چند اشتباهی که شما را از یک مکالمه‌ی موفق و تأثیرگذار دور می کند

13 آذر 1399 - 11:48
مدیریت شخصی - چند اشتباهی که شما را از یک مکالمه‌ی موفق و تأثیرگذار دور می کند
چند اشتباهی که شما را از یک مکالمه‌ی موفق و تأثیرگذار دور می کند
امتیاز مطلب: 95%

هنر گفت‌وگو در هر فردی وجود ندارد. باید بدانید با چه روشی و جملاتی با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنید. البته این هنر اکتسابی است و با به‌کارگیری نکاتی می‌توان آن را فراگرفت. همه فکر می کنند در برقراری ارتباط از بقیه بهتر هستند، اما حقیقت چیز دیگری است و مسیری طولانی برای پیشرفت در گفت و گویی مؤثر و عالی داریم. در ادامه با یوکن همراه باشید تا چند اشتباهی را معرفی کنیم که نباید در مکالمات خود مرتکب شوید.

همه می توانیم مهارت گفت و گو و مکالمه را در خود تقویت کنیم. ما با این ویژگی به دنیا نیامده‌ایم اما می توانیم با کسب مهارت، گفت و گویی موفق داشته باشیم. در ادامه‌ی مقاله، چند اشتباه رایج در مکالمات را معرفی می کنیم. آیا شما هم مرتکب این اشتباهات در مکالماتتان خواهید شد؟

حرف زدن و گوش ندادن

همه‌ی ما به خوبی می دانیم یکی از جنبه‌های مکالمه‌ی خوب، گوش دادن به طرف مقابل است، اما حقیقت چیزی بیشتر از گوش دادن است. باید بدانیم چطور حرف‌های فرد دیگری را بشنویم و واکنش نشان دهیم. در این صورت نشان می‌دهیم در بحث و مکالمه شرکت داریم. یکی از نکات مهم در این زمینه مهارت گوش دادن فعال است. گوش دادن فعال به معنی مطرح کردن سؤالات مرتبط با بحث، گوش دادن دقیق و علاقه نشان دادن به صحبت‌های فرد دیگر است.

اگر می‌خواهید شنونده‌ای فعال باشید، باید در میان صحبت‌های طرف مقابل، از عبارت‌هایی استفاده کنید که توجه شما به موضوع گفت و گو را نشان می دهد یا نظراتی بیان کنید که علاقه‌مندی شما به بحث را به نمایش می کشد. برای جلو بردن بحث، سؤالاتی مطرح کنید یا با تکرار بخشی از حرف‌های طرف مقابل هر آنچه می‌گوید را تائید کنید.

پرسیدن سؤالات منحرف کننده

بعضی سؤالاتی که در میان مکالمه بیان می شوند، علی رغم اینکه علاقه و اشتیاق شما را نشان می دهد، سبب انحراف بحث می شود و حالتی همانند بازجویی از طرف مقابل خواهد داشت. پس برای پیشبرد مکالمه، وقفه‌هایی به وجود آورید، دقیق گوش دهید و بگذارید طرف مقابل صحبت کند و نظرات خودش را بگوید. اگر می‌خواهید در بین مکالمه چیزی بپرسید، باید توجه کنید حرفتان با محتوای گفت و گو مرتبط باشد.

پراکنده حرف زدن

پراکنده گویی و از این شاخه به آن شاخه پریدن، عصبی بودن شما را نشان می دهد. اگر در مکالمات خود از این شاخه به آن شاخه بپرید از بیان مقصود نهایی‌تان بی‌بهره خواهید ماند و دیگران نمی‌توانند با شما همراه شوند. باید تلاش کنید مختصر و مفید حرف بزنید و روی مخاطب خود تأثیر بگذارید. برای دست یابی به این هدف ، از قبل با خود فکر کنید. آمادگی داشتن برای صحبت باعث می‌شود اعتماد به نفس بیشتری برای ابراز نظر و عقیده‌ی خود داشته باشید.

نسنجیدن حرف از قبل

برخی افراد دوست دارند هر طور شده درباره‌ی تمام موضوعات نظر بدهند. صحبت‌های بدون فکر آن‌ها باعث می شود دیگران احساس کنند این افراد بدون هیچ نکته‌ی ارزشمندی، تنها حرف می زنند. پس اگر می خواهید در چنین دامی نیفتید، سعی کنید آگاهانه و با اطلاعات وارد مباحث شوید. قبل از حرف زدن خوب فکر کرده و سعی کنید حرف‌هایتان را مزه مزه کنید.

ایجاد بحث و درگیری

در مکالمات سعی نکنید تنها حرف خود را به کرسی بنشانید و نظر خود را مطرح کنید. اینکه فکر کنید فقط خودتان درست می گویید، مکالمه دوطرفه به یک بحث تک نفره تبدیل می شود. باید بپذیرید هر کسی نظری دارد. اگر همواره تلاش می کنید دیگران را با خود همراه کنید، احتمال اینکه شما را ترک کنند خیلی بیشتر است. صبور و متواضع باشید و نظر دیگران را هم گوش دهید.

نشان دادن اعتماد به نفس ساختگی

نداشتن اعتماد به نفس در مکالمات به طور واضحی خود را نشان می دهد. پس سعی کنید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید تا از طریق آن، از هر آنچه می گویید مطمئن باشید. نباید خود را با اعتماد به نفس نشان دهید؛ در حالی که خودتان به آنچه می گویید، مطمئن نیستید.

رئیس بازی در هنگام مکالمه

هیچ فردی از اینکه طرف مقابل در مکالمه ادای رئیس‌ها را درآورد، خوشش نمی آید؛ اما وقتی خودمان این حرکت را انجام می دهیم متوجه نیستیم. در هر صورت ممکن است وقتی اهل حرف زدن و مکالمه با دیگران نیستیم، دچار چنین اشتباهاتی شویم. اگر به دنبال تأثیر مثبت روی دیگران و پیدا کردن دوست‌های بیشتر هستید، به دیگران امکان ابراز نظر دهید. برای دوری از چنین مشکلی باید در گفت و گوها، طرز حرف زدن و بحث کردنمان را بررسی کنیم و مراقب باشیم رئیس بازی درنیاوریم.

ایجاد وقفه‌های ناگهانی

یکی از اشتباهات در میان مکالمه این است به طرف مقابل اجازه ندهیم نظرش را کامل بیان کند و مدام میان صحبت‌هایش وقفه بیندازد. وقتی به طرف مقابل اجازه می دهیم با آرامش و بدون وقفه حرف بزند و نظر خود را بگوید، ادب و شعور خود را نشان می دهیم.

خود را همه فن حریف دانستن

اگر سعی کنیم نشان دهیم همه فن حریف هستیم، افراد حاضر در مکالمه معذب می شوند و از مشارکت واقعی دور خواهند ماند. برای جلوگیری از این شرایط نیاز نیست تمام اطلاعات خود را به یک باره بروز دهیم. وقتی درباره موضوعی آگاهی دارید، بهتر است با آرامش درباره‌ی آنچه مرتبط با بحث است نظر بدهیم. واقعاً نیاز نیست سکان مکالمه را به دست بگیریم و بحث را به جهتی که دوست داریم، هدایت کنیم.

تند حرف زدن

در هنگام عصبانیت یا هیجانی شدن، تندتر حرف می زنیم. تند حرف زدن باعث می شود مخاطب به خوبی متوجه منظور ما نشود. پس باید آرام و شمرده حرف بزنید و درباره واژه‌هایی که استفاده می کنید، بیشتر فکر کنید. یکی از روش‌های افزایش تأثیرگذاری کلام این است در بین صحبت‌هایمان وقفه‌هایی ایجاد کنیم.

اگر این عادت‌های مخرب را در زمان مکالمات به کار ببرید، به دنبال جبران اشتباهاتتان باشید؛ خصوصاً اگر می‌خواهید موفق و تأثیرگذار باشید.

 

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-12-04 22:43:10
دسته بندی ها