10 توصیه‌ای که کمک می کند استارتاپ خود را بهتر و سریع‌تر راه اندازی کنید

17 دی 1396 - 6:00
استارتاپ - 10 توصیه‌ای که کمک می کند استارتاپ خود را بهتر و سریع‌تر راه اندازی کنید
10 توصیه‌ای که کمک می کند استارتاپ خود را بهتر و سریع‌تر راه اندازی کنید
امتیاز مطلب: 90%

برای موفقیت کسب و کار خود باید فرهنگ استارتاپی را بیاموزید. معمولاً کارآفرینان بی‌تجربه "می خواهند" و "تلاش می کنند" اما معمولاً نمی توانند کسب و کار خود را رونق دهند و در این مسیر با شکست مواجه می شوند. علت اصلی شکست کارآفرینان این است که نمی دانند چطور کسب و کار خود را از نقطه‌ی الف به نقطه‌ی ب برسانند. نقطه‌ی الف همان ایده‌ای است که به ذهن کارآفرین رسیده است و نقطه‌ی ب وضعیتی است که کسب و کار برای فرد امن و پول‌ساز تلقی می شود. با یوکن همراه باشید.

در ادامه‌ی مقاله مهم‌ترین نکات برای راه اندازی استارتاپ موفق را بیان می کنیم. با استفاده از این 10 روش می توانید استارتاپ خود را با موفقیت راه اندازی کنید.
قبل از بیان نکات باید بگوییم برداشتن قدم اول بسیار مهم است. در بین راهکارهای موجود، بهترین روش برای راه اندازی استارتاپ تان این است که ایده‌ی خود را در سریع‌ترین زمان ممکن از ذهنتان وارد بازار کنید. باید سریع عمل کنید زیرا تأخیر و دست روی دست گذاشتن برایتان مضر خواهد بود. در ادامه 10 راهکار برای راه اندازی سریع‌تر استارتاپ معرفی می کنیم.

زود شروع کنید

بنا بر تجربه‌ی کارآفرینی من، شروع کردن بسیار مهم‌تر از درست شروع کردن است. وقتی کسب و کار خود را راه اندازی نکنید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. پس اجتناب از راه اندازی استارتاپ چیزی است که یا باید با آن رو به رو شوید یا آن را نادیده بگیرید. پس در اولین قدم:
-    اولین خط کد را بنویسید.
-    آدرس سایت استارتاپ خود را انتخاب کنید.
-    طرح محصول را روی کاغذ بیاورید.
-    نمونه‌ی اولیه را طراحی کنید.
تنها خودتان می‌توانید مانعی برای راه اندازی استارتاپ تان باشید. پس اولین کاری که باید انجام شود را انجام دهید.

چیزهای بیشتری بفروشید

خیلی از کارآفرینان دقیقا می دانند چه چیزی باید بفروشند؛ اما برخی دیگر ایده‌ای در این باره ندارند. آن‌ها تنها می خواهند چیزی بفروشند. پس به این افراد پیشنهاد می کنیم هر چیزی بفروشید.
بسیاری از کارآفرینان بزرگ دنیا چیز جدیدی نفروخته‌اند. آن‌ها تنها چیزهایی که از قبل وجود داشته را به شیوه‌ی متفاوت فروختند. برای مثال:
-    سم والتون (Sam Walton) مالک وال-مارت چیزی می فروخت که مشتریان می توانستند در خواربارفروشی‌ها هم پیدا کنند.
-    تد ترنر (Ted Turner) تبلیغات تلویزیونی می فروخت.
-    هاوارد شولتز (Howard Schultz) قهوه می فروخت.
-    وارن بافت (warren Buffett) اجناس دیگران را خرید و فروش می کرد.
پس نتیجه می گیریم کارآفرینان همیشه هم خلاق و نوآور نیستند و به راحتی می توانند کالای دیگری را بفروشند. ریچارد برنسون (Richard Branson)، شرکت هواپیمایی ویرجین را در نهایت ناامیدی راه اندازی کرد. او می خواست برای قرار ملاقاتی عاشقانه به جزیره‌ی ویرجین برود که پرواز کنسل شد. او با وجود نداشتن پول کافی، پرواز خصوصی گرفت. در ادامه داستان را از زبان ریچارد بشنوید:
"من در تخته سیاه کوچکی نوشتم "هواپیمایی ویرجین، 29 دلار" و در میان افرادی رفتم که مسافر پرواز کنسل شده بودند. تمام صندلی‌های خالی را به این افراد فروختم تا هزینه‌ی هواپیمای خصوصی به دست آید. بدین ترتیب همان شب با مسافران جامانده به جزیره‌ی ویرجین رفتیم."
اکنون متوجه اسرار کارآفرینی شدید؟ گام اول را بردارید و هر چیزی که هست بفروشید.

با دیگران مشورت کنید

وقتی قدم در راه اندازی کسب و کاری جدید برمی دارید، قطعاً پاسخ خیلی از سؤالات را نمی دانید. شاید لازم باشد شرکتی ثبت کنید؛ اما چه شرکتی؟ شرکت سهامی، شرکت تضامنی، شرکت نسبی یا شرکت تعاونی؟
ابتدا برای یافتن پاسخ این سؤال، با وکیلی کارآمد مشورت کنید. شاید وکیل شرکت سهامی را به شما پیشنهاد دهد؛ اما بعد از آن چه کاری باید انجام داد؟ از وکیل خود بخواهید فرآیند انجام این کار را برایتان شرح دهد. به‌زودی با فردی حرفه‌ای مواجه می شوید که پیشنهاد خود را برای افزایش سرمایه و بهبود کسب و کار شما پیاده سازی می کند. نگران دستمزد هم نباشید. می توانید مقداری سهام به او اختصاص دهید یا قول دهید حقوق را با کمی تأخیر پرداخت کنید، بدین ترتیب پاسخ گوی زحماتش خواهید بود.
وقتی با مشکلی مواجه می شوید و پاسخ خوبی برای آن نمی دانید، از فردی که در این باره اطلاعات و مهارت کافی دارد، کمک بگیرید. وقتی فرد درباره مسئله‌ی پیش رو مشورت یا پیشنهادی می دهد، از او بخواهید تا پیشنهادش را اجرایی کند. این پیشنهاد می تواند روش‌هایی برای بهبود کسب و کار باشد، یا طراحی لوگو و مسائل مربوط به حسابداری.
کسب و کار نوپای شما بیشتر از کمک، به دانش و مهارتی نیاز دارد که شما فرصت به دست آوردنش را دارید. برای رونق کسب و کار خود از دیگران کمک بگیرید. 

از نیروهای دور کار استفاده کنید

با استخدام افراد دور کار، نیروهایی با بهترین استعدادها و حقوق مقرون به صرفه خواهید داشت. ممکن است نتوانید این افراد را در دفتر کارتان با همین استعداد و حقوق استخدام کنید. برای همین بهتر است استخدام نیروهای دور کار را درنظر داشته باشید.

در استارتاپ خود نیروهای پروژه‌ای استخدام کنید

کارفرمایان برای استخدام افراد دیگر با مشکلاتی مواجه هستند. شاید انجام این کار به مانعی برای راه اندازی استارتاپ شما تبدیل شود. البته افراد معدودی هستند که با استخدام شدن در یک استارتاپ نوپا خود را در مشکلات و مسائل آن استارتاپ غرق کنند.
پس به جای استخدام کارمند برای استارتاپ خود، از نیروهای پروژه‌ای استفاده کنید. البته باید به دنبال نیرویی مناسب و شایسته برای انجام خدمات خود باشید.

برای راه اندازی با فرد دیگری همراه شوید

برای راه اندازی استارتاپ به جز اشتیاق و سخت کوشی، به مهارت‌ها و الهام بخشی فردی دیگر نیاز دارید. لازم است بدانید، صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه بیشتر تمایل دارند روی کسب و کاری سرمایه گذاری کنند که به جای یک مؤسس، گروهی از مؤسسان دارد. استارتاپ هایی هستند که با همت سه نفر راه اندازی شده‌اند، این کار باعث می شود روند تصمیم گیری بهتری فراهم شود.
چند مؤسس با توانایی‌های مختلف می توانند مهارت‌هایی که برای استارتاپ خود نیاز دارید را فراهم کنند و شما را به جایی بیش از انتظارتان برسانند.

با افرادی کار کنید که شما را به بی‌نهایت می رسانند

استیو جابز توانست کمپانی اپل را به بهترین و ارزشمندترین برندهای جهانی تبدیل کند، چرا که او دیگران را برای پیشرفت و جلو رفتن تحت فشار قرار می داد. او درباره رویکرد مدیریتی خود می گوید: "من در مدیریت اپل به هیچ کارمندی آسان نمی‌گیرم. هدف من این است از آن‌ها فرد بهتری بسازم. کار من این است چیزهایی را از بخش‌های مختلف شرکت در کنار هم قرار دهم، مسیر را تعیین کنم و منابع را برای پروژه‌های کلیدی تأمین کنم. من برای ترغیب کارمندان به بهتر شدن، از روش‌های سخت گیرانه ای استفاده می کنم."
شاید استیو جابز مدیری نامهربان و سختگیر به نظر برسد، اما او موفق شده بهترین عملکرد را در کارمندان خود به وجود آورد؛ به طوری که خودشان هم فکر نمی کردند بتوانند این کارها را انجام دهند. شما هم می توانید این ویژگی‌ها را در همکار، دوست، مربی یا کارمند پیدا کنید. البته می توانید همین کار را برای اعضای تیمتان هم انجام دهید و آن‌ها را به پیشرفت برسانید. جابز در این باره گفته است: "با انتظار انجام کارهای بزرگ از آن‌ها، کارمندان را به سمت انجام کارهای بزرگ هدایت خواهید کرد."

تمرکزتان روی پول نباشد

تنها به این فکر نباشید که استارتاپ تان چطور به درآمدزایی می رسد. مطمئن باشید یک محصول یا خدمت خوب همیشه برای شما درآمد ایجاد می کند. وقتی فقط روی پول تمرکز کنید، کسب و کارتان به سمت شکست می رود. کمی صبر کنید و اجازه دهید همه چیز در استارتاپ شما به تکامل برسد. رشد همان سرمایه گذاری نیست. رشد به معنای پیشرفت سریع، سخت تلاش کردن، فروختن و انجام کارها بدون تقاضای پول است.

پول و وقت خود را صرف بازاریابی کنید

بازاریابی بهترین کاری است که می توانید برای پیشرفت کسب و کار خود انجام دهید. وقتی محصولات و خدمات خود را بازاریابی می کنید، آن را در مقابل چشم افرادی قرار می دهید که می خواهند آن را بخرند. بازاریابی به معنای اتلاف وقت نیست. بازاریابی بهترین سرمایه گذاری است که باید در کسب و کار خود انجام دهید.

با مشتریان بالقوه‌ی خود صحبت کنید

برای راه اندازی استارتاپ باید هر چه زودتر قدم بردارید؛ چرا که یک استارتاپ تنها با بودن در ذهن کارآفرین، موجودیت نمی یابد. یک استارتاپ با نقطه نظرات مشتریان و خصوصاً مشتری‌های بالقوه موجودیت پیدا می کند.
اگر افرادی وجود دارند که محصول شما را می خرند یا استفاده می کنند، باید تمام چیزهایی که لازم است را از آن‌ها بیاموزید. محصول یا خدمت شما بر اساس سلیقه و پذیرش مشتریان باقی می ماند یا با شکست مواجه می شود. پس هر چه سریع‌تر درباره مشتریان خود بیاموزید، زودتر می‌توانید خدمات خود را برای آن‌ها بهبود دهید.

در پایان ...

زود شروع کردن به معنای موفقیت استارتاپ شما نیست. سریع شروع کردن به معنای استفاده از منابع موجود برای تمرکز بر یک چیز است: شروع کردن. پس شروع کردن مسئله‌ی اصلی است. بعد از این که کسب و کار شما شروع به کار کرد، هر چیزی ممکن است.
باید برای راه اندازی استارتاپ عجله کنید. هر چه زودتر شروع کنید، احتمالاً برنده شدنتان بیشتر است.

 

منبع: Entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها