چطور بدون هیچ تجربه و سابقه‌ی کار، در شغلی مناسب استخدام شویم؟

1 مرداد 1397 - 4:00
مدیریت شخصی - چطور بدون هیچ تجربه و سابقه‌ی کار، در شغلی مناسب استخدام شویم؟
چطور بدون هیچ تجربه و سابقه‌ی کار، در شغلی مناسب استخدام شویم؟
امتیاز مطلب: 95%

آیا می توانیم بدون داشتن سابقه‌ی کار، یک شغل خوب پیدا کنیم؟ این اصلی‌ترین سؤالی است که افراد جویای کار و به خصوص بسیاری از فارغ‌التحصیلان از خود می پرسند. معمولاً کارفرمایان برای استخدام شما به دنبال سابقه‌ی کار هستند، در این وضعیت فارغ‌التحصیلی که تنها تجربه‌اش مدرک تحصیلی است چه کاری باید انجام دهد؟ در ادامه با یوکن همراه باشید تا راهکارهایی معرفی کنیم که با استفاده از آن‌ها می توانید بدون داشتن سابقه کار، شغل مناسبی پیدا کنید.

رشته‌های دانشگاهی بازار کار متفاوتی دارند. هر رشته‌ای که در آن تحصیل کرده‌اید، دارای فایده‌ای است و نباید آن را بی‌ارزش بدانید. برخی افراد می گویند با مدرک تحصیلی زبان انگلیسی در چه شغلی می توان استخدام شد؟ بله؛ برخی رشته‌ها مانند حسابداری بازارِ کار خوبی دارند و فارغ‌التحصیلان آن به سرعت جذب بازار کار می شوند، اما بدین معنا نیست نمی توان با تحصیل در دیگر رشته ها مشغول کار شد. برای مثال، افرادی که در رشته‌هایی چون زبان انگلیسی فارغ‌التحصیل می شوند، مهارت ارتباطی فوق‌العاده داشته و از تفکر تحلیلی و خلاقیت برخوردارند که در خیلی از محیط‌های کاری ارزش به‌حساب می‌آید. پس با توجه به انتخاب‌های حرفه‌ای و تحصیلی، مدرکتان می تواند سکوی پیشرفت شما در هر شغلی باشد.

هر فردی با ورود به یک شغل جدید هیچ تجربه‌ای ندارد، پس شما تنها فارغ‌التحصیلی نیستید که می خواهید با خروج از دانشگاه مسیر شغلی‌تان را تعیین کنید. شاید برای پیدا کردن شغل مناسب کمی استرس داشته باشید، اما اصلاً جای نگرانی نیست. استخدام در یک شغل تنها با یک مدرک و بدون هیچ سابقه‌ی کار کمی ناامیدکننده است، اما با سخت کوشی، عزم راسخ و اعتماد به نفس بالا می توانید به این هدف برسید. در ادامه‌ی مطلب، 10 نکته‌ای را معرفی می کنیم که به شما در پیدا کردن شغل مناسب یاری می رساند.

خود را همانی که هستید بپذیرید

اگر می‌خواهید به یک موقعیت شغلی سطح پایین برسید، کار چندان سختی در پیش ندارید. معمولاً در این مشاغل کسی از شما نمی خواهد یک رزومه‌ی حرفه‌ای ارائه دهید. پس، در این موقعیت بی‌تجربه بودن خود را بپذیرید و از آن به‌عنوان انگیزه ای برای یادگیری استفاده کنید. معمولاً کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی سخت کوش و علاقه‌مند به یادگیری هستند. پس تعهد و اشتیاق خود را نسبت به یادگیری و پیشرفت نشان دهید.

مهارت‌هایتان را پیدا کنید

لیستی از مهارت‌های موردنیاز برای شغلی که می خواهید در آن استخدام شوید، تهیه کنید. امروزه خیلی از مشاغل به مهارت‌هایی چون مهارت‌های رایانه‌ای، فنی، ارتباطی، تحقیقاتی و مهارت‌های حل مسئله نیاز دارند. ببینید کدام یک از مهارت‌ها در شما وجود دارد؟

بین خود و کاری که به دنبال استخدام در آن هستید ارتباط برقرار کنید

وقتی تصمیم می گیرید متقاضی یک موقعیت شغلی شوید یا رزومه‌ی خود را برای شغل موردعلاقه‌تان ارسال کنید، باید بتوانید میان خود و کاری که متقاضی آن هستید پیوند ایجاد کنید و دلیلی داشته باشید که نشان می دهد از عهده‌ی این کار بر می آیید. برای برقراری این ارتباط وقت بگذارید. چرا متقاضی این شغل هستید؟ آیا تجربه یا خصوصیات شخصیتی دارید که میان شما و این کار پیوند ایجاد می کند؟ از خود خلاقیت نشان دهید و این ارتباط را به خوبی تحلیل کنید. وقتی بتوانید این ارتباط را برای خود ایجاد کنید، می توانید آن را برای کارفرما نیز توضیح دهید.

خصوصیات و مهارت‌های خود را معرفی کنید

چه خصوصیات و مهارت‌هایی دارید که شما را از دیگر افراد جویای کار متمایز می کند؟ باید بدانید خصوصیاتی چون رفتار حرفه‌ای، مسئولیت پذیری و تعهد و پیگیر بودن از جمله مهارت‌هایی است که باید آن‌ها را به نمایش بگذارید و میان خود و دیگران تمایز ایجاد کنید. این مهارت‌ها قابل یادگیری نیستند، بلکه از مهارت‌های ذاتی به حساب می آید و شما را در استخدام یک شغل مناسب یاری می کند.

ارزش خود را بدانید

نداشتن سابقه کار و تجربه‌ی کافی نشانه‌ی بی‌ارزش بودن شما نیست. آیا مهارت یا ویژگی‌ای دارید که با این کار ارزشتان را به کارفرما نشان دهید؟ هر تجربه و مهارتی که در زمینه‌های مختلف دارید به صاحبان مشاغل نشان دهید تا ببینند با فرد ارزشمندی رو به رو هستند.

میان اعتماد به نفس و بی‌تجربگی خود تعادل ایجاد کنید

اعتماد به نفس در موفقیت شما تأثیرگذار است، اما باید همراه با تواضع و فروتنی باشد. یادتان باشد اکنون شما یک فرد بی‌تجربه هستید. باید به کارفرما اطمینان دهید از پس این کار بر می آیید، اما در مقابل باید به او نشان دهید به دنبال یادگیری هستید و می خواهید پیشرفت کنید.

داوطلبانه کار کنید

اگر نمی توانید شغل مناسبی پیدا کنید، برای کسب تجربه کارهای رایگان انجام دهید. شاید یک موقعیت داوطلبانه آسان‌تر از پیدا کردن یک موقعیت برای کارآموزی باشد. تا جای ممکن در ارائه‌ی خدماتی که متناسب با مهارت‌های شماست داوطلب شوید. با داوطلبانه کار کردن، به تجربیات ارزشمندی دست می یابید و می توانید یک شبکه‌ی ارتباطی ایجاد کنید و اولین فرصت شغلی‌تان را به دست آورید.

شبکه‌ی ارتباطی ایجاد کنید

داشتن یک شبکه‌ی ارتباطی مشخص، مسیر مطمئنی برای پیدا کردن یک شغل مناسب است. از طریق شبکه‌های اجتماعی، انجمن‌ها، قرار ملاقات‌های کاری یا هر راه دیگری با افراد مختلف وارد ارتباط شوید. به سرعت می توانید با افراد زیادی ارتباط داشته باشید و فرصت‌های شغلی مناسبی به دست آورید.

مدام به دنبال یادگیری باشید

شاید برای کسب مهارت‌های جدید نیازمند آموزش بیشتری باشید؛ مثلاً، اگر به قانون و حقوق علاقه دارید، به دانشکده‌ی حقوق بروید؛ اما به جز آموزش رسمی، روش‌های دیگری برای به دست آوردن دانش وجود دارد. برای مثال، می توانید در کلاس حسابرسی و دیگر آموزش‌های غیررسمی، ثبت نام کنید یا درباره رشته‌ی موردعلاقه‌تان بیشتر مطالعه کنید.

واقع بین باشید

حتی وقتی مهارت‌ها و تجربیات زیادی دارید، باز هم برای موقعیت‌های شغلی تقاضا دهید که مناسب شماست. کارفرمایان در بازار کار با متقاضیان زیادی با مهارت‌های مختلف مواجه هستند، به همین خاطر برای فرصت دادن به کسی که کمتر از دیگران تجربه و مهارت دارد، انگیزه‌ی کمتری دارند. به دنبال استخدام در شغل‌هایی باشید که با مهارت‌ها و توانایی‌هایی که اکنون دارید، واقعاً بتوانید بهتر از دیگران خود را نشان دهید.

هر چقدر بیشتر احساس شکست را به خود تحمیل کنید، بیشتر با شکست مواجه خواهید شد. همواره به دنبال شغل جدید باشید و این کار را با این تفکر انجام دهید که جستجو برای کار، عمل بیهوده‌ای نیست؛ بلکه فرصتی برای یادگیری است.

باید همواره خود را جای افرادی بگذارید که می خواهند استخدامتان کنند. چه مهارتی در شما وجود دارد که می تواند نظر آن‌ها را به خود جلب کند؟ جواب این سؤال را باید در عملکردتان از نقطه‌ی شروع تا دست یابی به هدف که شامل پیدا کردن کار، تنظیم تقاضانامه، رزومه و مصاحبه شغلی است پاسخ دهید.

باید باور کنید با داشتن یک ذهنیت درست می توانید به هر آنچه می خواهید برسید.

منبع: fastcompany

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-07-23 13:49:20
دسته بندی ها