توصیه‌های ارزشمند سرمایه گذاران بزرگ دنیا به مدیران استارتاپ

19 بهمن 1399 - 11:00
استارتاپ - توصیه‌های ارزشمند سرمایه گذاران بزرگ دنیا به مدیران استارتاپ
توصیه‌های ارزشمند سرمایه گذاران بزرگ دنیا به مدیران استارتاپ
امتیاز مطلب: 90%

آیا می دانید سرمایه گذاران بزرگ چه استارتاپ هایی را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند و چه انتظاری از کارآفرینان دارند؟ نیهال مهتا در 20 سال اخیر، روی 200 شرکت موفق از جمله Ipsh و LocalResponse سرمایه گذاری کرده است. اکنون مهتا توصیه‌های ارزشمندی برای مؤسسان استارتاپ ها دارد. با یوکن همراه باشید.

شرکت AdMob، اولین استارتاپی بود که نظر نیهال مهتا را به خود جلب کرد. مهتا ادعا می کند در آن زمان، تنها چیزی که از اصول سرمایه گذاری می دانست این جمله بود: "بفرمایید، چک"؛ اما شرکت ادموب، بعد از چند سال به مبلغ 750 میلیون دلار به گوگل واگذار شد.

در حال حاضر، مهتا باتجربه‌ترین و معتبرترین سرمایه گذار دنیا به حساب می‌آید که مدیریت جنرال پارتنرز را در انیاک ونچرز به عهده دارد؛ یک شرکت وی سی که بیش از 100 میلیون دلار روی Airbnb، ساوندکلاود و چندین شرکت موفق دیگر، سرمایه گذاری کرده است. اکنون مهتا در سازمان رایز نیویورک، بهترین توصیه‌ها و مشاوره‌ها را در اختیار کارآفرینان قرار داده است.

روی روابط تمرکز کنید

وقتی با یک سرمایه گذار صحبت می کنید، اولویت اصلی خود را برقراری ارتباط با او قرار دهید. حتی وقتی یک سرمایه گذار قصد ندارد روی استارتاپ شما سرمایه گذاری کند، باز هم می تواند بازخوردهای ارزشمندی به شما ارائه دهد؛ یا حتی ممکن است کسب و کار شما را به افرادی معرفی کند که مسیر پیشرفتتان را متحول می کنند.

مهتا هر روز با ده‌ها کارآفرین ملاقات می کند که اغلب این نشست‌ها، منجر به سرمایه گذاری نمی شود. به گفته‌ی مهتا، جنرال پارتنرز هر ماه با 500 مؤسس استارتاپ ملاقات می کند اما تنها با یکی از آن‌ها به توافق می رسد. تمام تلاش مهتا این است که مؤسسان را به روابط سودمند تشویق کند. او می گوید در عصر پیشرفت کراودفاندینگ، برقراری ارتباطات استراتژیک به اندازه‌ی دریافت چک سرمایه، ارزشمند است. او در این باره می گوید: "اگر بتوانم یکی از سرمایه گذاران شبکه‌ی خودم را به یک مؤسس ارتباط دهم، به یک برد سه جانبه دست پیدا می کنیم."

مهتا با ارتباطات گسترده‌ای که با شرکت‌ها و برندهای مشهور جهان برقرار کرده، عنوان "رولودکس انسانی" را به دست آورده است.

بازارهای میلیارد دلاری را دنبال کنید

مهتا و تیم سرمایه گذاری‌اش به دنبال استارتاپ هایی هستند که از بازارهای بزرگ هیچ ابایی ندارند. او می گوید: "وقتی برای دست یابی به ستارگان قدم بر می دارید، شانس بیشتری برای فرود روی کره‌ی ماه خواهید داشت."

اگر یک بازار بزرگ را دنبال کنید، حتی اگر نتوانید به هیچ مزیتی دست یابید، باز هم یک کسب و کار ارزشمند و معتبر خواهید داشت.

باید ببینید کدام بازارها پتانسیل بالایی دارند؟ وی سی‌ها روی چه کسب و کارهایی سرمایه گذاری می کنند؟

دانش تکنیکی خود را ارتقا دهید

مهتا وقتی گزینه‌های بالقوه‌ی سرمایه گذاری را ارزیابی می کند، به دنبال کارآفرینانی است که پروسه‌ی تولید محصول را در دست خود دارند. او می گوید: "ما به دنبال همکاری با بنیان‌گذاران فنی هستیم؛ افرادی که می توانند کار ساخت و تولید یک محصول را انجام دهند و حتی حمل کالا را تا حد ممکن خودشان به انجام برسانند. ما می خواهیم مطمئن شویم با بنیان‌گذارانی مستقل ارتباط داریم که به تیم‌های دیگر متکی نیستند."

خیلی مهم است بنیان‌گذاران بتوانند قبل از اینکه کسب و کارشان به سودآوری برسد، از خودشان و محصولاتشان پشتیبانی کنند. به همین خاطر باید نیروهایی را استخدام کنند که دارای مهارت‌های تکنیکی بالایی هستند.

اگر نمی توانید نیروهای برتر فنی را جذب کنید، حداقل در دوره‌های آموزشی عملی و تکنیکی شرکت کنید. بدون شک می توانید میان دوره‌های مختلف آنلاین، دوره‌ای که مناسب کسب و کار شماست، پیدا کنید.

برای ورود به بازارهای بزرگ و میلیاردی، به پس زمینه‌های فنی و علمی نیاز دارید؛ اما نباید تأثیر روابط انسانی را در پیشرفت کسب و کارتان دست کم بگیرید. گاهی دسترسی به یک شبکه‌ی سرمایه گذاری معتبر، ارزش بیشتری از دریافت یک چک برایتان خواهد داشت.

منبع: forbes

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-07 23:05:49
دسته بندی ها