15 عاملی که برای احساس خوشبختی واقعی در زندگی نیاز است

13 خرداد 1399 - 6:10
انگیزشی - 15 عاملی که برای احساس خوشبختی واقعی در زندگی نیاز است
15 عاملی که برای احساس خوشبختی واقعی در زندگی نیاز است
امتیاز مطلب: 98%

نباید خوشبختی را تنها نداشتن استرس دانست، بلکه باید بپذیریم رابطه‌ای میان کارهای از بین برنده استرس و خوشبختی وجود دارد. مارتین اسلیگمن، روانشناس مثبت‌گرا، تحقیقات گسترده‌ای درباره‌ی دست یابی به خوشبختی واقعی انجام داده و در نهایت به این نتیجه رسیده خوشبختی واقعی با تمام چیزهایی که برای روح و روان ما مفید هستند به دست می‌آید. با یوکن همراه باشید.

به گفته‌ی مارتین اسلیگمن، خوشبختی واقعی در گروی روابط مستحکم، انجام کارهای چالش برانگیز و داشتن زندگی بامعناست.

دکتر مایکل فریش، استاد دانشگاه بیلور و یکی دیگر از روانشناسان مثبت‌گرا، 15 عامل خوشبختی را معرفی کرده که باعث دست‌یابی به سعادت و رضایت فرد از زندگی می شود. او معتقد است سنجش میزان رضایت می‌تواند به ما کمک کند میزان خوشبختی فرد از زندگی را تعیین کنیم. جالب است بدانید، خیلی از موارد چون ورزش، خلاقیت های هنری، داشتن خانه‌ی تمیز و مرتب و لذت بردن از کار، نه تنها با خود خوشبختی به همراه دارد، بلکه سبب کاهش استرس می‌شود.

وقتی استرس زیادی به شما وارد می شود مدام ذهنتان به این فکر است استرس را از خود دور کنید. البته شما با داشتن یک برنامه‌ی کاهش دهنده استرس می توانید در طولانی مدت زندگی شادتری داشته باشید و طعم خوشبختی واقعی را بچشید. اگر بتوانید خوشبختی را در زندگی‌تان بگنجانید و سبک زندگی‌ای که برایتان مفید است، به عادت روزمره‌ی خود تبدیل کنید، در کاهش استرس در طول زندگی‌تان توانمندتر خواهید شد. در ادامه‌ی مقاله، 15 عاملی که برای خوشبختی واقعی نیاز است را معرفی می‌کنیم:

1. سلامتی

با حفظ سلامتی فردی خوشبخت خواهید بود. نبود سلامتی و مشکلات مربوط به آن، استرس زیادی وارد زندگی‌تان کرده و انجام کارهایی که سبب دست یابی به خوشبختی و رضایت از زندگی می شود را از شما سلب می کند.

2. عزت نفس

عزت نفس در کودکان بسیار مهم است، اما این مسئله تنها مختص به کودکان نیست و بزرگ‌سالان هم باید نسبت به خود احساس خوبی داشته باشند. پس ما نیازمند داشتن عزت نفس هستیم. باید هر آنچه هستیم را دوست بداریم. عزت نفس پایین موجب می‌شود در برخی از حوزه‌های زندگی‌مان دچار مشکل شویم.

3. اهداف، ارزش‌ها و معنویات

این سه مورد متفاوت از هم هستند اما هر سه نیازمند تمرکز درونی و مثبت روی چیزی است که بزرگ‌تر از حال فعلی شماست.

4. پول

حتما می‌دانید داشتن پول بیش از حد صرفا خوشبختی نمی‌آورد، اما نباید از یاد برد بی‌پولی سبب استرس می‌شود و احساس خوشبختی را از فرد سلب می‌کند. برای خوشبخت بودن در زندگی باید به اندازه‌ای پول داشت که بتوان با آن آسوده زیست.

5. کار

لازم است به کاری مشغول باشید که حس خوبی به شما بدهد. وقتی بیکار باشیم یا رضایت شغلی وجود نداشته باشد، قطعاً احساس خوشبختی نخواهیم کرد.

6. کمک به دیگران

انسان‌ها دوست دارند در شرایط مختلف به همدیگر کمک کنند. با یافتن راه‌هایی برای انجام کارهای خیرخواهانه، احساس خوشبختی بیشتر و استرس کمتری را تجربه خواهید کرد.

7. تفریح

برای خوشبخت بودن و کاهش سطح استرس باید به سراغ سرگرمی، اوقات فراغت و بازی بروید. البته نیاز نیست تمام روز را به بازی و سرگرمی اختصاص دهید، بلکه تنها لحظاتی برای بازی و سرگرمی کافی است.

8. یادگیری

یادگیری مهارت‌های جدید و رشد فردی سبب رضایت شما خواهد شد و می تواند منابع بزرگ‌تری را در زندگی برایتان فراهم کند؛ منابعی که برای کاهش استرس و افزایش خوشبختی نیاز است.

9. خلاقیت

انجام فعالیت‌های هنری که سبب بروز خلاقیت می شوند برای سلامتی و خوشبختی افرادی که خود را جزو افراد خلاق نمی‌دانند، بسیار مفید است.

10. عشق

وقتی طعم عشق را بچشید، شادی و خوشبختی واقعی را تجربه خواهید کرد.

11. دوستان خوب

داشتن تعدادی از دوستان حامی می‌تواند سبب دست یابی به خوشبختی و رضایت در تمام نقاط زندگی شود و از ورود استرس جلوگیری کند. از بهترین فواید دوستی برای سلامتی، افزایش طول عمر است.

12. خانواده

وقتی ارتباط نزدیکی با اعضای خانواده‌تان داشته باشید، زندگی شادتر و بهتری خواهید داشت. پس با یافتن راه‌هایی برای برقراری ارتباط با خانواده می توانید تنش و استرس را از زندگی خود دور کنید.

13. خانه

داشتن خانه‌ای مرتب و آرام به رفع خستگی و کاهش استرس کمک می کند. هیچ چیز به اندازه‌ی یک خانه‌ی امن در پایان یک روز سخت و پر چالش، خستگی را از بدنتان بیرون نمی کند.

14. محله‌ی خوب

زندگی در محله‌ای امن با خانواده‌های گرم و صمیمی، سبب شادی و رضایت از زندگی می شود. محله‌ای که هیچ خطر مالی و جانی در آن وجود ندارد و همسایه‌ها حامی و پشتیبان همدیگر هستند.

15. جامعه

احساس تعلق و وابستگی به یک جامعه، چه جامعه‌ی فیزیکی مانند محله‌ای که در آن زندگی می‌کنید و چه بودن در جمع دوستانی با علایق و اهداف مشترک، برای دست‌یابی به شادی و خوشبختی واقعی نیاز است.

منبع: verywell

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-02 10:09:20
دسته بندی ها