تمرینات ساده ذهن آگاهی برای کاهش استرس

29 شهریور 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - تمرینات ساده ذهن آگاهی برای کاهش استرس
تمرینات ساده ذهن آگاهی برای کاهش استرس
امتیاز مطلب: 91%

تمرینات ذهن آگاهی به شما کمک می کند در برابر استرس و فشارهای روزمره، مقاومت بالایی از خود نشان دهید و با آرامش بیشتری در مسیر موفقیت گام بردارید. با یوکن همراه باشید.

ادراک و توجه از جمله مفاهیمی هستند که از آگاهی انسان سرچشمه می گیرد؛ آگاهی از آنچه در پیرامونمان اتفاق می افتد و آنچه انجام می دهیم؛ یعنی وقتی چیزی می خوریم، به بافت، رنگ و طعم‌های مختلف غذا توجه کنیم. آخرین بار چه زمانی واقعاً لذت بردید یا خود را در لحظه رها کردید؟ چطور می توان به مهارت ذهن آگاهی دست یافت؟

لازم به ذکر است، ذهن آگاهی، ریشه در بودیسم دارد. ذهن آگاهی به معنای زندگی در لحظه‌ی حال است. البته فراتر از آن است که با تکیه بر روزمرگی‌ها به دست بیاید؛ اما در عین حال یکی از ضروریات زندگی هر روزه‌ی ما به حساب می‌آید.

مراحل تمرین ذهن آگاهی

  • هر روز صبح، ظهر یا بعدازظهر، برای چند دقیقه نفس عمیق بکشید.
  • در طول روز به تمام کارهایی که انجام می دهید خوب دقت کنید. برای مثال خودکار یا تلفن در دست دارید، خارج از محل کار نشسته‌اید یا در صف انتظار هستید. تمام اتفاقاتی که در پیرامونتان رخ می دهد را یادداشت کنید. به دکور دیوارها نگاه کنید، به زمینی که زیر پای شماست دقت کنید.
  • بیشتر روی خودتان متمرکز شوید. سعی کنید تنفس خود را با یک مانترا هماهنگ کنید.
  • لازم است بدانید ذهن آگاهی، یک روش از مدیتیشن است.
  • به بوها، طعم‌ها، آنچه لمس می کنید و می شنوید، بیشتر توجه کنید.

برای تمرین ذهن آگاهی مانعی که در سر راهتان قرار دارد، این است از زمان حال غافل شوید. در هنگام جلسات کاری، پیاده روی یا انجام هر فعالیت دیگری، سعی کنید از تمام لحظات زندگی، حتی چیزهای تکراری و خسته کننده، لذت ببرید.

رابطه ذهن آگاهی و استرس

در این جا سؤال مطرح می شود چرا باید ذهن آگاهی را تمرین کرد؟ ذهن آگاهی سبب تقویت اراده شده و از استرس و اضطرابی که مانع دست یابی به موفقیت می شود، جلوگیری می کند.

موسسه‌ی Mindful در وب سایت خود اعلام می کند چرا این تمرینات، به کاهش سطح اضطراب کمک می کند:

  • آگاهی بیشتری نسبت به افکارتان دارید و در می یابید چه زمانی باید از عقاید خود کناره گیری کنید.
  • وقتی در شرایط سخت و ناخوشایندی قرار می گیرید، هیچ واکنشی ندارید. در این موقعیت صبر می کنید تا بهترین راه حل را پیدا کنید.
  • تمرکز در زمان حال، آرامش بیشتری نصیبتان می کند؛ در حالی که واکنش شدید، سطح استرستان را بالا می برد.
  • به نیازهای بدنتان توجه زیادی دارید و با اقدام سریع و به موقع، از پیشرفت درد در بدنتان جلوگیری می کنید.
  • احساسات دیگران را به خوبی درک می کنید و هوش هیجانی‌تان بسیار بالاست. این مسئله سبب می شود کمتر با دیگران دچار درگیری شوید.
  • نسبت به خود و دیگران، دلسوز و مهربان هستید. شفقت و مهربانی سبب آرامش شما می شود و سطح استرستان را پایین نگه می دارد.
  • انجام تمرینات ذهن آگاهی فعالیت بخش آمیگدال مغز را کاهش می دهد. آمیگدال، در مقابل عوامل استرس زا واکنش نشان می دهد. پس وقتی پس زمینه‌ی ذهنی شما آرام‌تر می شود، استرس کمتری را تجربه می کنید.
  • تمرکز ذهنی‌تان بالا می رود و کارایی‌تان افزایش خواهد یافت. بالا رفتن سطح کارایی و بهره وری سبب می شود احساس خوبی پیدا کنید و در مقابل عوامل استرس زا، آسیب پذیری کمتری از خود نشان دهید.
  • قادر هستید طرز فکر خود را نسبت به استرس تغییر دهید. به جای این که تنها به عواقب منفی هر چیزی فکر کنید و در ترس و اضطراب غوطه‌ور شوید، ذهن آگاهی به شما کمک می کند نگرشتان را تغییر دهید و از منظر متفاوتی به مسائل نگاه کنید.

در دهه‌ی 70 میلادی، دوره‌ای با نام "کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی" برپا شد که بیان می کرد تمرینات ذهن آگاهی، به مقابله با افکار منفی که هر روز با آن‌ها رو به رو هستید، کمک می کند. البته می توان همراه با شناخت درمانی از تمرین‌های مدیتیشن هم بهره برد. ذهن آگاهی با تغییر دیدگاه و طرز تفکر افراد، شیوه‌ی زندگی آن‌ها را بهبود می دهد.

منبع: mindful

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 15:05:43
دسته بندی ها