5 افسانه بزرگ که کارآفرینان بی‌تجربه را به شکست می‌رساند

23 فروردین 1400 - 11:00
کار آفرینی - 5 افسانه بزرگ که کارآفرینان بی‌تجربه را به شکست می‌رساند
5 افسانه بزرگ که کارآفرینان بی‌تجربه را به شکست می‌رساند
امتیاز مطلب: 95%

تاکنون ایده‌ای برای راه اندازی یک استارتاپ جدید به ذهنتان رسیده است؟ آیا می‌خواهید به سرعت به موفقیت برسید؟ بعد از ظهور ایده چه واکنشی از خود نشان داده‌اید؟ آیا هر ایده‌ای که به ذهنمان می‌رسد را باید نادیده بگیریم یا با کمک آن کسب و کار جدیدی راه بیندازیم؟ با یوکن همراه باشید تا باهم نگاه واقع‌گرایانه‌ای در مورد ایده‌های نو داشته باشیم.

در طول چند ماه گذشته در شبکه اجتماعی اسنپ‌چت، با کارآفرینان زیادی درباره موضوعی که از نظر آن‌ها بزرگ‌ترین افسانه‌ای است که هنگام راه‌اندازی کسب و کار جدید وجود دارد، صحبت کردم. در ادامه با 5 افسانه بزرگی که در دنیای استارتاپ وجود دارد، آشنا شوید.

برای قدم گذاشتن در کارآفرینی لازم است با این چند افسانه‌ی بزرگ آشنا شوید؛ زیرا در بیشتر مواقع، زیاده روی در بروز احساسات غیرواقعی در مورد کارآفرینی، بر حس واقع‌گرایانه‌ی ما تأثیر می‌گذارد.

آیا می‌دانید این افسانه‌ها می تواند برای کارآفرینان زیان بار باشد؛ زیرا کارآفرینان را در رؤیاهایی غرق می کند که اصلاً واقعی نیستند. وقتی واقعیت حاکم منطبق با رؤیاهایمان نیست، فکر می کنیم اشکال از ماست؛ اما تنها چیزی که ایراد دارد، عینکی است که خیلی از کارآفرینان با آن به مسائلشان نگاه می کنند.

تمام صحبت‌هایم با صدها کارآفرین را در قالب پنج افسانه‌ی بزرگ کسب و کار بیان می‌کنم؟

1. کسب و کار را شروع کنم، سرمایه و مشتری خودشان می‌آیند

یکی از بزرگ‌ترین افسانه‌هایی که در میان کارآفرینان جوان وجود دارد این است که: اگر کار را شروع کنی، مابقی چیزها درست می شود. صاحبان کسب و کارها، خیلی زود و با پرداخت هزینه‌های سنگین، متوجه شده‌اند این مسئله حقیقت ندارد.

این افسانه براساس «حس استحقاق» ایجاد شده است. خیلی از کارآفرینان فکر می‌کنند با شروع یک کسب و کار جدید، مستحق داشتنِ سرمایه، مشتری و موفقیت هستند. وقتی هیچ دستاوردی به دست نمی‌آورند، تمام تقصیرها را به گردن دولت و شرایط اقتصادی یا نیروهای خارجی می اندازند.

پس داشتن حس استحقاق در دنیای کسب و کار، مانعی برای پیشرفت شما خواهد بود.

آیا درست است بگوییم شروع کنید و همه چیز درست خواهد شد؟ خیر.

نکته‌ی اصلی در مورد کسب و کارتان این است که خودتان باید همه چیز را بسازید، محصول یا خدمت خوبی ارائه دهید که مشتریان به آن نیاز دارند، کمپین بازاریابی راه اندازی کرده و با قلب و ذهن مخاطب ارتباط برقرار کنید، عملکردتان را با هر بازخورد منفی بهبود دهید. با طی کردن این قدم‌ها باید چند سالی منتظر بمانید تا مشتریان به سراغ محصولات و خدمات شما بیایند.

2. موفقیت یک‌شبه به دست می‌آید

خیلی از کارآفرینانِ تازه وارد می دانند برای دست یابی به موفقیت، صبر بسیار مهم است؛ اما ممکن است گاهی فکر کنیم تمام کسب و کارهای موفق، یک شبه موفق می شوند، اما حقیقت این است موفقیت‌های به ظاهر یک شبه، 5، 10 یا 20 سال زمان نیاز دارند تا ساخته شوند.

برای مثال، فیس‌بوک به عنوان سریع‌ترین کسب و کارهای پیش رونده در دنیا را در نظر بگیرید. مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک، پیش از راه‌اندازی این شبکه اجتماعی، کسب و کارهای زیادی را ایجاد کرده بود. فیس‌بوک در سال چهارم و پنجم فعالیت خود توانست در سطح جهانی به موفقیت چشم‌گیری دست یابد.

خود من به شخصه وقتی 18 ساله بودم کسب و کار جدیدی راه انداختم، اما تا سال ششم، هیچ جریان نقدینگی پیوسته و مورد اعتمادی نداشتم. باید بپذیرید این وقفه‌های زمانی طبیعی هستند و هیچ مشکلی در کسب و کار شما وجود ندارد.

3. وقت زیادی دارم

برخی کارآفرینان جوان و تازه کار، در کنار انجام وظایف شغلی‌شان اوقات فراغتی را برای خود فراهم می کنند. چیزی که من از آموزش هزاران کارآفرین در مؤسسات آموزشی تجربه کردم این است، برخی افراد برای شروع کسب و کار خود از 40 ساعت کار در هفته دست می‌کشند و برای خودشان 80 ساعت در هفته کار می کنند. بدون شک آن‌ها هیچ وقت اضافی ندارند، خصوصا در روزهای اول. من هم وقتی کسب و کارم را راه اندازی کردم هیچ وقت آزادی نداشتم.

اینکه چقدر در کسب و کارتان پیشرفت می کنید، به این بستگی دارد که چقدر فکر شما را مشغول کرده است. کسب و کار بدین صورت به موفقیت نمی رسد که در جای خود لم دهیم و ببینیم مشتریان و سرمایه به سمت ما سرازیر می شوند. بلکه راه اندازی یک کسب و کار تلاش بسیار زیادی را می طلبد. اگر نمی خواهید از استراحت و اوقات فراغت خود بزنید، قطعاً کارآفرینی شغل خوبی برای شما نیست.

4. اولین ایده‌ای که به ذهنمان می‌رسد، بهترین ایده است

هنگام راه‌اندازی یک کسب و کار، بدترین اشتباهی که ممکن است مرتکب آن شوید این است که تمام عمر خود را صرف یک ایده کنید و همواره به آن وابسته بمانید. در سال‌های ابتدایی راه اندازی کسب و کارتان، با آزمون و خطاهای زیادی مواجه خواهید شد و درست نیست تمام ایده‌هایی که در این سال‌ها به ذهنتان خطور می کند را به عنوان بهترین ایده‌ها بدانید. برخی کارآفرینان بعد از دو تا سه ایده‌ی مختلف برای کسب و کار، به جایی می رسند که جریان نقدینگی و مشتریان به حالت ثبات در می آید.

اما در جریان اشتباهاتی که مرتکب می شویم قادر هستیم به عنوان کارآفرین رشد کنیم. در روزهای اول شروع کسب و کار با تجربیات غیرقابل پیش بینی مواجه می شویم که به ما کمک می کنند در کسب و کارهای بعدی به موفقیت برسیم.

البته منظور من این نیست اولین کسب و کاری که شروع می کنید، با آن همانند یک تمرین برخورد کنید. در تمام کسب و کارها وقت و انرژی بگذارید تا شاید به موفقیت برسید؛ اما اگر موفق نشدید فکر نکنید در کسب و کارتان شکست خورده‌اید. شما دوره‌ی کسب تجربه‌های ارزشمند و کارآموزی را پشت سر گذاشته‌اید، پس به سمت ایده‌ی بعدی حرکت کنید.

5. ایده باید بی‌نقص باشد

کمال گرایی سبب می شود از مسیر پیشرفت جا بمانیم. رید هافمن (Reid Hoffman)، مؤسس لینکدین (Linkedln) می‌گوید:

اگر برای اولین نسخه‌ی محصولتان احساس شرمندگی نکنید، کارتان خیلی دیر به نتیجه می‌رسد.

در کسب و کار خود باید هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کنید و همواره این مسئله را به یاد داشته باشید که هیچ چیزی کامل نخواهد بود. حتی با وجود پیشرفت کسب و کار و این که چقدر خوب پایه ریزی شده است، باز هم با مشکلاتی رو به رو خواهید شد.

همه‌ی ما به زمان، اطلاعات و منابع بیشتری نیاز داریم، باز هم باید بپذیریم هیچ دستاوردی بی‌نقص نیست و باید کمال و زیبایی را در همین نقوص پیدا کنیم.

کارآفرینانی که قبل از حرکت منتظر می مانند تا همه چیز عالی و بی‌نقص شود، هرگز آماده‌ی گام اول نخواهند بود. پس، قبل از حرکت، منتظر کمال نباشید، بلکه فقط شروع کنید.

منبع: linkedin

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-13 00:25:11
  • نظرات
تصویر آواتار علی رضا
   علی رضا

سلام واقعا مطلب مفیدی بود و ای کاش که زودتر با این مطالب آشنا می شدم؛ امیدوارم کارآقرینان عزیز به این مطالب دقت کافی داشته باشند.

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار Golzar Hashemi
   Golzar Hashemi

بسیار عالی و مفید ممنون

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها