نگاهی به بیوگرافی کارلوس کیروش سرشناس‌ترین چهره ورزشی جهان در ایران

27 شهریور 1399 - 6:05
بیوگرافی - نگاهی به بیوگرافی کارلوس کیروش سرشناس‌ترین چهره ورزشی جهان در ایران
نگاهی به بیوگرافی کارلوس کیروش سرشناس‌ترین چهره ورزشی جهان در ایران
امتیاز مطلب: 99%

متولد 1953 موزامبیک از پدری پرتقالی و مادری موزامبیکی عاشق حیات وحش و طبیعت. کارلوس کیروش از انقلابیون موزامبیک برای اجبار از مهاجرتش از کشوری که در آن به دنیا آمده شاکی است. زمانی که او در موزامبیک به دنیا آمد این کشور مستعمره پرتقال بود. بعد از اعلام استقلال موزامبیک، انقلابیون اصرار داشتند که اشخاصی چون کارلوس کیروش کشور خود را انتخاب کنند، پرتقال یا موزامبیک.

زمان این جدایی در 1975 کارلوس دروازه بان تیم راه آهن نامپولا، یک تیم محلی در شهر خود بود و مثل همه هم‌سن‌وسالان عشقش فوتبال بود. او فقط مدرسه می رفت چون باید می رفت، وگرنه همه زندگی و ذهنش فوتبال بود. در جایی که غیر از فوتبال تفریح دیگری وجود نداشت او با دوستان خود صبح و ظهر و عصر فوتبال بازی می کرد و پایه های حرفه آینده خود را رقم می زد. پدر کارلوس کارمند شرکت راه آهن بود و وضع مالی مناسبی نداشت. در آن زمان کیروش مزه‌ی فقر و اختلاف طبقاتی را حس کرد و همین حس به او کمک کرد تا در تجارت و کسب درآمد به موفقیت های بسیاری دست پیدا کند. انقلاب میخک باعث شد کیروش از موزامبیک به کشور پدری خود پرتقال مهاجرت کند و آنجا به ادامه تحصیل بپردازد، گرچه او همیشه خود را یه سفید آفریقایی می داند.

کارلوس کیروش بعد از مهاجرت به پرتقال به دانشگاه علوم و مهندسی رفت و شروع به تحصیل کرد. او سرانجام از دانشگاه لیسبون با مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی گرایش فوتبال فارغ التحصیل شد.

اولین تجربه سرمربی گری کارلوس برای تیم دانشگاه محل تحصیلش رقم خورد و دو سال هم به طول انجامید. کیروش پله های ترقی را آهسته و با تجربه مربی گری در تیم زیر 13 سال باشگاه دسته‌ دومی اسپورتینگ لیسبون الیویاس، مربی تیم زیر 15 ساله های بنسلشیش و دستیاری در تیم بزرگسالان استوریل پرایا در لیگ برتر فوتبال پرتغال طی کرد.

گرچه همه ما دستیاری فرگوسن در منچستر یونایتد و سرمربی گری تیم رئال مادرید را قله افتخارات کارلوس می دانیم، اما او پیش از دستیابی به این افتخارات سرمربی گری تیم های پایه، جوانان و بزرگسالان پرتقال را در مقاطع مختلف به عهده داشته و کسب تجربه کرده است.2 بار متوالی قهرمانی جام جهانی فوتبال جوانان با بازیکنان زیر 20 سال در سال‌های 1989 و 1991، و یک قهرمانی جام ملت‌های اروپای نوجوانان با تیم زیر 16 سال در سال 1989 از دست آوردهای کیروش هنگام مربی گری در کشور پرتقال بود. او سپس با مربی گری در ژاپن، آمریکا، امارت و آفریقای جنوبی دوره پرفراز و نشیبی را طی کرد تا در سال 2002 توسط فرگوسن برای مربی گری در منچستریونایتد انتخاب شد.

کیروش محبوب از سال 1390 سرمربی گری تیم ملی ایران را پذیرفت و از آن زمان تا کنون در همین مسند مشغول به کار است. او برای مردم ایران بسیار محبوب است و خود او نیز همیشه از مردم ایران به نیکی یاد کرده است. دو بار راه‌یابی پی در پی تیم ملی به جام جهانی با هدایت او از کیروش در ایران یک اسطوره‌ی مردمی ساخته که در یاد و حافظه ورزش کشور باقی می ماند.

کیروش - کارلوس کیروش

کی روش در زندگی موفق خود، از دو بار ازدواج خود صاحب دو فرزند و چند نوه شده است. همسر سابقش چند سال پیش به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت و پس از درگذشت او کارلوس با پائولا که یک متخصص بیهوشی است ازدواج کرد. دختر کارلوس که چندین نوه را برای او به دنیا آورده، وظایف مالی و اداری او را از خارج از ایران مدیریت می کند و پسرش یک تاجر موفق است که برعکس پدرش اصلاً به فوتبال علاقه ندارد.

کارلوس با اینکه تنها برادرش را در موزامبیک و طی یک تصادف رانندگی از دست داده بود، اما هیچ‌گاه شهر کودکی و خاطرات آن را از یاد نبرد و هنوز در رویایش برگشت به موزامبیک و پیاده سازی طرح و ایده پروژه اجتماعی خود، پروژه خورشید در این کشور است. هدف از این پروژه حفاظت از میراث فرهنگی، فیل ها و حیات وحش و کمک به مردم است. کیروش با سرمایه گذاری در موزامبیک در زمینه ورزش و استعداد یابی سعی در کمک به مردم در موزامبیک دارد.

این چهره موفق جهانی درباره آینده شغلی خود چنین می گوید: "پروژه خورشید" همیشه ایده من از بچگی بود و اگر بتوانم این پروژه را در موزامبیک به پایان برسانم خوشحال می شوم. من پنگوئن نیستم که بتوانم در برف و سرما زندگی کنم!"

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 15:56:29
دسته بندی ها