چطور بعد از گذراندن تعطیلات، با شادابی و انگیزه مضاعف به محل کار برویم؟

5 فروردین 1398 - 4:00
مدیریت شخصی - چطور بعد از گذراندن تعطیلات، با شادابی و انگیزه مضاعف به محل کار برویم؟
چطور بعد از گذراندن تعطیلات، با شادابی و انگیزه مضاعف به محل کار برویم؟
امتیاز مطلب: 92%

چه تصوری از "تعطیلات" دارید؟ تعطیلات برای اغلب افراد به معنای تفریح، کنار گذاشتن دل‌مشغولی‌ها، استراحت، پذیرایی کردن از خود و خوابیدن است؛ اما آیا برای شما هم پیش آمده وقتی بعد از تعطیلات به محل کار برمی گردید، احساس کنید شدیداً خسته هستید و به استراحت مجدد نیاز دارید؟ شاید تصور می کردید بعد از تعطیلات، تمام استرس‌ها و نگرانی‌های روزمره را رها می کنید، اما حالا خسته‌تر از روزهای قبل هستید. با برنامه ریزی درست می توانید بعد از تعطیلات با انرژی مضاعف به کار و زندگی روزمره‌مان بازگردید. با یوکن همراه باشید.

خیلی از افراد طرز فکر اشتباهی درباره‌ی تعطیلات دارند. آن‌ها فکر می کنند باید استفاده‌ی بهینه را از تعطیلات ببرند. آن‌ها در تمام تورها ثبت نام می کنند و تصمیم می گیرند به 101 مکان برای بازدید سر بزنند و تمام این جاها را در برنامه‌ی سفرشان می گنجانند. بله درست است، نباید در طول سفر از هیچ فرصتی دریغ کرد، اما خیلی از افراد بیش از حد برنامه‌ی خود را فشرده می کنند و به قدری درگیر بازدید از مکان‌های مختلف می شوند که تنها استرس و خستگی را برایشان به ارمغان می آورد.

در دنیایی که بیش از اندازه در معرض رسانه‌ها و پیشرفت تکنولوژی هستیم، به آسانی می توان معنای واقعی "تعطیلات" را از یاد برد. در واقع، رسانه‌های اجتماعی و تکنولوژی، تمام تجربیاتی که می توان در تعطیلات داشت را بیش از حد ترویج داده و آن را عادی کرده‌اند. امروزه هر اتفاقی که رخ می دهد را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می گذاریم و به مستندسازی و اشتراک گذاری همه چیز عادت کرده‌ایم.

کاربران فضای مجازی غذاهایی که می خورند را در اینستاگرام نشان می دهند، تمام لحظات سفرشان را در تلگرام به اشتراک می گذارند و جزئی‌ترین مسائل زندگی‌شان را در فیس بوک با دیگران در میان می گذارند. پس در هر لحظه به دنبال این هستید یک عکس سلفی فوق‌العاده بگیرید تا این که بخواهید از موقعیتی که در آن قرار دارید لذت ببرید. پس لذت و کیفیت سفر را فدای تعداد پست‌های اشتراکی‌تان می کنید.

تصور اشتباه از "تعطیلات" منجر به موارد زیر می شود:

در نظر گرفتن فعالیت‌های زیاد در برنامه‌ی سفر

شما مدت‌ها منتظر سفر به ایتالیا هستید و حالا برای دیدن این کشور دو هفته فرصت دارید و می خواهید تا جایی ممکن از این سفر بهره‌مند شوید؛ پس فعالیت‌های زیادی در برنامه‌تان می گنجانید. روزهای تعطیل، صبح زود از رختخواب بلند می شوید و تا دیروقت بیرون هستید. پس زودتر بیدار می شوید، دیرتر به رختخواب برمی گردید و تمام طول روز مشغول پیاده روی و از این طرف به آن طرف هستید. بعد از پایان روز از خود می پرسید، چرا انقدر احساس خستگی و کوفتگی می کنم؟

رزرو ساعت‌های نامناسب برای پرواز

برای اینکه بیشترین بهره را از تعطیلات خود ببرید، اولین پرواز را برای سفر به مقصد موردنظرتان رزرو کرده و با آخرین پرواز به خانه‌تان باز می گردید. فرصت کمی دارید تا برای روز کاری بعد آماده شوید. پس با خستگی و کوفتگی به محل کار می روید و هیچ کارایی از خود نشان نمی دهید.

نگران کار بودن

در زمان تعطیلات پیگیر مسائل کاری هستید، مدام اتفاقات محل کار را کنترل می کنید، به ایمیل‌های کاری پاسخ می دهید و حتی کارهای مربوط به شغلتان را از راه دور انجام می دهید. در این صورت نمی توانید از تعطیلات لذت ببرید و استرسی که همیشه با آن دست به گریبان بوده اید را به همراه خود خواهید داشت.

اگر زمان زیادی را صرف به‌روزرسانی صفحات اجتماعی و چت کردن در تلگرام کنید؛ دچار استرس می شوید و لحظات ارزشمند تعطیلات را از دست می دهید.

انتخاب‌های نامناسب برای گذراندن تعطیلات

اگر به دنبال فرصتی برای استراحت و تجدید قوا هستید، به سراغ فعالیت‌هایی بروید که نیاز به انرژی فیزیکی خیلی زیاد ندارند یا از نظر ذهنی به گونه‌ای است که ذهنتان را خیلی درگیر نمی کند. پس کاری را انجام دهید که از آن لذت می برید یا به مقصدی سفر کنید که آرامش را برایتان به ارمغان می آورد و ذهنتان را خیلی درگیر نمی کند.

به روش درست به تعطیلات بروید

باید قبول کنید تعطیلات زمانی برای آزادی است و نباید فکر کنید برنامه‌های بسیار زیادی برای انجام دادن دارید. باید سعی کنید تعطیلاتی فوق‌العاده برای خودتان بسازید که هم تجدید قوا کنید و هم به شما خوش بگذرد.

خیلی خوب است از چشمه‌های آب گرم، جاذبه‌های گردشگری، رستوران‌ها و ... دیدن کنید و بیشترین بهره را ببرید، اما باید بدانید فعالیت‌هایی که می توانید انجام دهید از زمانی که در اختیار دارید، خیلی بیشتر است و قادر نخواهید بود تمام این فعالیت‌ها را امتحان کنید.

به تعطیلاتی بروید که این امکان برایتان مهیاست بخشی از آن را نادیده بگیرید یا تغییرش دهید. با کنار گذاشتن این فشار که باید تمام کارها را انجام دهید، احساس آرامش و آسودگی خواهید کرد و وقتی می خواهید به محل کار برگردید، احساس می‌کنید انگیزه ی بیشتری دارید.

انجام برخی کارها به شما کمک می کند از زمان تعطیلات بهره‌ی بیشتری ببرید:

یک روز زودتر به خانه برگردید

انتخاب بسیار خوبی است یک روز به خود فرصت دهید و قبل از برگشت به سرکار، برای آن آماده شوید. با این کار به جسم و ذهنتان امکان می دهید با برگشت به خانه، خود را با شرایط جدید وفق دهید و برای انجام کارهای روزمره آمادگی پیدا کنید. با یک روز زودتر برگشتن در خانه مستقر می شوید، چمدان‌هایتان را باز می کنید و قبل از رفتن به سرکار، کارهایی چون خواندن ایمیل‌ها را انجام می دهید. بدین ترتیب هیچ اضطراب و نگرانی برای فشار کاری پیش رو نخواهید داشت و با آمادگی کامل به سرکار باز می گردید.

از زمانتان بهره ببرید

تعطیلات برای این است استراحت کنید و از زندگی لذت ببرید، بدون این که نگران چیزی باشید. وقتی می خواهید برای سفر برنامه ریزی کنید، به گونه‌ای از زمانتان استفاده کنید که بتوانید از تمام تجربیات به بهترین شکل استفاده کنید و لذت ببرید. باید قبول کنید همیشه چیزهایی برای دیدن و انجام دادن وجود دارد، اما وقت کافی برای آن‌ها نیست، پس اکنون از این فرصت استفاده کنید، آرام باشید و لذت ببرید.

به اندازه‌ی کافی بخوابید

هدف از سفر و رفتن به تعطیلات تجدید قواست، پس خیلی خود را مشغول نکنید و برنامه‌های صبح زود و آخر شب را حذف کنید. باید در هنگام سفر هم به اندازه‌ی کافی استراحت کنید و بخوابید. هیچ اشکالی ندارد یک روز از تعطیلات را بدون برنامه باشید و به اندازه‌ی کافی بخوابید.

تنبلی نکنید و به خود تکانی دهید

به همان اندازه که به استراحت نیاز دارید، بدنتان برای مقابله با استرس و دست یابی به احساس شادابی و نشاط به کمی فعالیت هم احتیاج دارد. پس خیلی هم نخوابید و به دنبال تنبلی و استراحت بیش از حد نباشید. سعی کنید کمی ورزش روزانه انجام دهید یا حداقل عادت مثبت جدیدی در خود ایجاد کنید. ورزش را آهسته شروع کنید. در مورد خواب هم محتاط باشید و به قدر کافی بخوابید. برخی افراد به 8 ساعت یا بیشتر خواب شبانه نیاز دارند، اما این کاملاً بستگی به بدنتان دارد، پس هر چقدر که نیاز است در شب بخوابید تا تجدید قوا کنید. بیش از حد خوابیدن می تواند تأثیر منفی داشته باشد و شما را خسته و بی‌حوصله کند.

آرامش خود را حفظ کنید

تمام افراد برای تجدید قوا و فاصله گرفتن از فشار کار روزانه به تعطیلات نیاز دارند. لازم است اطمینان حاصل کنید تعطیلات منجر به این هدف می شود و به شما کمک می کند خوب استراحت کنید.

وقتی احساس می کنید قدرت زیادی گرفته‌اید و برای رفتن به سرکار به اندازه‌ی کافی انگیزه دارید، می توانید عملکرد بهتری از خود نشان داده و منتظر تعطیلات بعدی باشید.

منبع: lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-03-19 18:35:32
دسته بندی ها