لرزش صدایتان را کنترل کنید تا سخنرانی مؤثرتری داشته باشید

16 اسفند 1396 - 4:00
مدیریت شخصی - لرزش صدایتان را کنترل کنید تا سخنرانی مؤثرتری داشته باشید
لرزش صدایتان را کنترل کنید تا سخنرانی مؤثرتری داشته باشید
امتیاز مطلب: 92%

در زمان سخنرانی باید از لرزش صدا جلوگیری کنید، چرا که لرزش صدا هنگام صحبت کردن، از توانایی تأثیرگذاری روی دیگران و قدرت کلام شما می کاهد. وقتی در زمان سخنرانی یا حرف زدن با فردی دیگر صدایتان می لرزد، قادر نخواهید بود به خوبی پیام تان را انتقال دهید؛ اما می توانید این مشکل را برطرف کنید. باید از روش‌های رفع لرزش صدا اطلاع یابید و با تمرین این مشکل را رفع کنید. با یوکن همراه باشید.

تمرینات تنفسی برای کنترل لرزش صدا

تنفس از دیافراگم

در زمان تنفس جلوی آینه بایستید و با دقت به خود نگاه کنید. اگر در زمان تنفس عمیق، شانه‌هایتان به سمت بالا حرکت کند، یعنی به جای دیافراگم از سینه به کمک ماهیچه‌ای که در قاعده شش‌ها قرار دارد، نفس می کشید. برای تنفس عمیق باید دم را به درون بکشید؛ به طوری که قفسه‌ی سینه به کمک سینه و شانه‌ها به طرف جلو حرکت کند.

قطعاً برایتان جالب است، تنفس از دیافراگم سبب می شود لرزش صدا به طور قابل توجهی قطع شود. دیافراگم یک ماهیچه است و همانند دیگر ماهیچه‌ها به ورزش نیاز دارد. هر چقدر این ماهیچه بیشتر تمرین کند، تأثیر بهتری روی صدا و تنفس خواهد داشت. پس وقتی تنفس درستی داشته باشید، صدای بهتری در هنگام سخنرانی خواهید داشت.

تقویت دیافراگم برای از بین رفتن لرزش صدا

وقتی بدانید دیافراگم چیست و دقیقا کجا قرار دارد، بهتر می توانید آن را تقویت کنید. زمانی که از حمام بیرون می آیید و حوله را دور خود می پیچید، بهترین زمان برای تمرین قدرت دادن به دیافراگم است. زمانی که حوله را دور کمرتان بسته‌اید، به گونه نفس خود را به سمت داخل ببرید که حوله از هم باز شود. این تمرین باید طوری انجام شود که شانه‌ها و سینه‌تان ثابت بماند و به سمت بالا حرکت نکند.

اگر از دیافراگم نفس بکشید، صدایتان قدرتمندتر و بلندتر می‌شود و دیگر در هنگام سخنرانی دچار لرزش صدا نخواهید شد.

بازدم را تندتر انجام دهید

از طریق دیافراگم نفس خود را در سینه حبس کنید، سپس نفستان را از بین دندان‌ها بیرون بدهید. البته این کار را زمانی انجام دهید که صاف و راست ایستاده‌اید. این تمرین را برای 10 بار در روز انجام دهید. از این طریق دیافراگم تان قدرتمندتر و لرزش صدای کمتری خواهید داشت.

تمرینات صدا برای قدرتمندتر شدن آن

یکی از روش‌هایی که سبب می شود در هنگام صحبت کردن، صدایتان نلرزد، بالا بردن تُن و لحن صداست. گاهی لرزش صدا باعث می شود برخی کلمات را در هنگام بیان آن‌ها بشکنید. با انجام برخی تمرینات صدا می توانید از بروز این مشکلات اجتناب کنید:

  1. آوای "امم... ممم" را به زبان آورید و به صدای خود تمرین دهید. این شبیه همان آوایی است که برای خوشمزه بودن غذا به کار می برید. در هنگام ادای آوای "امم... .." یا "امم... همممم"، از دیافراگم نفس بکشید و با نفس‌هایتان این صداها را از دهان خود خارج کنید. کافی است این تمرین را 5 بار تکرار کنید.
  2. این حرکت بسیار جالب و مفید است. چند بار پشت سر هم بگویید: "نِی نِی نِی نِی ...". این اصوات را با صدایی پایین به زبان بیاورید و به مرور صدایتان را بالا ببرید.
  3. چند بار بگویید: "اووو ... اییییی". باید تُن صدایتان را در هنگام ادای این اصوات بالا و پایین ببرید.
  4. با خود بگویید: "ممممممم ...". تا جایی که نفستان می کشد این آوا را تکرار کنید. در هنگام ادای این حروف به صدایتان دقت کنید. این حرکت را باید 5 بار تکرار کنید.

تمرینات زبانی برای بهتر شدن لحن

اگر کلمات و آواها در هنگام صحبت کردن به درستی و به وضوح بیان شوند، هیچ سوءتفاهم و اشتباهی ایجاد نخواهد شد. باید بتوانید هر آوا و واژه‌ای را شفاف بیان کنید. با این تمرین می توانید لحن کلامتان را بهبود دهید.

  1. تعدادی واژه انتخاب کنید و لحن کلامتان را در قالب جملاتی تمرین دهید. تمام عباراتی که انتخاب کرده‌اید را به سرعت و پشت سر هم بیان کنید. تکرار سریع عبارات و واژه‌ها را تا جایی ادامه دهید که شفافیت آن‌ها مشخص است. اگر در ادای هر عبارت اشتباهی رخ داد کار را قطع کنید و دوباره از اول شروع کنید.
  2. سعی کنید عباراتی که ادای آن‌ها سخت است را سریع و واضح بیان کنید؛ مانند: قوری گل قرمزی، شش سیخ کباب، سیخی شش هزار و ... .

کتاب، مجلات و روزنامه را با صدای بلند بخوانید

یکی از روش‌های عالی برای رفع لرزش صدا، بلند حرف زدن در جمع است. زمانی که آرامش بیشتری دارید صحبت کنید و صحبت کردن در جمع را به کاری متداول و آسان برای خود تبدیل کنید. ماجرایی را تعریف کنید و برای جذابیت بیشتر داستان از احساسات خود بهره ببرید. بهتر است این تمرین را نزد دوستان و افرادی که با آن‌ها راحت‌تر هستید، انجام دهید.

  1. اگر می خواهید سخنرانی کنید، متن خود را چند بار بلند بخوانید.
  2. سخنرانی را به صورت واقعی تمرین کنید. در این راستا، صدا و تصویر خود را ضبط کنید و با دقت آن را ببینید. بدین ترتیب می توانید اشتباهات و ضعف‌های خود را پیدا کنید.

راهکارهای کنترل لرزش صدا پیش از سخنرانی

توصیه می کنیم قبل از سخنرانی کمی پیاده روی کنید یا بدوید. با فردی وارد گفت و گو شوید تا برای حرف زدن آمادگی پیدا کنید. از این طریق می توانید از استرس و اضطراب خود جلوگیری کنید.

پیش از سخنرانی جلوی آینه بروید، زبان خود را تا جای ممکن بیرون بیاورید و اشعار ساده و کودکانه بخوانید؛ مانند: اتل متل توتوله ... . شاید این کار خنده دار باشد اما باعث می شود قدرت و لحن صدایتان تقویت شود.

بالا بردن تمرکز با استقامت بیشتر در ایستادن

اینکه به حالت نشسته یا ایستاده صحبت می کنید، هیچ تفاوتی ندارد. در هر صورت باید پاهایتان را کامل روی زمین قرار دهید و به عرض شانه‌ها باز کنید. پاها نقش مؤثری برای افزایش تمرکز ، استقامت و اعتماد به نفس دارند. در هنگام سخنرانی به هیچ وجه پاها را تکان ندهید و همواره آرام و مستحکم بایستید.

حفظ استقامت و ثابت نگه‌داشتن شانه‌ها

شانه‌هایتان را صاف نگه دارید تا تنفستان بهتر انجام شود. وقتی شانه‌های خم و افتاده داشته باشید، فردی خجالتی و معذب به نظر می رسید و به دنبال آن لرزش صدایتان هم بیشتر می شود.

تمرکز و دقت به تنفس

اگر در هنگام صحبت کردن، استرس زیادی دارید، بهتر است نفس کشیدن را بیشتر تمرین کنید. برای درمان استرس خود، تمرینی که با حوله و تنفس مطرح شد را تکرار کنید و تلاش کنید تمرکز خود را نسبت به موضوع سخنرانی بالا ببرید. تنفس صحیح سبب می شود انرژی‌تان افزایش یابد.

نوشیدن آب

چند قطره آب بنوشید تا تنفستان آرام بگیرد. با خود آب داشته باشید و اجازه ندهید دهان و زبانتان خشک شود. نوشیدن آب و تازه کردن گلو سبب می شود استرس کمتری را تجربه کنید.

راهکارهایی برای ارائه‌ی یک سخنرانی موفق

اعتماد به نفستان را نشان دهید

وقتی می خواهید در جمع صحبت کنید، حتی زمانی که استرس و اضطراب بالایی دارید سعی کنید خود را فردی با اعتماد به نفس بالا نشان دهید. زمانی که به عنوان سخنران روی سِن می روید یا در جمعی حضور دارید، از این فرصت استفاده کنید و اجازه ندهید ترس‌هایی که زاییده‌ی ذهنتان است مانع پیشرفت شما شود. پس هیچ وقت به لرزش صدا توجه نکنید و خود را فردی با اعتماد به نفس بالا بدانید.

قدرتمند و با صدای رسا شروع کنید

بسیار مهم است چطور سخنرانی خود را شروع کنید. بهتر است با صدایی بلند و رسا و با لبخندی روی لب شروع کنید. وقتی با صدای واضح و رسا صحبت کنید، سخنرانی‌تان اثرگذاری بیشتری خواهد داشت و می توانید کنترل کلامتان را به دست بگیرید. تفاوتی ندارد چند نفر مخاطب صحبت‌هایتان هستند، در هر صورت لرزش صدایتان کم شده و با اعتماد به نفس بیشتری ادامه می دهید.

  1. وقتی سخنرانی‌تان را خوب شروع کنید، ادامه‌ی آن آسان‌تر خواهد بود. سخت‌ترین کار، شروع صحبت کردن است. اگر بتوانید مؤثر شروع کنید، ادامه برایتان آسان‌تر خواهد شد.
  2. اگر شروع خوبی نداشتید، نگران نباشید. چند جرعه آب بنوشید، لبخند بزنید و با تنفس عمیق به آرامش برسید.

شمرده شمرده صحبت کنید

در هنگام سخنرانی، شمرده و واضح حرف بزنید. اگر به دلیل داشتن استرس تند تند صحبت کنید، سخنرانی‌تان نتیجه‌ی مطلوبی نخواهد داشت.

خیلی از مخاطبان در هنگام سخنرانی شما، نوت برمی دارند؛ پس حواستان به آن‌ها باشد و آرام‌تر صحبت کنید.

به رسایی کلام توجه کنید

استرس و ترس در هنگام سخنرانی سبب می شود صدایتان بلرزد و فردی با اعتماد به نفس پایین دیده شوید. پس بلند و شمرده حرف بزنید تا لرزش کمتری در صدایتان انعکاس یابد. به گونه‌ای حرف بزنید که همه صدایتان را بشنوند و هیچ ابهامی باقی نماند.

مسئله‌ی مهم این است که مخاطب صدایتان را بشنود و پیامتان را درک کند. پس تا جای ممکن واضح و رسا صحبت کنید تا به شنوندگان نشان دهید اعتماد به نفس بالایی دارید.

تماس چشمی مؤثری با مخاطبان برقرار کنید

نباید در هنگام سخنرانی به یادداشت‌های خود نگاه کنید. این کار نشان می دهد اعتماد به نفس خوبی ندارید. سعی کنید با برقراری تماس چشمی با مخاطبان اثرگذاری خود را بالا ببرید و نفس عمیقی بکشید.

اگر از برقراری تماس چشمی با مخاطب واهمه دارید، به جای نگاه کردن مستقیم به چشم‌هایشان، به پیشانی آن‌ها نگاه کنید.

انرژی خود را در حین سخنرانی حفظ کنید

باید در تمام سخنرانی سطح انرژی یکسانی داشته باشید. حفظ انرژی در تمام مدت صحبت کردن سخت اما لازم است.

کمی به خود استراحت دهید

در هنگام سخنرانی به خود و شنوندگان کمی استراحت دهید. اگر فکر می کنید خسته شده‌اید و ممکن است دوباره دچار لرزش صدا شوید، کمی مکث کنید، نفس بکشید و با تجدید قوا به سخنرانی‌تان ادامه دهید.

از اشتباه کردن نترسید

اگر در حین سخنرانی دچار اشتباه شدید یا صدایتان لرزید اصلاً ناراحت نشوید. هر فردی ممکن است با این ترس‌ها و اشتباهات مواجه شود، مطمئن باشید کسی برای این اتفاقات شما را سرزنش و مسخره نمی کند و همراه شما خواهند ماند. با داشتن دقت و توجه می توانید ارتباط مؤثر و خوبی با یکدیگر برقرار کنید، پس ترس را کنار بگذارید و از همین حالا تصمیم بگیرید با کنار گذاشتن نقاط ضعفتان زندگی آرام‌تر و لذت بخش تری را تجربه کنید و سخنرانی مؤثرتری داشته باشید.

منبع: wikihow

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

دسته بندی ها