خواهید شد. در ادامه با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چطور پول خرج کنید.
خیلی از افراد درک درستی از خرج کردن ندارند. هر چقدر هم وضع مالی‌تان خراب باشد، کافی است بدانید چطور مخارجتان را با درآمدتان هماهنگ کنید تا هم دچار بی‌پولی نشوید و هم از پولی که دارید بهترین استفاده را ببرید. در ادامه‌ی مقاله به شما می گوییم چطور پول خرج کنید و خیلی از خرج‌های اضافه را کنار بگذارید تا هم مسیر پولدارشان را بهتر طی کنید و هم برای مایحتاج زندگی‌تان به سختی نیفتید.

بودجه بندی دقیق داشته باشید

باید مخارج و درآمدتان را به طور دقیق کنترل کنید تا درک درستی از موقعیت اقتصادی‌تان داشته باشید. تمام فاکتورها را نگه دارید و مخارج را به سرعت در دفترچه‌ای بنویسید. مبلغ قبض‌ها را هم به بودجه بندی خود اضافه کنید.
-    مخارج را به گروه‌های غذا، لباس، تفریح و ... گروه بندی کنید
بعد از گروه بندی مخارج متوجه می شوید برخی گروه‌ها هزینه‌ی زیادی را به خود اختصاص داده‌اند، پس آن‌ها را دقیق‌تر بررسی کنید تا پول بیشتری پس انداز کنید و متوجه مخارج غیرضروری هم شوید.
-    بعد از اینکه مخارجتان را گروه بندی کردید، برای هر گروه بودجه‌ی هفتگی یا ماهانه در نظر بگیرید. باید کل بودجه از درآمدتان کمتر باشد تا امکان پس انداز هم فراهم شود.

برای مخارج برنامه ریزی کنید

برای این که خرج‌های غیرضروری نداشته باشید، وقتی در منزل هستید با آرامش لیست خریدتان را بنویسید.
-    پیش از خرید به چند مغازه بروید تا قیمت حدودی اجناس موردنظرتان را پیدا کنید. سپس بدون اینکه چیزی بخرید به خانه برگردید و در کمال آرامش کالای موردنظرتان را انتخاب کنید. وقتی دقیقا بدانید به دنبال چه چیزی هستید، کمتر در مغازه می‌مانید و احتمال خرج‌های غیرضروری کمتر است.
-    اگر به هر خرید به عنوان یک تصمیم مهم نگاه کنید، عاقلانه‌تر تصمیم خواهید گرفت.
-    هیچ وقت تست‌های رایگان را نپذیرید و جنسی را برای سرگرمی تست نکنید، زیرا حتی وقتی قصد خرید ندارید وسوسه می شوید چیزی غیرضروری و خارج از برنامه خریداری کنید.

خود را برای خرید تحریک نکنید

نباید بگذارید هیجانات لحظه‌ای باعث شود خرید اضافه داشته باشید و ولخرجی کنید. برنامه ریزی مالی کار بسیار خوبی است که در نهایت باعث دست یابی به پس انداز بیشتر می شود. برای اجتناب از خریدهای غیرضروری نکات زیر را در نظر بگیرید:
-    هیچ گاه برای سرگرمی به تماشای ویترین‌ها نروید و پاساژها را بی‌هدف دنبال نکنید. اگر خرید کردن را دوست دارید، مراقب باشید برای لوازمی که نیاز ندارید پولی خرج نکنید.
-    وقتی قدرت استدلال ندارید و در هوشیاری کامل نیستید، تصمیم نگیرید. زمانی که تحت تأثیر الکل، دارو و کمبود خواب هستید قطعا نمی توانید تصمیمات عاقلانه اتخاذ کنید. گفته می شود وقتی گرسنه هستید یا با صدای بلند به موزیک گوش می دهید، بدون داشت لیست دقیق به خرید نروید.

به تنهایی به خرید بروید

وقتی با بچه‌ها یا دوستانتان به خرید می روید، به دلیل این که به خرید علاقه دارند، ممکن است سبب شوند پول بیشتری خرج کنید.
هیچ وقت به صحبت‌های فروشنده توجه نکنید. اگر سؤالی دارید از او بپرسید و به پاسخ سؤالتان گوش دهید، اما پیشنهاد خریدشان را نشنیده بگیرید. اگر به دنبال تحریک شما برای خرید هستند، از مغازه بیرون بروید و وقتی تصمیم گرفتید برگردید.

در پرداخت هزینه‌ها از کارت اعتباری استفاده نکنید

کارت‌های اعتباری ممکن است مخارج را بیشتر کنند؛ زیرا این امکان را فراهم می‌کنند بیشتر از بودجه خرج کنید و چون به طور فیزیکی پولی رد و بدل نمی شود فکر می کنید پول زیادی خرج نکرده‌اید. باید بپذیرید کارت کشیدن یا نسیه گرفتن سبب می شود کنترل مخارج از دستتان خارج شود.
-    بیشتر از نیاز پول نقد همراه نداشته باشید، زیرا وقتی پول اضافه با خود نبرید نمی توانید برای لوازم غیرضروری ولخرجی کنید. پیشنهاد می کنیم برای خود بودجه‌ی هفتگی در نظر بگیرید و هفته‌ای یک بار مبلغ موردنیاز را از حسابتان برداشت کنید. با این راهکار دیگر هر وقت کیف پولتان خالی شد به فکر پر کردن آن نخواهید بود و از خرج‌های اضافه دور می شوید.

توجهی به تبلیغات نکنید

عوامل محیطی تأثیر زیادی روی پول خرج کردن دارند. باید دقیقا بدانید چرا می خواهید محصول موردنظرتان را بخرید.
-    هیچ گاه تحت تأثیر تبلیغات خرید نکنید. اگر تبلیغ را در تلویزیون دیده‌اید یا روی بسته بندی محصول، در هر صورت به صحت تبلیغ شک کنید. تبلیغات برای این طراحی شده‌اند تا شما را به پول خرج کردن تشویق کنند و تصویر خوبی از آن محصول نمایش دهند، پس خیلی هم واقعی نیستند.
-    هیچ محصولی را فقط به خاطر ارزانی نخرید. اگر می خواهید محصولی بخرید بسیار خوب است از حراجی‌ها و کارت‌های تخفیف استفاده کنید، اما خرید یک کالا تنها به این خاطر که تخفیف 50 درصدی دارد پس انداز به حساب نمی‌آید.
-    حقه‌ی قیمت گذاری را در نظر بگیرید؛ مثلاً 199 هزار تومان همان 200 هزار تومان است. باید ارزش هر کالا را با کیفیت اش بسنجید، نه با کالای دیگری که به شما پیشنهاد می شود. شاید فروشنده با بزرگ کردن امکانات محصولی که به آن نیاز ندارید، محصول ارزان‌تر را گران جلوه دهد و در نهایت شما را مجاب کند برای امکاناتی که موردنیازتان نیست پول بیشتری بپردازید.

از حراجی‌ها و تخفیف‌ها استفاده کنید

اگر برای خرید کالایی عجله ندارید، منتظر حراج بمانید یا به دنبال کارت تخفیف باشید.
-    از حراج و کارت تخفیف فقط برای کالاهایی که واقعاً موردنیازتان است یا از قبل قصد خریدشان را داشته‌اید استفاده کنید. کاهش قیمت یکی از رایج‌ترین روش‌های تحریک مشتری برای خرید محصولی است که به آن نیاز ندارد.
-    محصولات موردنیاز خود را وقتی بازار آن محصول رونق ندارد خریداری کنید؛ مثلاً پالتوی زمستانه در فصل تابستان ارزان‌تر است.

تحقیق و جست و جو کنید

پیش از خرید محصولات گران قیمت، به سراغ فضای مجازی بروید و نظر خریداران را بخوانید تا بهترین محصول را پیدا کنید. محصولی بخرید که متناسب با بودجه‌تان باشد، طول عمر بالا داشته باشد و به بهترین نحو ممکن به نیازهایتان پاسخ دهد.

تمام هزینه‌ها را در نظر بگیرید

برای خیلی از لوازم باید بیشتر از برچسب قیمتشان هزینه کنید. هزینه‌های جانبی را هم در نظر بگیرید و قبل از خرید کل هزینه‌ها را جمع کنید.
-    اقساط طولانی مدت ممکن است شما را به اشتباه بیندازد. طبق فرمول مبلغی که در نهایت باید پرداخت کنید "مبلغ هر قسط*مدت اقساط" است تا ارزان‌ترین انتخاب را بیابید.
-    اگر می خواهید وام بگیرید، کل سودی که در نهایت باید بپردازید را حساب کنید.

گاهی یک تفریح ارزان داشته باشید

شاید این سؤال پیش بیاید که چرا باید خرج غیرضروری و اضافه داشت؟ حقیقت این است، برای این که اهداف اقتصادی‌تان را بهتر دنبال کنید، نیاز است گاهی به خود جایزه دهید. اگر خیلی خسیس باشید، روزی می‌رسد که در مقابل خواسته‌های سرکوب شده‌تان تسلیم شوید، برنامه ریزی‌تان را رها کنید و بیشتر از آنچه لازم است ولخرجی کنید.
-    در برنامه ریزی مالی کمی پول به تفریح اختصاص دهید. باید تفریح را به عنوان جایزه در نظر بگیرید تا هم از ولخرجی‌ها جلوگیری شود و هم روحیه‌تان بهبود یابد.
-    اگر برای تفریح هزینه‌ی زیادی می کنید، به دنبال روش‌های ارزان‌تری باشید. مثلاً به جای سینما رفتن در خانه فیلم ببینید و به جای مراجعه به سالن‌های زیبایی برای خودتان ماسک صورت بگذارید. با این روش هم زمانی را به خودتان اختصاص می دهید هم در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کنید.

 

منبع: wikihow

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-15 11:22:10
  • نظرات
تصویر آواتار amir sh
   amir sh

سپاس از نویسنده این مطلب راهکارها خوب هست به شرطی که عمل شود.

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار خسرو
   خسرو

بحرحال راهکاری است قابل استفاده ولی بطور کلی توصیه میشود که در امد خود را 4قسمت کنید 1-یک قسمت برای هزینه های روزمره 2_قسمت دوم برای خریدهای اساسی بسته به قیمت وقتی میسر شد3-یکقسمت برای هزینه تحصیل بچه ها و قسمت اخر 4- برای تفریحات خانوادگی و دریا و غیرو

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار کامران
   کامران

توسعه ها خوب است لطفاً راهکارهای بیشتری ارائه فرمایید

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها