راهکارهایی برای رونق کسب و کار بدون سرمایه‌ی اولیه

20 اسفند 1399 - 11:00
کار آفرینی - راهکارهایی برای رونق کسب و کار بدون سرمایه‌ی اولیه
راهکارهایی برای رونق کسب و کار بدون سرمایه‌ی اولیه
امتیاز مطلب: 99%

خیلی‌ها نبود سرمایه‌ی اولیه را عاملی برای عدم اجرای ایده‌هایشان می‌دانند؛ اما برخی کارآفرینان نظر دیگری دارند. آن‌ها اعتقاد دارند بدون سرمایه هم می‌توانند کسب و کار خود را رونق دهند. با یوکن همراه باشید.

کاگ اشپاتز، کارآفرین، کارشناس برنامه‌ریزی راهبردی، مدیر اجرایی اسپیس‌تویین (Spacetwin) و مبتکر در حوزه‌ی بازاریابی دیجیتال است. او ایده‌هایی دارد که به شما کمک می کند کسب و کار خود را با وجود مشکلاتی چون نبود سرمایه و بازار فروش مناسب راه‌اندازی کنید.

حتما تاکنون با افرادی مواجه شده‌اید که ایده‌های ارزشمندی دارند اما تاکنون اقدامی برای عملی کردن آن نکرده‌اند؟ یا کسانی که به خاطر مشکلات و دلایل مختلف از اجرای ایده‌های خود دست کشیده‌اند؟ اگر با چنین افرادی ارتباط دارید، به هیچ عنوان اجازه ندهید عقاید و نظرات آن‌ها به شما منتقل شود و از دست یابی به رؤیاها دورتان کند. اگر هم خودتان چنین ویژگی دارید، همین حالا برای کنار گذاشتن آن دست به کار شوید. عده‌ای برای این که به قدر کافی تلاش نکنند بهانه‌هایی می تراشند.

نداشتن پول یا سرمایه

اگر از جمله افرادی هستید که فکر می‌کنید نداشتن پول یا سرمایه مشکلی جدی است، همین حالا تفکر خود را تغییر دهید. اگر می خواهید یک شبه به درآمد بالا برسید، نکات بعدی برایتان مفید نخواهد بود؛ اما در هر حال نکته‌ای است که شما را از بهانه‌تراشی دور می‌کند.

شما نمی‌توانید به حرف‌هایی که دیگران مبنی بر خرید کالای شما یا حمایت از کسب و کار شما می زنند، تکیه کنید و کسب و کار خود را راه‌اندازی کنید. یادتان باشد تجارت همانند فرزند شماست و غذای آن برای رشد و زنده ماندن، تنها پول است. اگر این گونه است؛ چرا از همان ابتدا کسب و کار خود را بدون سرمایه اولیه راه‌اندازی می‌کنید؟

رونق کسب و کار - نداشتن سرمایه


من با یکی از همکارانم که در حوزه پیش‌بینی خودکار حوادث تخصص داشت، تیمی تشکیل دادم و از تجربیات او در زمینه بازاریابی دیجیتال استفاده کردم. ما دوره‌ی موفقی تشکیل دادیم که در نهایت به اپلیکیشنی تبدیل شد که منجر به همکاری انجمن ملی با صنعت شد؛ اما هیچ یک از این موفقیت‌ها از طریق سرمایه‌ی اولیه نبود. بلکه تمام این موارد از طریق برگزاری آن دوره بود.

در ادامه مقاله، سه نکته‌ی اصلی که سبب موفقیت ما شد را بیان می‌کنیم:

1. یادگیری پیوسته؛ در هر زمان و مکان

وقتی برای استخدام دیگران سرمایه‌ای ندارید، باید فردی شوید که در هر زمان و مکان به دنبال یادگیری است تا بتوانید ایده‌ی خود را محقق کنید. بدون توجه به وضعیت صنعت، یادگیری بازاریابی، فروش و شبکه سازی می تواند شروع خوبی برای موفقیتتان باشد. بدون این مرحله، شما متوجه نمی شوید ایده‌تان واقعاً غیرعملی است یا به اندازه‌ی کافی یاد نگرفته‌اید.

2. ایده‌تان را عملی کنید

درباره کاری که می خواهید انجام دهید، هر نکته‌ای را یاد بگیرید و تمام مشکلات، سؤالات و جواب‌ها را موشکافی کنید. با مشتریان خود صحبت کنید و ایده‌هایتان را با آن‌ها در میان بگذارید تا بتوانید تمام جوانب کار را بسنجید.

3. انعطاف‌پذیر باشید

وقتی ایده‌تان را به طور کامل اجرا نکنید، می توانید در قسمت‌های موردنظر تغییرات لازم را اعمال کنید. وقتی در حال بررسی ایده خود هستید، می توانید افراد زیادی را در این حوزه پیدا کنید که انتظار زیادی از کالای شما دارند اما شما آن‌ها را لحاظ نکرده‌اید. به نیاز مشتریان خود پاسخ دهید و دقیقا چیزی را به آن‌ها بدهید که به آن نیاز دارند.
پس با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید تا بتوانید کالا و خدماتتان را با قیمت مناسب ارائه دهید. درباره تیم خودمان، دریافتیم بیشتر سازمان‌ها برای دوره‌هایی که مرتبط با توسعه شرکت است، هزینه‌ی زیادی پرداخت می کنند. ما با بررسی بیشتر درباره مواردی که افراد در حال یادگیری بودند و با ارائه‌ی دوره‌ها با قیمت پایین‌تر و به صورت پیش فروش، توانستیم خدمات خود را بهتر ارائه کنیم. وقتی ایده عملی شد و افراد زیادی از آن استفاده کردند، زمان افزایش قیمت فرا می رسد. در این زمان همه را از ایده‌ی خود باخبر کنید. ما می دانستیم قیمت در آینده دو برابر می شود و مطمئن بودیم آن را به دست می آوریم. از این استراتژی برای ترغیب مشتریان به منظور شرکت کردن در دوره‌هایتان استفاده کنید.

رونق کسب و کار - انعطاف پذیری

راهکاری برای پیدا کردن سرمایه اولیه

اگر ایده‌ی شما به سرمایه اولیه نیاز دارد، راه حل موجود چیست؟ بهترین راهکار این است از ایده‌ای شروع کنید که به هزینه‌ی کمی نیاز دارد و وقتی کسب و کارتان به اندازه‌ی کافی رشد کرد، ایده‌ی بزرگ‌تر را اجرا کنید.

راه حل دیگر، استفاده از روش کراودفاندینگ (Crowdfunding) است. در این روش، از طریق پیش فروش اینترنتی به تعداد زیادی از افراد، سرمایه‌ی لازم برای پروژه تأمین می شود. یک بازی اینترنتی در سال 2012 از این روش توانست به پیشرفت برسد و تاکنون موفق شده 159 میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کند. البته می‌توانید از پلتفرم‌های رایگان هم استفاده کنید و کمی سود برای آن‌ها در نظر بگیرید. کیک استارتر (Kickstarter) یکی از این پلتفرم‌هاست که تاکنون توانسته 20 میلیون دلار برای کارآفرینان سودآوری داشته باشد.

آیا با وجود سرمایه اولیه، موفقیت حتمی است؟

با وجود منابع مالی، موفقیت در اجرای ایده‌ها کار سختی است. شما می‌توانید بهترین ایده را داشته باشید، اما بدون تلاش و وقت گذاشتن برای ایده‌تان، موفقیت چندانی در انتظارتان نخواهد بود. بدون توجه به این که ایده‌تان چه چیزی است، مطمئن شوید آن ایده به افراد زیادی کمک می کند. روی بهبود زندگی مردم متمرکز شوید و مطمئن باشید کسب و کارتان حتما به پیشرفت خواهد رسید.

منبع: Forbes

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-10 00:58:22
دسته بندی ها