چطور کینه‌ها را رها کنیم و به آرامش و رضایت خاطر برسیم؟

30 بهمن 1396 - 6:00
مثبت اندیشی - چطور کینه‌ها را رها کنیم و به آرامش و رضایت خاطر برسیم؟
چطور کینه‌ها را رها کنیم و به آرامش و رضایت خاطر برسیم؟
امتیاز مطلب: 97%

کینه توزی در طبیعت هر انسانی وجود دارد. این احساس ناخوشایند فرد را از درون می خورد و اگر از کنترل خارج شود آسیب‌های جبران ناپذیری به بار خواهد آورد. البته دست کشیدن از کینه‌ها کار چندان آسانی نیست و نیاز به تلاش زیادی دارد؛ اما وقتی خود را از کینه‌ها رها می کنید، به احساس ارزشمندی دست خواهید یافت و می بینید چطور آسودگی خاطر زندگی را برایتان شیرین‌تر می کند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چطور دست از کینه و کدورت‌ها بردارید و زندگی آرام‌تری را تجربه کنید.

دلایل اصلی کینه و کدورت

خیلی از اتفاقات می‌تواند سبب رنجش و ناراحتی‌تان شود و در شما احساس کینه و کدورت به وجود آورد. از جمله این موارد می توان به بی‌وفایی همسر، پدرومادری که به شما اهمیت نمی دهند، دوستانی که از شما فاصله گرفته‌اند، همکارانی که در محل کار برایتان می زنند، جرم‌ها و ... اشاره کرد.

بیان کردن صدمه‌ای که از طرف مقابل دیده‌ایم می تواند وسیله‌ای برای احساس قدرت بیشتر در رابطه باشد؛ مثلاً فردی که از همسرش آسیب دیده هر بار می تواند بگوید: "از من دلگیر هستی؟ یادت نمی آید خودت چه کار کردی؟"

هریس معتقد است: اگر به خاطر عدم اطمینان از شریکتان از او کناره بگیرید، روابطتان هر روز به جای عمیق‌تر شدن بدتر خواهد شد، حتی وقتی یکی از طرفین می خواهد رابطه‌ی رضایت بخشی ایجاد کند و سعی در تغییر رفتارش دارد، هیچ تفاوتی ایجاد نخواهد شد.

کینه و کدورت روی جسم و روحتان سایه می‌اندازد. اگر به طور مداوم به اتفاقات گذشته که شما را آزار می دهد فکر کنید و کینه و ناراحتی را از خودتان دور نکنید، جسمتان در وضعیت جنگ و گریز قرار خواهد گرفت. در این حالت هورمون‌هایی ترشح می شود که فشارخونتان را تحت تأثیر قرار می دهد و ضربان قلبتان را بالا می برد. البته ذهنیت منفی شما روی دیگر روابطتان نیز سایه می اندازد و باعث خرد شدنتان می شود.

چند راهکار مؤثر برای کنار گذاشتن کینه و کدورت‌ها

کینه‌ها در طی زمان بیشتر می شوند و شاید به سختی بتوان از آن‌ها رها شد. با استفاده از راهکارهایی می توانید از شر کینه‌های خود راحت شوید. در غیر این صورت باید به یک درمان گر مراجعه کنید.

قبول کنید که صدمه خورده‌اید

حقیقت این است در حقتان ظلم شده و با شما رفتار خوبی نشده است. آنچه برایتان اتفاق افتاده را شرح دهید و احساستان را در آن لحظه توصیف کنید. خاطرات کینه آمیز خود را در دفترچه خاطرات یا به صورت نامه بنویسید، اما آن را برای فردی که این کینه را برایتان ایجاد کرده ارسال نکنید. این روش قدرت بی‌نظیری برای آرام کردنتان دارد. خود را در آن شرایط تجسم کنید و احساس خشم خود را بروز دهید. چه کارهایی انجام دادید تا جلوی توهین و اتفاقات بد را بگیرید؟ اگر کار خوبی کردید آن را بنویسید و به خودتان پاداش دهید.

ببخشید و بگذرید

بخشیدن فردی که به شما آسیب رسانده، در واقع هدیه‌ای است که به خودتان می دهید. بخشیدن به معنای آن نیست توهین و صدمه‌ی او را فراموش کنید و با آن فرد آشتی کنید. حتی می توانید فرد مقابل را مجبور کنید رفتارش را اصلاح کند. حتی ممکن است به معنای آن باشد خود را برای کاری که انجام دادید یا رفتاری که داشتید، ببخشید و سعی کنید خود را اصلاح کنید یا به دنبال جبران آن موضوع باشید.

یادتان باشد بخشیدن به معنای چشم پوشی کردن نیست

قبول یک مسئله بدین معنا نیست که با آن موافق هستید. برخی افراد به دنبال انصاف و برابری هستند، اما وقتی نتوانند آن را به راحتی به دست آورند، سعی می کنند با مبارزه این کار را انجام دهند. آن‌ها تصور می کنند اگر این کار را نکنند، ممکن است فرد گناهکار برنده شود، اما پذیرش به معنای آن است که "من به دنبال گذشته نیستم، اما از آن عبرت می گیرم تا آینده‌ی بهتری برای خودم بسازم".

از خودتان بپرسید "چرا؟"

خیلی از افراد از کینه توزی و کدورت خود کلافه شده و به این باور می‌رسند این احساس مانع رشد و تکاملشان می شود. دراین شرایط، اگر نتوانند احساس خود را به درستی کنترل کنند، این احساس ریشه دار می‌شود و در نهایت به عاملی تهدیدکننده تبدیل خواهد شد. آن‌ها به طور عادی به دنبال اتفاقات مشکل دار هستند و مدام می گویند "ببین چه اتفاقی برای من رخ داده است". در این مواقع باید از خودتان بپرسید چرا این کینه و کدورت‌ها به سراغ من آمده است؟ سعی کنید کینه‌ها را رها کنید و احساس شادی و عشق را در خود به وجود آورید.

به دنبال موقعیت‌های بهتر باشید

باید ببینید از بخشیدن دیگران و کنار گذاشتن کینه‌ها به چه دستاوردی خواهید رسید. افرادی که از آرامش ذهن برخوردارند، انرژی ای که در میان کینه‌ها و شکایت‌های مداوم از دست رفته است، حس آزادی و توانایی دست یابی به اعتماد از دست رفته را دوباره به دست می آورند.

نگذارید خشم باعث محدودیتتان شود

باید بپذیرید بدترین اشتباهات هم قابل بخشش هستند. در این راستا، هریس می گوید: "رفتار کسانی که بعد از حادثه تیراندازی در کلیسای محله کشیش نشین کارولینای جنوبی به کلیسا می آمدند، مرا تحت تأثیر قرار داد. آن‌ها گفتند تیراندازان را بخشیده‌اند. معمولاً افراد بخشنده هم برای چنین جنایت‌هایی طلب مغفرت می کنند. آن‌ها خواستار اجرای عدالت هستند، اما برای آرامش خودشان آن‌ها را از درون می بخشند."

به عکس‌العمل‌ها توجه کنید

کینه و کدورت‌هایی که از گذشته دارید را برای دوستان صمیمی و همسرتان تعریف کنید که شنونده‌های خوبی برای شما هستند. وقتی این افراد به شما یادآوری می کنند شرایطتان را تغییر دهید، بهتر است به حرفشان گوش دهید و تصمیم بگیرید مسیر جدیدی در زندگی‌تان پیدا کنید.

بحث را عوض کنید

اگر محرم اسرار کسی هستید که دوستش دارید اما او فردی کینه توز است، بهتر است کمی بیشتر تحقیق کنید و ببینید چرا این فرد هنوز در گذشته زندگی می کند و مدام گذشته را به یاد می آورد؛ اما اگر خسته شدید و دیگر نمی‌خواهید بشنوید، صادقانه با او حرف بزنید. با آرامی و لطافت به او بگویید: "بس است. دیگر نمی‌خواهم چیزی بشنوم. توقع ندارم خودت را تغییر دهی اما گوش دادن به حرف‌های تو روی من تأثیر بدی دارد و من باید بیشتر مراقب خودم باشم."

رها شدن را تمرین کنید

شناخت افکار دیگران، مانند اینکه آن‌ها نمی توانند مشکلاتشان را حل کنند یا برای رسیدگی به علایق شخصی خود مجبور هستند با شما مقابله کنند، کمک می کند بهتر ببخشید و با قلب خود کنار بیایید. برای مثال تصور کنید با یک طناب ضخیم به فردی که می خواهید او را ببخشید وصل شده‌اید و بعد اجازه دهید این طناب رها شود. جملات تأکیدی مثبت، نوشتن خاطرات روزانه، انجام مراقبه یا بررسی مداوم افکار و نگرش روزانه آن‌ها می تواند به شما کمک کند.

حس قربانی بودن را کنار بگذارید

کولییر داستان زنی را تعریف می کند که از زمان کودکی‌اش به خاطر داشتن مادری بی‌مسئولیت و فقیر ناراحت بود. او تمام اتفاقاتی که در بزرگ‌سالی برایش رخ می داد را به مسائل میان خودش و مادرش ربط می داد و به همین خاطر هرگز نمی توانست او را ببخشد. او دریافت این فرد رنجیده و زجرکشیده (خودش) همواره همراهش بوده است. بعد از چندین سال متوجه شد انداختن تمام تقصیرها گردن مادرش هیچ فایده‌ای برایش ندارد.

خود را در آغوش بگیرید

کنار گذاشتن کینه و کدورت‌ها، زندگی‌تان را متحول می کند و یک فرد کاملاً متفاوت خواهید شد؛ فردی که افکار، احساسات و نگرش متفاوتی دارد.

بخشنده باشید

هریس همواره افراد را تشویق می کند به نوعی از بخشش که خود آن را "مورد لطف قرار دادن" می نامد، روی آورند. برای این منظور، باید بخشش را در خودتان جمع کنید و آماده باشید تا هر زمانی که در آینده فردی برایتان رنجشی به وجود آورد، بتوانید در مقابل آن ایستادگی کنید و آمادگی خود را نشان دهید.

وقتی از حالا آماده باشیم دیگران را برای ظلم‌ها و توهین‌هایی که ممکن است در آینده انجام دهند ببخشیم، جلوی جمع شدن کینه و کدورت‌ها را خواهیم گرفت.

منبع: huffingtonpost

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

  • نظرات
تصویر آواتار سعید
   سعید

سلام افرادی در محل کارم حظور دارن که به دلیلی نامربوط در بدنرین شرایط روحی اولا در حقم ظلم کردند و مدام من رو مورد توهین قرار دادند.و به دلایلی چشم پوشی میکردم.من این مسئله رو تقریبا فراموش کردم.اما هر بار که در محل کار میبینمشون خیلی آزار میبینم.مخصوصا اینکه هنوزم رفتار های متکبرانه آنها و اینکه به عنوان جریان موافق هستند و اکثریت با اونها همراهند. شاید به نوعی من هم یک جریان موافق بودم و اکثریت با من همراه بودند اما الان به خاطر حظور اونها و اینکه بیشتر از این دیگران خبر دار نشند و رفتار کینه توازانه و متکبرانه اونها با من رو دیگران نبینند.از جمع معمولا دوری میکنم. شما بفرمایید چاره چیه؟؟؟؟

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها