سؤالاتی که مدیران موفقی چون ایلان ماسک در مصاحبه‌های شغلی می‌پرسند

28 مرداد 1399 - 6:10
انگیزشی - سؤالاتی که مدیران موفقی چون ایلان ماسک در مصاحبه‌های شغلی می‌پرسند
سؤالاتی که مدیران موفقی چون ایلان ماسک در مصاحبه‌های شغلی می‌پرسند
امتیاز مطلب: 93%

خیلی از مدیران موفق به مصاحبه‌های شغلی به چشم علم نگاه می کنند. آن‌ها عادت ندارند وقت خود را با سؤال و پاسخ‌های نامربوط و ساده تلف کنند. پاسخ به پرسش‌های آن‌ها هر آنچه باید در مورد فرد موردنظر بدانند را برایشان فاش می کند. با یوکن همراه باشید.

در این مقاله قصد داریم سؤالاتی که ایلان ماسک و دیگر مدیران موفق دنیای کسب و کار از داوطلبان شغلی می‌پرسند را مرور کنیم.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس اکس

ایلان ماسک

در کتاب ایلان ماسک با نام "تسلا، اسپیس اکس و تلاش برای آینده‌ی شگفت انگیز" آمده است، مدیرعامل تسلا و اسپیس اکس برای داوطلبان شغلی معمایی طرح کرده و از این طریق هوش آن‌ها را می‌سنجد:

"تصور کنید روی سطح زمین ایستاده‌اید. یک مایل به سمت جنوب گام برمی دارید، یک مایل به سمت غرب و یک مایل به سمت شمال. اکنون دقیقا همان جایی ایستاده‌اید که از اول بودید. شما کجا هستید؟"

این معما پاسخ‌های زیادی دارد که یکی از آن‌ها قطب شمال است.

تونی هسیه، مدیرعامل زاپوس

تونی هسیه، مدیرعامل زاپوس

تونی هسیه، مدیرعامل زاپوس در گفت و گو با بیزینس اینسایدر می‌گوید، اصلی‌ترین ارزش این شرکت "به وجود آوردن لذت و کمی تفاوت " است.

او برای اطمینان از اینکه کارمندان مناسبی استخدام می کند، این سؤال را مطرح می کند: " از 1 تا 10، شما چقدر فرد عجیب و غریبی هستید؟"

تونی هسیه می گوید خیلی مهم نیست، بلکه نحوه‌ی پاسخ به این سؤال است که برای ما اهمیت دارد. او می گوید اگر داوطلبی عدد 1 را انتخاب کند، کمی بیش از حد برای زاپوس نامناسب است، اگر 10 را انتخاب کند، بیش از اندازه برای شرکت ما روان پریش به حساب می‌آید.

سؤال دیگری که زاپوس از داطلبان شغلی می پرسد، این است که "از 1 تا 10، چقدر خود را در زندگی خوش شانس می دانید؟"

همچنان عددها چندان اهمیتی ندارد، اگر 1 را انتخاب کنید، در زندگی نمی دانید چرا با اتفاقات بد مواجه می شوید و احتمالاً مدام دیگران را مقصر می دانید. اگر 10 باشید، نمی دانید چرا همیشه چیزهای خوب برای شما اتفاق می افتد و احتمالاً اعتماد به نفس کافی ندارید.

لوری گولر، مدیر منابع انسانی فیس بوک

لوری گولر، مدیر منابع انسانی فیس بوک

از لوری گولر، مدیر منابع انسانی فیس بوک سؤال شد چه معیاری برای انتخاب بهترین افراد در غول رسانه‌های اجتماعی دارید؟

گولر از داوطلبان شغلی می پرسد: "در بهترین روز کاری‌تان، همان روزی که به خانه می آیید و با خود فکر می کنید بهترین شغل دنیا را دارید، چه کاری در آن روز انجام داده‌اید؟" در واقع سؤال این است، در بهترین روز کاری خود، چه فعالیتی داشته‌اید که سبب شده در بهترین شرایط قرار گیرید و عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان دهید.

لوری گولر پیشنهاد می کنند افرادی که می خواهند برای فیس بوک کار کنند، برای سمت‌هایی درخواست دهند که هم راستا با نقاط قوتشان است.

او به بیزینس اینسایدر گفت "تنها کافی است درخواست بدهند. ما هر روز افرادی را استخدام می کنیم که فقط روی وب سایتمان درخواست داده‌اند. خیلی دلمان می خواهد با این روش با داوطلبان ملاقات کنیم. دست بجنبانید."

پیتر تیل، مؤسس پی پل و مدیر کلاریوم کپیتال

پیتر تیل، مؤسس پی پل و مدیر کلاریوم کپیتال

پیتر تیل، بنیان‌گذار پی پل، مدیر کلاریوم کپیتال و شریک مدیریتی فاندرز فاند، در گفت و گو با بیزینس اینسایدر اعلام کرد، ما همیشه به دنبال استخدام افرادی هستیم که از بیان افکار خود هیچ واهمه‌ای ندارند.

او همیشه برای داوطلبان شغل و کارآفرینانی که برای استارتاپ خود به دنبال جذب سرمایه هستند، این سؤال را مطرح می کند: "چیزی را با من در میان بگذارید که درست باشد، اما تقریباً هیچ کسی در مورد آن با شما موافق نباشد."

پیتر تیل در مصاحبه‌ای با فوربز در سال 2012 گفت دلیل اصلی علاقه‌اش به این سؤال این است که اصالت تفکرشان را می سنجد و تا حدودی شجاعت آن‌ها در بیان افکار هنگام مصاحبه‌های دشوار را امتحان می کند.

ریچارد برانسون، مؤسس ویرجین گروپ

ریچارد برانسون

ریچارد برانسون، بنیان‌گذار ویرجین گروپ در کتاب جدید خود با نام "مسیر ویرجین: هر آنچه درباره‌ی رهبری می دانم" گفت هیچ تمایلی به مصاحبه‌های شغلی سنتی ندارد.

برانسون می گوید: "قطعاً سی وی خوب مهم است، اما اگر قرار باشد براساس آنچه درباره‌ی خود روی کاغذ می نویسند استخدام کنید، دیگری نیازی به مصاحبه و وقت گذاشتن برای آن نبود." به همین دلیل او در مصاحبه با داوطلبان شغلی می پرسد: فرصت نوشتن چه چیزی را در رزومه‌ی خود نداشتید؟

درو هیوستون، بنیان گذار دراپ باکس

درو هیوستون، بنیان گذار دراپ باکس

درو هیوستون، مؤسس میلیاردر دراپ باکس در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت همیشه پنج سؤال را در مصاحبه‌های شغلی خود می پرسد:

  • در کاری که شما انجام می دهید چه کسی از همه بهتر است؟
  • چه کسی روی شما تأثیرگذار است؟
  • سال گذشته چه چیزهایی یاد گرفتید؟
  • اگر قرار بود به 10 سال قبل برگردید، چه توصیه‌ای برای خود داشتید؟
  • مهم‌ترین درس‌هایی که از زندگی گرفتید چه چیزهایی است؟

هیوستون به بیزینس اینسایدر گفت با این پرسش‌ها می تواند داوطلبانی که به دنبال پیشرفت مستمر هستند را استخدام کند.

او می گوید: "من عاشق کسانی هستم که به مهارت‌هایشان علاقه دارند و همیشه برای بهترشدن تلاش می کنند و نسبت به آنچه عالی را از خوب متمایز می کند، حساس هستند."

هانا پارامور، مؤسس پارامور

هانا پارامور، مؤسس پارامور

هانا پارامور، مدیر آژانس تبلیغاتی تعاملی در نشویل، به نیویورک تایمز می گوید در مصاحبه با داوطلبان می پرسم " وقتی اولین شغل با حقوقتان را به دست آوردید، چند ساله بودید؟"

او به بیزینس اینسایدر می گوید: با این پرسش می خواهم بدانم اخلاق و استقلال کاری آن‌ها در چه حدی است.

او می گوید: "اگر در دوران دبیرستان و دانشگاه به خاطر نیاز مالی به طور نیمه وقت کار می کردید، این مسئولیت پذیری بالای شما را نشان می دهد. من به دنبال استخدام افرادی هستم که با کنار هم قرار دادن چیزهای مختلف به موفقیت می رسند."

جنی مینگ، مدیرعامل شارلوت روس

جنی مینگ، مدیرعامل شارلوت روس

جنی مینگ، مدیرعامل فروشگاه لباس شارلوت روس و مدیر اجرایی سابق اُلد نیوی، از داوطلبان شغلی می خواهد درباره شکست‌هایشان بگویند. به عقیده‌ی او، صحبت کردن درباره شکست‌ها بسیار مهم است، زیرا بدین معناست داوطلب از ریسک کردن نمی ترسد و وقتی برنامه‌هایش به نتیجه نمی رسد، به آسانی اعتراف می کند.

او می گوید: "حتی لازم نیست کسب و کار باشد، بلکه می تواند درس‌های زندگی هم باشد."

"پاسخ به این سؤال بسیار مهم است. بعد از شکست چه کاری کردند؟ چطور بر آن غلبه کردند؟ من همیشه به دنبال افرادی هستم که وقتی چیزی کار نمی کند، راحت آن را می پذیرند."

او می گوید هر فردی دوست دارد همواره در مورد موفقیت‌هایش برای شما بگوید، اما معمولاً دوست ندارند بگویند چه چیزی برایشان درست عمل نکرده است.

مارلا مالکولم بک، مدیرعامل بلومرکوری

مارلا مالکولم بک، مدیرعامل بلومرکوری

بر اساس اعلام بیزینس اینسایدر، مصاحبه‌های شغلی مارلا ماکولم بک، مدیرعامل بلومرکوری، خرده فروش محصولات زیبایی و آرایشی، تنها 7 تا 10 دقیقه به طول می انجامد.

او به نیویورک تایمز گفت یک سؤال است که دوست دارد حتماً در مصاحبه‌ها بپرسد. سؤال او از داوطلبان شغلی این است: "بزرگ‌ترین تأثیری که در شرکت قبلی‌تان داشتید چه بود؟"

او می گوید: "بسیار مهم است فرد مالکیت پروژه‌ای که داشته‌اند را در دست می گیرد و با توجه به صحبت‌هایشان درباره‌ی آن می توانید بگویید واقعاً خودش آن پروژه را انجام داده یا تنها پروژه‌ای بوده که در زمان حضور او در شرکت در حال انجام بوده است."

یاسمین گرین، مدیر تحقیق و توسعه‌ی جیگساو

یاسمین گرین، مدیر تحقیق و توسعه‌ی جیگساو

یاسمین گرین، مسئول بخش تحقیق و توسعه در جیگساو، مرکز رشد فناوری‌های آلفابت که پیش از این با نام گوگل آیدیاز معرفی می شد، تصمیم گرفته افراد مستقل و دارای تفکر خلاق را استخدام کند، به همین خاطر از داوطلبان شغلی می پرسد "چطور می‌توانید از یک دکه‌ی بستنی فروشی در پارک کسب درآمد کنید؟"

او می گوید "می خواهم ببینم افراد چطور با ابهام برخورد می کنند و اینکه آیا می توانند وقتی به شرایط استرس زا فکر می کنند، لذت هم ببرند یا نه."

یاسمین گرین معتقد است برای استخدام شدن در گوگل باید برای پاسخ به این پرسش آمادگی داشته باشید.

منبع: smh

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-10 15:32:35
دسته بندی ها