راه حل‌های طلایی برای حفظ انگیزه؛ چگونه همیشه باانگیزه بمانیم؟

26 مرداد 1397 - 4:00
مثبت اندیشی - راه حل‌های طلایی برای حفظ انگیزه؛ چگونه همیشه باانگیزه بمانیم؟
راه حل‌های طلایی برای حفظ انگیزه؛ چگونه همیشه باانگیزه بمانیم؟
امتیاز مطلب: 94%

برای دست یابی به موفقیت و تحقق اهدافمان، باید انگیزه ی خود را حفظ کنیم. در زندگی همه‌ی ما وظایفی وجود دارد که ممکن است چندان باب میل مان نباشد، اما وقتی می بینیم با انجام آن‌ها به اهداف بزرگ‌تر دست می یابیم، انگیزه‌ی بیشتری برای ماندن در این مسیر پیدا می کنیم. در ادامه با یوکن همراه باشید تا چند ایده ارائه دهیم که به شما کمک می کند در مسیر دست یابی به اهدافتان، انگیزه‌ی خود را حفظ کنید.

برای انجام هر کاری به دنبال دلایل مثبت باشید

شما برای انجام هر کاری، هر چقدر هم ساده باشد، دلایلی دارید. البته ممکن است برخی کارها در نگاه اول، دلایل خوبی نداشته باشند، اما اگر چند دقیقه وقت صرف اندیشیدن روی آن‌ها کنید دلایل خوبی برای انجامشان پیدا خواهید کرد. هر چند کارهای زیادی را هر روز انجام می دهیم که دلیلی برای انجامشان وجود ندارد، اما آن‌قدر آن‌ها را انجام داده‌ایم که برایمان طبیعی شده‌اند.

اگر مجبور به انجام کاری هستید که برای انجام آن هیچ انگیزه‌ای ندارید، اصلاً جای نگرانی نیست؛ تنها باید وقت صرف کنید و دلایل خوب برای انجام آن‌ها بیابید. شاید نتوانید هیچ دلیلی پیدا کنید، اما صبور باشید و با حوصله تحلیل کنید تا دلایل خوبی بیابید. بدین ترتیب متوجه می شوید انگیزه‌ی لازم برای انجام تمام کارها را دارید.

چند ایده‌ی مناسب برای پیدا کردن دلایل خوب برای انجام کارهایی که خوشایندتان نیست عبارت‌اند از:

- در نظر گرفتن جایزه مادی: در بیشتر مواقع کارهایی که را انجام می‌دهیم که چندان دوست نداریم، اما حقوق و دستمزد و مشوق‌های مادی ما را مجاب به انجام آن‌ها می کنند.

- به دست آوردن سود شخصی: ممکن است با انجام کاری که دوست ندارید چیز جدیدی یاد بگیرید و به پیشرفت فردی خود کمک کنید.

- احساس غرور: حداقل منفعتی که انجام کاری به شما می دهد حس غرور است. در این شرایط به خود می گویید من جرئت و اراده‌ی لازم برای انجام این کار را دارم.

- نزدیک شدن به اهداف: بزرگ‌ترین دستاوردهای تاریخ هم در ابتدا کوچک بوده و روی کارهای ساده و ناخوشایند تکیه داشته‌اند. هر کاری که شما انجام می دهید به هدف نهایی‌تان نزدیک‌تر می شوید و همیشه هم حس خوبی خواهید داشت.

انجام کار را برای خود لذت بخش کنید

وقتی می خواهید نسبت به انجام کاری انگیزه پیدا کنید، باید بدانید چه نگرشی در مورد آن دارید. افراد مختلف ممکن است درباره یک کار نگرش‌های متفاوتی داشته باشند؛ مثلاً برخی از آن کار بدشان بیاید اما برخی عاشق انجام آن باشند. دلیل این مسئله خیلی ساده است. برخی افراد می دانند چطور انجام کارها را برای خود مفرح و جذاب کنند.

خیلی از ما از فواید ورزش برای سلامتی آگاه هستیم اما این که صبح‌ها نیم ساعت زودتر از خواب بیدار شویم و برای تمرین به باشگاه برویم برایمان سخت و کسل کننده است. در مقابل برخی دیگر از انجام این کار لذت می برند و با علاقه‌ی فراوان ورزش می کنند. آن‌ها عاشق ورزش هستند؛ نه فقط به خاطر این که دلایل کافی برای ورزش دارند، بلکه تنها به این خاطر که ورزش برایشان مفرح و هیجان انگیز است. آن‌ها در ساعت معینی از روز به باشگاه می روند تا بهترین و مفرح‌ترین کار را انجام دهند تنها به این خاطر که این برنامه با سبک زندگی‌شان هماهنگ است.

پس با توجه به این که چه نگرشی دارید، می توانید از انجام هر کاری لذت ببرید. تنها باید به دنبال راهی برای تفریح و لذت بردن باشید.

یک راهکار ساده این است قبل از انجام هر کاری چند سؤال از خود بپرسید:

- چگونه می توانم از انجام این کار لذت ببرم؟

- چه کاری می توانم انجام دهم تا این کار برای خودم و دیگران جذاب شود؟

- چطور می توانم این کار را در برنامه روزمره خود بگنجانم؟

قطعاً پاسخ‌های خوبی برای این پرسش‌ها دارید، البته وقتی تعریف مشخصی از کاری که می تواند برایتان جذاب و مفرح باشد داشته باشید. شاید در ذهن شما کارهایی وجود دارد که هر چقدر هم تلاش کنید نمی توانید آن کارها را برای خود مفرح کنید و در هر صورت از آن‌ها متنفرید. در این مورد جای هیچ بحثی نیست. شاید واقعاً حق با شما باشد و نتوان تمام کارها را مفرح و جذاب دانست. هر چند اغلب کارها می توانند جذاب باشند پس بهتر است به دنبال راه‌هایی برای لذت بردن از آن‌ها بگردید.

رویکرد متفاوتی برای خود در نظر بگیرید

وقتی زندگی مطابق میلتان پیش نمی رود، بهتر است چند قدم به عقب بردارید و رویکرد متفاوتی برای خود اتخاذ کنید. شاید با رویکردی که انتخاب کرده‌اید همه چیز به خوبی جلو برود، اما این رویکرد الزاماً رویکرد انگیزه بخشی نیست. در بیشتر مواقع این رویکردها به شما کمک می کند به تجربیات جدیدی برسید و افق‌های تازه‌ای به رویتان باز شود. همیشه راه‌های زیادی برای انجام یک کار وجود دارد. اگر یک رویکرد برایتان مناسب نیست و به جواب نمی رسد، رویکرد دیگری انتخاب کنید و تا جایی جلو بروید تا به رویکردی برسید که شما را با انگیزه نگه می دارد و نتایج موردنظر را در مقابلتان قرار می دهد.

برخی افراد تصور می کنند اگر به دنبال راه حل دیگری بروند، شکست خورده‌اند. آن‌ها لجبازی می کنند و از امتحان گزینه‌های بیشتر برای دست یابی به اهداف دست می کشند. تمرکز قدرت بسیار بالایی دارد، باید بتوانید روی اهداف خود تمرکز کنید، نه اینکه با تمرکز روی تنها یک گزینه، دیگر گزینه‌ها را کنار بگذارید.

میزان پیشرفت خود را بسنجید

هر کار را می توان به مراحل کوچک‌تر تقسیم کرد. بیشتر اهداف را می‌توان به چند هدف کوچک‌تر تقسیم کرد تا بتوان میزان پیشرفت را رصد کرد.

ما در بیشتر مواقع میزان پیشرفت کارهایمان را می سنجیم؛ اما برای اینکه باانگیزه بمانیم باید پیشرفت را تشخیص دهیم نه اینکه تنها آن را رصد کنیم.

رصد کردن پیشرفت با تشخیص آن تفاوت دارد. رصد کردن به معنای آن است مراحلی که گذر کرده‌اید را در دفترچه‌ای بنویسید؛ اما تشخیص پیشرفت این که تصویری در ذهن داشته باشید و بدانید اکنون در کدام مرحله قرار دارید و چقدر از مسیر باقی مانده است.

برای مثال، اگر می خواهید کتابی بخوانید، همیشه به فهرست آن نگاه کنید. مطالعه عناوین فصل‌ها و در نظر گرفتن تعداد آن‌ها به شما کمک می کند آسان‌تر میزان پیشرفت خود را در مطالعه‌ی کتاب تشخیص دهید. البته شمردن تعداد صفحات کتاب هم ایده‌ی خوبی است.

با این کار هر زمان می‌خواهید کتاب جدیدی بخوانید، به طور خودکار به تعداد صفحات و عناوین فهرست آن نگاه می کنید. ما ذاتاً عجول هستیم و می‌خواهیم تمام کارها به یک باره اتفاق بیفتد. با این که کارهای پیچیده را به کارهای ساده‌تر تقسیم می کنیم و تا وقتی کاری به طور کامل انجام نشده، به حس رضایت دست پیدا نمی کنیم. در برخی مواقع کار به قدری بزرگ است و به زمان زیادی برای انجام نیاز دارد که چنین رویکردی پیش از اینکه شانس رسیدن به هدف را داشته باشد، تمام انگیزه‌تان را از بین می برد.

به خودتان جایزه بدهید

همیشه جایزه دادن به خود دل‌نشین است. شاید این کار بهترین و ساده‌ترین اقدام برای حفظ انگیزه و همیشه باانگیزه ماندن باشد.

آیا از انجام کاری خوشتان نمی آید؟ برای انجام آن دچار ترس و دلهره می شوید؟ از کارکردن متنفرید؟ باید بدانید در این مسیر تنها نیستید.

از همین حالا با خودتان عهد ببندید برای انجام هر کاری به خود پاداش بدهید. وقتی به نتیجه‌ی دلخواه رسیدید، به خودتان جایزه بدهید. گاهی پاداش برخی کارها چند دقیقه استراحت و تفریح کردن است. بعد از انجام برخی کارها خود را به سرو یک قهوه‌ی خوش طعم یا یک دسر خوشمزه دعوت کنید. قطعاً کارهای سخت‌تر و بزرگ‌تر به جایزه‌ی بزرگ‌تری هم نیاز دارد، در این مواقع بعد از انجام یک کار چالش برانگیز خود را به یک مسافرت دعوت کنید یا لباس جدیدی برای خود بخرید.

شاید میزان پیشرفت شما در نگاه دیگران مستحق پاداش گرفتن نباشد، اما مهم خودتان هستید. باید بتوانید از هر راهی استفاده کنید تا باانگیزه بمانید. هر چقدر برای پیشرفت کردن به خودتان پاداش‌های بهتری بدهید برای ماندن در مسیر و دست یابی به اهداف بزرگ‌تر انگیزه‌ی بیشتری خواهید داشت.

حالا که با پنج روش برای باانگیزه ماندن آشنا شدید، وقت آن است تمامی آن‌ها را ترکیب کنید و با هم تطبیق دهید. یکی از روش‌ها را در محل کار خود اجرا کنید. اگر به جواب نرسیدید یا می‌خواهید انگیزه‌ی بیشتری داشته باشید به سراغ روش دیگر بروید. رویکردهای متفاوت را با هم ادغام کنید و آن‌ها را برای رسیدن به نتایج عالی تطبیق دهید.

وقتی دلایل خوبی برای انجام یک کار پیدا کنید، حتماً احساس بهتری خواهید داشت. پیدا کردن راه‌هایی برای جذاب کردن کارها به شما کمک می کند از آن کار لذت بیشتری ببرید.

اگر میزان پیشرفت خود را بسنجید و در ازای انجام هر کار به خود پاداش بدهید، برای انجام هر کاری که باید آن را انجام دهید انگیزه‌ی بیشتری خواهید داشت.

منبع: lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-08-15 17:28:14
دسته بندی ها