درس‌های ارزشمند ایلان ماسک برای موفقیت کارآفرینان جوان!

24 اسفند 1399 - 11:00
کار آفرینی - درس‌های ارزشمند ایلان ماسک برای موفقیت کارآفرینان جوان!
درس‌های ارزشمند ایلان ماسک برای موفقیت کارآفرینان جوان!
امتیاز مطلب: 98%

ایلان ماسک به عنوان کارآفرین موفق و مؤسس کمپانی‌های بزرگی چون تسلا، پی پال، سولارسیتی و اسپیس ایکس معرفی می شود. او هیچ وقت برای رسیدن به اهدافش دست از تلاش برنداشته و همیشه با اراده و عزمی راسخ جلو رفته است. در ادامه با یوکن همراه باشید تا درس‌هایی از موفقیت ایلان ماسک را برایتان بگوییم.
خیلی‌ها ایلان ماسک را بعد از استیو جابز موفق‌ترین و تأثیرگذارترین فرد در دنیای تجارت می دانند. او نقش مؤثری در تکنولوژی‌های روز دنیا داشته و از جمله کارآفرینانی است که هر روز نامش در اخبار به گوش می رسد. ایلان ماسک تاکنون به موفقیت‌های چشمگیری رسیده و هر روز موفقیت‌های خود را در تسلا، اسپیس ایکس و ... جشن می گیرد. البته او به سادگی به این موفقیت‌ها دست نیافته است. چند سال پیش مشکلات شخصی و شغلی زیادی برای او پیش آمد و تقریباً هیچ موجودی در حساب بانکی‌اش نداشت.
درس‌های زیادی از موفقیت ایلان ماسک وجود دارد که برای کارآفرینان جوان مفید خواهد بود.

ایده‌های خود را باور کنید

Zip2 اولین استارتاپ ایلان ماسک بود که همانند شرکت Yelp لیستی از مشاغل و نیازمندی‌ها را در اختیار مشتریان قرار می داد. این استارتاپ وقتی راه اندازی شد که اینترنت خیلی مرسوم نشده بود. ایلان ماسک به همراه برادرانش نزد مغازه داران می رفت و از آن‌ها می خواستند مغازه‌های خود را در بستر اینترنتی‌شان ثبت کنند، اما هیچ یک از مغازه داران حاضر به این کار نمی شدند.

ایلان ماسک
آن‌ها به ایده‌ی خود اطمینان داشتند و استارتاپی راه اندازی کردند که در نهایت آن را به "کامپَک" (Compaq) به ارزش 407 میلیون دلار فروختند. ایلان ماسک به کار خود علاقه‌ی زیادی داشت، به طوری که شب‌ها پشت میز کارش می خوابید و صبح توسط همکارانش بیدار می شد.

زودتر و قدرتمندتر شروع کنید

ایلان ماسک با راه اندازی استارتاپ Zip2، از همان روزهای نخست اینترنت به دنبال ایجاد یک بانک اینترنتی بود. او در نظر داشت بانکی آنلاین راه اندازی کند تا روزی از دیگر بانک‌ها جلو بزند. ماسک با سرمایه‌ای که از فروش استارتاپ Zip2 به دست آورده بود، شرکت آنلاین نقل و انتقال مالی X.com را تأسیس کرد. او در مسائل مالی تجربه و اطلاعات زیادی نداشت و به کسانی که در این زمینه دانش کافی داشتند پیوست؛ سپس این شرکت با شرکت بزرگ "پی پال" ادغام شد تا به بزرگ‌ترین درگاه انتقال پول دنیا تبدیل شود.

ابتدا تکالیفتان را انجام دهید و سپس به سمت ایده‌های خود گام بردارید

ایلان ماسک بعد از استیو جابز تنها کسی است که تا این اندازه روی تجارت و صنایع مختلف تأثیر گذاشته است. او توانست در Zip2، تسلا، پی پال و اسپیس ایکس به موفقیت‌های فوق‌العاده‌ای برسد؛ اما دلیل موفقیت او چیست؟ ایلان ماسک همیشه آماده است و همواره تکالیف خود را به طور کامل انجام می دهد. وقتی ماسک وارد صنعت هوانوردی شد، خیلی‌ها تصور کردند او همانند دیگر میلیونرهایی است که برای سرگرمی به این صنعت روی آورده و خیلی زود هم با شکست مواجه می شود؛ اما ایلان ماسک کارآفرین سخت کوش و باهوشی بود. او با اهداف مشخص و آمادگی کامل وارد صنعت هوانوردی شد و اکنون در جایگاهی قرار دارد که استانداردها توسط او تعیین می شود.

افراد بااستعداد را استخدام کنید و به آن‌ها اطمینان داشته باشید

تیم کاری ایلان ماسک در تسلا و اسپیس ایکس از میان جوانان مستعد و توانمند بود. او برای استخدام نیروی خود تلاش زیادی کرد و برای این منظور با مهندسان بااستعداد و جوان تماس می گرفت. البته گاهی تیم او دچار اشتباهاتی می شوند، اما به خاطر انرژی بالا و مدیریت فوق‌العاده ماسک، همیشه بهترین نتیجه را به دست می آورند. همیشه وقتی موفقیت به دست می آید که خودتان بیشتر از دیگران کار کنید. یکی از همکاران ایلان ماسک می گوید، وقتی تمام اعضای تیم 20 ساعت در روز کار می کردند، ایلان ماسک 23 ساعت کار می کرد.

ایلان ماسک

به روش‌های مدرن کار کنید

در زمان‌های دور در صنعت فضا و هوانوردی از روش‌های قدیمی کار استفاده می شد؛ اما وقتی ایلان ماسک وارد این صنعت شد، یکی از چالش‌های اصلی برای اسپیس ایکس این بود که با کمپانی‌های بزرگ چون بوئینگ وارد رقابت شود. در آن زمان اسپیس ایکس ایده‌ی راکت‌هایی که تا چند بار قابل استفاده بودند را مطرح کرد و با فرود موفقیت آمیز آن‌ها قدم بزرگی در این حوزه برداشت. ایلان ماسک به دنبال صرفه جویی در هزینه‌ها بود و اسپیس ایکس توانست از رقبای خود جلو بزند. اکنون امیدوار هستیم امکان پروازهای ارزان قیمت در فضا فراهم شود.

هیچ وقت دست از مبارزه برندارید

ایلان ماسک همیشه برای حمله آماده است. وقتی X.com دچار مشکل شد، چند نفر هیئت مدیره را متقاعد کردند که ایلان ماسک را از سمت مدیرعاملی برکنار کند. این خبر وقتی به گوش ماسک رسید که با همسرش در ماه عسل بود، او با اولین پرواز برگشت تا شرایط را کنترل کند. علاوه بر آن، وقتی شرکت خودروسازی تسلا نتوانست اولین رودستر خود را در موعد زمانی مشخص شده تولید کند و در معرض ورشکستگی قرار گرفت، یکی از مدیران برای این که به جای ایلان ماسک بنشیند تصمیم گرفت بودجه‌ای برای این شرکت تأمین نکند؛ اما او همچنان به مبارزه ادامه داد. او تمام سرمایه‌ی خود را به کار گرفت تا جلوی ورشکستگی تسلا را بگیرد و در نهایت موفق شد. البته این مبارزه تا جایی به ماسک فشار آورد که او را به بیمارستان کشاند و چند ماه طول کشید تا توانست توان از دست رفته را بازیابد.

از زندگی لذت ببرید و تمام موفقیت‌هایتان را جشن بگیرید

ایلان ماسک با وجود زندگی پرمشغله خود، همیشه زمانی را به لذت بردن از زندگی اختصاص می دهد. وقتی پول فروش اولین استارتاپ خود را گرفت، یک آپارتمان 170 متری خرید و از آپارتمان قبلی که چندنفری استفاده می شد جابه جا شد. یک خودروی مک لارن 1 میلیون دلاری هم خرید که در آن زمان تنها 62 دستگاه از آن تولید شده بود؛ مستندی برای ارسال ماشین به خانه‌ی او توسط CNN تهیه شد. این مسئله نشان می دهد ایلان ماسک به لذت‌های زندگی اهمیت می دهد.

 

منبع: Entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-15 08:21:48
دسته بندی ها