چطور زبان اسپانیایی را در کمترین زمان ممکن یاد بگیریم؟

2 شهریور 1400 - 11:00
دانستنیها - چطور زبان اسپانیایی را در کمترین زمان ممکن یاد بگیریم؟
چطور زبان اسپانیایی را در کمترین زمان ممکن یاد بگیریم؟
امتیاز مطلب: 93%

امروزه دردهکده جهانی یادگیری زبان اسپانیایی در کمترین زمان ممکن اهمیت زیادی پیدا کرده است. در قرن بیست و یکم با تکنولوژی‌های جدید و جهانی شدن، فرصت برایمان محدود شده است؛ اکنون دیگر وقت نداریم سر کلاس بنشینیم و با خواندن کتاب‌های درسی، زبان خارجی جدیدی یاد بگیریم.  با یوکن همراه باشید.

ما به دنبال یادگیری زبانی جدید مانند زبان اسپانیایی هستیم؛ می خواهیم آن را در کمترین زمان ممکن بیاموزیم؛ اما واقعاً یادگیری زبان اسپانیایی با این سرعت فوق‌العاده ممکن است؟ آیا می توان اسپانیایی را در عرض چند روز یا چند هفته آموخت؟

آیا می‌توانیم اسپانیایی را در عرض 10 روز یاد بگیریم؟

در بیشتر تبلیغات برای یادگیری سریع زبان‌های خارجی، وعده‌های دروغین و غیرقابل باوری داده می شود؛ مثلاً "در یک ماه زبان اسپانیایی یاد بگیرید"، حتی ممکن است این زمان به "دو هفته" یا "10 روز" کاهش پیدا کند. در این تبلیغات مشخص نیست از چه طریقی به زبان آموزان کمک می شود تا به هدفشان که یادگیری زبان جدید است، برسند. پس بیشتر افراد از خود می پرسند: "آیا واقعاً ممکن است؟"

پاسخ این سؤال هم مثبت و هم منفی است. هر کاری که به روش درست و با انگیزه و تعهد انجام شود امکان پذیر است. خیلی از مؤسسات آموزش زبان وعده می دهند در موعد مقرر، شما را برای ارکان عملی زبان آماده کنند، اما قطعاً نمی توانند کاری کنند که ساده و روان صحبت کنید. قطعاً به راحتی نمی توانید در مورد مسئله با کسی وارد گفت و گو شوید، اما برخی اصول اولیه را می آموزید که به شما کمک می کند در مکزیک سردرگم نشوید.

تعیین بازه‌های زمانی 10 روز،2 هفته یا 2 ماه تنها برای جلب توجه مردم است و دقیقا مشخص نیست چقدر زمان و تلاش برای یادگیری زبان اسپانیایی نیاز است. هیچ کسی نمی تواند بگوید چقدر طول می کشد تا به این مهارت دست یابید؛ با این حال مؤسسات وعده می دهند مفاهیم پایه را در کمترین زمان ممکن به شما آموزش دهند. این کار از طریق به‌کارگیری روش‌های تدریس زبان آموز پسند و آموزش واژگان کاربردی و دستور زبان به انجام می رسد. با این وجود، برای اینکه بتوان به طور کامل و در شرایط مختلف به زبان اسپانیایی صحبت کرد، زمان بسیار زیادی مورد نیاز است.

پس چقدر زمان می‌برد تا به زبان اسپانیایی مسلط شویم؟

سطوح مختلف یادگیری زبان خارجه

قبل از این که بدانید یادگیری زبان اسپانیایی چقدر زمان می برد، لازم است با مفاهیم "یادگیری"، "صحبت کردن" و "تسلط" آشنا شوید. برای مثال، تصور کنید دوستتان برای چند هفته به "بوینس آیرس" می رود و تا جایی با مفاهیم اصلی آشنایی دارد که بتواند در یک کشور غریب ارتباط برقرار کند. او قادر است آدرس بپرسد، مسیرش را پیدا کند و غذای موردعلاقه‌اش را سفارش دهد. او می تواند "اسپانیایی صحبت کند"، اما هنوز تسلط کافی به اسپانیایی ندارد. وقتی یک اسپانیایی زبان درباره موضوعاتی به جز احوالپرسی و سفارش غذا با او صحبت می کند، به مشکل برمی خورد. او تا جایی اسپانیایی بلد است که بتواند کارهایش را انجام دهد، نه آن‌قدر که بتواند ارتباط روانی با دیگران برقرار کند.

پس تسلط در یک زبان خارجی به چه معناست؟

باید گفت همه چیز به سطح زبان مربوط است. بر اساس "چارچوب مشترک اروپایی برای مرجع زبان"، سه گروه اصلی سطح زبان وجود دارد که هر یک شامل دو سطح است. تعریف هر مرحله به شما نشان می دهد در اسپانیایی چقدر توانایی دارید و چه چیزی را به‌عنوان روان بودن می پذیرید.

سطح A1:

در این سطح قادر هستید:

  • با اصطلاحات روزمره و عبارت‌های پایه‌ای زبان اسپانیایی آشنا هستید و می توانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • خود را به دیگران معرفی کنید و درباره جزئیات شخصی بپرسید و به آن‌ها پاسخ دهید: مانند محله‌ای که در آن زندگی می کنید، افرادی که می شناسید و ...
  • در حد ابتدایی با دیگران ارتباط داشته باشید؛ البته آن‌ها باید آرام و شمرده صحبت کنند.

سطح A2:

در این سطح قادر هستید:

  • جملات و عبارت‌های اسپانیایی را در مورد اطلاعات شخصی و خانوادگی، خرید کردن، موقعیت جغرافیایی، اشتغال و ... درک کنید.
  • در کارهای ساده و ابتدایی که نیاز به تبادل اطلاعات دارند با دیگران ارتباط برقرار کنید.
  • در مورد سابقه خود، محیط اطرافتان و مسائلی که نیاز به رسیدگی دارند، جملات ساده بگویید.

سطح B1:

در این سطح قادر هستید:

  • نکات اصلی یک مکالمه را در مورد مسائل آشنا که به طور منظم در محل کار، مدرسه یا اوقات فراغت با آن‌ها رو به رو می شوید، درک کنید.
  • اتفاقات محتمل در هنگام سفر به یکی از مناطق اسپانیایی زبان را به خوبی مدیریت کنید.
  • متن‌های ساده ی پیوسته در مورد موضوعات موردعلاقه‌تان تهیه کنید.
  • درباره تجربیات، رویدادها، رؤیاها و آرزوهای خود بگویید و به طور خلاصه برای نظرات و برنامه‌هایتان دلیل و برهان بیاورید.

سطح B2:

در این سطح قادر هستید:

  • نکات اصلی یک متن پیچیده‌ی اسپانیایی را در مورد موضوعات واقعی و انتزاعی پیدا کنید.
  • بدون هیچ آمادگی قبلی، ارتباطی روان برقرار کنید و با افراد اسپانیایی زبان بدون هیچ سختی و مشقتی، ارتباط داشته باشید.
  • به زبان اسپانیایی متونی با جزئیات کافی در مورد موضوعات مختلف بنویسید و نظر خود را به همراه نقاط قوت و ضعفش شرح دهید.

سطح C1:

در این سطح قادر هستید:

  • متوجه عبارت‌های طولانی و پیچیده می شوید و معنای آن را هم درک می کنید.
  • ایده های خود را به صورت روان و بدون نیاز به آمادگی برای پیدا کردن اصطلاح موردنظرتان مطرح کنید.
  • از زبان اسپانیایی برای فعالیت‌های اجتماعی، آموزشی و حرفه‌ای خود استفاده کنید.
  • در مورد موضوعات مختلف متن‌هایی واضح و با جزئیات کامل تهیه کنید؛ به طوری که کاملاً مشخص است از الگوهای سازمانی، ابزارهای ربط کننده و منسجم کننده استفاده کرده‌اید.

سطح C2:

در این سطح قادر هستید:

  • هر جمله و عبارتی که به زبان اسپانیایی می‌شنوید یا می خوانید را درک کنید.
  • منابع مختلف نوشتاری و گفتاری را خلاصه کنید و گزارش‌ها را با بیانی واضح و شفاف بازسازی کنید.

اکنون فکر می کنید در چه سطحی از یادگیری هستید؟

معمولاً افرادی که به مرحله‌ی B2 یا بالاتر رسیده‌اند، زبان خود را سلیس و روان می دانند. آن‌ها می توانند به آسانی در خیلی از موقعیت‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنند.

امروزه خیلی از مؤسسات آموزش سریع زبان، از عباراتی چون "در کمترین زمان ممکن به این زبان صحبت کنید" استفاده می کنند، در حالی که تنها می توانند در زمانی کوتاه شما را به سطح A1 برسانند.

چطور می توان باور کرد شما می توانید فوت و فن اسپانیایی را در 7 روز یاد بگیرید؟ آیا می توانید در 7 روز به اسپانیایی مسلط شوید؟

قطعاً نه.

اگر می خواهید به اسپانیایی و تمام فوت و فن‌های آن مسلط شوید، چقدر باید صرف یادگیری این زبان کنید؟ ادامه‌ی مطلب را در یوکن دنبال کنید تا به جواب این سؤال پی ببرید.

زمان‌بندی یادگیری زبان اسپانیایی

برای این که ببینید برای یادگیری زبان اسپانیایی چقدر زمان نیاز است، به تخمین‌هایی که در این زمینه انجام گرفته توجه کنید.

در تحقیقی که توسط موسسه‌ی خدمات خارجی (FSI) انجام گرفته، جمعی از افراد انگلیسی زبان با میانگین سن 30 تا 40 سال که در این موسسه در حال یادگیری زبان‌های خارجی بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. سطح هر دانشجو با استفاده از "مقیاس دوره‌ی مقدماتی زبان بین‌المللی " مورد ارزیابی قرار گرفت. هدف از پژوهش این بود چقدر زمان نیاز است تا علاقه‌مندان به زبان آموزی به سطح "تسلط حرفه‌ای" یا بالاتر دست یابند.

بنا بر مطالعه‌ی FSI، هر چقدر زبان خارجی که به دنبال یادگیری آن هستید به زبان مادری‌تان نزدیک‌تر باشد، شانس تسلط پیدا کردن به آن بیشتر خواهد شد و مدت زمان یادگیری نیز پایین می‌آید.

این موسسه نتایج خود را بر اساس شباهت زبان‌های مختلف به انگلیسی، به 3 سطح تقسیم کرده که نشان می دهد چقدر طول می کشد تا زبان آموزان به مرحله‌ی مهارت حرفه‌ای یا بالاتر از آن برسند.

زبان‌های دسته اول

  • زبان‌هایی که ارتباط تنگاتنگی با انگلیسی دارند.
  • آفریکانس، کاتالان، دانمارکی، هلندی، کریول هائیتی، ایتالیایی، نروژی، پرتغالی، رومانیایی، اسپانیایی، سواحیلی، سوئدی
  • 24-23 هفته (575-600 ساعت)

زبان‌های دسته دوم

  • زبان‌های شبیه به انگلیسی
  • آلمانی
  • 30 هفته (750 ساعت)

زبان‌های دسته سوم

  • زبان‌هایی که از نظر زبانی و فرهنگی با انگلیسی تفاوت دارند
  • اندونزیایی، مالزیایی، سواحیلی
  • 36 هفته (900 ساعت)

زبان‌های دسته چهارم

  • زبان‌های که از نظر زبانی و فرهنگی با انگلیسی تفاوت عمده دارند
  • امیری، بنگالی، کرواتی، چک، فنلاندی، یونانی، عبری، هندی، مجارستانی، ایسلندی، لاتوی، لیتوانیایی، مغولی، نپالی، پشتو، فارسی (دری، فارسی، تاجیک)، فیلیپینی، لهستانی، روسی، صربی، اسلواکی، اسلوونیایی، تایلندی، تامیل، ترکی، اوکراینی، اردو، ویتنامی
  • 44 هفته (1100 ساعت)

زبان‌های دسته پنجم

  • زبان‌های بسیار سخت برای انگلیسی زبان‌ها
  • عربی، چینی، کانتونی، چینی ماندارین، ژاپنی، کره‌ای
  • 88 هفته (2200 ساعت)

برنامه آموزشی زبان آموزان، 25 ساعت کلاس در هر هفته + سه ساعت مطالعه‌ی روزانه بود. در هر کلاس تنها 6 زبان آموز حضور داشتند. این شرایط برای یادگیری زبان ایده ال است، البته در بیشتر مواقع نمی توان چنین زمانی را به یادگیری زبان اسپانیایی اختصاص داد.

این مطالعه به شما کمک می کند دریابید یادگیری زبان اسپانیایی چقدر طول می کشد. پس قادر خواهید بود محاسبه کنید یادگیری این زبان با توجه به زمانی که می توانید در هفته صرف کنید، چند هفته، چند ماه یا چند سال طول می کشد. البته باید در نظر بگیرید کیفیت یادگیری بسیار مهم‌تر از کمیت آن است.

راهکارهای مؤثر برای یادگیری زبان اسپانیایی

اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن اسپانیایی یاد بگیرید، تکنیک‌هایی وجود دارد که می توانید به کار ببرید.

هدف مشخصی داشته باشید

شاید یکی از تصمیمات شما برای سال آینده "یادگیری زبان اسپانیایی" باشد، اما این هدف به چه معناست؟

باید بتوانید برای خود هدف‌های اسمارت تعیین کنید تا بهتر در مسیر یادگیری زبان جدید قرار گیرید. اهداف SMART، هدف‌های مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دسترس، مناسب و با مدت زمان محدود هستند.

برای مثال به جای این که بگویید: "قصد دارم امسال زبان اسپانیایی را یاد بگیرم"، چنین هدفی برای خود در نظر بگیرید: "باید تا پایان ماه یاد بگیرم در رستوران‌های اسپانیایی، به زبان اسپانیایی غذا سفارش دهم" یا " می‌خواهم تا فلان ماه به سطح A2 برسم." این اهداف SMART، یعنی مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دست یابی، واقع‌گرایانه و دارای محدودیت زمانی هستند.

صداها را یاد بگیرید

وقتی برنامه‌ی واقع‌گرایانه‌ای برای یادگیری زبان اسپانیایی در نظر گرفتید، زمان آن رسیده اولین قدم را بردارید؛ اما باید از کجا شروع کنید؟

از صداها شروع کنید. باید یاد بگیرید چطور گوش دهید، تلفظ کنید و به زبان بیاورید. این اولین قدم برای شروع است؛ حتی قبل از این که به سراغ یادگیری لغات و معنی آن‌ها بروید.

زمانی را به گوش دادن صداها و هجی کلمات اختصاص دهید تا زمانی که صداها و واژه‌ها برایتان آشنا باشد. الفبا را یاد بگیرید. به راهنمای تلفظ در یوتیوب گوش دهید یا به سراغ فیلم و سریال‌هایی با زیرنویس زبان اسپانیایی بروید.

دست به اقدام بزنید

برای یادگیری زبان جدید نیاز است تعداد زیادی از واژگان و کلمات جدید را فرابگیرید. اکنون خبر خوبی برایتان داریم؛ لازم نیست برای تسلط یک زبان جدید، تمام واژگان آن زبان را بدانید، حتی یادگیری نیمی از واژگان هم لازم نیست.

قانون 80-20 می گوید، شما قادر هستید از 20 درصد تلاش خود برای یادگیری واژگان جدید و فهم 80 درصد از زبان استفاده کنید. پس می توانید با یادگیری واژه‌های رایج یک زبان، به سرعت با آن ارتباط برقرار کنید و یک زبان جدید را بیاموزید. سایت‌ها و منابع زیادی وجود دارد که فهرست لغات متداول و پرکاربرد هر زبان را در اختیارتان قرار می دهد. پس می توانید زبان انگلیسی را به صورت عملی و کاربردی یاد بگیرید.

از لغات مشترک استفاده کنید

باید بپذیرید همین حالا تعداد زیادی از لغات اسپانیایی را بلد هستید، حتی پیش از این که در مسیر یادگیری این زبان قدم بردارید. شاید یک زبان خارجی برایتان خوشایند نباشد، اما باید بدانید بیشتر زبان‌های خارجی دارای واژگان مشابه یا لغاتی با ریشه‌های مشترک هستند. لغاتی که صدایی مشابه با لغات زبان خودتان دارند اما معنای آن‌ها یکسان است، لغات مشترک نام‌گذاری می شوند.

واژگان مشترک اسپانیایی را پیدا کنید. این واژه‌ها دوستان شما هستند و روند یادگیری زبان را برایتان ساده‌تر و سریع‌تر خواهند کرد. پس به دنبال فهرست واژگان مشترک زبان اسپانیایی با زبان مادری یا زبان دیگری که با آن آشنا هستید باشید. معمولاً جست و جو در گوگل برایتان نتیجه بخش خواهد بود. پس ارزش واژه‌هایی که معنایشان را بلد هستید بدانید و از آن‌ها استفاده کنید.

استفاده از یاری رسان‌های حافظه

در بیشتر مواقع، فقط تکرار واژه‌ها کافی نیست. مغز ما به عاملی نیاز دارد تا بتواند لغاتی که همیشه از ذهنمان می گذرد را به خاطر بسپارد. همین جاست که نقش یاری رسان‌های حافظه برجسته می شود. یاری رسان‌های حافظه شامل داستانی بامزه، آهنگ یا شعری است که با لغتی خاص مرتبط بوده و به شما کمک می آند آن را به یاد بسپارید.

شاید تصور کنید این کار سبب از دست رفتن وقت و تلاش زیادی می شود، اما وقتی ببینید استفاده از یاری رسان‌های حافظه چه تاثیری روی سرعت یادگیری‌تان دارد، شگفت زده خواهید شد.

لغات اسپانیایی را در دفترچه‌ای یادداشت کنید

دفترچه‌ای داشته باشید و تمام لغت‌های اسپانیایی که تاکنون یاد گرفته‌اید را یادداشت کنید. این دفتر به شما کمک می کند تمام لغات پرکاربردی که تاکنون یاد گرفته‌اید را در اختیار داشته باشید. علاوه بر آن، یادداشت کردن لغات، ترجمه، توضیح، عکس یا یاری رسان حافظه‌ای که در کنار آن می نویسید، به شما کمک می کند لغات را راحت‌تر حفظ کنید. همچنین می توانید هر زمان وقت آزاد دارید لغات موجود را مرور کنید.

دستور زبان را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید

دستور زبان هر زبان بسیار مهم هستند. هرچند قواعد می‌تواند خیلی پیچیده به نظر برسد، اما می توان آن‌ها را در سه دسته‌ی کلی جا داد:

افزودن واژه (شما اسپانیایی یاد می گیرید. >>> آیا شما اسپانیایی یاد می گیرید؟)

تغییر واژگان موجود (من اسپانیایی یاد می گیرم. >>> من اسپانیایی یاد گرفتم.)

تغییر ترتیب واژگان (خوب است اگر اسپانیایی صحبت کنم.>>> اگر اسپانیایی صحبت کنم خوب است؟)

پس دستور زبان می تواند خیلی هم کمک کننده باشد.

بخوانید، تماشا کنید و گوش دهید

خیلی خوب است یادگیری زبان را از طریق فیلم انجام دهید. فیلم، موسیقی، سریال تلویزیونی، روزنامه، مجله و هر چیزی که بتوانید بخوانید، تماشا کنید یا به آن گوش دهید، به طور شگفت انگیزی در یادگیری زبان تأثیرگذار است.

خواندن، تماشا کردن و گوش دادن، تأثیر زیادی روی مغزتان دارد. پس با قرارگیری در معرض زبان اسپانیایی، موتور ذهنتان روشن می شود و می توانید معنای لغات جدید را با پیدا کردن ارتباطش با لغت‌هایی که قبلاً یاد گرفته اید پیدا کند.

بعد از مدتی می بینید قادر هستید از لغات و ساختارهایی استفاده کنید که قبلاً برخوردی با آن‌ها نداشته‌اید. این بدین خاطر است که مغزتان لغت‌ها و گرامرهایی را دریافت کرده که با خواندن کتاب یا تماشای سریال به آن‌ها برخورد کرده است.

  • بدون این که سفر کنید، با دیگران وارد رابطه شوید
  • سعی کنید به زبان اسپانیایی با اطرافیانتان حرف بزنید.
  • به صورت مستقیم و رودررو با دوستان، اعضای خانواده و بستگانتان صحبت کنید.
  • نامه‌ای به یک دوست یا همکارتان بنویسید.
  • به خودتان نامه بنویسید.
  • به گروه‌های هفتگی یا ماهانه‌ی مکالمه‌ی اسپانیایی بپیوندید.
  • با اعضای خانواده، همکار یا یکی از دوستانتان که او هم در حال یادگیری زبان اسپانیایی است به صورت آنلاین صحبت کنید.
  • ایمیلی به زبان اسپانیایی بنویسید.
  • در وبلاگ یا فرومی به زبان اسپانیایی بنویسید.
  • با آهنگ‌های اسپانیایی هم خوانی کنید.
  • متنی از یک کتاب، روزنامه یا مجله‌ی اسپانیایی را انتخاب کنید و با صدای بلند بخوانید.
  • با خودتان به اسپانیایی حرف بزنید.
  • اشتباه کنید

یادگیری زبان به تمرین مداوم نیاز دارد. نباید با یادگیری زبان همانند دیگر دروس رفتار کنید و از اشتباه کردن بترسید.

اشتباه کردن در زمان یادگیری زبان، نشان از پیشرفت  دارد. اشتباهات به شما کمک می کند زودتر یاد بگیرید. مطمئن باشید اسپانیایی زبان‌ها ناراحت نمی شوند اگر لغت اشتباهی به زبان بیاورید. قطعاً آن‌ها از این کار شما خوششان هم می آید و کمکتان می کنند. نباید بگذارید ترس مانع پیشرفتتان شود. تا جای ممکن با دیگران به زبان اسپانیایی ارتباط برقرار کنید و مطمئن باشید از سرعت پیشرفتتان بهت زده می شوند.

در پایان ...

قطعاً نمی توانید در عرض 10 روز به زبان اسپانیایی مسلط شوید، اما می‌توانید اصول اولیه را در زمانی کوتاه یاد بگیرید و به سوی تسلط این زبان گام بردارید.

شما می توانید در زمانی کمتر از آنچه انتظار دارید، زبان اسپانیایی را یاد بگیرید. خودتان هستید که تعیین می کنید در چه مدتی به اسپانیایی مسلط خواهید شد. کافی است انگیزه تان را تقویت کنید و با نگاهی مثبت به سوی یادگیری بروید.

منبع: rocketlanguages

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-08-25 01:42:31
دسته بندی ها