چطور در سخنرانی به بهترین نحو ممکن توجه مخاطبان را جلب کنیم؟

3 شهریور 1399 - 6:10
مدیریت تیمی - چطور در سخنرانی به بهترین نحو ممکن توجه مخاطبان را جلب کنیم؟
چطور در سخنرانی به بهترین نحو ممکن توجه مخاطبان را جلب کنیم؟
امتیاز مطلب: 95%

قطعاً شما هم تاکنون در زندگی شخصی و شغلی‌تان مجبور به سخنرانی شده‌اید. منظور ما از سخنرانی، صحبت کردن پشت میکروفون درباره موضوعی مهم و در مقابل هزاران مخاطب نیست، بلکه این شرایط می تواند وقتی رخ دهد که می خواهید پیشنهاد یا پروپوزالی را در یک جلسه‌ی کاری ارائه دهید یا حتی از پایان نامه‌تان در مقابل جمع دفاع کنید. آنچه اهمیت دارد، ارائه‌ی یک سخنرانی پربار و دل‌نشین است که بهترین تأثیر را روی مخاطبان بگذارد. در ادامه با یوکن همراه باشید تا 10 نکته‌ی مهم را برای جلب توجه مخاطبان در سخنرانی معرفی کنیم.

به گفته‌ی کارشناسان، دو نوع توجه سر پایین و سر بالا وجود دارد. توجه سر بالا زمانی است که شنونده باید برای توجه کردن تلاش زیادی کند. توجه سر پایین وقتی رخ می دهد که شنونده کاملاً جذب سخنران است و چاره‌ای جز توجه و گوش دادن ندارد.

در ادامه‌ی مقاله، 10 ترفند را معرفی می کنیم که به شما امکان می دهد با حفظ اعتبار حرفه‌ای‌تان، توجه مخاطبان را در هنگام سخنرانی به خود جلب کنید.

سخنرانی کوبنده‌ای داشته باشید

می توانید سخنرانی خود را کوبنده شروع کنید و با همان جمله‌ی اول مخاطبان را جذب کنید. قطعاً شنوندگان به سخنرانی‌هایی علاقه دارند که با اولین جمله توجه آن‌ها را جلب می کند. در ادامه به تعدادی از این جملات اشاره می کنیم:

"ما امروز در میدان نبرد ایستاده‌ایم، جایی که 40 سال پیش، بدترین روزهای جنگ را از سر گذراند." – رونالد ریگان، رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا.

"من به‌عنوان نماینده‌ای از خانواده‌ای سوگوار، در مقابل کشوری ماتم زده ایستاده‌ام."- کُنت اسپنسر، برادر لیدی دیانا.

"ای کاش شما آنجا بودید..." – پاتریسیا فریپ، مدیر سابق انجمن ملی سخنرانان.

این جملات کوبنده آغازین کمک می کند توجه مان را جلب کنیم، گوش‌هایمان را تیز کنیم و از خود بپرسیم سخنران ما را به کجا می برد. این افراد برجسته سریعاً سر اصل مطلب رفته و حس اشتیاق و کنجکاوی‌مان را برانگیخته‌اند. تمام این جملات توجه سر پایین مخاطبان را جلب کرده‌اند.

تمام شنوندگان را مخاطب خود بدانید

وقتی با جملات کوبنده توجه شنوندگان را به خود جلب کردید، آن‌ها را مخاطب قرار دهید. در مورد اهداف، انگیزه ها و نگرانی‌های مخاطبان صحبت کنید. سیسِرون، از بزرگ‌ترین سخنرانان تاریخ از روم باستان، گفت: "جلب کردن توجه مخاطبان و نشانه گرفتن اضطراب آن‌ها، از اصلی‌ترین تکنیک‌های سخنرانان موفق است."

سیسِرون قصد دارد با ایجاد حس نیاز یا چیزی که خوشبختی مخاطبان را تهدید می کند، توجه آن‌ها را به خود جلب کند تا با رغبت بیشتری به سخنانشان گوش دهند. خیلی از شرکت‌ها از ترس، ناامنی یا تردید به عنوان ابزاری برای ترغیب مشتریان به خرید محصولاتشان استفاده می کنند. هر یک از این عوامل می تواند توجه ما را جلب کند و وقتی معرفی می شود، احساس عجیبی پیدا کنیم.

از جملات ملموس استفاده کنید

از جملاتی استفاده کنید که برای شنونده قابل درک است. نباید از همان ابتدا مخاطبان را درگیر جملات انتزاعی یا مفاهیم آکادمیک کنید. توصیه می کنیم دانش خود را پنهان نگه دارید. بهتر است از تکنیک داستان گویی استفاده کنید، زیرا ذهن ما طوری برنامه ریزی شده که اطلاعات را از طریق داستان بهتر درک می کند. سخنرانان زیادی از این روش استفاده کرده‌اند تا توجه مخاطبان را به خود جلب کنند. برای مثال، جمله ابتدایی رابرت کندی، وقتی در قایقی روی رود "هادسون" سخنرانی می کرد را برایتان می گوییم. او به سمت جنوب اشاره کرد و اینطور شروع کرد: "اگر به این مسیر نگاه کنید، کانال‌هایی را می بینید که از میلیون‌ها سال قبل بزرگ‌ترین محل تخم ریزی تاس ماهی‌ها در دنیا بوده است."

البته وقتی به جایی که او اشاره می کرد نگاه می کردید، چیزی جز آب آلوده‌ی خاکستری رنگ دیده نمی شد و هیچ تاس ماهی‌ای به چشم نمی خورد، اما تصویر رودخانه‌ای زیبا در ذهن تداعی می شد که ماهی‌ها در آن شنا می کردند. او بعد از این جمله‌ی تاثیرگذار، درباره مشکلات رودخانه‌ی هادسون صحبت کرد.

همانند رود، همواره در جریان باشید

وقتی در حال تماشای فیلمی هستیم، اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، تمایل خود را برای نشستن مقابل فیلم از دست می دهیم یا وقتی نویسنده‌ی رمانی که در حال خواندن هستیم، دو صفحه را به توصیف باغی اختصاص دهد، حوصله‌مان سر می رود و هیچ تمایلی به خواندن ادامه‌ی کتاب نخواهیم داشت. در این شرایط مغزمان دستور می‌دهد "من به دنبال هیجان، درام، اتفاق و تعلیق هستم." این مسئله درمورد شنوندگان سخنرانی نیز صادق است. شنوندگان به دنبال سخنرانی‌هایی هستند که مختصر و با مفهوم‌اند و آن‌ها را به سوی نتیجه رهنمون می کند.

رود حرکتی دائمی دارد و همواره در حال تغییر است. برای پاسخ دادن به تنوع طلبی شنوندگان، سخنرانی خود را همانند جریان رودخانه انجام دهید نه مانند یک کانال. ممکن است هر لحظه اتفاق جدیدی رخ دهد، خصوصاً زمانی که در حال برگزاری وبینار (سمینار اینترنتی) هستید زیرا در این نوع سمینارها با احتمال بیشتری حواس مخاطبان پرت می شود.

سریع اصل مطلب را ادا کنید

مخاطبان دوست دارند خیلی زود مطلبی که می خواهید بگویید را دریافت کنند. وقتی این نیاز را پاسخ نمی دهید، از شما دلگیر خواهند شد.

"ست گودین" (نویسنده، کارآفرین و سخنران معروف آمریکایی) در یکی از سخنرانی‌های خود گفت بازاریابی محصولات تا جایی مهم است که نباید آن را به بازاریابان واگذار کرد. اولین جمله‌ی ویدئو این بود: "بازاریابی محصولات فنی تا جایی اهمیت دارد که نباید آن را به عهده ی بازاریاب‌ها بگذاریم." این یک سخنرانی معمولی نبود بلکه همانند قطاری سریع‌السیر از نقطه‌ای شروع به حرکت می کرد و روی ذهن مخاطب تأثیر می گذاشت. پس باید اصل مطلب را خیلی زود به شنوندگان انتقال دهید تا تمام حواسشان جمع شما شود.

احساسات مخاطبان را برانگیزید

سخنران با طنز گفتن به جذابیت گفته‌هایش می افزاید، زیرا جو جلسه و ذهنیت حضار را تغییر می دهد. البته اگر کمدین نیستید، خیلی به دنبال جوک تعریف کردن نباشید. تنها به غریزه‌ی شوخ طبعی‌تان اجازه دهید در هنگام جلسه حاضر باشد تا وقتی چیزی به ذهنتان رسید، همان لحظه بیان کنید و به جذابیت سخنرانی خود بیافزایید.

خیلی خوب است در حین سخنرانی مسئله‌ای شخصی درباره خودتان تعریف کنید تا شنوندگان احساس نزدیکی بیشتری کنند. مدیر ارشد یک شرکت در جلسه با همکارانش اذعان کرد بعد از اینکه از عهده‌ی مخارج دانشگاه بر نمی آمد، عهده دار مشاغلی چون متصدی بار، راننده‌ی تاکسی و آشپزی شد. حضار بعد از شنیدن خاطره‌ی او که هدفش این بود بگوید می توانیم به چیزهایی بیشتر از انتظارمان دست پیدا کنیم، متحیر شدند. البته صداقت و اعتراف حقیقت درباره‌ی خودتان، شجاعت شما را نشان می دهد.

با مخاطبان وارد تعامل شوید

کارشناسان علوم اجتماعی اعلام کردند مخاطبی که فعال باشد خیلی بهتر از مخاطبی که تنها گوش می دهد، متقاعد می شود. به فعالیت واداشتن شنوندگان در سخنرانی سبب می شود با دقت بیشتری گوش دهید و نکاتی که بیان می شود را به خوبی درک کنید. قطعاً در کلاس‌های درس هم دیده‌اید، وقتی استاد از دانشجویانی که غیرفعال‌تر هستند، سؤال می پرسد، آن‌ها را وادار می کند هوشیارتر باشند و نقش فعالی در کلاس ایفا کنند.

تیترهای واضحی برای اسلایدهایتان در نظر بگیرید

اگر در سخنرانی خود از اسلاید استفاده می کنید، تیترهایی را به کار ببرید که تمام نقطه نظراتتان را بیان می کند. معمولاً حضار از تیترها به ایده‌ی اصلی پی می برند و درون اسلایدها به دنبال شواهدی برای اثبات آن ایده ها هستند.

برای مثال، "ما می توانیم به بازار تسلط پیدا کنیم " به نسبت "سهم بازار" بسیار بهتر است. این جمله انجام عملی را متذکر می شود و توجه شنوندگان را خیلی بیشتر از "سهم بازار" به خود جلب می کند.

سخنرانی‌تان کوتاه باشد

پیش از این که شنوندگان را خسته کنید تا جایی که به حرف‌هایتان گوش ندهند، به سخنرانی خاتمه دهید. زمانی که مخاطبان از نظر جسمی خسته شوند، ذهنشان هم از کار می افتد و تنها به شما نگاه می کنند.

روی صحنه حاضر شوید

وقتی فردی روی سن برود، قطعاً نظر مخاطبان را به خود جلب خواهد کرد. "رالف والدو امرسون" (نویسنده و شاعر قرن نوزدهم آمریکایی) می گوید: "آنچه هستید به قدری واضح و بلند حرف می زند که هیچ کسی نمی تواند صدایتان را بشنود."

حضار در حین سخنرانی تمام حرکات سخنران را زیر نظر دارند؛ صورت، طرز ایستادن، صدا و زبان بدن شما گویای همه چیز است. ذهن انسان با کوچک‌ترین نشانه فیزیکی، به نیت و هدف طرف مقابل پی می برد. جالب است بدانید، ذهن این کار را در یک دهم ثانیه انجام می دهد و بدون شک سخنرانی این‌قدر کوتاه نخواهد بود. شاید دچار اضطراب شوید و نتوانید بهترین حالت را از خود نشان دهید، این می تواند روی مهارت شما در جلب توجه مخاطبان تأثیر بگذارد.

در هر سخنرانی، حضار در لحظاتی مجبور هستند به حرف‌های شما گوش دهند، اما اگر مطلبی که ادا می کنید برای مخاطب جالب باشد، بهتر به حرف‌هایتان گوش خواهند داد.

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-10 16:00:09
دسته بندی ها