رهبری سازمان چه چالش‌ها و هزینه‌هایی دارد؟

22 فروردین 1400 - 11:00
کار آفرینی - رهبری سازمان چه چالش‌ها و هزینه‌هایی دارد؟
رهبری سازمان چه چالش‌ها و هزینه‌هایی دارد؟
امتیاز مطلب: 99%

رهبر یک تیم یا شرکت، با چالش‌های زیادی رو به رو می‌شود که بی توجهی و عدم کنترل این چالش‌ها، ممکن است سبب سقوط تمام اعضا شود. با یوکن همراه باشید تا با چالش‌های رهبری آشنا شوید.

مایک مدداک، نویسنده، کارآفرین و رهبر موفق، باور دارد افراد زیادی می توانند مدیریت یک تیم یا شرکت را به عهده بگیرند؛ اما رهبران بزرگ، از تفاوت‌های جزئی رهبری و مدیریت آگاهی دارند. مددک، اصلی‌ترین تفاوت‌های مسئولیت رهبری و مدیریت را در نشریه فوربز شرح داده است:

ارزش شما به تیمی که هدایت می کنید وابسته است

وقتی رهبری یک تیم را قبول می کنید، باید بپذیرید دوران نارضایتی و شکایت از اعضای تیم به پایان رسیده است. اگر از شرایط فعلی ناراحت هستید، می توانید به اعضای تیمتان کمک کنید تا پیشرفت کنند. باید وظایف و مسئولیت‌های آن‌ها را به گونه‌ای تغییر دهید تا از نقاط قوتشان برای حل چالش‌های موجود استفاده کنند. حتی می توانید آن‌ها را ترغیب کنید از کار دست بکشند و شرکت را ترک کنند، اما نمی توانید از آن‌ها شکایتی داشته باشید. شما رهبر این تیم هستید و خودتان موقعیت و ارزش تیم را شکل داده‌اید. پس مسئولیت تمام مشکلات روی دوش خودتان است.

وقتی رهبری یک سازمان را به عهده می گیرید، باید مسئولیت تمام اتفاقاتی که برای سازمان شما رخ می دهد را به عهده بگیرید. سرزنش کردن و زیر سؤال بردن دیگران، عدم بلوغ و مهم‌تر از همه، عدم صداقت رهبر را نشان می‌دهد.

رهبری بد، سازمان را به نابودی می کشد

موفقیت سازمان‌ها به رهبری وابسته است. پس وقتی نکته‌ای در تیمتان می بینید که سبب ناراحتی‌تان می شود، قبل از هر چیز نگاهی به خود بیندازید. از خود بپرسید: "چه مسیری را اشتباه پیموده‌ام و کدام بخش از رهبری‌ام نادرست بوده که منجر به بروز چنین رفتاری شده است؟" شاید دریابید افرادی را استخدام می کنید که شبیه خودتان هستند یا الگوهایی را به کار می برید که در زندگی‌تان وجود داشته است.

اگر رهبری یک سازمان را به عهده دارید و انرژی جاری در دفتر کارتان را دوست ندارید، لازم است بدانید این انرژی از سوی خودتان جریان دارد. برنارد بنکس، پروفسور مدیریت و رهبری دانشگاه نورث وست می گوید: "رهبری همانند قوانین فیزیک است. شما یک تیم بد را به من نشان دهید تا رهبر بد آن را نشانتان دهم."

نتایج را بپذیرید یا همه چیز را از اساس پایه ریزی کنید

ریچارد مندرز، کارآفرین و مربی کسب و کار می گوید سازمان‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا نتایج فعلی را تولید کنند. اگر از نتایج حاصل از تیم یا سازمانتان رضایت ندارید، تمام سازمان را از نو طراحی کنید. در این جا سؤال مطرح می شود، اگر محصولات این تیم را دوست ندارید، چرا رهبری آن را به عهده گرفته‌اید؟

دستاوردهای متحول کننده، مختص افراد بی‌پرواست

اگر می خواهید بازار را متحول کنید و به دستاوردهای فوق‌العاده برسید، باید سیستم و راهکارهای رایج را رها کنید. تیم کاری‌تان را تشویق کنید تنها به دنبال آرامش نباشند و اوضاع را همان طور که هست، نپذیرند.

تمایل دارید تیم نوآوری داشته باشید؟ باید بتوانید وجه ماجراجو و جسور اعضای تیمتان را بیرون بکشید و آن‌ها را باهم یکسو کنید. افراد هوشمندی که خود را با فرهنگ سازمانی شما سازگار می کنند، قادر به تشکیل تیمی فوق‌العاده هستند. البته همه چیز به همین سادگی نیست، اگر خیلی شیفته‌ی هوش و جسارت افراد شوید و فرهنگ را از یاد ببرید، نمی توانید اعضای خطرناک سازمان را شناسایی کنید. حتی ممکن است خودتان هم به بیراهه بروید. یک رهبر استراتژی را تصور کنید که کارمندان و مشتریان عاشقش هستند، اما پشت در شرکت به یک دیکتاتور فکری تبدیل می شود. یا یک رهبر فروش را تجسم کنید که درآمد بسیار بالایی به دست می آورد، اما غیرقابل اطمینان است و نتوانسته اعتماد اعضای تیمش را به دست آورد. حقیقت این است شما می دانید نیازمند تغییر هستید، اما چطور می توانید تغییر مثبت و نتیجه بخشی به دست آورید و مطمئن شوید در مسیر اشتباهی قدم نگذاشته‌اید؟ زیرا در این صورت مرتکب بزرگ‌ترین اشتباه حرفه‌ای‌تان خواهید شد.

شما قادر نیستید جریان جاذبه را تغییر دهید

سوزان رابرتسون، استاد خلاقیت دانشگاه هاروارد می گوید: "فرهنگ سازمانی از بالاترین مقام به پایین‌ترین جایگاه در حال جریان است." اگر می‌خواهید در بالای قله‌ی رهبری بایستید، باید مدام پایین را نگاه کنید و ببینید چه پیامی را دریافت یا ارسال می کنید. هر ارزشی که برای سازمانتان می خواهید، باید خودتان بیش از همه به آن پایبند باشید. در این صورت کارمندان به شما اطمینان می کنند و زندگی‌تان به طور شگفت انگیزی آسان تر می شود.

 

منبع: Forbes

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-12 04:25:07
  • نظرات
تصویر آواتار Masoud Nasehifar
   Masoud Nasehifar

رهبری یه سازمان کار خیلی سختیه ............. اونم تو این شرایط کاری تو ایران

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها