10 کار ساده‌ای که حال و هوای شما را بهبود داده و باعث شادی‌تان می‌شود

26 بهمن 1398 - 6:00
مثبت اندیشی - 10 کار ساده‌ای که حال و هوای شما را بهبود داده و باعث شادی‌تان می‌شود
10 کار ساده‌ای که حال و هوای شما را بهبود داده و باعث شادی‌تان می‌شود
امتیاز مطلب: 92%

آیا باید برای شاد زیستن به دنبال دلایل بزرگی برای شادی باشید. گاهی بهانه‌های کوچک قدرتمندتر هستند؛ چرا که دسترسی به آن‌ها آسان‌تر است و هیچ پیچیدگی‌ای ندارند. نگرش ماست که شادی‌مان را رقم می زند. با کمی دقت و خلاقیت ، می توان از اتفاقات ساده ی روزانه هم دلایلی برای شاد بودن پیدا کرد. با یوکن همراه باشید تا 10 ایده‌ی کوچک معرفی کنیم که شما را به شادی می رساند.

به سراغ فعالیت‌های فرهنگی مختلف بروید

به دلیل گستردگی فرهنگ در کشور ما، فعالیت‌های فرهنگی تنوع زیادی دارند. موسسات مختلفی در اقلیم‌های کشورمان مشغول کار هستند که می توان به طور داوطلبانه به آن‌ها پیوست. رفتن به موزه، سینما و تئاتر، ساده ترین شکل فعالیت فرهنگی است. در تحقیق انجام شده روی 50000 فرد بزرگ‌سال در نروژ نشان می دهد، افرادی که در فعالیت‌های فرهنگی شرکت می کنند، شادتر هستند و علائم اضطراب و افسردگی در آن‌ها کمتر دیده می شود.

براساس نتایج به دست آمده از این پژوهش، مردان تمایل بیشتری به فعالیت‌های منفعلانه چون موزه گردی، نمایشگاه‌های هنری، کنسرت و تئاتر دارند و زنان از فعالیت‌های مشارکتی چون آوازخواندن، گردش و رقص، بیشتر لذت می برند.

خاطرات-اتفاقات-یادداشت برداری

خاطرات روزانه‌تان را بنویسید

نباید منتظر یک اتفاق بزرگ و هیجان انگیز باشید، چرا که اتفاقات روزمره ارزش ثبت شدن دارند. خاطرات روزانه خود را یادداشت کنید و گاهی آن‌ها را بخوانید. با گذشت زمان، رویدادهای ساده گذشته هم برایتان هیجان انگیز و جالب به نظر می رسد.

راندا برن در کتاب معجزه‌ی شکرگزاری، از خوانندگان می خواهد در تمرین 28 روزه، هر روز تمام داشته‌های خود را بنویسند و برای داشتن آن‌ها قدردانی کنند. این تمرین ساده در زندگی تان معجزه می کند.

گفت‌و‌گوی کوتاهی با یک فرد غریبه داشته باشید

محققان رفتارشناسی در پژوهشی، به دو گروه از افرادی که هر روز از تِرَن شیکاگو استفاده می کردند، کارت هدیه ی 5 دلاری استارباکس دادند. از یکی از گروه ها درخواست شد در ازای دریافت کارت هدیه، با یکی از افراد غریبه درون قطار گفت و گو کنند، اما این شرط برای گروه دوم وجود نداشت. گروه اول با اینکه تصور می کردند تنهایی و سکوت برایشان نتایج بهتری دارد، اما بعد از این تحقیق احساس بهتری نسبت به گروه دوم داشتند.

در تحقیقی مشابه از مشتریان استارباکس درخواست شد در ازای دریافت کارت هدیه ی 5 دلاری، با صندوق دار وارد صحبت شوند. این پژوهش نتیجه یکسانی داشت و در نهایت نشان داد برقراری ارتباط با دیگران سبب افزایش احساس شادی می شود.

درباره موضوعات مهم و بامعنا صحبت کنید

ما می دانیم یک گفت و گوی کوتاه و مثبت چه نتایجی دارد. اگر گفت و گوهای ما معنادار باشد، احساس بهتری خواهیم داشت.

در تحقیقی، مکالمات 80 نفر به مدت 4 روز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد افرادی که زمان کمتری تنها هستند و زمان بیشتری را به گفت و گو با دیگران اختصاص می دهند، در زندگی شادتر هستند.

محققان می گویند هرچقدر مکالمات پربارتر و مفیدتر باشد، شادتر و احساس بهتری خواهید داشت.

به حومه‌ی شهر بروید

امروزه به خاطر شرایط بد آب و هوایی و ترافیک های سنگین در شهرهای بزرگ، نیاز نیست مزایای زندگی در حومه‌های شهری را مرور کنیم، اما به این مساله واقفیم حومه‌های شهری به دلیل آب و هوای بهتر و دور بودن از هیاهوی شهر، یکی از بهترین مقاصد برای سفرهای پایان هفته هستند.

مطالعات جدید نشان می دهد زندگی در حومه شهرها و ارتباط با افراد محلی، سبب افزایش احساس شادی می شود.

اهنگ -موسیقی -ارامش-احساسات-تخیل

آهنگ‌های غمگین گوش کنید

آهنگ‌های غمگین باعث می شود احساسات تان فوران کند. محققان درباره تاثیر آهنگ‌های غمگین، از 722 نفر در سراسر دنیا نظرسنجی کردند، آن‌ها دلایل زیر را برای گوش دادن به این آهنگ‌ها بیان کردند:

  • با آهنگ‌های غمگین امکان رؤیاپردازی و تخیل وجود دارد.
  • سبب پاک سازی احساسی می شود.
  • احساس همدلی ایجاد می کند.
  • غم غیرواقعی و تحمل پذیر به وجود می آورد.

محققان می گویند گوش دادن به آهنگ غمگین تاثیر مفیدی روی احساسات ما دارد و سبب ایجاد تعادل در احساسات منفی و دست یابی به آرامش می شود.

برای کسب تجربه خرج کنید

خیلی از ما پول خود را صرف خرید اشیا، لباس و موارد عینی می کنیم، در واقع ترجیح می دهیم چیزی که برایش پول خرج می کنیم را ببینیم و بدانیم پول ما صرف چه چیزی شده است.

شاید تجربیات زندگی عینی نباشد اما همه می دانیم چطور تجربه‌های زندگی به کمکمان می آیند. کسب تجربه و به دست آوردن دانش سبب افزایش سطح کیفی زندگی می شود.

محققان پیشنهاد می کنند تمام پول هایتان را خرج سفر کنید. در مطالعه‌ای، مجله‌ی "روانشناسی مثبت" احساسات افراد قبل و بعد از خرید را مورد بررسی قرار داد. نتایج این تحقیق نشان داد با اینکه خیلی‌ها تمایل دارند پول خود را برای خرید اشیا و موارد عینی خرج کنند اما افرادی که برای کسب تجربه هزینه می کنند شادتر هستند و در زندگی احساس بهتری دارند.

اهداف کوچک و قابل دسترس داشته باشید

گفته می شود، اگر کسی را شاد کنیم این شادی به خود ما برمی گردد. شاید تصور کنید این جمله ثابت نشده و کلیشه ای است؛ اما محققان می گویند هر چقدر اهداف شفاف‌تر و مشخص‌تری داشته باشید، حالتان بهتر خواهد بود.

ملانی راد، پروفسور دانشگاه هیوستون، دو گروه از افراد را مورد مطالعه قرار داد. از گروه اول خواسته شد یکی از اطرافیان خود را بخندانند و از گروه دوم خواسته شد یک نفر را خوشحال کنند. نتایج پژوهش نشان داد، افراد اول نسبت به گروه دوم شادتر هستند و اعتماد به نفس بیشتری هم دارند.

در پژوهشی دیگر مشخص شد خیلی‌ها به اشتباه فکر می کنند اگر اهداف بزرگ‌تری برای خود تعیین کنند شادتر خواهند بود، اما پروفسور راد می گوید اگر اهداف کوچکی داشته باشید که قابل دسترس هم هستند، با انجام آن‌ها احساس خوشحالی بیشتری خواهید داشت نسبت به اینکه هدف شما بزرگ است و در انجام آن تعلل می کنید.

به اشیای زیبا خیره شوید

آزمایشی توسط شرکت HTC انجام شد تا ثابت کند نگاه کردن به اشیای زیبا، سبب شادی می شود یا نه؟ در این آزمایش، اشیا در سه گروه مختلف دسته بندی شدند: زیبا، کاربردی، زیبا-کاربردی و عکس‌العمل کاربران مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیقات نشان داد ابزار زیبا-کاربردی که به خوبی طراحی شده اند، احساسات مثبتی چون آرامش و رضایت را در فرد به وجود می آورد و احساسات منفی مانند عصبانیت را تا یک سوم کاهش می دهند.

اشیای زیبا احساسات منفی را تا 29 درصد کاهش داده و احساس آرامش و رضایت خاطر را افزایش می دهند.

نتایج تحقیق سازنده گوشی‌های هوشمند حاکی از آن است، افراد در زمان استفاده از ابزاری که هم زیبا هستند و هم کاربردی، احساس بهتری دارند.

سلامتی-میوه -سبزیجات

میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید

برای داشتن احساس بهتر باید سالم باشید. تحقیقی روی 405 نفر به مدت 13 روز انجام شد که نشان می دهد، افرادی که به میزان کافی میوه و سبزیجات می خورند، خلاق‌تر، کنجکاوتر و احساسات بهتری دارند.

 

منبع: fastcompany

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-27 12:52:46
دسته بندی ها