سؤالات ارزشمندی که برای رسیدن به موفقیت، باید از خود بپرسید

2 مرداد 1397 - 4:00
مدیریت شخصی - سؤالات ارزشمندی که برای رسیدن به موفقیت، باید از خود بپرسید
سؤالات ارزشمندی که برای رسیدن به موفقیت، باید از خود بپرسید
امتیاز مطلب: 91%

افراد هوشیار در زندگی سؤالاتی از خود می پرسند تا بدانند مسیر درستی برای زندگی خود انتخاب کرده‌اند یا نه. داریوس فروکس، کارآفرین ، نویسنده و تولیدکننده‌ی پادکست، مطالبی درباره‌ی این که چطور می توانید بازدهی خود را افزایش دهید و به زندگی و شغل بهتری دست یابید، می نویسد. در ادامه با یوکن همراه باشید تا به اهمیت سؤال پرسیدن پی ببرید.

ارزشمندترین درسی که از کتاب‌ها و مصاحبه با افراد موفق و باتجربه یاد گرفته‌ام، این است همیشه سؤالات از پاسخشان اهمیت بیشتری دارند. هیچ وقت نباید براساس پاسخ‌های یک فرد، درباره او قضاوت کنید. در واقع، این سؤالات فرد است که شخصیت او را نشان می دهد.

یکی از دوستانم که در یکی از سازمان‌های مشاوره‌ی مدیریت فعالیت دارد، روزی به من گفت: "وظیفه من بی‌توجهی و نادیده گرفتن است." او به پیتر دراکر، از بزرگ‌ترین مشاوران مدیریت اشاره می کند. دراکر در این باره می گوید: "بهترین نقطه قوت من به‌عنوان مشاور، نادیده گرفتن و پرسیدن چند سؤال است."

مطرح کردن پرسش صحیح در زمان مناسب، می تواند شما را به پاسخ خوبی برساند و زندگی‌تان را متحول کند. من این مسئله را در طی سالیان متمادی زندگی‌ام تجربه کرده‌ام.

باید عادت سؤال پرسیدن را در خود به وجود آورید. در ادامه‌ی مقاله، چند سؤال را در زمینه‌های مختلف ارائه می دهم که می تواند زندگی شما را متحول کند.

سؤالاتی پیرامون کیفیت زندگی

برای شروع، چند سؤال با پاسخ بله-خیر از خود بپرسید تا دریابید چه احساسی در زندگی دارید. هر از گاهی، این سؤالات را از خودتان بپرسید و به آن‌ها پاسخ بدهید.

  • آیا خوشحال هستم؟
  • آیا سپاسگزار هستم؟
  • آیا از شغلم رضایت دارم؟
  • آیا احساس رضایت‌مندی می کنم؟
  • آیا وقت کافی روی تحصیلات و یادگیری می گذارم؟

این سؤالات از این جهت اهمیت دارد که اگر به هریک از آن‌ها پاسخ نه بدهید، باید مسیر زندگی خود را طوری تغییر دهید تا مشکل رفع شود. به تمام سؤالات صادقانه پاسخ بدهید.

در بیشتر مواقع، در زندگی احساس شادی و سپاس گزاری نداریم و از زندگی‌مان احساس رضایت نمی کنیم. اگر مشکلی در زندگی دارید، آن را قبول کرده و به دنبال راه حلی برای آن باشید.

این سؤالات تنها درباره خودتان نیست. وقتی شاد هستید، می توانید اطرافیان خود را هم شاد کنید. به خاطر این که، در ابتدا روی شادی خود تمرکز دارید، در غیر این صورت، شما نمی توانید خانواده، همسر و دوستانتان را شاد کنید.

یکی از افراد گفته بود افرادی که به فکر خود هستند، خودخواه هستند و در نتیجه جهانی خودخواه داریم. این نگرشی کوتاه و بسیار محدود است.

وقتی در زندگی به دنبال شادی و خوشبختی هستید، یک زندگی عالی خواهید داشت و دیگر نسبت به کسی احساس حسادت نمی کنید. همیشه می خندید و فردی خواهید بود که به دیگران کمک می کنید. قطعاً می دانید موفقیت و شادی، موفقیت و شادی می آورد.

سؤالاتی پیرامون شغل و حرفه

شغل، اصلی‌ترین بخش زندگی است. ما بیشتر ساعات زندگی‌مان را در محیط کار می گذرانیم، به همین خاطر احساس رضایت شغلی بسیار مهم است. در واقع، احساس رضایت و لذت از شغل، بسیار مهم‌تر از عواملی چون حقوق، موقعیت، منابع و ... است.

در رابطه با شغل و حرفه، این سؤالات را از خود بپرسید؟

  • به دنبال یادگیری چه مواردی هستم؟ این سؤال اهمیت زیادی دارد. وقتی یاد می گیرم، احساس می کنم در حال پیشرفت هستم و در نتیجه به احساس لذت و رضایت دست می یابم.
  • شغل من در چه مسیری قرار دارد؟ باید در شغل خود چشم اندازی داشته باشید. اگر ندارید، حتماً چشم اندازی بسازید.
  • شغل من چقدر بامعناست؟ در پایان روز، می خواهم احساس رضایت‌مندی از کاری که انجام داده ام، داشته باشم.
  • چه کاری می توانم انجام دهم که اکنون انجام نمی دهم؟ من همیشه به دنبال انجام کارهای جدید در خانه و محل کار هستم و بدین صورت می توانم نکات جدیدی بیاموزم.
  • چطور می توانم در کاری که انجام می دهم، پیشرفت کنم؟ وقتی در شغلتان پیشرفت می کنید، می توانید تأثیرگذاری بیشتری داشته باشید و مشکلات بزرگ‌تری را رفع کنید. بدین ترتیب احساس رضایت بیشتری خواهید داشت و حقوقتان هم بالا می رود.

سؤالاتی پیرامون مدیریت کسب و کار

به عنوان یک کارآفرین، باید به دنبال ارتقای کسب و کار خود باشید. بدون این کار، هیچ حقوق و درآمدی در انتظارتان نخواهد بود. شما می توانید وام بگیرید، اما همیشه باید بتوانید پول ایجاد کنید. در واقع، اگر کسب و کار شما پولی ایجاد نکند، کسب و کار نیست؛ بلکه فقط یک سرگرمی است. برای این که مطمئن شوید کسب و کار صحیح و درآمدزایی دارید، این سؤالات را از خود بپرسید:

  • مشکلات اصلی مشتریان و کارفرمایان ما چیست؟ به دنبال حل مشکلاتی هستیم که مردم و اهالی کسب و کارها دارند.
  • بهترین راه حلی که مشتریان از ما می‌خواهند چیست؟ راه حلی را ارائه دهید که واقعاً در پی آن هستید.
  • چطور می توانیم هزینه‌هایمان را کاهش دهیم؟ همواره به دنبال آن هستیم کسب و کار را با هزینه‌های محدود مدیریت کنیم؛ در مورد تمام موارد مذاکره می کنیم؛ حتی جزئی‌ترین مسائل مانند لوازم اداری. این هم برای ما و هم برای مشتریان خوب است.

سؤالاتی پیرامون بهره‌وری و کارایی

تمام مواردی که در بالا ارائه شد، عالی هستند؛ اما بدون عملی کردن، هیچ فایده‌ای ندارند. اکنون این سؤالات را از خود بپرسید که نشان می دهد چقدر در اجرا موفق هستید.

  • اکنون اولویت اول من چیست؟
  • چطور زودتر می توانم اولین اولویتم را انجام دهم؟ سریع‌تر رسیدن به معنای عجله کردن نیست؛ بلکه پیدا کردن راه‌هایی برای دست یابی به نتایج موردنظر است.
  • چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟ همه‌ی ما به نحوی زمانمان را تلف می کنیم. باید کارهایی که سبب از دست رفتن زمانمان می شود را از زندگی کنار بگذاریم.
  • چه کارهایی را به تعویق می اندازیم؟
  • چه سؤالاتی را از خودم نمی پرسم؟ موارد زیادی در زندگی هست که پاسخی برای آن‌ها نمی دانیم. پس همیشه به دنبال موارد ناشناخته باشید و ذهن خود را باز نگه دارید.
  • چطور می توانم به فرد دیگری کمک کنم؟ کافی است یک قدم ساده بردارید. به اعضای خانواده‌تان زنگ بزنید. دوست خود را تشویق کنید. باید کمک را از افراد نزدیک به خود شروع کنید و از آن‌ها هم بخواهید همین کار را برای دیگران انجام دهند.

با سؤالات ساده می توانید به پاسخ‌های ارزشمند برسید. قطعاً هر چیزی که بخواهید را به دست می آورید؛ چرا که خواستن، توانستن است.

 

منبع: dariusforoux

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-07-23 13:49:54
دسته بندی ها