7 درس ارزشمند از زندگی دیویس راکفلر؛ کارآفرین موفق و پولدار

8 تیر 1399 - 6:10
عادت‌های موفقیت - 7 درس ارزشمند از زندگی دیویس راکفلر؛ کارآفرین موفق و پولدار
7 درس ارزشمند از زندگی دیویس راکفلر؛ کارآفرین موفق و پولدار
امتیاز مطلب: 95%

با شنیدن داستان موفقیت کارآفرینان برتر جهان می‌توانیم درس‌های ارزشمندی از آن‌ها بگیریم. دیویس راکفلر، مؤسس استاندارد اویل (Standard Oil) و از معروف‌ترین تاجران ایالات متحده آمریکاست. اکنون قصد داریم 7 درس موفقیت از زندگی این کارآفرین موفق را بیان کنیم. با یوکن همراه باشید.

بیل گیتس و استیو جابز نقش بزرگی در ساخت دنیایی مملو از فناوری داشته‌اند. ما هر روز در معرض استفاده مستقیم یا غیرمستقیم از محصولات اپل و مایکروسافت هستیم. به همین خاطر خیلی از ما به دنبال درس‌های موفقیت از زندگی این افراد هستیم. زندگی دیویس راکفلر برای افرادی که در پی موفقیت هستند، آموزه‌های زیادی دارد.

خیلی از نویسندگان برای یافتن رازهای موفقیت، شرکت‌های اپل و مایکروسافت و دیگر شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری را بررسی کرده‌اند. اگر در وب سایت آمازون به دنبال کتابی در مورد استیو جابز باشید، با بیش از 14 هزار نتیجه رو به رو خواهید شد.

گاهی از خواندن آموزه‌های تکراری درباره‌ی این افراد خسته می‌شوید؛ اما کارآفرینان موفق و الهام‌بخش زیادی هستند که می‌توانیم از آن‌ها درس بگیریم. در ادامه‌ی مقاله، درس‌هایی از زندگی راکفلر را بیان می‌کنیم.

1. برای رسیدن به موفقیت، انتظار انتقاد هم داشته باشید

انتقاد - انتقادپذیری - توصیه افرادموفق - درس موفقیت - مسیرموفقیت

دیویس راکفلر و شرکایش صاحب بزرگ‌ترین شرکت‌ها در آمریکا هستند. «استاندارد اویل» در اواخر قرن نوزدهم، صنعت نفت آمریکا را در دست داشت و کنترل خطوط راه‌آهن را به دست گرفته بود. در این سال‌ها انتقادات زیادی از استراتژی‌های راکفلر شد. هر چند برخی از آن‌ها انتقادات درست و سازنده بودند، اما اغلبشان با اغراق بیان شدند.

اگر می‌خواهید همانند این بزرگان به موفقیت برسید، انتظار انتقادات زیادی را در این مسیر داشته باشید.

2. شاید برای مدتی طولانی ناشناخته بمانید

راکفلر کار خود را به عنوان کارمند شروع کرد. راکفلر در سن نوجوانی در کسب و کار کوچکی با نام «هیوت و تاتل» در کلیولند کار می کرد. او چندین سال در آن‌جا مشغول کار بود و درستی صورت حساب‌ها را چک می کرد، از مشتریان پول می گرفت و به توسعه‌ی شرکت کمک می کرد. راکفلر در این سال‌ها به باورهایی رسید که سبب موفقیتش شد. او توانست درک عمیقی از سود و زیان در دنیای کسب و کار به دست آورد. اگر شما هم شناخته‌شده نیستید و در گمنامی کار می کنید، به دنبال راه‌هایی باشید تا بتوانید بیشترین استفاده را از شرایط ببرید. شاید انجام چنین کاری مشکل باشد، اما راکفلر نشان داد هیچ چیز غیرممکن نیست.

3. دست‌آوردهای خود را جشن بگیرید

خیلی از افراد بلندپرواز اعتقادی به جشن گرفتن موفقیت‌های خود ندارند. آن‌ها می‌گویند اگر می خواهید به موفقیت برسید، اختصاص زمان به جشن گرفتن کار درستی نیست؛ اما راکفلر در این‌باره چه نظری دارد؟

راکفلر در روز 26 سپتامبر 1855، اولین حقوقش را گرفت. او این روز را با نام «روز کار» نام گذاری کرد و به‌عنوان شروعی بر مسیر طولانی خود به سمت استقلال مالی جشن گرفت. جشن گرفتن نقطه‌ی عطفی است که به شما انرژی می دهد و تشویقتان می کند در مسیر پیش رو محکم‌تر گام بردارید. سپاس‌گزاری از خود سبب می‌شود به شادی بیشتری دست یابید، پس چرا دست‌آوردهای خود را جشن نمی‌گیرید؟

4. درآمد خود را مسئولانه مدیریت کنید

راکفلر بهترین مدیریت را برای هزینه‌های شخصی خود داشت. زمانی کهافراد ثروتمند به دنبال قایق‌های تفریحی، واگن‌های اختصاصی، خودروها و لباس‌های گران‌قیمت بودند، راکفلر از خرج‌های بی‌خود خودداری می‌کرد. چنین رویکردی، «بازی دفاعی مالی» نامیده می‌شود و بخش مهمی از دستیابی به موفقیت است. شما باید بتوانید دارایی‌های خود را مدیریت کنید پس سعی کنید با روش‌های مدیریت مالی شخصی آشنا شوید.

پول - سرمایه - توصیه افرادموفق - درس موفقیت - مسیرموفقیت

راکفلر از بهترین سرمایه‌گذاران دنیاست. او در طول سالیان طولانی، هرگز سهام استاندارد اویل را نفروخت و ثروتش روز به روز افزایش می یافت. در مقابل، برادرش ویلیام، توجه زیادی به مدیریت دارایی‌هایش نداشت. ران چرنو (Ron Chernow)، نویسنده داستان زندگی راکفلر، در کتاب خود با نام تیتان(Titan) به این نکته‌ی جالب اشاره می‌کند: «ویلیام تمایلی برای وام گرفتن به منظور ساخت خانه‌اش نداشت، علی رغم توصیه‌ی جان، 50 هزار دلار از سهام استاندارد اویل را به برادرش فروخت. این تصمیم اشتباه ویلیام، در تفاوت شگفت‌انگیزی که در ثروت این دو برادر شکل گرفت، سهم عمده‌ای داشت.»

5. هنر معامله را یاد بگیرید

معامله‌ای که به خوبی برنامه ریزی شود، می‌تواند شما را به موفقیت برساند. دیویس راکفلر برای توسعه «استاندارد اویل» در کشور آمریکا، معاملات موفقیت‌آمیزی با شرکت‌های رقیب، شرکا و راه آهن داشت.

خیلی از مدیران وفادار «استاندارد اویل»، از شرکت‌های رقیب وارد کسب و کار راکفلر شدند. اگر به دنبال خرید یک خانه هستید یا افزایش درآمدتان از طریق فریلنسینگ، در هر صورتاعتماد به نفس بالا و مهارت انجام معاملات عالی، از عوامل موفقیت شما به حساب می‌آید. خیلی از معاملات راکفلر به دلیل غیرمنصفانه بودنشان مورد انتقاد قرار گرفتند. این دلیل فوق‌العاده‌ای برای یادگیری هنر معامله است؛ خودداری از انجام معاملات اشتباه.

6. همه‌چیز را به تنهایی نمی‌دانید

من همواره به دنبال یادگیری و توسعه‌ی مهارت‌هایم هستم. بسیار خوب است یاد بگیریم از توانایی متخصصین، برای موفقیت خودمان استفاده کنیم. وقتی راکفلر  «استاندارد اویل» را راه‌اندازی کرد، توانایی‌های فوق‌العاده‌ای در مدیریت، سازماندهی و مذاکره داشت؛ اما تحقیق و توسعه نفت و محصولات مرتبط را به متخصصین این حوزه واگذار کرد. او از مشاورانی کمک گرفت تا در برنامه‌ریزی کارهای بشردوستانه کمکش کنند. پس اگر بخواهیم به موفقیت برسیم، باید از کمک متخصصین بهره ببریم و به این باور برسیم نمی‌توانیم همه چیز را به تنهایی بدانیم. ابتدا خودتان با تمام وجود روی مسئله کار کنید تا به پرسش‌هایی درست در آن زمینه دست یابید. کمک گرفتن از متخصصین، راهکار موفقیت‌آمیزی است که می تواند روند پیشرفتتان را به طور فوق‌العاده‌ای تسریع دهد.

7. محدودیت‌های پول را درک کنید

پول - محدودیتهای پول - توصیه افرادموفق - درس موفقیت - مسیرموفقیت

تا اوایل دهه‌ی 1900، راکفلر با پرونده‌های قضایی و پوشش رسانه‌ای منفی دست و پنجه نرم می‌کرد. این فشار سبب می‌شد تا او در مجامع عمومی حاضر نشود و در نتیجه، ملاقات با نوه‌هایش را از دست بدهد. اغلب کمک‌های خیریه‌ی او مورد سوءظن و انتقاد قرار می‌گرفت. ثروت فراوان او نیز نمی‌توانست به این مشکلات پایان دهد.

پول مانند شهرت یا قدرت سیاسی می‌تواند فواید فوق‌العاده‌ای داشته باشد. راکفلر در مدیریت پول و ثروت خود موفق بود. برای مثال، کمک‌های او در راه‌اندازی دانشگاه شیکاگو و دانشگاه راکفلر که بهترین موسسه‌ی تحقیقاتی در نیویورک است، قابل چشم‌پوشی نیست. کمک‌ها و بخشش راکفلر تأثیر مثبت زیادی در دنیا داشت.

منبع: dumblittleman

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-14 01:26:35
دسته بندی ها