داستان موفقیت تلگرام از زبان پاول دورف؛ بنیان‌گذار این پیام رسان محبوب

24 اسفند 1399 - 11:00
برندهای موفق - داستان موفقیت تلگرام از زبان پاول دورف؛ بنیان‌گذار این پیام رسان محبوب
داستان موفقیت تلگرام از زبان پاول دورف؛ بنیان‌گذار این پیام رسان محبوب
امتیاز مطلب: 93%

تلگرام ، پیام رسان محبوبی است که میلیون‌ها کاربر در سراسر دنیا دارد و توانسته رقیبان خود را پشت سر بگذارد و به موفقیت چشمگیری برسد. پاول دورف (Pavel Durov)، مؤسس تلگرام است که داستان زندگی‌اش بسیار جالب و شنیدنی است. در ادامه با یوکن همراه باشید تا راز موفقیت پاول دورف و تلگرام را برایتان شرح دهیم.

پاول دورف، بنیان‌گذار تلگرام و زاکربرگِ روسیه

پاول دورف 34 ساله با عنوان "زاکربرگِ روسیه" معرفی می شود. او کارآفرین سنت پترزبورگ و بنیان‌گذار بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی روسیه با نام ویکونتاکت (Vkontakte)، به معنای "در ارتباط با..." است. این شبکه اجتماعی در سال 2006 توسط پاول دورف راه اندازی شد و اکنون بیش از 350 میلیون کاربر دارد.

مطالب پیشنهادی:

زندگینامه تصویری پاول دورف (ویدئو)

نگاهی به زندگینامه پاول دورف، موسس تلگرام (مقاله)

هدف اصلی بنیان‌گذار تلگرام

اصلی‌ترین هدف دورف "حفظ امنیت حریم خصوصی کاربران شبکه اجتماعی" بود. به همین خاطر، دولت روسیه با دورف مشکل دارد. او از سرسخت‌ترین منتقدان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به‌حساب می‌آید. دورف شرایطی همانند تبعید دارد، اما باز هم دست از کار نکشیده و با دولت روسیه در تقابل است. وقتی دورف 31 ساله بود، شایعاتی پیرامون حضور او در مراسم افتتاحیه انجمن اقتصاد اینترنتی مسکو منتشر شد، اما او اصلاً در این مراسم شرکت نکرده بود. حقیقت این بود دورف تمایل نداشت با روسیه ارتباط برقرار کند.

مشکلات پاول دورف و خروج اجباری او از روسیه

امنیت بالا و موفقیت چشمگیر شبکه اجتماعی ویکونتاکت باعث شد مشکلات زیادی برای دورف ایجاد شود. دولتمردان روسیه به این مسئله واقف بودند که شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در اعتراضات پروتستان‌های اوکراینی دارند. پس از دورف درخواست کردند با آن‌ها وارد همکاری شود و اطلاعات مربوط به رهبران جنبش اوکراین را در اختیارشان قرار دهد، چرا که این رهبران از ویکونتاکت برای ارتباط با هم استفاده می کردند. دورف در مقابل تقاضای دولت روسیه ایستاد و هنوز هم به امنیت کاربران شبکه اجتماعی‌اش پایبند بود. او در پاسخ به تقاضای آن‌ها تصویر یک سگ با لباس چرم را در حالی که زبانش را از دهان بیرون آورده بود، در صفحه اجتماعی خود منتشر کرد. این اقدام او باعث شد کنترل ویکونتاکت را به دلیل حضور سرمایه گذاران و شرکت‌های وابسته به کرملین در آن از دست بدهد؛ اما به این تجربه‌ی ارزشمند دست یافت که دیگر ناکامی ویکونتاکت را در تلگرام تکرار نکند.

پاول دوروف - موفقیت تلگرام

دولت روسیه در سال 2013، پاول دورف را متهم کرد که با خودروی خود، یک افسر پلیس را در مسکو زیر گرفته و او را زخمی کرده است. دورف تمام این اتهامات را بی‌اساس دانست، چرا که او اصلاً رانندگی بلد نبود.

چند روز بعد، به دفتر ویکونتاکت حمله شد، اما دورف و کارمندان وفادار او در آنجا حضور نداشتند. در زمانی که سرمایه گذاران ویکونتاکت به دنبال او بودند، دورف انیمیشن کوتاه (GIF) در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت که در آن جاستین تیمبرلیک (در نقش شون پارکر) با دست خود علامت "زهی خیال باطل" را نشان می داد.

دورف به خاطر مشکلات و تحمیل‌های به وجود آمده مجبور شد کشور روسیه را ترک کند. او با خروج اجباری از کشور، 260 میلیون دلار همراه داشت و تصمیم گرفت یک شبکه اجتماعی در خارج از کشور تأسیس کند. او از سرمایه خود بهره برد و اپلیکیشن پیام رسانی با نام تلگرام راه اندازی کرد که هدف اصلی آن رمزگذاری و امنیت بود.

تلگرام راه اندازی شد

پاول دورف در بی‌خبری سرمایه گذاران ویکونتاکت، تلگرام را به صورت مخفی در منطقه‌ای با نام بوفالو در نیویورک راه اندازی کرد. او کارمندان وفادار خود را به ایالات متحده آمریکا آورد تا با او در شبکه اجتماعی جدید همکاری کنند. تلگرام، اپلیکیشن ایمن و رمزنگاری شده را می توان واکنش پاول دورف به نفوذ کرملین در شبکه اجتماعی ویکونتاکت دانست.

در سال‌های اخیر فضای سختگیرانه ای بر فضای مجازی روسیه حاکم شده و قوانین جدیدی به کار رفته است. براساس قوانین جدید، هر سایتی که در روز بیش از 3000 بازدید داشته باشد باید در سایت خود یک نگهبان رسانه قرار دهد و برای اطلاعاتی که منتشر می کند تعهد بدهد.

اکنون دورف با چهار نفر از کارمندان وفادارش به نقاط مختلف دنیا می رود و برای اقامت از Airbnb استفاده می کند. او هر چند ماه یک بار به مکان جدیدی می رود و برای این که شبکه اجتماعی تلگرام به سرنوشت ویکونتاکت و سیاست‌های یک کشور خاص دچار نشود، آن را در چند کشور مختلف به ثبت رسانده است.

با این که دورف سه شماره تلفن مختلف دارد و به سرعت آن را تغییر می دهد، اما اصلاً با تلفن صحبت نمی کند. او از طریق ایمیل‌های رمزنگاری شده و پیام رسان خودش ارتباط برقرار می کند.

پاول دورف، ادوارد اسنودن را قهرمان خود می داند و اپل را برای این که از رمزگشایی گوشی آیفون برای اف بی آی (پلیس فدرال آمریکا) خودداری کرد تحسین می کند.

تجربه‌ی ارزشمند ویکونتاکت

دورف از تجربه‌ی ویکونتاکت استفاده کرد و این مسئله سبب شد تمام توانش را برای حفظ امنیت و کنترل روی پیام رسان خود به کار بگیرد. زاکربرگِ روسیه، بنیان‌گذار پیام رسان تلگرام، اهداف بزرگ‌تری در سر دارد؛ او می خواهد فضای اجتماعی امنی را برای کاربرانش فراهم کند.

برای پاول دورف بسیار ارزشمند است که 100 میلیون کاربر از 1 میلیارد کاربر واتس آپ، تلگرام را ترجیح می دهند. او می خواهد کنترل و امنیت تلگرام را حفظ کند. یک سال قبل، تعداد استارتاپ های تلگرام به 100 هزار عدد در روز می رسید، اما اکنون به بیش از 350 هزار عدد در روز رسیده است. جالب است بدانید، دورف به دنبال فروش تلگرام نیست. این در حالی است که واتس آپ در سال 2014 با قیمت 19 میلیارد دلار خریداری شد و تاکنون تلاش کرده از طریق توسعه‌ی یک کسب و کار سودآور، قیمت خریداری شده‌ی خود را جبران کند.

پاول دورف به تقاضای تمام شرکت‌های سرمایه گذاری در سیلیکون ولی پاسخ منفی داده است. با این که تلگرام ماهیانه بیش از 1 میلیون دلار برای دورف هزینه در بر دارد اما او تمام این هزینه‌ها را از سرمایه‌ی شخصی‌اش می پردازد.

پاسخ پاول دورف به انتقادهای تلگرام

در پایان سال 2015 میلادی و با وجود حملات تروریستی در پاریس، عده‌ای تلگرام را مقصر دانستند که به خاطر ناتوانی دولت‌ها در کنترل آن‌ها، افرادی سازمان‌دهی کننده‌ی حملات تروریستی از آن استفاده می کنند. دورف از مسدود کردن 78 کانال ارتباطی داعش در تلگرام خبر داد و مشکلات دولت‌ها را از بی‌مسئولیتی خودشان دانست. بنیان‌گذار تلگرام در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "دولت فرانسه به خاطر بی مبالاتی خود به این سرنوشت دچار شد؛ زیرا مردم سخت کوش فرانسه به دولت مالیات می دهند و دولت تمام پول را برای جنگ‌های بی نتیجه در خاورمیانه خرج می کند. وقتی دولتمردان روسیه تقاضای مسدود شدن تلگرام را کردند، دورف گفت: "شما می توانید کلمات را هم ممنوع کنید."

عده‌ی زیادی دورف را دیوانه می خواندند. داستان معروفی درباره بنیان‌گذار تلگرام وجود دارد، او یک روز با اسکناس‌های 5000 روبلی (140 دلار آمریکا در آن زمان) موشک درست می کرد و آن‌ها را از پنجره‌ی اتاقش در سنت پترزبورگ به بیرون می انداخت و مردم آن‌ها را بر می داشتند. این ویدئو میلیون‌ها بازدید در یوتیوب داشت. البته لباس پوشیدنش هم خاص است؛ به طوری که عده ای او را با نام رابین هود اینترنتی می خوانند. پاول دورف همیشه لباس‌های سیاه به تن می کند و هر کسی را به یاد شخصیت نئو در سه‌گانه‌ی ماتریکس می اندازد.

چرا تلگرام این‌قدر محبوب است؟

موفقیت تلگرام فراتر از اعداد و ارقام است. تلگرام در سال 2013 راه اندازی شد و به محبوبیت چشمگیری دست یافت. در حال حاضر، کاربران تلگرام از هیچ اپلیکیشن پیام رسان دیگری برای ارتباط استفاده نمی کنند، اما چرا تلگرام این‌قدر محبوب است؟

  • امنیت بالا

کاربران فضای مجازی به امنیت حریم خصوصی‌شان اهمیت می دهند. تلگرام از پروتکلی برای رمزگذاری داده‌های کاربر استفاده می کند و محیط امن کاربری برای آن‌ها به وجود آمده است. اصلی‌ترین ویژگی امنیتی این پیام رسان، سیستم رمزگذاری دولایه‌ی آن است. پاول دورف بعد از راه اندازی تلگرام، جایزه‌ی 200 هزار دلاری برای کسی که موفق شود مکالمه‌ی خصوصی او و برادرش نیکولای دورف را هک کند لحاظ کرد، اما هنوز هیچ کسی نتوانسته این کار را به انجام برساند.

  • سیستم API

تلگرام دارای سیستم API بازِ مخصوص خود است که به کاربران اجازه می دهد انواع ربات تلگرامی و میکرو برنامه‌های موردنظر را بسازند. به تازگی تلگرام ادعا کرده، از طریق ربات‌ها فروش مستقیم را راه اندازی می کند تا تلگرام به ابزاری فراتر از یک پیام رسان تبدیل شود.

  • کانال‌های گسترده تلگرام

کانال‌های تلگرام روز به روز در حال فراگیر شدن است و احتمالاً در آینده‌ی نزدیک قدرت فیس بوک را در دست خواهد گرفت. علاوه بر آن، تلگرام استیکرهای فوق‌العاده‌ای دارد که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد. هر کاربر می تواند برای خود استیکر بسازد و با دیگر کاربران به اشتراک بگذارد. این همان ویژگی فوق‌العاده‌ای است که در وایبر و واتس آپ وجود ندارد.

تلگرام کاربری بسیار ساده‌ای دارد. این برنامه تنها یک پیام رسان نیست، بلکه خیلی از کسب و کارهای اینترنتی از آن استفاده می کنند.

تلگرام

واتس آپ رقیب اصلی تلگرام

منتقدان دیدگاه‌های متناقضی درباره‌ی موفقیت تلگرام دارند. عده‌ای این پیام رسان را باور دارند، اما برخی دیگر می گویند، پاول دورف با سرمایه‌ی شخصی به جایی نمی رسد و بدون سرمایه گذاری با شکست رو به رو خواهد شد. هر چند دورف و تیمش سرمایه‌ی کافی برای شروع پروژه را داشتند، اما وجود رقیبی چون واتس آپ کار را سخت‌تر می کرد. در آن زمان واتس آپ یکه تازی می کرد و اسکایپ هم برای برقراری تماس‌های ویدئویی به اندازه‌ی کافی مناسب بود.

تلگرام توانست تمام رقبا را کنار بزند و به محبوب‌ترین پیام رسان دنیا تبدیل شود. تعداد کاربران تلگرام تا فوریه 2014 به 100 میلیون نفر رسید و میزان رشد تعداد کاربران آن روزانه 350 هزار نفر بود. روزانه 15 میلیارد پیام از 200 کشور مختلف توسط کاربران تلگرام منتقل می شد و تمام این‌ها هیچ هزینه‌ای برای بازاریابی نداشت. دورف معتقد است: "تلگرام را کاربران میان دوستانشان رواج داده‌اند و از هیچ برنامه‌ی تبلیغاتی برای بازاریابی استفاده نکرده‌ایم."

منبع درآمد تلگرام

تلگرام یک پیام رسان محبوب است، ثبت نام در آن بسیار ساده بوده و تنها به یک شماره تلفن نیاز دارد. تمام پیام‌ها رمزنگاری شده هستند و به سادگی نمی توان به محتوای آن دسترسی پیدا کرد. به منظور همگام سازی داده‌ها با دیگر دستگاه‌ها، تمام داده‌ها در فضای ابری قرار دارند و به همین خاطر تلگرام را یک اپلیکیشن پرسرعت می دانیم. هر کاربری به آسانی می تواند کانال‌های تلگرامی بسازد و ربات‌های تلگرام جایگزین مناسبی برای اپلیکیشن های مستقل چون پیش بینی آب و هوا و یادآورها هستند.

تلگرام بهترین طراحی را در بین دیگر پیام رسان‌ها دارد و امکانات زیادی چون ارسال موقعیت جغرافیایی به مخاطب، ارسال فایل با حجم 1 گیگابایت، ساخت انیمیشن (گیف)، بی‌نهایت استیکر و ... در خود جای داده است. پس تلگرام چطور به درآمد می رسد؟ حقیقت این است تلگرام هیچ درآمدی برای پاول دورف ندارد.

تلگرام برخلاف محبوبیتی که دارد، کاملاً رایگان است و از هیچ برنامه‌ی تبلیغاتی و هزینه‌ی مکالمه‌ای برخوردار نیست. پاول دورف تلگرام را با سرمایه‌ی شخصی خود مدیریت می کند. البته دورف می گوید اگر روزی هیچ سرمایه‌ای نداشته باشم، اجازه نمی دهم این پیام رسان نابود شود بلکه برخی امکانات اضافی پولی را به تلگرام اضافه خواهم کرد. البته این امکانات اضافی در رایگان بودن آن خللی ایجاد نمی کند و اگر تمایل نداشتید می توانید از آن ویژگی‌های اضافی استفاده نکنید.

تلگرام

تجربیات ارزشمند پاول دورف از راه‌اندازی تلگرام

زندگی دورف و موفقیت او، 5 درس بزرگ به کارآفرینان می دهد:

  • همیشه به نیاز مردم واقف باشید

دورف بعد از کسب تجربیات فراوان به این مسئله پی برد کاربران از ویژگی پیام رسان فیس بوک بیشتر از صفحه‌ی اصلی‌شان استفاده می کنند. به همین خاطر برنامه‌ی کاربردی منحصر به فردی ایجاد کرد؛ اما چرا منحصر به فرد؟ زیرا دورف به این باور رسیده بود کاربران از این که حریم خصوصی‌شان در پیام رسان‌ها نادیده گرفته می شود، ناراحت هستند. به همین خاطر تصمیم گرفت فضای امن‌تری برای کاربران به وجود آورد و این یک ویژگی منحصر به فرد تلگرام بود.

  • ایده، محصولتان را به وجود می‌آورد

اگر دورف و تیمش برای امنیت حریم خصوصی کاربران تلاش نمی کردند و این موضوع اعتقاد قلبی‌شان نبود، تلگرام این‌قدر محبوب نمی شد. کاربران به تلگرام اطمینان دارند، چرا که می دانند محرمانه بودن اطلاعات شخصی آن‌ها هدف اصلی دورف و همکارانش بوده است.

امروزه کسب و کارهای زیادی از کانال و ربات‌های تلگرام برای بازاریابی استفاده می کنند. این ابزارها می توانند به جایگزین مناسبی برای گروه‌ها و اپلیکیشن های دیگر در رسانه‌های اجتماعی تبدیل شوند. پس کاربر لیستی از کانال‌ها و ربات‌های موردعلاقه خود را دارد که سبب وفاداری آن‌ها به پیام رسان پاول دورف شده است.

  • کار با تلگرام بسیار آسان است

پاول دورف ترجیح داده در اپلیکیشن تلگرام از فرآیند منطقی برای حل مسائل، تعمیر و نگهداری آن بهره ببرد. شرکت دورف برای بازاریابی هیچ هزینه‌ای نمی کند. در حال حاضر، تلگرام صدها میلیون کاربر به خاطر امنیت، راحتی استفاده و اعتبارش دارد. وقتی کاربران به سمت تلگرام روی آوردند، متوجه شدند بسیار ساده، کاربردی و سریع است؛ این همان چیزی است که باعث موفقیت این اپلیکیشن شد.

  • با مردم سر و کار دارد

اگر می‌خواهید محصول قابل اعتمادی ارائه دهید، باید افراد قابل اعتمادی هم اطراف خود داشته باشید. پاول دورف تنها 15 طراح و توسعه دهنده (دولوپر) در تیم خود دارد. این افراد تمام کارهای تلگرام را طراحی، توسعه و مدیریت می کنند. البته تعداد محدودی کارمند نیز برای انجام کارهای نظارتی در شرکت فعالیت دارند. وقتی در کارمندان اعتماد به وجود آورید، آن‌ها پاسخ اعتمادتان را می دهند و محصولی ارائه خواهید داد که اعتبار بیشتری در بین رقبا دارد.

  • از رقابت در بازار واهمه‌ای ندارد

وقتی سر و کله‌ی تلگرام پیدا شد که واتس اپ در بین مردم دنیا محبوبیت زیادی داشت. رقیب دیگر، وایبر بود که ده ها میلیون کاربر در کشورهای مختلف چون ایران و روسیه داشت. علاوه بر آن، چند پیام رسان محلی مانند هایک هند، وی چت چین و لاین ژاپن هم در حال فعالیت بودند؛ اما تلگرام با سرعت بی‌نظیری در بین کاربران سراسر دنیا به محبوبیت رسید. وقتی موفقیتتان را باور نداشته باشید و ندانید رقبایتان چه چیزی دارند، هرگز به موفقیت نخواهید رسید. پس باید محصول و رقیبانتان را خوب بشناسید و به نیاز کاربران پاسخ دهید.

پاول دورف با هیچ کسی مقایسه نمی‌شود

بدون شک پاول دورف کارآفرینی بزرگ در حوزه‌ی فناوری است و می خواهد دنیا را متحول کند. اگر بخواهیم او را با زاکربرگ مقایسه کنیم، لقب "زاکربرگِ روسیه" چندان درست نیست. قطعاً این عنوان نمی تواند واقعیت دستاوردهای شخصی پاول دورف را نشان دهد.

 

منبع: arabianbusiness

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-15 08:18:12
دسته بندی ها